Eus
Peter Breedveld
Illustratie: Bill Randall
In De Wereld Draait Door werd Özcan Akyol eergisteren aangekondigd als ‘misdadiger die schrijver was geworden’. Hij haalde in de uitzending uit naar Kader Abdolah en heel Twitter deed het in zijn collectieve broek van plezier. Hiermee was volgens Femke Halsema Akyols ‘ronkende entree’ in de literatuur gemaakt. Abdelkader Benali had het over de entree van het populisme in de literatuur en Volkskrant-columnist Jean-Pierre Geelen schreef de volgende dag cynisch dat deze ‘literaire sensatie’ zorgvuldig was voorgekookt.
Maandenlang al zingt het rond over het nieuwe literaire Wunderkind dat Özcan Akyol is, maar zijn debuut, ‘Eus‘, ligt pas sinds gisteren in de winkel. De hype is dus volledig rond zijn persoon gecreëerd.
Onbevangen oordeel
Het gaat dus over van alles en nog wat, behalve over zijn boek. Is dat ook nog de moeite waard? Valt er meer over te zeggen dan dat het is geschreven door een ex-crimineel, dat het afrekent met de ‘migrantenliteratuur’? Dat Eddy Terstall er zo’n geestige trailer bij heeft gemaakt? Akyol heeft zich, vooral via de sociale media, omringd met een indrukwekkend leger van schreeuwerige meelopers, waarvan het merendeel een boek niet eens kan onderscheiden van de nieuwe Libelle. Is het nog mogelijk een onbevangen oordeel te vellen over de “semi-autobiografische” eersteling van Akyol?
Dat is het wis en waarachtig. Zonder de hele kermis er omheen blijft Eus gewoon een goed boek. Dat verbaast me niets, want ik zag meteen dat Akyol een goede schrijver is toen ik voor het eerst iets van hem las. Ik ben er trots op dat hij zijn eerste stukken op Frontaal Naakt heeft gepubliceerd. Akyol kan boeiend vertellen, hij heeft een mooie, vriesdroge schrijfstijl en een wetenschappelijk oog voor het lullige detail. Daarnaast is hij een meester van de anticlimax en van de schlemielige humor.
Dat leverde al een aantal mooie kortverhalen op en ook in een 271 pagina’s tellende roman houdt hij de aandacht van de lezer moeiteloos vast. Ik denk dat hem dat lukt door dicht bij zichzelf te blijven. Akyol loopt niet interessant te doen met bombastisch proza en intellectueel exhibitionisme. Heeft-ie niet nodig, want Akyol heeft iets te vertellen.
Zijn stijl doet sterk denken aan Nescio, Jan Cremer en Céline. Hij goochelt niet met vertelperspectieven en plotwendingen. Hij zorgt ervoor dat zijn personages goed uit de verf komen, dat de mensen en situaties in zijn boek echt zijn.
Botte lul
Eus is een schelmenroman waarin het er ruw aan toegaat. Vrouwen worden wijven en hoeren genoemd, er wordt bot en liefdeloos geneukt (sommige van de seksscènes zijn de grappigste die ik ooit las) en het boek is doortrokken van de geur van testosteron en geronnen bloed, maar er zitten ook veel echt ontroerende passages in. Zo beschrijft Akyol liefdevol hoe zijn moeder – of ik moet zeggen de moeder van zijn hoofdpersoon Eus – vijfentwintig gulden vindt, en niet in staat is daar iets van voor zichzelf te kopen. En wat een botte lul die Eus ook is, je krijgt toch medelijden met hem als hij zijn eerste liefdesverdriet te verstouwen krijgt.
Ik heb vaak gegrinnikt, bijvoorbeeld toen de kleine Eus op school verliefd werd op Lieke en er alles aan deed om haar te krijgen: uitschelden, pootje haken en een bus strontspray leegspuiten op haar jas. ‘Niets hielp’, aldus de beteuterde vlegel. Jaren later heeft Eus een Turkse verloofde, de mooie maar serieuze Selma, die na anderhalf jaar verkering toestemt met hem naar bed te gaan. ‘Voor haar symboliseerde prehuwelijkse seks een definitieve verbondenheid’, aldus Eus. ‘Ik vond het gewoon lekker’.
Oer-Hollands boek
In essentie is Eus een oer-Hollands boek. Oer-Hollands in de zin dat er met elke pretentie de vloer in wordt aangeveegd. Iedereen die zich in Eus schuldig maakt aan het geringste vleugje romantiek, wie ook maar even denkt het grauwe leven te kunnen ontstijgen, stort snel weer terug in de Deventer zandgrond. Maar er doet zich daarna altijd weer een gelegenheid voor om het toch nog eens te proberen.
En als ik het goed begrepen heb, is Eus het bewijs dat de aanhouder soms wint.
boeken, Peter Breedveld, 30.10.2012 @ 23:51
11 Reacties
op 31 10 2012 at 03:21 schreef Isho:
Selma!!!??….is dat geen verwijzing naar Zhe Duitse film “Gegen die wand” : Salam Selma….
https://www.youtube.com/watch?v=Ze0k5CTlypQ&feature=relmfu
05:53
Als dat boek maar geen Oer-duitse script is met een crimineel in plaats van een punker!!
op 31 10 2012 at 13:10 schreef Ch1po:
Echt ontroerend, en dan gaat het over een moeder. *huilt*
op 31 10 2012 at 18:57 schreef Edo:
Nescio en Celine, dat zijn toch volgens mij echt tegenpolen.
Ik heb het Reis naar het einde van de Nacht proberen te lezen, en na circa 30 pagina’s keek ik maar naar willekeurige pagina’s in het boek, en volgens mij klopte het dat ik de strekking wel een beetje door had.
Alles is verrot, de mens is een chemische afvalbak, we zijn een schijtmachine, iedereen is hypocriet, alles gaat kapot, en ’t is eigenlijk maar beter niet geboren te zijn, en voor de rest zijn er geen momenten waarop je af en toe denkt, goh das wel een aardige druif en wat smaakt die chocholademelk vandaag lekker, en wat een mooi meisje. Ik vond ’t echt niet te harden.
Nee dan Nescio, dat vind ik prachtig, ontroerend, en geestig.
Over het boek kan ik nog niet oordelen.
op 31 10 2012 at 19:09 schreef Edo:
Hij komt in ieder geval geestig en gezellig over op tv.
op 01 11 2012 at 12:14 schreef zonder opleiding.:
Ik vind eus meer waard dan 4 reacties , de gewone man betreedt de wereld van hoog opgeleiden , grappige gozer, respect voor zijn durf.
op 01 11 2012 at 14:37 schreef Gebanvloekte Thomas:
Helemaal eens met de vorige spreker. Al mag mijn stem hier eigenlijk niet meer gehoord worden, wil ik toch ff kwijt dat ik vreselijk gelachen heb om Akyol’s optreden in DWDD en dat ik Eus straks ga kopen. Misschien, heel misschien streeft hij naar de status van knuffelturk, wie weet, maar ik geef hem graag het voordeel van de twijfel.
op 01 11 2012 at 17:06 schreef Edo:
Ja ach hij is zelf ook hoger opgeleid naar wat ik verneem.
Iedereen werkelijk iedereen schijnt Het einde van de Nacht trouwens goed te vinden binnen literaire kringen. Het is daar ongeveer wat ‘De ontvoering van Freddy Heineken’ voor voetballers is.
Omdat ik ’t meestal wel eens ben met de literaire goegemeente consensus vinnik ’t apart dat ik ’t echt niet veel meer dan een opeenstapeling van negatieve aforismen vond.
op 03 11 2012 at 16:01 schreef Mart:
Gisteren voor de gein eens de eerste paar pagina’s bekeken in de boekhandel.
Ozcan weet waar alinea’s voor dienen! Daarmee is hij sowieso al 95% van het Nederlandse schrijversgilde voorbijgestreeft; en het laat zijn proza lekker dynamisch van de pagina spatten.
Ik twijfel nog even of ik ‘m ga kopen, want het onderwerp lijkt me niet helemaal mijn smaak, maar de eerste indruk is goed.
op 07 11 2012 at 12:53 schreef Recensie: Özcan Akyol - Eus | Ranking the Books:
[…] Frontaal Naakt; Zijn stijl doet sterk denken aan Nescio, Jan Cremer en Céline. Hij goochelt niet met vertelperspectieven en plotwendingen. Hij zorgt ervoor dat zijn personages goed uit de verf komen, dat de mensen en situaties in zijn boek echt zijn. […]
op 22 11 2012 at 18:39 schreef Yannick:
Ik ben benieuwd naar het boek. Heb al lang geen fictie meer gelezen, maar hier valt misschien nog wel wat plezier uit te peuren.
Nescio is een suffe kaaskop, maar Jan Cremer en Louis Céline hebben mij in het verleden wel kunnen boeien. Journée Au Debout De La Nuit heeft mij voorgoed genezen van het verlangen om ooit nog eens naar de tropen te gaan.
op 22 11 2012 at 23:37 schreef Huib:
@Yannick, Het is: L-F Céline: Voyage au bout de la nuit.