Elma Drayer is een gifslang
Peter Breedveld
Oprotten met je pedohysterie!
Elma Drayer is een gifslang. Ze ziet eruit, praat en gedraagt zich als een archetypische Disney-schurk. Ze lijkt te genieten van haar eigen kwaadaardigheid. Ze is niet superschrander, er is altijd makkelijk door haar bedrog heen te prikken, maar ze heeft een aanhang die niet wenst te zien dat ze de boel belazert, omdat ze dingen schrijft die deze aanhang prettig vindt. Onder die aanhang bevinden zich veel journalisten. Zie ook bijvoorbeeld Lale Gül.
Dit is Drayers vaste werkwijze: ze neemt een citaat van iemand die ze als links beschouwt en zet dat in haar eigen context van valse suggesties en kwaadwillende hineininterpretierung. Zo heeft ze al zoveel mensen te grazen genomen. Quinsy Gario, bijvoorbeeld, en mijn geliefde en mij, en gisteren historicus Leo Lucassen en rechtsfilosoof Nanda Oudejans, die wijzen op het grote verschil tussen de omgang met Syrische vluchtelingen en die met Oekraïense vluchtelingen. Toen ik er twee weken geleden zelf over schreef, riep dat heel wat agressieve reacties op, maar inmiddels begint het meer mensen op te vallen.
Dubieuze motieven
En daar houdt Drayer niet van. Zodra mensen een bepaalde racistische tendens beginnen te signaleren, schrijft Drayer steevast een column waarin dat racisme fanatiek wordt ontkend, en waarin de brengers van de haar onwelgevallige boodschap in diskrediet worden gebracht. Elma Drayer haat antiracisten met meer overtuiging dan Wilders en Baudet dat doen.
Lucassen en Oudejans wijzen op het verschil in behandeling van Syriërs en Oekraïners en op de het racisme en de islamofobie daaraan ten grondslag liggen en Drayer schrijft: ‘de suggestie is duidelijk: Nederlanders die zich inzetten voor Oekraïense vluchtelingen doen dat uit dubieuze motieven’.
En zo’n lage, smerige, achterbakse streek is typisch voor Drayer. Ze pakt twee good guys, die feitelijk pleiten voor een beleid ten aanzien van Aziaten en Afrikanen dat net zo warm menselijk is als de manier waarop met Oekraïners wordt omgegaan, en maakt er twee Poetins van die mensen verdachtmaken omdat ze Oekraïners in nood helpen. Dát is Elma Drayer.
Even nadrukkelijk: Je bent niet per se een goed mens omdat je Oekraïners helpt, zoals bijvoorbeeld de Amsterdamse eigenaar van een riviercruiseboot die alleen vrouwen, kinderen en ‘etnische Oekraïeners’ wil opvangen. De warme betrokkenheid met Oekraïners is bij een aantal weldoeners onmiskenbaar besmet met nazi-achtig racisme en ik ben van plan daar de komende tijd hard op te gaan hameren.
Racisme en islamofobie
Oudejans maakt in een kort draadje op Twitter met groot gemak gehakt van Drayers valse manipulaties. Ze weet als jurist waar ze over praat. Ze laat zien dat Nederland een Europese richtlijn uit 2005 ter bescherming van ontheemden uit oorlogslanden voor eigen gebruik heeft afgeschaald, zodat dergelijke ontheemden dezelfde rechten krijgen als asielzoekers (wat lijnrecht tegen het doel van die richtlijn inging). Nederland heeft daarop geen uitzondering willen maken voor Syrische vluchtelingen, maar het heeft wel in een mum van tijd allerlei regelingen getroffen voor Oekraïners.
De discriminatie is dus een onweerlegbaar feit, en dat daaraan racisme en islamofobie ten grondslag liggen is een no-brainer. Kijk alleen al naar de manier waarop de media over Oekraïners berichten (christelijke harde werkers) en hoe schril het contrast is met de duizelingwekkend slechte pers die Syriërs (islamitische terroristen en verkrachters) kregen. Daarbij wordt het gewoon openlijk en ongefilterd uitgelegd waarom er wel zo’n warme betrokkenheid is met Oekraïners en niet met Syriërs. Oekraïners lijken op ons, met hun blonde haar en blauwe ogen, en ze hebben hetzelfde geloof en dezelfde cultuur.
Drayer verdedigt die discriminatie een beetje op de manier waarop types een paar weken geleden de “in-group bias” als een leerstuk verdedigden. Het is volkomen logisch dat je meer betrokken bent bij een land dat “in je achtertuin ligt” dan bij een land in een continent verderop. Drayer is zelf nooit “heiligen” tegengekomen voor wie een Syrisch mensenleven net zo zwaar telt als een Europees mensenleven, of, zoals ze het schijnheilig formuleert: “die zich alle ellende in dit ondermaanse in gelijke mate aantrekken.” Achter “heiligen” zet ze villein “(m/v/x)”; pakt ze ook het “gendergedoe” nog even mee. Ik zei al: ze geniet van haar eigen kwaadaardigheid.
Zelfgenoegzaam egoïsme
Ik geloof graag dat Drayer zulke heiligen niet kent. Drayer beweegt zich uitsluitend in kringen van witte Boomers die zwelgen in zelfgenoegzaam egoïsme en die af en toe een niet-westerse allochtoon in hun midden dulden als die de kunstjes doet die ze leuk vinden. Ze maken geen deel uit van de multiculturele samenleving die Nederland is, waarin Syrië dan misschien qua kilometers verder van Nederland verwijderd is dan Oekraïne, maar in elk ander opzicht voor veel mensen dichterbij is dan Oost-Europa. In deze tijd van internet en globalisatie en directe vliegverbindingen is de geografische ligging van landen ten opzichte van die van ons eigenlijk het minst relevant, en steeds meer witte Nederlanders hebben kinderen en kleinkinderen die meer op een Syriër of een Nigeriaan lijken dan op een Oekraïner.
Maar dat krijg je allemaal niet mee als je in een haperend astronautenpak boven de werkelijkheid zweeft, de werkelijkheid van de “heiligen”, voor wie bruine en zwarte mensen en Aziaten en Afrikanen en Zuid-Amerikanen gewoon buren en vrienden en familie zijn, terwijl je jezelf vergiftigt met je eigen pis, zoals Elma Drayer doet.
Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel en sinds kort ook met een Tikkie. Wordt dat symbool van de Hollandse krenterigheid tenminste voor iets nuttigs ingezet. Adverteren? Mail mij.
Peter Breedveld, 26.03.2022 @ 11:29