Een stukje Marokko naar de mensen toe
Hassnae Bouazza
Illustratie: Cali Rezo
De ambtenaar achter het loket kijkt even geërgerd op. “Deze foto kan ik niet toestaan – ik zie oorknopjes.” De vrouw voor me stamelt verbijsterd: “wat maakt dat minuscule oorknopje nou uit?” Met een verveeld handgebaar kijkt de ambtenaar langs haar heen: “Volgende!” Binnensmonds vloekend druipt de vrouw af. Op naar het tegenovergelegen bureau om nogmaals pasfoto’s te laten maken.
Marokko moderniseert en daar hoort een identiteitskaart Westerse Stijl bij: klein en compact als een creditcard en volgens de laatste wensen van de Amerikaanse antiterrorismebrigade: oren zichtbaar op de foto, geen oorbellen en alleen zwarte hoofddoeken.
Aan de manier van werken in de Marokkaanse consulaten is echter niks moderns. Lekker ouderwets, ofwel arrogant, onwillig, inefficiënt en op z’n elfendertigst zetten de Marokkaanse ambtenaren zich aan de duizenden aanvragen. Mensen in Amsterdam moeten al voor acht uur ’s ochtends in de rij staan voor een nummertje. Wie te laat komt en geen nummertje heeft, mag onverrichter zake naar huis. Ruzies en scheldpartijen zijn het gevolg. “Kalm, mensen, kalm.” “IK! BéN! KALM!”
In Rotterdam hebben ze ook een nummertjes-fetisj. Eerst moet je – of je wilt of niet, want de menigte duwt je mee – dringen om een nummertje. Vervolgens moet je in de rij wachten tot je aan een stierlijk verveelde meneer achter het glas je documenten en papieren kunt overhandigen. Mét nummertje, want anders word je niet geholpen.
Dan moet je weer wachten. Beneden zijn er twee aparte wachtruimtes voor mannen en vrouwen. Verstandiger is het echter om op de gang te wachten, want uit de luidspreker in de wachtruimte komt al jaren slechts onontcijferbaar gekraak. Medewerkers roepen de namen van de mensen, die aan de beurt zijn, vanachter hun bureau, want ze zijn niet van hun stoel te schoppen.
Met de eerste fase – nummertje halen en aanvraag indienen – ben je een tijdje zoet. Daarna begint het echte wachten. De wachtkamers zijn koud, kaal en deprimerend. Op de muur hangen verzoeken om het consulaat schoon te houden. Moet het wel eerst schoon zíjn. Het hele gebouw ademt jarenvijftigdepressie uit; de weinige meubels lijken uit een Kringloopcentrum te zijn gehaald.
Mensen doden de tijd met het nuttigen van hun meegenomen versnaperingen. Moeders geven hun baby’s de borst, terwijl hun kleuters krijgertje met elkaar spelen. Ik hoor een vrouw tegen een ambtenaar schreeuwen dat ze nergens heen gaat, dat ze op mogen rotten met hun nummertje. “Ik wacht al sinds negen uur! Wat nou nummertje!” Haar man kijkt zwijgend voor zich uit.
Als je geroepen wordt, moet je eerst beneden een zegel betalen (betaal gepast, want je krijgt je wisselgeld niet terug), dan krijg je het aanvraagformulier en moet je boven wéér langer wachten voor je wéér moet betalen, waarbij je toegeblaft wordt dat je beide handen in de zwarte smeer moet dopen.
Marokkaanse ambtenaren doen niet de minste moeite te verhullen dat ze een hekel hebben aan werken en dat ze jou minachten omdat je hun rust verstoort. Ze kijken je niet aan en verrichten elke handeling met de grootste tegenzin.
In de wachtruimte boven staat een man te bidden. Schuin ertegenover verrichten mannen beurtelings de ablutie te midden van de wachtenden aan de kale wastafel. Een andere man loopt zenuwachtig heen en weer. Steeds weer naar het kantoortje alsof dat zijn beurt versnelt. Het is op dagen als deze dat zinloos geweld ook heel zinvol kan zijn.
Een promotieposter aan de muur stelt ‘Où que nous soyons, le Maroc est en nous‘: ‘Waar we ook zijn, Marokko is altijd bij ons.’ Klopt, maar niet zoals de overheid bedoelt. Ze wakkert het vuur van vaderlandsliefde bepaald niet aan.
Veel mensen worden weggestuurd. Omdat er een letter niet klopt op een van de documenten die ze hebben, of omdat er een accent of geboortedatum verkeerd staat. Jarenlang deden ambtenaren hun werk niet. Als mensen vroegen om gegevens juist te noteren of fouten te corrigeren, kregen ze te horen dat het niks uitmaakte en dat het zo goed was. En nu moeten mensen zelf die fouten herstellen en zien te bewijzen dat hun informatie klopt. Daarvoor moeten huwelijksaktes van hun veertig jaar geleden overleden ouders worden overlegd, of familieboekjes uit het jaar nul worden gepresenteerd. Waar je aan die documenten vandaan moet halen? “Dat is úw probleem, mevrouw”.
Ook in Marokko is het dagelijks raak: ruzies, scheldpartijen en vele rechtbankzittingen. Mensen die er maar niet in slagen zich juist geregistreerd te krijgen en daardoor verstoken blijven van de verplichte ID-kaart. Het doel is dat eind 2011 iedereen een nieuwe kaart heeft. Maar modernisering, dat is als democratisering: je moet er wel eerst klaar voor zijn.
Eerder verschenen in Vrij Nederland. Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) schrijft voor Vrij Nederland, De Volkskrant, NRC Handelsblad, Elle en de Arabische site van de Wereldomroep. In 2009 was ze te bewonderen in Vrouw & Paard, tegenwoordig is ze regelmatig te horen in Vrijdagmiddag Live. Afgelopen kerst won ze bijna De Nationale Wetenschapsquiz. Dat ze nog tijd heeft om in het geheim voorbereidingen te treffen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland, mag een wonder heten. Volg haar op Twitter.
Hassnae Bouazza, 29.01.2011 @ 14:34
59 Reacties
op 29 01 2011 at 14:44 schreef willem:
nou… denk niet dat dit een typisch Marokkaans
probleem is. Dit verschijnsel zie je in alle islamitische landen wereldwijd. Daarom verkeren veel moslimlanden nog in het tijdperk van de middeleeuwen. “Het motto “liever lui dan moe”
op 29 01 2011 at 15:08 schreef Rene:
O bureaucratische terreur is van alle tijden en van alle landen. Het gekke is dat dit verschijnsel het enige universele lijkt te zijn, wat alle landen en alle culturen verbind.
op 29 01 2011 at 16:01 schreef MNb:
Ik heb dit stukje tweemaal moeten lezen. De eerste keer dacht ik namelijk dat ik een beschrijving van de Nederlandse ambassade te Paramaribo las. Ik ontdekte de fout omdat ik een stap in de procedure miste.
Een Surinamer die een visum voor Nederland wil – of een Nederlander die zijn paspoort wil verlengen – moet eerst telefonisch of via internet een afspraak maken. Natuurlijk moet hij/zij op tijd komen. Maar denk niet dat de afspraak bedoeld is om wachttijden te voorkomen. Nee, pas minstens vijf kwartier later is hij/zij aan de beurt.
Het is wel een vooruitgang dat betaling tegenwoordig geschiedt in Euro’s; vroeger waren dat Amerikaanse dollars. Nederlands geld werd niet geaccepteerd, laat staan Surinaams.
Een visumaanvraag wordt pas geaccepteerd als de aanvrager een vliegticket kan overleggen. Een simpele reservering is onvoldoende. Het overige papierwerk zal ik maar niet noemen; de geringste aanleiding is al genoeg om de aanvraag te weigeren. Alleen wordt die weigering pas twee weken na indienen bekend gemaakt.
Volgens Willem is de Nederlandse ambassade dus een stukje middeleeuwen in de redelijk moderne Surinaamse samenleving. Want met één uitzondering word ik door de Surinaamse overheid nooit zo achterlijk behandeld.
De Amerikaanse ambassade daarentegen is een toonbeeld van moderniteit. Er is een beperkt aantal nummertjes. Die worden voor 8.00 (kan 7.00 wezen, daar wil van af zijn) uitgereikt. Kandidaten dienen een rij te vormen. Wie een nummertje heeft wordt zeker geholpen en krijgt dezelfde dag uitslag.
Maar ja, zie de OV-chipkaart. Eerder zal de Nederlandse overheid wegrotten dan iets handigs overnemen van het buitenland.
op 29 01 2011 at 16:05 schreef brink:
Als je geluk hebt dan word je geholpen door vrouw.
Die doen wel gewoon hun werk. Een man is daar veel te goed voor.
op 29 01 2011 at 16:30 schreef Rene:
Wel fijn dat we nu gewoon op inhoud weer kunnen praten, jammer dat moderatie voorlopig nodig lijkt.
Het is niet anders.
op 29 01 2011 at 17:42 schreef Jan van Dijk:
Tja,
Ambtenaren en werken en Marokkanen en werken!
Je moet niet het onmogelijke vragen.
op 29 01 2011 at 17:49 schreef Salpeterzuur:
Mijn paspoort is al twee jaar verlopen. Wat Hassnae beschrijft is de reden dat ik het niet verleng. Als er een plek op aarde is dat ik uit de grond van mijn hart haat, dan moet dat de Marokkaanse consulaat zijn. De arrogantie is bijna onbeschrijfelijk. Aargh!!
op 29 01 2011 at 18:17 schreef Hafid:
Erger dan het Kippenhok in Den Bosch kan het nooit zijn.
op 29 01 2011 at 18:18 schreef Hafid:
De titel van je tekst is onjuist. Wij moeten nog steeds bijna gedwongen…naar zo’n consulaat toe
op 29 01 2011 at 19:13 schreef Josje:
Hoe kom je toch elke keer weer aan de prachtige plaatjes, Peter? Waar haal je de inspiratie vandaan? Schuilt er een kunstkenner achter die ruwe bolster?
op 29 01 2011 at 19:21 schreef Peter:
‘Ruwe bolster’? Ik ben de afgelopen dagen al zo vaak voor watje uitgemaakt, dat ik een beetje om dat predicaat moet lachen.
Een kunstkenner, nee. Ik ben een liefhebber van mooie plaatjes, en vooral van plaatjes die een verhaal vertellen.
op 29 01 2011 at 19:25 schreef Rene:
Lijkt een beetje op de drie gratiën.
op 29 01 2011 at 19:40 schreef Josje:
Ik weet wel het verschil tussen watje en watje.
Ik vind het erg leuk om voor mij totaal onbekende kunstenaars te leren kennen. Vooral omdat zij dus ook die verdiende aandacht krijgen. Welke bedoeling had je precies bij die bij ‘Roze Brigade’?
op 29 01 2011 at 19:42 schreef Josje:
@Rene, wie zijn dat, de gratiën?
op 29 01 2011 at 19:52 schreef Peter:
Geen enkele bedoeling. Jij ziet altijd een verband tussen de plaatjes die ik plaats en de stukjes, en dat is oké, want als ik dan kijk, begrijp ik precies waar je het over hebt, maar ik volg mijn intuïtie. De meeste dingen die ik doe, kan ik pas na lang nadenken uitleggen.
Het is vreemd om zulke dingen te schrijven, nu ik weet dat allerlei scoorgeile journalisten met hun tong uit hun wrattige bek zitten mee te lezen, hopend op een rellerig stukje in hun vod.
op 29 01 2011 at 20:20 schreef Josje:
Wellicht kan ik die watjes van journalisten helpen door te insinueren dat het plaatje bij ‘Roze Brigade’ laat zien hoe bedekt (grof gezegd: besmeurd) je ook bent / wordt, je je er niet van laat weerhouden de naaktheid van het leven te laten zien.
Never be done with it
op 29 01 2011 at 20:46 schreef rena:
Ik kreeg gisteren van mijn lief een mooi boek vol erotische kunst, van Hans Jürgen Döpp. http://www.jahsonic.com/Dopp.html
Moest meteen aan FN denken. ;)
Fijn dat je er weer bent Peter. Ga door met strijden voor vrijheden!
op 29 01 2011 at 20:53 schreef rena:
Ik heb trouwens zelf eens een half jaar bij Burgerzaken gewerkt. Paspoorten en rijbewijzen maken.
Soms was het wel sneu hoor, om mensen weg te moeten sturen vanwege verkeerde pasfoto’s. Maar ik probeerde het werk wel leuker te maken. Als mensen lang moesten wachten, doet een vriendelijk woord meer goed dan sjacherijnig nummertjes afwerken.
Veel oudere Marokkaanse mensen zijn volgens hun papieren geboren op 01-01-…. Zeker ook zo’n gevolg van die ambtenaren van vroeger?
op 29 01 2011 at 21:05 schreef Peter:
Ik moet zeggen, dat nieuwe modereren bevalt me wel. ‘Waarom wordt er zoveel gecensureerd hier als ik vragen mag ?’
*TRASH*
Heerlijk.
op 29 01 2011 at 21:05 schreef Peter:
En ik ben dol op Josje en Rena.
op 29 01 2011 at 21:50 schreef Bigpete:
“Veel oudere Marokkaanse mensen zijn volgens hun papieren geboren op 01-01-…. Zeker ook zo’n gevolg van die ambtenaren van vroeger?”
Nee dat komt doordat veel mensen analfabeet waren, de burgerlijke stand niet in de buurt was etc. Als het kind dan (soms jaren later) wel werd aangegeven wist niemand de juiste geboortedatum. Je ziet dat niet alleen bij Marokkanen maar bij vele nationaliteiten. Zelf bij het geboortejaar worden regelmatig vraagtekens gezet.
op 29 01 2011 at 22:08 schreef rena:
Beetje raar idee, maar misschien moet je eens een tijdje alle mannen blocken ;)
Ik vond collega’s vaak zuurpruimen. Volgens mij zitten veel mensen op de verkeerde plek of te lang op de zelfde plek en zijn mensen over het algemeen te bang om iets anders te zoeken. Dan krijg je onherroepelijk roddel en achterklap. Veel werk is ook gewoonweg te saai voor woorden. Het afreageren op anderen, collega’s of klanten, is makkelijker dan een draai aan je eigen leven geven.
op 29 01 2011 at 22:20 schreef thomas erdtsieck:
En ik vind dat Hassnae leuk schrijft.
Ergens, heel ver weg, zit er voor mij ook wel iets nostalgisch en bevrijdends in het geschetste beeld. Het voert me terug naar lange, avontuurlijke reizen door het Afrikaanse continent en andere delen van de wereld. Overgeleverd zijn aan de grillen en gewoontes van andere samenlevingen. Improviseren, een beetje omkopen (so what?!), maar ook op zijn tijd weer erg veel hartelijkheid ondervinden.
Niets was vanzelfsprekend. En mmmmmm… soms is dat een verfrissende afwisseling met de immer keurige, gereguleerde, ordentelijke, efficiënte, overbegripvolle Nederlandse ambtenarij. Het is vaak zo slaapverwekkend braaf hier, gaap.
op 30 01 2011 at 05:35 schreef sap:
ik herken het wel
met de gebeurtenissen in tunisia en egypte lopen ze tegenwoordig op eieren
to the point,m6 met zijn adviseurs en topmilitairen bevinden zich sinds donderdag in frankrijk om de repercuties van de tunisische en egyptische revoluties te bespreken.Ze willen het hoe dan ook in Marokko voorkomen,maar heeee
op 30 01 2011 at 08:10 schreef Josje:
Ha ja, Rena, The Sisterhood of Frontaal Naakt.
op 30 01 2011 at 10:50 schreef Mohamed:
Hassnae, je schets een mooie en kloppend beeld, ik ben al een tijd niet in dat verschrikkelijk hol geweest en was niet van plan omdat nog eens te doen eigenlijk.
Het weigerende gedrag van Ambternaren herken ik nog van mijn jeugd. En het hufterige gedrag ook, mijn perceptie was ook nog eens dat deze “echte Marokkanen” nog veel hufteriger zijn tegen Europese-Marokkanen in vergelijking tot de thuis blijvers in Marokkko. Nooit begrepen, het zal wel jaloezie zijn of ze beschouwen het als verraad. Of het zijn gewoon luie ‘flikkers’ die geen fatsoen in hun lijf hebben zitten.
Ik moet zeggen dat vrouwen dit gedrag minder vertonen, maar dat is misschien wel ook logische als je naar de positie van de vrouw kijk in de Arabische cultuur.
PS: Fijn dat de rust wedergekeerd is. Peter, ik ben het niet altijd met je eens, en jou stijl is de mijne niet, jou keuzes zijn de mijne niet. Maar chapeau voor de open en eerlijke manier (onder eigen naam met verantwoordelijkheidsbesef) je, je mening geeft op internet.
Wat nog sterker vind is dat je al die idioten moet weerstaan met hun beledigingen en bedreigingen naar jou toe. Maar wat erger is, is nog naar je vrouw/vriendin toe. (dan heb je dus een moreelbesef van een ongezoute pinda). En dan waren er nog de kinderachtigen, die waarschijnlijk de betekenis van moraal nog niet eens kennen en oproepen je werkgever in te lichten.
@Thomas: Hoe was je retraite;)
op 30 01 2011 at 10:59 schreef Mohamed:
Your comment is awaiting moderation.
Mijn teksten moet je acht keer lezen voor je begrijpt wat er staat. Zal niet makkelijk zijn voor de moderator.
@Peter: Kun je ook mensen vrijstellen van Moderatie? Dat zou een hoop werk schelen.
op 30 01 2011 at 12:11 schreef thomas erdtsieck:
@Mohamed
Lekker was het ff zonder opengeklapte laptop. Hoewel…. kon de verleiding op een bepaald moment niet weerstaan en belandde tot mijn verschrikking in een soort Tokkies-achtige zwakbegaafdenscheldpartij op FN. Ik denk dat ik op tijd even weg was.
op 30 01 2011 at 12:35 schreef Josje:
@Thomas, maar heb je wel de juweeltjes tussen de scheldpartijen kunnen vinden, zoals de prachtige woorden van @Aldert?
Dat is waar het om draait in deze wereld.
Je moet niet te vaak met ‘retraite’ gaan, hoor. Ik vind elke keer jouw inbreng op FN de moeite waard om te lezen.
op 30 01 2011 at 12:46 schreef thomas erdtsieck:
Dank je @Josje, dus ik mag ‘als man’ blijven op FN?
P.S. Ik ga Aldert dan even opzoeken, vooruit.
op 30 01 2011 at 13:23 schreef Josje:
The Sisterhood of Frontaal Naakt zou je kunnen zien als een front om het ‘watje’ Peter heen, @Thomas. Dus absoluut manvijandig zijn wij niet, denk ik. (sorry, @Peter, dat zal wel een goal zijn voor de watjes van journalisten)
op 30 01 2011 at 14:41 schreef thomas erdtsieck:
Nou Josje, ik zit nog niet zo lang op FN, maar ik heb in Peter bepaald geen watje kunnen ontdekken. Misschien is zijn laagje eelt nog niet zo dik als Hassnae nodig acht in deze tijd, maar verbaal kan hij in ieder geval aardig kielhalen en vierendelen.
op 30 01 2011 at 15:31 schreef Marco Meijer:
Misschien heb ik even niet opgelet …
wat is er veranderd aan het moderatiebeleid ?
op 30 01 2011 at 15:40 schreef Peter:
Voorlopig worden alle reacties door mij en/of Hassnae gekeurd voordat ze worden geplaatst. Als je naar de reacties onder de drie vorige stukken kijkt, en je weet dat Bottehond opzettelijk de computers van FN-lezers heeft (geprobeerd) te besmetten, weet je wel waarom.
Met dank aan de Roze Brigade.
op 30 01 2011 at 15:41 schreef Josje:
En wat dacht je van liefkozen, @Thomas? Nooit zal ik zijn poëzie van namen voor het geslacht van de vrouw vergeten. Nu stop ik met het ophemelen van de geestelijke vader van Frontaal Naakt, anders verwordt hij echt tot een watje. En dan haak ik af.
op 30 01 2011 at 17:25 schreef thomas erdtsieck:
Ja, gazellehoef. Poëtisch inderdaad, maar was die van Peter? Of van de oorspronkelijke schrijver.
(klinkt sowieso beter dan het gangbare camel toe :)
op 30 01 2011 at 19:44 schreef Eva:
Je had het allemaal mogen laten staan van mij, Peter. Het geeft een mooi kijkje in de etterende onderbuik van het internet.
Ik zou een bloemlezing eigenlijk heel leuk vinden, met de bedreigende, onbedoeld grappige en verontrustende berichten die je hebt mogen krijgen. Weet je nog dat hondenbezitters op de trein mochten? Lachen was dat.
Het is als een reizend bont gezelschap, voor elk wat wils.
op 30 01 2011 at 20:01 schreef Josje:
Nee, op Twitter noemde Peter prachtige namen. Ik voelde me toen heel mooi. :-)
op 31 01 2011 at 02:26 schreef Marco Knol:
Tja, een NL paspoort lijkt me dan toch wel zo makkelijk. Gewoon in de buurt op je gemeentehuis ofzo. Volgens mij kom je daar Marokko ook mee in.
@rena
Wat bigpete zegt; 01-07-…. moet je ook bekend voorkomen. In NL inderdaad vooral bij Turken en Marokkanen. En met het geboortejaar werd/wordt hier en daar trouwens ook nog wel eens gesjoemeld. Denk bijvoorbeeld aan voetballers uit west-Afrika.
op 31 01 2011 at 08:58 schreef yurp:
Als je denkt dat het Nederlandse consulaat veel beter is dan moet je voor de grap eens op eerste Paasdag je paspoort verliezen in Londen. Heel grappig en aan het feit dat je de volgende dag een vliegtuig moet halen storen ze zich ook in het geheel niet. In andere landen heb ik met het Nederlandse consulaat vergelijkbare slechte ervaringen.
op 31 01 2011 at 10:27 schreef Marco Meijer:
Ok Peter, fair enough.
En ik kan je alleen maar gelijk geven.
op 31 01 2011 at 11:21 schreef Herbert:
@willem,
Dit is niet typisch iets van moslimlanden, dit is echt universeel. Geef minderbegaafde mensen een beetje macht of een paar strepen op de schouders en ze gaan helemaal los. Je moet het voelen. Naar boven likken en naar onderen trappen.
Met dit soort mensen hou je concentratiekampen draaiende. Of het nu de kampen van de nazis zijn, de kampen van de Goelag, de Killing Fiels of de geheime gevangenissen in China en Marokko, overal werkt het zo.
op 31 01 2011 at 12:24 schreef Mohamed:
@Josje
Naast de literaire;) juweeltje waren er ook nog menselijke juweeltjes en die vond ik heel mooi. Zoals @Bigepete en @Vetklep die het min of meer opnamen voor peter.
/ik weet het, ik ben een softie..
op 31 01 2011 at 12:44 schreef Mohamed:
@Marco Knol: Dat klopt, je komt er ook in met een Nederlands paspoort in Marokko. Maar als ze aan je paspoort zien dat je Marokkaan bent dan verwachten ze dat je ook een Marokkaanse ID hebt. En ze maken heel duidelijk dat ze het niet fijn vinden dat je geen een hebt.
@Simpele kwestie van geld verdienen.
@Willem: Nou zo erg zijn ze nou ook weer niet. Na de marteling krijg je gewoon waar je voor kwam.;)
op 31 01 2011 at 12:47 schreef babs:
Even voor mijn beeldvorming: klopt het dat je een dergelijke identiteitskaart als Nederlandse Marokkaan nodig hebt, omdat je nog heel veel meer ellende krijgt als je met enkele een Nederlands paspoort en een duidelijke Marokkaanse komaf het land van je overgrootouders probeert binnen te komen. (Anders: lekker laten zitten dat stuk privacy-inbreuk.)
op 31 01 2011 at 13:08 schreef Mohamed:
@babs: dat heb je goed begrepen.
op 31 01 2011 at 13:11 schreef Mohamed:
Nou ja, ellende is misschien wat overdreven. Een kwestie van geld. Tenzij je een of andere idealist gaat uitzitten hangen, dan word het misschien ellende/vervelend.
op 31 01 2011 at 13:39 schreef hj:
yurp: Als je denkt dat het Nederlandse consulaat veel beter is dan moet je voor de grap eens op eerste Paasdag je paspoort verliezen in Londen. Heel grappig en aan het feit dat je de volgende dag een vliegtuig moet halen storen ze zich ook in het geheel niet. In andere landen heb ik met het Nederlandse consulaat vergelijkbare slechte ervaringen.
Ja, je mag zelfs van geluk spreken als ze na 2 uur ’s middags nog open zijn, want de cocktailparties in het diplomatencircuit laten niet op zich wachten. Afgelopen zomer waren we bij een auto-inbraak in Portugal geld, paspoorten en creditcards kwijtgeraakt. Dan kan je dus echt niets anders meer dan wildkamperen en hopen dat je benzinetank het haalt tot het vliegveld. Vraagt zo’n loser van de ambassade aan de telefoon wat ik precies van hém verwacht.. ja lul, dat weet ik ook niet, maar ik zou verwachten dat ze dergelijke situaties dagelijks mee maken bij een ambassade en er misschien wel oplossingen voor hebben!
Zijn bijdrage ging echter niet verder dan adviseren familieleden geld over te laten maken via Western Union. Wat overigens niet eens bleek te kunnen zonder paspoort (die we een paar uur later overigens terugvonden, anders waren we inderdaad proper fucked).
op 31 01 2011 at 14:21 schreef babs:
Hoezo geld?
Ik heb de laatste (en enige keer) betaald om ‘snel’ door te mogen. Maakte geen fuck uit. Trok alleen maar andere ‘ambtenaren’ naar mijn autoraampje.
Is het niet goedkoper om je achternaam in De Vries te laten veranderen? Ik zou zelf direct mijn Nederlandse naam of nationaliteit overboord gooien als ik er een tientje voordeel in zag. (Maar in Spanje word je als blauwogige buitenlander vaak positief gediscrimineerd, dus ik zie bepaald geen aanleiding.)
Ook over de Nederlandse ambassades en consulaten wat mij betreft niks dan goeds.
op 31 01 2011 at 15:44 schreef yurp:
@hj
Ik schreef niet voor niks eerste Paasdag want zowel dan als tweede Paasdag is het consulaat potdicht. De gehele dag. Paspoort verloren? Jammer joh, we zijn nu even eieren aan het zoeken. Dinsdagochtend ben je de eerste (nou ja, de eerste? We mochten tussen de berg West-Afrikanen en Aziaten die een verblijfsvergunning of een visum oid wilden op onze beurt wachten)
op 31 01 2011 at 19:15 schreef Marco Knol:
@ Mohamed
Ik ben wel zo’n irritante kuthollander die op het verkeerde moment heel recalcitrant de idealist kan gaan uithangen. Best wel vermoeiend soms.
Maar inderdaad, je achternaam veranderen in “de Vries” moet kunnnen. Of zeggen dat je uit Algerije komt, misschien dat dat werkt. En anders, als je Hassnae Bouazza heet, kun je er voor je werk columns over schrijven. ;)
op 31 01 2011 at 23:08 schreef Marco Meijer:
Eens met Eva. Gun je lezers ook maar een kijk op de etterende onderbuik van het internet.
Bijvoorbeeld in de vorm van een apart topic met een bloemlezing van wat hier zoal aan fraais wordt neergeplempt.
Zet ze maar te kakken met hun eigen woorden.
op 01 02 2011 at 03:28 schreef MNb:
Volgens mij is het grote misverstand dat wij Nederlandse staatsburgers hebben dat wij denken, dat Nederlandse ambassades en consulaten er zijn voor Nederlandse staatsburgers.
Dat is niet zo. Ze zijn er om de Nederlandse economische en financiële belangen ter plaatse goed in de gaten te houden.
Yurp, je zou eens bij Amerikanen moeten informeren hoe zij bij hun ambassades en consulaten behandeld worden als ze in moeilijkheden komen. Eerst valt je mond open van verbazing, daarna wordt je groen en geel van jaloezie.
op 01 02 2011 at 10:46 schreef babs:
Klopt MNb, je moet bij die mensen er dus ook nooit mee aankomen dat je vlucht vertrekt en dat je daarom een paspoort nodig hebt. Je hebt een paspoort nodig voor een zakenreis. Dan schieten ze in een heel andere modus. Ze checken wel, dus als je een zakenreis verzint, moet je wel een heel verhaal klaarhebben.
op 01 02 2011 at 11:33 schreef hj:
babs: Hoezo geld?
Omdat je dat nodig hebt om te kunnen tanken en zo het vliegveld een honderden kilometers verderop te bereiken, de schade aan je huurauto te betalen, eten te kopen en te kunnen overnachten.
@yurp: ja, het interesseert ze geen flikker. Collega van m’n vriendin had precies hetzelfde in Londen, maar kon uiteindelijk toch naar Nederland nadat ze door de telefoon de marechaussee had overtuigd van haar Nederlanderschap.
op 01 02 2011 at 12:37 schreef Mohamed:
@Babs:
Die hele id verplichting is er alleen maar om geld te verdienen aan de burgers. Het is echt niet gratis z’n een id kaart.
@Marco Knol:
Niet doen! Af en toe gewoon je keutel inslikken en gewoon z’n id halen. Kost je een halve dag ergernis, scheelt een hoop gezeik.
op 01 02 2011 at 23:11 schreef Marco Knol:
Ja, dat kan, maar hé, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. ;)
op 04 02 2011 at 10:32 schreef Carima:
Gedrag van Marokkaanse ambtenaren is zo typisch. Ze passen het in Marokko continu toe en denken dat hier net zo makkelijk kan. Ze schofferen mensen, laten je wachten hebben geen respect voor jong noch oud. Mij is zo vaak verweten dat ik ‘mijn taal’ niet spreek, waarop ik die doos verweet dat zij geen Nederlands spreekt en zich bovendien moet verdiepen in haar eigen geschiedenis: Marokkaans is niet alleen arabisch, maar kent ook div. varianten van de amazightaal (berbers) als een potje amazigh wil kwebbelen was ik zeker van de partij! Leuke wel dat de Marokkaanse man en vrouw in Nederland mondiger zijn en geen onrechtvaardigheid accepteert, de repliek die ze hier krijgen is hun in Marokko vreemd. Dus volgens mij is het werken in Nederland net zo k*t voor hen als het voor ons is om naar het consulaat te gaan… :-D
op 03 12 2011 at 17:17 schreef ikram:
je moet wel naar dat klote consulaat toe of je wel of niet al wil je geen marokkaan zijn je moet! en ik was met mij opleeg vader er naar toe geegaan in amsterdam en daar werd in het arabisch tegen me gezegd dat mijn pleeg vader (nederlander)op een plek staat waar een marokkaan kon staan .dat vond ik het ergst van al dat elende na dat je hele dag hebt bij het marokkaanse consulaat wat een varken zeg!! die niet eens is zijn eigen land dat loopt te roepen