Home » Archief » Een manga over een vrouw in de overgang


[22.11.2024]

Een manga over een vrouw in de overgang

Peter Breedveld

Een strip over vrouwen in de overgang had ik nog nooit gelezen, nooit van gehoord zelfs. Maar in Japan zijn er over elk mogelijke onderwerp strips, dus het lag voor de hand dat mijn ontmaagding op dit gebied met een manga zou zijn.

Wel schijnt Since I Could Die Tomorrow van Sumako Kari de eerste en vooralsnog enige manga te zijn over dit onderwerp. De strip verscheen in 2018 voor het eerst als serie op een website, werd tussen 2018 en 2022 in vier delen in boekvorm uitgebracht en vertaald in het Engels door Tokyo Pop, dat dit jaar alle vier delen in rap tempo uitgaf. Ik probeerde het eerste deel, raakte meteen geboeid en heb toen de rest besteld en uitgelezen.

In het eerste deel wordt de 42-jarige Sawako Honna, single en werkzaam voor een filmpromotiebedrijf in Tokio, wakker met hartkloppingen. Ze is er nog wat jong voor, maar omdat ze ook opvliegers, stijve schouders en andere typische verschijnselen heeft, lijkt ze toch al aan de overgang begonnen te zijn. Nu werkt ze erg hard en maakt ze zich ook vreselijk druk over een collega die niet aan haar hoge standaard voldoet, dus het zou ook kunnen dat ze gewoon overwerkt is.

 

 

Het verandert hoe dan ook haar kijk op het leven. Zoals veel veertigers denkt ze veel aan de dood en wat er van haar leven geworden is. Dat doet een jeugdvriendin uit haar geboortedorp ook en die neemt contact met haar op, ze wil naar Tokio komen en met haar afspreken.

Deze jeugdvriendin is minder ambitieus dan Sawako, is nooit uit haar geboortedorp weggegaan, woont alleen met haar jongvolwassen dochter en werkt in een restaurant, waar de veel jongere manager een oogje op haar heeft.

Naderende dood

Sawako heeft ook een collega die na een affaire met een getrouwde man een zelfmoordpoging heeft gedaan. Ze komt in contact met een man, een zakenrelatie, die kanker heeft en zo wordt Since I Could Die Tommorow een kaleidoscopische vertelling over een aantal mensen die allemaal Sawako’s pad kruisen, maar met Sawako als duidelijk middelpunt en de naderende dood als altijd aanwezige schaduw.
 

 
De manga heeft een hoog soap-gehalte maar is ook heel erg realistisch, al worden de personages vaak heel karikaturaal weergegeven en soms, in zeer emotionele en intense scènes, zelfs als schematische poppetjes, bijna gereduceerd tot symbolen, wat niet ongewoon is in manga, zelfs als ze verder hyperrealistisch getekend zijn. Maar de situaties en emoties zijn levensecht en herkenbaar, ook voor niet-Japanners. Veel mensen doen alsof Japanners heel vreemde mensen zijn met een totaal andere levenswijze dan Europeanen, maar ik heb dat altijd overdreven gevonden.

En je ziet het in deze manga: Japanners kampen ook met midlife-crisis, hebben ook collega’s die de kantjes er vanaf lopen, zijn ook bang voor de dood, raken ook uitgekeken op hun partners en hebben ook behoefte aan intermenselijk contact.
 

 

Romantische verlangens

Een zeer realistische scène is die waarin Sawako na een etentje met Tomoyuki, de kankerpatiënt, met hem naar zijn huis gaat en zich afvraagt wat zijn bedoelingen zijn en wat die van haarzelf zijn. Pagina’s lang voert ze een innerlijke strijd met zichzelf waarbij ze zijn gedrag en uitspraken van alle kanten bekijkt om te bepalen of ze nou met elkaar naar bed gaan of niet. Tomoyuki heeft ook romantische verlangens, maar vindt het niet ethisch om iets met Sawako te beginnen terwijl hij niet weet of hij wel een toekomst heeft.

Dergelijke scènes getuigen van mensenkennis. Ik vermoed dat Sumako Kari hevig heeft geput uit haar eigen ervaringen en die van mensen in haar omgeving.
 

 
Het verhaal is niet altijd even goed te volgen. Dat komt doordat Kari veel met vorm speelt, haar tekeningen soms zo abstract zijn dat het moeilijk te bepalen is waar we precies naar kijken en haar tekstballonnen zo kriskras door elkaar staan dat het vaak onduidelijk is wie precies wat zegt. Dat is vooral in het eerste deel een probleem, in de delen daarna wordt ze steeds gedisciplineerder en heeft ze blijkbaar ook zoveel geld verdiend dat ze zich assistenten kan veroorloven om de fotorealistische straatgezichten en interieurs te tekenen die als decor dienen. Het is in de mangawereld heel normaal om dat door anderen te laten doen.
 

 

Luie collega

Kari werkt ook niet alle verhaallijnen even goed uit. De verhalen van haar jeugdvriendin, de suïcidale collega en Tomoyuki hebben meer aandacht dan bijvoorbeeld dat van haar luie collega, dat een beetje een los eindje blijft. Ook wordt Sawako’s overgang heel snel een bijzaak om plaats te maken voor haar midlife-crisis en aan het eind zelfs voor een medisch probleem van heel andere aard, namelijk een vleesboom die verwijdering van haar baarmoeder noodzakelijk maakt.

Maar dat zijn details. Kari heeft de gave om loodzware onderwerpen toegankelijk en bespreekbaar te maken zonder dat je er depressief van wordt. Since I Could Die Tommorrow leest als een trein en is een meeslepend en zeer vermakelijk melodrama over vrouwen die doorgaans door iedereen worden genegeerd omdat ze niet meer neukbaar worden geacht.

Ik was teleurgesteld te ontdekken dat de pret na het vierde deel is afgelopen, van mij had Kari nog 30 delen door mogen gaan.

 

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

boeken, Peter Breedveld, Strips, 22.11.2024 @ 13:04

[Home]
 

1 Reactie

op 22 11 2024 at 13:05 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS