Home » Archief » Een toneelstuk


[06.02.2015]

Een toneelstuk

Esra Dede

bad27
Illustratie: Andrew Wyeth

Massief houten deuren en Perzische tapijten. Dat is wat ik me het meeste herinner van dat huis. Ook de mensen, veel mensen. Het was een drukke bruiloft. Een bruiloft der bruiloften. Een bruiloft waar het zand van het platteland zich vermengde met de geuren van vers gebraden vlees en het gelach van de kinderen uit de buurt. Ik was een van die kinderen.

Mijn nicht trok mij aan mijn arm die ochtend. We horen hier niet te zijn, had ik nog gefluisterd. De massief houten deur werd zachtjes opengeduwd. Voor ons zagen wij een tafereel, het leek de slotscène van een toneelstuk waar wij niet oud genoeg voor waren. De ramen stonden open, de lakens waren nog niet vernieuwd. Zachtjes werd er een massief houten kastje geopend door mijn nicht. Terwijl de gordijnen wapperden, zagen wij een stuk stof met de wind meedeinzen in de lade. Wit met rode vlekken, einde scène.

Dans tussen vijanden

De nacht ervoor stond ik nog voor de massief houten deur, in de kamer zag ik de openingsscène. Wit met opgemaakte wangen. Zittend op het bed, ogen die naar haar handen waren gericht. Trillende handen. De man in het zwart leek uit balans toen hij over de drempel van de buitendeur stapte. De traditie wilde dat hij een kommetje met zijn voet moest breken, een traditie die hij was vergeten. Hij leek uit balans toen hij zijn schoenen weer moest aandoen. Na de vierde poging lukte het hem om een gedeelte met zijn hak af te breken. Zachtjes werd de massief houten deur dichtgedaan, einde scène.

De scène achter de gordijnen speelde zich af in mijn eigen theaterzaal. Een woordenwisseling, een eerbetoon, een duel. Een dans tussen twee vijanden. Tussen het wit en het zwart. De eerste kreten van deze scène heb ik opgevangen, een verborgen bezoeker. Jij hoort hier niet te zijn, werd er tegen mij gefluisterd. Het stukje stof werd tegen het licht gehouden. De vlekken leken wel te dansen, zoals de vrouwen, de nacht ervoor. Ik vroeg mij af van wie het bloed. Stiekem hoopte ik dat de vrouw in het wit had gewonnen.

Teken van verlies

Zachtjes werd de massief houten deur dichtgedaan. Ik draaide mij om en zag de vrouw in het wit voor mij. Haar handen waren niet meer aan het trillen. Er was iets anders aan haar. Rustig pakte zij het doekje van ons af en liep naar het raam. Het licht scheen direct in haar ogen, haar oogleden trilden. Het stukje stof werd opgehangen. Ik voelde een teleurstelling in mij opkomen. Het was een teken van verlies. Het raam werd gesloten, de gordijnen opgetrokken. Einde scène.

Esra Dede is geboren en getogen Amsterdammer. Zij studeert geneeskunde en wordt door haar familie gezien als communist, omdat ze ooit lid was van de SP. Volg haar op Twitter.

Esra Dede, 06.02.2015 @ 10:27

[Home]
 

3 Reacties

op 06 02 2015 at 17:07 schreef Thomas E:

‘Het was een teken van verlies’. Hoe mooi kan je het zeggen vanuit het kinderbrein.

Een beetje off topic: Kan iemand mij de titel geven van een recent verschenen roman van een Turkse Nederlander, die zijn jeugd in een Turks dorp beschrijft? Iets met ‘bloesem’ dacht ik, maar niet zeker.

op 07 02 2015 at 19:02 schreef Menno:

Wat zijn die verhalen van Esra sterk.

op 09 02 2015 at 08:51 schreef Thomas E:

Re: mijn eerdere post. Ik ben er al achter, het blijkt te zijn: ‘Rode kornoeljes’ van Kerim Göcmen. Volgens velen een aanrader!

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS