Home » Archief » Een blauwdruk voor etnische segregatie


[05.12.2024]

Een blauwdruk voor etnische segregatie

Abbie Chalgoum

Weer een stap. Weer een motie. Weer een stukje sluipende bureaucratische waanzin die Nederland minder vrij, minder gelijk en vooral minder menselijk maakt.

De Tweede Kamer heeft deze week een dieptepunt bereikt door de motie Becker aan te nemen. Een motie die de overheid opdraagt om systematisch gegevens te verzamelen over de culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond.

Laten we het beestje bij de naam noemen: dit is niets minder dan de administratieve voorbereiding op uitsluiting.

Donkerste hoofdstukken

Het is moeilijk om niet meteen te denken aan die ene schokkende historische parallel: het systematisch verzamelen van gegevens over een specifieke bevolkingsgroep. Ja, ik zeg het gewoon. Dit voelt als een stap richting een nachtmerrie die we kennen uit de donkerste hoofdstukken van de vorige eeuw. In Nazi-Duitsland begon het ook met registratie en onderzoek – zogenaamd onschuldig, zogenaamd neutraal. Eerst ging het om administratie, om “inzicht”. Het Duitse bevolkingsregister werd nauwgezet bijgehouden, en de Joodse gemeenschap werd steeds meer in kaart gebracht. Maar we weten hoe dat eindigde: met segregatie, uitsluiting en uiteindelijk de Holocaust.

Is dat overdreven? Is dat hyperbolisch? Echt niet. De geschiedenis laat keer op keer zien dat dit de blauwdruk is voor hoe je bevolkingsgroepen stigmatiseert en later systematisch aanpakt. Het begint met registreren, want data = macht. Je kunt er rapporten mee schrijven, trends mee ‘bewijzen’, beleid mee legitimeren. En wanneer de samenleving murw is van het constante wij/zij-verhaal, komen de maatregelen vanzelf. Dan kun je huizen gaan controleren, moskeeën monitoren, gemeenschappen onder druk zetten. Het begint met een motie als deze en eindigt met een etnische scheidslijn door het hart van je land.

Koloniale arrogantie

Ik ben Nederlander. Ik werk, betaal belasting, draag bij aan de samenleving. En nu wil de overheid onderzoeken of mijn normen en waarden wel passen binnen hun ideaalplaatje. Wat is dat überhaupt voor koloniale arrogantie? Wie denkt deze overheid wel niet dat ze is om culturele en religieuze normen en waarden in hokjes te stoppen? Wie bepaalt de maatstaf?

Gaat de overheid straks ook onderzoeken of witte Nederlanders voldoende respect hebben voor diversiteit? Of ze genoeg doen tegen racisme? Natuurlijk niet. Want die groep wordt als norm gezien. Wij niet. Wij zijn het probleem, wij zijn het project.

En weet je wat het echte gevaar is? Dit soort beleid lijkt misschien bureaucratisch en afstandelijk, maar het sijpelt door in de samenleving. Het voedt de gedachte dat mensen met een migratieachtergrond hier niet thuis horen, dat ze altijd een risico vormen, dat ze altijd maar opnieuw hun loyaliteit en integratie moeten bewijzen. Het maakt de weg vrij voor openlijk racisme en uiteindelijk voor structurele discriminatie.

Sociale segregatie

Het is niet overdreven om te zeggen dat dit soort initiatieven, hoe onschuldig ze ook lijken, altijd de potentie hebben om ontspoord te raken. De Holocaust begon niet met gaskamers; het begon met lijsten, met registraties, met bureaucratische maatregelen die mensen tot cijfers reduceerden.

En hier is mijn boodschap aan iedereen die denkt dat dit onschuldig is, dat dit gewoon “data verzamelen” is: stop met naïef zijn. Dit is geen integratiebeleid, dit is sociale segregatie verpakt in een nette motie. Dit is de overheid die zegt: “Jullie zijn anders, en we vertrouwen jullie niet.”

Maar denk aan wat er gebeurt als dit beleid verder wordt uitgerold. Wat gebeurt er als de verzamelde data worden gekoppeld aan beleid dat gezinnen kan opsplitsen, mensen kan uitsluiten van banen, of zelfs kan leiden tot deportaties? Ik weet dat het woord schokkend klinkt, maar het is gebeurd. En als we niet oppassen, gebeurt het opnieuw. Dat is geen paranoia, dat is een waarschuwing uit het verleden.

Sociale segregatie

Wij mogen dit niet accepteren. We hebben al te vaak gezwegen in de geschiedenis. De prijs voor passiviteit is te hoog. Dus laat het helder zijn: dit is geen motie voor data, dit is een blauwdruk voor onderdrukking. En als wij nu niet opstaan en zeggen: “Genoeg”, dan verloochenen we alles waar we ooit voor hebben gestaan.

We zijn beter dan dit. Maar alleen als we het lef hebben om dit hardop te zeggen.

Abbie Chalgoum is schrijver, acteur en spreker met focus op maatschappelijke thema’s, persoonlijke verhalen en verbinding.

Gastschrijver, 05.12.2024 @ 08:14

[Home]
 

1 Reactie

op 05 12 2024 at 08:16 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS