Home » Archief » Een door het ‘niets’ opengebroken dictatuur


[22.03.2022]

Een door het ‘niets’ opengebroken dictatuur

Anita Brus


Oprotten met je pedohysterie!

“Poëtische leegten in de kunst en literatuur bieden mogelijkheden tot nieuwe invullingen en het zijn deze nog onbekende invullingen die dictaturen open kunnen breken.”

Dit was een van de stellingen bij mijn proefschrift met als titel Leegten van een dictatuur. Toen ik dit vorig jaar november in Leiden verdedigde had ik niet kunnen bevroeden dat het een aantal maanden later om de meer prozaïsche leegte zou gaan van een omhooggehouden vel papier als protestactie tegen een oorlog van Poetin. De vrouw die het vel met ‘niets’ omhoog hield werd meteen door de politie afgevoerd, wat op het eerste gezicht absurd lijkt. Maar is misschien niet juist dat ‘niets’ dreigend voor Poetin en wat maakt het dan zo bedreigend?

Mijn onderzoek richtte zich op de werken van een aantal uit een Afrikaanse dictatuur afkomstige schrijvers en beeldende kunstenaars. Aan de hand van de theorieën van twee Franse filosofen – Rancière en Badiou – onderzocht ik waar zich in hun werken breukvlakken en ‘leegten’ bevinden en hoe die hun uitwerking hebben binnen een dictatuur. Die leegten vond ik in dichtregels, stereotypen, lege (tussen)ruimten en in lege tekstballonnen. Lege tekstballonnen in strips – met titels als De moordenaars van mijn intelligentie – kunnen natuurlijk ook verwijzen naar censuur (of naar personen die geen gedachten hebben), maar ik vermoedde nog een extra en misschien wel veel indringender betekenis.

Waarheidsprocedure

Leegten kunnen gezien worden als plekken waar gaten vallen omdat hierin tegengestelde elementen met elkaar botsen. Daarin ligt volgens Jacques Rancière ook het politieke besloten dat een gat slaat in wat hij aanduidt als de politie die juist geen enkele (open) ruimte laat, oftewel in de Staat als gesloten politiek systeem. Volgens Badiou gaat het daarbij echter niet om een enkel gat, maar om een reeks van gaten of breuken die samen uitmonden in wat hij aanduidt als ‘leegte’. Die leegte legt het zwijgen bloot over alles wat buiten de hegemoniale orde valt zoals een witte figuur die aan de rand staat van drek die door de straten stroomt in het beeldverhaal Mar de mierda van de uit Equatoriaal Guinea afkomstige Ramón Esono Ebalé.

 

 

Behalve lege tekstballonnen verschijnen er in zijn strips en beeldverhalen witte figuren als onschuldige vormen in een veelzeggende omgeving vol metaforen en symbolen, waarin ze door hun leegte ‘niets’ laten zien. Volgens Badiou komt dat ‘niets’ neer op alles wat verscholen en daarom ook raadselachtig blijft en waarin zich tegelijkertijd een zuivering voordoet waarin waarheid geschiedt. Kunst laat te raden over en is volgens hem, naast liefde, wetenschap en politiek, een waarheidsprocedure die indruist tegen de eenduidige, gesloten waarheid van een dictatuur.

Bedreiging van een dictatuur

Kunst die delen openlaat is daarom nog meer een bedreiging van een dictatuur en het zou in het huidige tijdsbestek interessant zijn ook de werken te onderzoeken van Russische beeldende kunstenaars (en schrijvers) op de daarin aanwezige leegten. Maar misschien is dat nu helemaal niet nodig omdat wij al genoeg hebben aan dat omhooggehouden plakkaat van die ene demonstrant. Het toonde de leegte en het niets waarin de waarheid ligt besloten die bevochten moet worden en waarvoor volgens Badiou eveneens moed nodig is.

In onze westerse wereld gaat die moed in tegen wat Badiou de “futloosheid die eigen is aan het huidige neoliberale tijdperk” noemt. In Rusland lijken ze nu, met zoveel moed om op een plein het protest van het ‘niets’ te laten doorklinken, dat ‘futloze neoliberale tijdperk’ voorbij. Er is des te meer moed voor nodig, want ook Poetin zal aanvoelen dat zijn dictatuur met ‘niets’ des te genadelozer wordt opengebroken.

Anita Brus is docent in de Spaanse taal/literatuur/kunst en schrijft over Afrikaanse kunst in het Spaanse kunsttijdschrift Revistart. Ze is gepromoveerd op Kunst en literatuur in Equatoriaal Guinea aan Universiteit van Leiden. Zij publiceert teksten in het Spaans en in het Nederlands op haar eigen weblog. Lees het verbijsterende relaas over haar domrechtse date. Volg haar op Twitter..

Anita Brus, 22.03.2022 @ 08:06

[Home]
 

1 Reactie

op 22 03 2022 at 08:06 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS