Home » Archief » Een keurige mevrouw, waarin iets dierlijks gromt


[06.02.2020]

Een keurige mevrouw, waarin iets dierlijks gromt

Peter Breedveld

Drie jaar geleden zag ik Fukada Koji’s indrukwekkende film Harmonium (Fuchi ni Tatsu: ‘aan de rand van de afgrond’) in het vliegtuig naar Japan. Mijn favoriete levende acteur Asano Tadanobu speelt er één van de hoofdrollen in. Asano heeft een Januskop: je kunt zijn gezicht even makkelijk vriendelijk vinden als wreed. Dat maakt hem ideaal voor zijn rol als vriend van een goeiige huisvader die uiteindelijk een ex-gedetineerde blijkt te zijn die een schuld komt innen bij het gezin van die vader.

De moeder van dat gezin wordt in Harmonium gespeeld door Tsutsui Mariko, die al net zo’n ambivalent gelaat heeft. Ze heeft kleine ogen die haar een wat kribbige uitstraling geven, afhankelijk van wat ze met haar oogpotlood doet. Ze ziet er alledaags uit en tegelijk ongewoon. Ze is een keurige mevrouw, een beetje aristocratisch, maar onderhuids gromt iets dierlijks. Ze speelt vaak kutwijven, maar ze heeft ook iets kwetsbaars. In Harmonium is ze in de eerste helft slachtoffer, daarna zet ze haar bitch-face op.

Tsutsui speelt de hoofdrol in Fukada’s nieuwe film, A Girl Missing (Yokogao: ‘en profil’). Daarin maakt Fukada ten volle gebruik van haar ambiguïteit. Ze is een zorgzame, dienstbare vrouw die slachtoffer wordt van een mediahetze, maar die niet helemaal onschuldig is. Ik wil zo min mogelijk vertellen over de plot, want A Girl Missing (een volkomen misplaatste titel) moet je zien met zo weinig mogelijk voorkennis.

 

 

Stomme dingetjes

Ik wil het vooral hebben over de intrigerende hoofdrol van Tsutsui. Zij is een mens zoals wij allemaal. In elk geval herkende ik mezelf in haar. Ze neemt een verkeerd besluit, heeft in het verleden stomme dingetjes gedaan die ze zelf niet kan verklaren, neemt de verkeerde mensen in vertrouwen en moet daar een enorme prijs voor betalen. De meeste van ons hoeven die prijs niet te betalen, maar we hebben allemaal wel iets om ons voor te schamen, nietwaar?

Ze is een beetje raar, maar niet gek of zo. Ze doet idiote dingen, maar niks wereldschokkends. De oordelen uit haar omgeving zijn ongenadig hard, maar niemand in A Girl Missing is vrij van zonden. Tsutsui heeft gewoon pech gehad.

Ze verliest al haar waardigheid, verandert bijna letterlijk in een hond, en tegelijkertijd behoudt ze die. Er zit een ontzettend sterke scène in A Girl Missing, een prachtig beeld, waarin Tsutsui over straat loopt met een leger van journalisten achter zich aan. Dat beeld bevat zoveel verschillende boodschappen dat je in verwarring wordt gebracht. Hier wordt een vrouw belegerd door journalisten, of laten die journalisten zich juist door haar leiden? Ze lijkt in de macht te zijn van een jonge vrouw (Ichikawa Mikako, ook al zo’n shape-shifter) maar dat blijkt later toch weer ingewikkelder te zijn.

Veroordelen op Twitter

Fukada dringt zijn publiek geen moreel oordeel op, dat doet hij nooit. Hij zit wel te poeren in onze psyche, hij tart ons, daagt ons uit, zoekt onze grenzen op. Ik denk dat hij ons dwingt ons te vereenzelvigen met mensen die een beetje fout zijn. Mensen die we zo graag en zo hard veroordelen op Twitter, maar die precies zijn als wij, die alleen zo stom waren om tegen de lamp te lopen.

Het blad Variety diskwalificeert de film als een ‘clumsy, unmoving drama’. Ik moet daar hevig tegen protesteren. A Girl Missing is één van de knapst gemaakte én spannendste films die ik de laatste tijd heb gezien.

Film Reviews, Japan, Peter Breedveld, 06.02.2020 @ 07:54

[Home]
 

1 Reactie

op 06 02 2020 at 07:55 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS