Een boerkaverbod bedreigt de rechten van ons allemaal
Haseena Bakhtali
Illustratie: Henri Lebasque
Eva van Vugt vindt dat met een boerkaverbod de grondrechten van minderheden worden aangetast. Dat schrijft ze in een opiniestuk in Het Parool. In een reactie daarop schrijft Rudy Schneiders dat je seksuele vrijheid uitdrukt in een blote jurk, niet in een nikab. Netty van Lookeren wil concessies van de nikabdraagsters aan ‘onze’ leefgewoonten, als tegenprestatie voor het feit dat ze in Nederland mogen wonen.
Een interessante tegenstelling: grondrechten versus onderbuik, wij westerlingen versus de ‘barbaren’, de oorspronkelijke bewoners versus de immigranten.
Zou het, in onze vrije westerse rechtstaat, niet moeten gaan over vrijheid versus onvrijheid? Over de vrijheid van de vrouw versus het patriarchaat?
In een rechtsstaat gelden grondrechten. De hardnekkige vergelijkingen met het Midden-Oosten v an veel tegenstanders van de nikaab gaan daarom alleen al mank. Je laat ermee zien weinig verstand van en/of respect te hebben voor de rechtstaat.
Mannenstrijd
Opvallend in deze discussies is dat mannen vaak de boventoon voeren. Mannen, die vinden dat zij in de positie zijn om de kleding van vrouwen te bepalen en te vertalen. Nog altijd kijk ik tevergeefs uit naar die westerse mannen die hun seksuele vrijheid uitdrukken door zo bloot mogelijk gekleed te gaan naar de supermarkt of de kroeg.
Het lijkt hierdoor meer een strijd tussen mannen onderling over de ruggen van ‘hun’ vrouwen: wie heeft meer macht, wie heeft meer macht over ‘hun’ vrouwen. Welke groep wint het in het bepalen hoe ‘hun’ vrouwen zich kleden. En hoe de vrouwen bij hen in het gevlei kunnen komen.
Het pakt vaak heel plezierig uit voor mannen. Wie kent niet de qua kleding vrijgevochten vrouwen, die met elkaar wedijveren in onderdanigheid en gedienstigheid om de mannen in hun kring te behagen en die vrouwen die daar niet aan wensen mee te doen uitschelden voor feminist? Of de zogenaamde vrijgevochten vrouwen die de regelmatige mishandelingen van hun partner dulden?
Genieten van seks
Naar vrouwen kijken is een geliefde hobby van veel mannen uit alle culturen. En veel vrouwen, uit alle culturen, vinden het heel fijn om te worden bekeken door mannen. Of het nou is vanwege hun diep uitgesneden decolleté of vanwege de hoge mate van lichaamsbedekking.
Seksuele vrijheid kun je op vele manieren uitdrukken. Maar dat kun je de Rudy’s waarschijnlijk niet wijsmaken. De Rudy’s bepalen namelijk dat dit alleen via blote kleding mogelijk is. Zou het de Rudy’s wat waard zijn om uit te zoeken of de gesluierde vrouwen in huiselijke kring misschien veel vrijer over seks praten en of ze mogelijk meer genieten van seks? Zou dat de Rudy’s interesseren?
Zou Rudy Schneider in de gaten hebben dat het in zijn reactie vooral draait om het seksuele genot en de macht van de man? Hij wil ook die gesluierde vrouwen ‘zien’. Hij wil niet dat ze alleen ‘toebehoren’ aan hun eigen man. Gaat het dan nog over de vrijheid van vrouwen?
Regels opleggen
Grondrechten zijn een groot en niet inwisselbaar goed. De belangrijkste verworvenheid van het vrije westen. En dan mag je grote woorden gebruiken. En of je het leuk vindt of niet, de grondrechten staan boven je eigen onderbuik en persoonlijke mening en gevoel, met hoeveel je die ook deelt.
Het perspectief vanuit de grondwet is hard nodig als we het oneens zijn met elkaar. Als de discussie boven het niveau van de eigen angsten, gevoelens en meningen moet worden getild. Als het niet meer mag gaan over wij versus zij, over mannen versus vrouwen, over de meerderheid versus de minderheid, zoals Rudy en Netty dat met kleine woorden beschrijven. Zij willen op basis daarvan regels aan anderen opleggen.
Is dat niet precies wat zij de andere cultuur verwijten: dat een dominerende groep regels onderdrukkend oplegt aan een andere groep?
Seksuele vrijheid
Het opleggen van geboden en verboden aan anderen remt per definitie de vrijheid van die anderen af. De man die bepaalt dat zijn vouw of dochter vanwege fatsoen zich van top tot teen bedekt en de man die bepaalt dat je uitsluitend via blote kleding je seksuele vrijheid kan uitdrukken. Beide mannen beperken de vrijheid van de vrouw. Beide mannen treden de vrijheid van de vrouw met voeten, beide mannen remmen de vrouw af in het ontwikkelen van eigen gevoel van vrijheid.
Ik heb ook zo mijn eigen voorkeuren over hoe ik mij kleed en hoe ik een ander graag gekleed wil zien. En bij welke uiterlijkheden ik mij veilig of minder veilig voel. Maar dat is precies wat in dit vraagstuk niet relevant is.
Ik heb mijn vrijheid lief, het allerliefst zelfs. En daarom zal ik ook voor de vrouwen opkomen die ervoor kiezen, om welke reden dan ook, zich in lange gezichtsbedekkende gewaden te hullen.
Vrijheid vieren
Met een boerkaverbod worden namelijk niet alleen de grondrechten van een minderheid aangetast maar ook mijn grondrechten en de grondrechten van iedere Nederlandse burger.
Heb je vrijheid lief, vier die vrijheid vooral uitbundig, draag het uit en wees daarin een inspiratie voor anderen. Het zijn de goede voorbeelden die doen volgen.
Leef de vrijheid voor. Laat zien hoe dat is. Dat is de enige manier om onvrijheid de wereld uit te bannen. De enige manier om de door de man onderdrukte (bloot geklede, in nikab gehulde) vrouwen te bevrijden.
Haseena Bakhtali is een voormalige politieagent en welzijnswerker. Zij is thans raadslid in Nieuwegein en moeder van twee dochters en twee zoons.
Gastschrijver, 12.08.2018 @ 08:15