Home » Archief » En daar zijn de hordes weer, compleet met fakkels en brandende kruizen


[28.09.2022]

En daar zijn de hordes weer, compleet met fakkels en brandende kruizen

Peter Breedveld

Ik wist natuurlijk dat het nooit is gestopt of zelfs maar minder was geworden: het agressieve racisme, altijd gepaard met stuitend seksisme, dat biculturele vrouwen ten deel valt als ze zich uitspreken. Ik zag het, en heb me er heel erg druk om gemaakt, bij Sylvana Simons en bij Emine Uğur.

Jaren eerder al overkwam het mijn eigen geliefde, Hassnae, die het mikpunt was van een allesverzengende haat omdat ze nuance probeerde aan te brengen in het beeld van de vlaggenverbrandende, antisemitische Arabier die zijn vrouw slaat omdat dat moet van de koran. Het is een beeld dat door veel mensen, eigenlijk gewoon vrijwel alle mensen, wordt gekoesterd. Ze werden ook heel erg kwaad omdat Hassnae, zelf moslim, een relatie heeft met mij, een libertijns aangelegde ongelovige. Dat verstoorde weer een ander gekoesterd beeld, namelijk dat moslims onmogelijk zouden kunnen samenleven met niet-moslims, omdat het hun heilige plicht zou zijn die te haten.

Polderapen

Dat mondde allemaal uit in zo’n verschrikkelijke hel voor ons, belaagd door Twitterhordes die ons verrotscholden, belasterden en bedreigden, maar ook door politici en de media, dat Hassnae zich op een gegeven moment terugtrok van de sociale media en er zich hoogstens op begaf om naar haar website Aicha Qandisha te linken. Ze hield een low profile en ik had iets van honderdduizend racistische klootzakken geblockt, dus dat racisme was, zeg maar, vooral iets dat andere mensen overkwam. Het is minder belastend me druk te maken om de polderapen die Sylvana en Emine belagen. Lullig voor hen, maar zodra ik mijn laptop dichtklap en een boek opensla of een film opzet, ben ik er weer even vanaf.

Niet dat het racisme zich alleen op Twitter afspeelt, natuurlijk. Maar in de buitenwereld wordt Hassnae niet dagelijks bespuugd, bedreigd en verrotgescholden. Het racisme is doorgaans wat beleefder, hypocrieter en formeler, vermomd als belangstelling, complimentjes of procedures.

Brandende kruizen

Maar Hassnae is de laatste tijd weer wat zichtbaarder. Ze heeft dit jaar drie boeken uit, waaronder een roman over haar overleden moeder (die weliswaar erg gewaardeerd wordt, maar waarvan de waarde mijns inziens toch erg wordt onderschat) heeft een culinaire rubriek in NRC die ze net een beetje meerwaarde geeft door in een (multi)culturele context te schrijven. Ze bespreekt restaurants in NRC en heeft af en toe een opinie in die krant. Last but not least heeft ze een veelgelezen en -besproken column met een enorm bereik op de website van damesblad Linda.

Ze is er weer, en daarmee staan ook de hordes weer in onze achtertuin, compleet met fakkels en brandende kruizen, vaak veilig met een witte puntmuts op, maar evengoed gewoon open en bloot, met eigen naam en toenaam, want racisme is inmiddels niets meer om je voor te schamen, juist iets om trots op te zijn en je voor dood te vechten, totaal salonfähig gemaakt door media, politiek, Boris van der Ham en het Redelijke Midden.

En ik moet zeggen, ik ben me weer regelmatig aan het verbijten. Een stroom van verwijten over Hassnae’s “landgenoten”, haar “eigen volk” en haar “eigen land”, haar “geloofsgenoten”, valse toespelingen over de Marokkaanse koning, aan wie ze loyaal zou zijn (nota bene dikwijls van Berbernationalisten) en dat onbeschaamde seksisme (nota bene dikwijls van vrouwen), dat went ook nooit. En nooit, never ever wordt er ingegaan op de inhoud van wat ze schrijft. Er wordt gewoon net gedaan alsof die er niet is (gisteren zag ik Geert-fans boos twitteren dat ze alleen “meninkjes” had en geen feiten). Waarom die mensen dan steeds zo geweldig kwaad worden om haar columns is een raadsel. Dat moet dan echt alleen vanwege haar naam en afkomst zijn.

Troetelallochtoon

Van Chris Klomp mag ik deze mensen niet automatisch racisten noemen, daarom noem ik ze maar Adolfjes, ik wil niemand voor het hoofd stoten. Deze Adolfjes zijn vanwege hun racistische seksisme natuurlijk al slecht, maar wat hun perfide slechtheid extra cachet geeft, is dat ze steeds Hassnae’s overleden broer Hafid inzetten in een overduidelijke poging haar te krenken. Ze zijn nooit erg creatief, en laten het altijd bij een “Hafid kon beter schrijven”.

Ik ga niet uitleggen wie Hafid is, iedereen die dit leest weet dat. Voor de Adolfjes is Hafid, vanwege zijn uitgesproken meningen over de islam en over moslims, een troetelallochtoon, een trofee om andere allochtonen mee te vernederen. Witte Nederlanders haten allochtonen, maar allochtonen die afgeven op andere allochtonen zijn hun liefste lievelings. Bij Hafid zat het allemaal veel genuanceerder, daarvoor hoef je alleen zijn boeken maar te lezen, die doordrenkt zijn van diep begrip en respect voor de Arabische en de islamitische cultuur.

Maar de Adolfjes hebben zijn boeken nooit gelezen. Misschien zijn ze er eens in begonnen en gaven ze het na tien bladzijden op, want het is echte literatuur, waar je moeite voor moet doen en Adolfjes hebben het intellectuele vermogen van een coronavirus. Ze kennen de titels van zijn opiniestukken, ‘Nederland, laat je niet ringeloren door de moslims’ door de huidige NRC Ombudsman, Sjoerd de Jong, indertijd gretig verwelkomd, want “dit soort dingen mag jij als allochtoon schrijven, wij mogen dat niet!”

Seksisme in Marokko

Hafid was een groot schrijver, en Hassnae zal niet betwisten dat hij beter schreef dan zij. Dan weer, hij schreef beter dan wij allemaal, dus het is wat armetierig om dat alleen Hassnae te verwijten.

Bovendien, Adolfjes, weten jullie niks van schrijven. Ik zie je nooit zeiken over de schrijfstijl van Joost Niemöller of Bart Nijman, en die schrijven alsof ze vlak achter elkaar drie beroertes hebben gehad.

Terwijl Hassnae, die schrijft als een motherfucker. En óf ze kan schrijven. In een stijl die tegelijk sprankelend en direct is, Kristalheldere zinnen die klateren als het water uit een heldere beek. Ik weet ook hoe snel ze schrijft, rustig twee, drie columns op een dag, tussen het voorbereiden van presentaties en besprekingen en het researchen voor televisiedocumentaires door. Het is echt jaloersmakend. Hassnae is een groot talent.

En ze heeft gewoon gelijk. Ze zet al die Adolfjes in hun hemd die verontwaardigd zijn over seksisme in Marokko maar bij wie de vrouwenhaat uit de oren spuit, die op hoge toon zelfbeschikkingsrecht eisen voor de vrouwen in Iran, maar de vrouwen in Nederland het liefst tot onderwerping zouden slaan, die zogenaamd tegen antisemitisme zijn als een Marokkaanse Nederlander zegt geen Jodenkoeken te lusten, maar wel geloven dat rijke Joden als Soros uit zijn op wereldheerschappij, die moslims beschuldigen van homohaat maar gaan schuimbekken van een regenboog-zebrapad, enzovoort, enzovoort.

Racistisch schelden

Dat doet natuurlijk pijn. Je kunt daar weinig tegen inbrengen dus ga je maar weer racistisch en seksistisch schelden. Maar goed, nazi’s gonna nazi, daar doe je weinig aan. Maar dat je steeds Hassnae’s broer in stelling te brengt, om wie ze nog steeds rouwt, voor wie ze meer gedaan heeft dan wie dan ook van jullie ooit voor een ander heeft gedaan, dan breng je toch een extra laag aan in je naziheid. Dan ben je toch wel een speciaal soort schimmel.

Hafid was de betere schrijver, zonder meer. Een speciaal talent. Maar van politiek had ie geen kaas gegeten en in vrienden kiezen had hij ook geen gelukkige hand. Hij liet zich de loftuitingen van Domrechts graag aanleunen en omringde zich, zeker tegen het einde van zijn leven, met parasieten die probeerden te schitteren in zijn licht.

Wat dat betreft is Hassnae beter bij de pinken. Analytisch zeer sterk, politiek zeer bewust en in staat trefzeker, loepzuiver te benoemen wat er mankeert aan bewegingen die zoveel mensen een rad voor ogen draaien.

Daar beur ik mezelf dan weer mee op, dat de Adolfjes dat natuurlijk heel goed zien, dat ze daarom zo woedend worden. Dat Hassnae, en ook Sylvana en Emine, de Adolfjes raken waar het pijn doet.

 

 

Become a Patron!
 

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel en sinds kort ook met een Tikkie. Wordt dat symbool van de Hollandse krenterigheid tenminste voor iets nuttigs ingezet. Adverteren? Mail mij.

Peter Breedveld, 28.09.2022 @ 08:57

[Home]
 

1 Reactie

op 28 09 2022 at 08:58 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS