Home » Archief » Er is een nieuwe Verlichting nodig om van Zwarte Piet af te komen


[17.11.2019]

Er is een nieuwe Verlichting nodig om van Zwarte Piet af te komen

Eugen Walker


Scène uit Pale Flower (Masahiro Shinoda, 1964)

Veel mensen die geen probleem hebben met Zwarte Piet en hem niet als racistisch karikatuur (h)erkennen, koppelen hem los van de historische context waarin hij zijn oorsprong vond, namelijk in 1850.

Een periode dat de slavernij in Nederland officieel nog 13 jaar zou voortduren (in de Engelse en Franse kolonies was ze reeds in respectievelijk 1830 en 1848 afgeschaft).

Een periode van vroeg-Westerse expansie; die ergens in de vijftiende/zestiende eeuw begon.

Wereldveroverende acties en oorlogen tussen Westerse naties om bezit en heerschappij over landen en volkeren, oorspronkelijk ver weg buiten de Westerse invloedssfeer: onderwerping, slavernij, dwangarbeid, systematische ontmenselijking, uitbuiting en al dat met een kolonialistisch-kapitalistische gedachtegang te maken had, gebaseerd op macht en winstbejag en op het volop heersende Westerse superioriteitsgevoel, gerechtvaardigd door onder andere religieuze (de kerk zegende veroveringstochten en zagen kerstening als legitimatie), etnologische (‘wetenschappelijk’ bewijs van inferioriteit van de anders gekleurde en vooral de zwarte mens) en andere overtuigingen.

Kortom, op religieuze gronden en op basis van een racistisch superioriteitsgevoel op zoek naar macht om de vijanden te vlug af te zijn. Een soort van wedijver waarbij volkeren werden ontmenselijkt, onderworpen, uitgeroeid, onderdrukt.

Dierlijke wilde

Om dit te bewerkstelligen, moest er natuurlijk een beeld worden gecreëerd van de dierlijke wilde, de simpele ziel of zelfs zielloze kinderlijke inboorling. Dit beeld van de mens die anders was werd grif overgenomen door bestuurders, schrijvers, dichters, wetenschappers et cetera. Want avonturen en verhalen doen het goed, vooral met gevaarlijke wilden. Uiteindelijk vertelden vaders en moeders de meest fantastische verhalen over die enge, gevaarlijke, goddeloze, exotische mensen in verre streken.

Uiteindelijk was dit de rechtvaardiging om met name het zwarte volk tot slaaf te maken. Tijdens de Verlichting maar ook in de tijd van het stichtelijke onderwijs van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw werd dit beeld volop gedeeld met de jeugd in het onderwijs en de literatuur. Jeugdboeken en prenten stonden vol met koloniale beelden van zwarte mensen. Primitief, kinderlijk, dom, et cetera. Alle stereotyperingen en racistische vooroordelen en karikaturen passeerden de revue.

Het bewijs was er overal: in het straatbeeld en overal rondom was er sprake van de Moor, de zwarte, de neger, de nikker, de roetmop die in kinderliedjes, reclames, prenten, strips, boeken, films, musea, reizende circussen en alle andere vormen van entertainment z’n plek moest kennen in de witte wereld, áls er plek voor hem was.

Ziende blind

De karikatuur van de zwarte mens. Dat was het beeld dat immers al minstens tweehonderd jaar met de paplepel was ingegoten. Ook bij de zwarte mens zelf (volop geïndoctrineerd en gekoloniseerd).

Ze konden maar beter hun plek kennen! O wee, als dit niet het geval was! Dan moest dit worden afgestraft. Want hoe kan in hemelsnaam zo’n wilde, ongelovige, kinderlijke, domme, inboorling nou gelijkwaardig zijn aan de witte mens? Zwarte Piet is nooit bedacht vanuit de gelijkwaardigheidsgedachte maar eerder vanuit de vanzelfsprekendheid van de heerschappij van de witte Westerse mens over de zwarte mens. Blijkbaar is dat beeld er zolang bewust en onbewust ingestampt van generatie op generatie, dat men ziende blind is.

Nieuwe Verlichting

Als jong zwart kind merk je dat er iets niet klopt, wanneer er grappen worden gemaakt waar zelfs witte volwassenen aan mee doen. Je kan er echter de vinger niet opleggen. Als jong wit kind heb je vaak niks door omdat er in je omgeving niet het hele jaar door grappen en opmerkingen over je huidskleur en etniciteit worden gemaakt. Je vindt de zwartepietverhalen leuk en laat je meevoeren, niet beseffend dat er leeftijdsgenoten zijn die het anders ervaren.

Als je ouder bent en eerlijk gaat nadenken, besef je dat je zelf ook bent geïndoctrineerd door een koloniaal systeem dat eeuwenlang ten doel had de ander er onder te houden. Een eeuwenlange, van generatie op generatie doorgegeven kijk op mensen is lastig in één dag te veranderen. De samenleving en cultuur zijn er van doordrongen als je er eerlijk over nadenkt. Bij sommige mensen zit het diep. Ook vandaag de dag staan we nog bloot aan tal van koloniale prikkels die nog steeds worden verstuurd door eerder genoemde media en door andere instanties in de samenleving. Er is een nieuwe Verlichting nodig om deze mensen uit het duister te doen raken.

Maar verandering is zeker mogelijk als je er voor openstaat. Langzaam komt het besef en ook langzamerhand snappen mensen dat de kijk op de medemens moet wijzigen.

Redelijk midden

De strijd tegen racisme kent overigens geen redelijk midden. Het indoctrineren van de ene groep mensen om een andere groep mensen als minderwaardig en niet als gelijkwaardig te zien, is immers geen mening. Of dit nou om kleur, etniciteit, sekse, geaardheid of wat dan ook gaat.

Gelijkwaardigheid is de basis en uitgangspunt. Toets je mening daar eerst aan, voordat je iets vindt.

Ondertussen moet de zwarte mens nog steeds zijn plek kennen, getuige de gebeurtenissen in Den Haag, waar Kick Out Zwarte Piet werd belaagd door zogenaamde propieters. De gedachte van de zwarte piet, mist nog steeds haar uitwerking niet in diverse aspecten van wat vandaag de dag de Nederlandse cultuur mag heten.

Feitelijk kan onze samenleving niet anders worden gezien dan als een multi-etnische en multiculturele samenleving. Dit doet de vraag rijzen in welk opzicht de figuur zwarte piet, in zijn huidige vorm, een verrijking is dan wel een bijdrage aan de hedendaagse Nederlandse samenleving.

Eugen Walker is reclasseringswerker en gedragstrainer, en kritisch volger van de huidige maatschappelijke ontwikkelingen.

Gastschrijver, 17.11.2019 @ 10:41

[Home]
 

1 Reactie

op 17 11 2019 at 10:42 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS