Emmy the Great
Tijd voor wat moderns in onze Paasparade, te weten Emmy the Great. Niet echt heel feestelijk (‘They’re singing “gloria in excelsis”, but there’s no hope. And I am grateful for the things that you’ve tried to show to me, dear, but there’s no Arcadia, no Alby and there’s no Jerusalem here’) maar wel mooi, toch? (Ik weet het, Mnb, jij vindt het weer niks. Het is dan ook van na 1980.) Emmy the Great heet eigenlijk Emma-Lee Moss, ze is Brits (maar in Hongkong geboren, in 1984) en haar debuutalbum verscheen in 2005.
Filmpjes, 08.04.2012 @ 19:42
15 Reacties
op 08 04 2012 at 21:36 schreef MNb:
Inderdaad vind ik het niet mooi, maar niet omdat het van na 1980 is. Dit is ook van erna:
http://www.youtube.com/watch?v=h4m9q9WP-N4
Eigenlijk is Metallica’s One een nog beter voorbeeld, maar dat kent iedereen natuurlijk.
De reden waarom ik deze twee liedjes aanhaal is omdat op deze net zo min als op Easter Parade de kwalificaties “mooi” en “lelijk” van toepassing zijn.
Probeer het eens met depressief.
Dan slaagt Emma-Lee Moss met vlag en wimpel, juist om haar eenvoud. In dat opzicht doet ze me denken aan het evenmin mooie
http://www.youtube.com/watch?v=CTO4BTP6B50
(even volhouden en er komt een melodietje dat de hele dag in je hoofd blijft hangen).
http://www.youtube.com/watch?v=dI1XaKV3O8o
(wie kan dit nog meer verdragen?)
Dezelfde simplistische benadering, gebaseerd op het idee zeg meer met minder.
Je snapt er overduidelijk de ballen van (fijn dat ik na lange tijd weer iets lelijks over je kan schrijven).
op 08 04 2012 at 22:18 schreef Peter:
Zeg Mnb, ik maak zelf wel uit wat ik goed vind, en prettig om naar te luisteren, oké? Het is een bijzonder onsympathiek trekje van je, die neiging me steeds voor te houden dat ik er niks van begrijp, omdat ik niet dezelfde rigide regels hanteer als jij. Om echt onder ieder filmpje, ieder liedje jouw misprijzende commentaar te plaatsen. Vandaar die sneer van mij hierboven. Dat was niet bedoeld als uitnodiging om een pijpje op te steken en me met piano- en vioolsonates om de oren te slaan.
Ik vind het mooi, en wat jij ervan vindt, zal me aan m’n reet roesten.
Je begrijpt er zelf geen moer van.
op 08 04 2012 at 22:53 schreef MNb:
Heb je daarom mijn tweede reactie niet geplaatst, waarin ik het liedje uitgebreid prijs? Nah, zal wel niet. Maar optimist als ik ben probeer ik het nog een keer. Ik heb er tenslotte drie keer naar geluisterd. De kans is groot dat er nog een paar keer volgen.
Allereerst bevat Easter Parade een paar zeer aansprekende melodieën. Ten tweede staan er onder de refreinen – vanaf “They’re singing” een paar geraffineerde noten in de pianobegeleiding. Die leveren een bijna onbewust contrast op met de coupletten. Ten derde maakt Moss op een heel inventieve wijze gebruik van de zoetelijke viool en achtergrondzang. Daardoor wordt het depressieve karakter van het liedje verhoogd.
Uiteraard zal dit aan je reet roesten. Dat is wat mij betreft altijd OK geweest. Maar ik kan een uitnodiging tot reageren nu eenmaal niet weerstaan, ook niet als jij dat een onsympathiek trekje vindt. Je sneer klopt feitelijk niet. Ik zal het uitspellen. Dit liedje zit goed in elkaar in zijn schijnbare eenvoud, zowel qua intellect als qua emotie. Met 1980 heeft dat niets te maken.
op 08 04 2012 at 23:01 schreef Peter:
Die tweede reactie is niet geplaatst omdat je op FN één reactie mag plaatsen, en dan pas weer als iemand anders heeft gereageerd. Niet dat ik dat niet al 3897 keer heb gezegd, en het in de grijze balk hiernaast nog eens expliciet staat.
Ik word altijd recalcitrant als mensen een liedje (of een ander kunstwerk) op de manier analyseren waarop jij dat doet. Dat is zoiets als een mop uitleggen. Je perst alle fun eruit.
Ik vind het liedje mooi. Ik vind het een mooi liedje. Gewoon. Mooi. Liedje.
op 08 04 2012 at 23:36 schreef MNb:
Die recalcitrantie begrijp ik, al ben ik het niet met je eens. Wel, je bent meestal een aardige jongen, dus ik zal die analyses voortaan achterwege laten.
Ik vind het liedje niet mooi, ik vind het goed en depressief. Het raakt bij mij een gevoelige snaar. Ik zou willen dat ik Emma kon troosten.
op 09 04 2012 at 08:38 schreef Peter:
Je vindt het dus gewoon een mooi liedje, zeurpiet.
op 09 04 2012 at 13:39 schreef Gompie:
Applaus voor het Borodin strijkkwartet. Welk ander strijkkwartet kan Sjostakovitsj zo uitvoeren. Geweldig.
op 10 04 2012 at 00:25 schreef You On A Gin:
Hier hoeft niet over getwist te worden maar dit moet (*) je in de context en het genre beluisteren. Mij doet haar expressieve stemgebruik aan Melanie Safka denken, maar dat is subjectief.
(*) uiteraard ‘moet’ je helemaal niks dus je hoeft niet te gillen
op 10 04 2012 at 09:39 schreef Sandro:
Gelukkig is het met muziek zoals met de meeste zaken – ieder z’n meug en gelukkig is er voor iedereen wat te vinden wat hem/haar aanspreekt.
Ik vind er persoonlijk geen bal aan, ben meer van de AC/DC, Ramstein, The Prodigy en de oude roknummers uit de jaren 70 van de vorige eeuw.
Maar zoals gezegd, het is maar goed dat er voor ieder wat wils is.
op 10 04 2012 at 22:18 schreef Ruud Hisgen:
Prachtig liedje, mooie tekst! Alby moet zijn Albion in:
“but there’s no Arcadia, no Alby and there’s no Jerusalem here”
Albion is de Keltische naam voor het Britse eiland en verwijst naar oude mythen.
op 11 04 2012 at 03:48 schreef You On A Gin:
Peter, ik durfde het eigenlijk niet te vragen, maar ik moet het toch echt doen: hoe zit het dan, met dubbele comments? Aangezien ik in zo’n beetje elk draadje dat wel degelijk zie. Mag het nu wel of niet? Het is mij een beetje onduidelijk.
op 11 04 2012 at 06:52 schreef Peter:
Ik vergis me wel eens. Jullie blijven het immers hardnekkig proberen.
op 12 04 2012 at 00:29 schreef You On A Gin:
Ik durf het niet meer. :)
op 12 04 2012 at 09:34 schreef Marco Meijer:
Ik vind het mooi en ontroerend. Een lied om vaker naar te luisteren, een lied dat me raakt.
Fascinerende zangeres.
Op een wat andere manier raakt dit lied me ook:
http://www.youtube.com/watch?v=izYh9Xo15bM
Op het gehoor lichtvoetig en melodieus maar een triest(en waargebeurd) verhaal.
op 12 04 2012 at 19:06 schreef rena:
mooi