Echte vrouwen
Sheikh Nefzaoui
Scène uit La Graine et le Mulet
Weet, O vizier (en moge Gods genade met u zijn!) dat er vele verschillende soorten vrouwen zijn. En dat er prijzenswaardige vrouwen bij zijn en vrouwen die niets dan minachtig verdienen.
Om in de smaak te vallen bij mannen, moet een vrouw een perfect middel hebben, en ze moet mollig en wellustig zijn. Heur haar is zwart, haar voorhoofd breed, haar wenkbrauwen eboniet, grote, zwarte ogen, waarvan het wit zeer helder is. Haar wangen zijn perfecte ovalen, ze heeft een elegante neus en een bevallige mond; vermiljoenen lippen en tong; haar adem ruikt plezierig, haar keel is lang, haar nek sterk.
Haar buste en buik moeten groot zijn, haar borsten vol en stevig, haar buik in de juiste proportie, met een goed ontwikkelde, opvallende navel; het onderste deel van de buik moet groot zijn, de vulva geprononceerd en vlezig, vanaf het punt waar haar schaamhaar begint tot aan de billen moet ze nauw zijn en niet vochtig, zacht aanvoelen, een intense warmte afgeven en geen onprettige geur.
Haar dijen en billen moeten hard zijn, de heupen groot en vol, een welgevormd middel, opvallend elegante handen en voeten, mollige armen en goed ontwikkelde schouders.
Wie naar het aangezicht kijkt van een vrouw met zulke eigenschappen, is gefascineerd; wie naar de achterkant kijkt, sterft van genot. Zittend is ze een ronde koepel, liggend een zacht bed, staand een steunpilaar.
Als ze loopt, lijken haar natuurlijke delen door haar kleding te worden geaccentueerd. Ze spreekt en lacht zelden, en nooit zonder een goede reden. Nooit verlaat ze het huis, zelfs niet om haar buren te bezoeken.
Ze heeft geen vriendinnen, neemt niemand in vertrouwen, en haar echtgenoot is haar enige toeverlaat. Ze neemt niets aan van wie dan ook, behalve haar echtgenoot en haar ouders. Als ze familieleden ziet, bemoeit ze zich niet met hun zaken. Ze is niet verraderlijk, heeft niets te verbergen, dringt zich niet op en probeert geen mensen te verlokken.
Als haar echtgenoot aanstalten maakt tot de echtelijke rite, pleziert zij hem en af en toe prikkelt ze hem zelfs.
Ze staat hem altijd bij in zijn zaken en haar klachten en tranen zijn spaarzaam. Ze lacht niet en verheugt zich niet wanneer haar man slecht gehumeurd of verdrietig is, maar deelt in zijn verdriet en zorgt ervoor dat hij snel weer goedgemutst is.
Ze geeft zich aan niemand over, behalve haar echtgenoot, zelfs als ze door onthouding zou sterven. Ze verbergt haar geheime delen, staat niet toe dat iemand ze ziet. Ze is altijd elegant en uiterst fatsoenlijk gekleed, en zorgt ervoor dat haar echtgenoot niet te zien krijgt wat zijn weerzin zou kunnen wekken.
Ze parfumeert zich met geuren, gebruikt antimoon om zich op te maken en souak om haar tanden te reinigen.
Zo’n vrouw wordt gekoesterd door alle mannen.
Zevende deel van de vertaling van De Geurige Tuin, een vijftiende-eeuws Arabisch sekshandboek van Sheikh Nefzaoui, voluit Abu Abdullah Muhammad ben Umar Nefzaoui, geboren in de streek Nefzaoua, in het zuiden van wat nu Tunesië is. Hij stelde het boek rond 1420 samen op verzoek van de kalief, Abû Fâris. Deze vertaling is gebaseerd op de Engelse vertaling van Sir Richard Francis Burton. Uw Hoofdredacteur heeft het in zijn hoofd gezet om het hele werk in fragmenten te vertalen en te publiceren op Frontaal Naakt. Suggesties voor verbeteringen zijn van harte welkom. Lees delen 1, 2, 3, 4, 5 en 6.
De Geurige Tuin, 06.05.2011 @ 11:14
19 Reacties
op 06 05 2011 at 11:25 schreef Ion Susai:
Tja, toen wisten ze nog niet af van het bestaan van blonde vrouwen met blauwe ogen.
op 06 05 2011 at 12:04 schreef Josje:
De Sheikh is ietwat in mijn achting gedaald. Er alleen maar voor haar man zijn?! Ja, doei. Erotiek is wijdomspannend. En er zijn ook nog vrouwen met lijven die sporen vertonen van het dragen en baren van kinderen. Díe lijven koester ik.
op 06 05 2011 at 12:12 schreef Otto:
zitten er ook plaatjes bij?
op 06 05 2011 at 12:16 schreef Peter:
Nee, dat mag niet van de islam. Dat weet je toch?
op 06 05 2011 at 12:19 schreef Sandro:
Toch jammer van die plaatjes…
op 06 05 2011 at 13:13 schreef jabir:
Frida Kahlo begs to differ
[img]http://textile-collection.nl/weblog/fotos/Frida%20Kahlo%20%20Brussel%204.jpg[/img]
op 06 05 2011 at 13:26 schreef Irrie:
Wat schrijft deze man respectloos over vrouwen! Ik wil hem wel met mijn dikke boezem tegenover al zijn vrienden om zijn oren slaan. Straf verdient hij.
op 06 05 2011 at 13:45 schreef hj:
Die buik van Hafsia blijft ontzettend smerig.
op 06 05 2011 at 13:53 schreef MNb:
De eisen die aan een hedendaagse topmannequin worden gesteld zijn er niets bij.
Nah, ik heb een andere smaak. Alleen met het zwarte haar ben ik het volledig eens. En dat tanden reinigen.
op 06 05 2011 at 14:18 schreef Ralf:
Una donna onesta per tutto l’anno in casa resta.
op 06 05 2011 at 14:24 schreef dick jansen:
Ik ben nogal visueel in gesteld. Kostte me bijna m’n lunch.
op 06 05 2011 at 15:08 schreef Nan:
Ik vrees dat het in de 15e, 16e en 17e eeuw in West-Europa niet anders was. Vrouwen waren ofwel heilige, of hoer. En we weten ook dat onze religie, het Christendom, er bepaald niet toe heeft bijgedragen dat dit beeld gekanteld is. Wij, vrouwen, hebben dat zelf gedaan in de jaren ’60, ’70 en later. Trouwens, ik vind die keuze voor dat zelfportret van Kahlo volstrekt onsmakelijk in deze context. Zij moest dat corset dragen omdat zij heftig gewond was (gebroken rug) bij een ongeluk. Zij was een vrije vrouw, in elk geval mentaal, hoe pijnlijk haar leven ook was…
op 06 05 2011 at 17:29 schreef jabir:
@Nan
Waarom is dat onsmakelijk? Het is het centrale thema van haar werk en consistent met haar eigen boodschap. En je eigen lijden mag je natuurlijk wel exploiteren, dat heeft ze uitgebreid en erg goed gedaan. De toegevoegde waarde in deze context is dat haar beelden buiten de traditionele maagd/hoer traditie treden (zoals je schrijft) en confronteert bewust met de schoonheid die gevonden kan worden in de lijdende, gebroken vrouw. Ze bedoelde het niet anders.
Het feit dat jij daarvan wegkijkt zegt iets over de kracht van haar werk, maar niet dat het van mij ‘onsmakelijk’ zou zijn om dat aan te halen.
op 06 05 2011 at 17:32 schreef babs:
dat mag niet van de islam
Met name in Spanje hebben de moslims, om nog een beetje te kunnen wedijveren met de katholieke striptekenaars, heel veel mensen en dieren getekend, waaronder ook de profeten Mohammed en Jezus.
Ik meen me te herinneren iets op TV te hebben gezien over een tentoonstelling in Valencia een jaar of 6 geleden, maar ik kan er niks over terugvinden. Meen me vooral ook het totale gebrek aan ophef te herinneren, terwijl, zeker toen, in Nederland elke museumdirecteur onmiddellijk aan zelfcensuur zou doen en het niet eens in zijn hoofd zou halen een expositie met moslimse religieuze afbeeldingen te gaan houden.
http://es.wikipedia.org/wiki/Arte_isl%C3%A1mico#cite_note-61
op 06 05 2011 at 20:28 schreef Beukman:
De sexpoppenindustrie probeert al jaren in de ontwikkeling van haar produkt bovenstaand ideaal te benaderen. Een moderne sexpop voelt al een klein beetje aan als een echte vrouw, ze kan inmiddels een paar stapjes zetten, en reageert op verbale commando’s.
Maar wat echt een grote stap is geweest, was de uitvinding van de digitale spraakchip.
Als de gelukkige bezitter van een pop die met een dergelijke chip is uitgerust nu op het knopje achter in haar nek drukt, klinkt er geen blikken stemmetje meer, maar vertelt ze haar eigenaar met een perfect natuurlijke intonatie, op een vooraf in te stellen toonhoogte, passie en karakter, en in vrijwel elke gewenste taal, hoe geweldig hij is.
Dat maakt de moderne sexpop een stuk geloofwaardiger en aantrekkelijker voor de Sheiks Nefzaoui van nu, waarvan er ongetwijfeld heel wat rondlopen.
Een trailer van de documentaire over de jacht op de volmaakte sexpop staat op Youtube .
op 07 05 2011 at 10:07 schreef Bakito:
Een stel stevige tetten en een malse kut. De rest verzin ik er zelf wel bij….
op 07 05 2011 at 14:59 schreef Jon:
Dus de ideale vrouw dient haar man?
op 07 05 2011 at 15:43 schreef Saira:
Blij dat ik geen ideale vrouw ben, dan zou ik alleen maar iemand zoals die maffe Sheikh aantrekken.
@babs, in de periode van 1997-99, ben ik een keer naar een tentoonstelling van islamitische kunst in Amsterdam geweest, en eerlijk gezegd verbaasde ik me wel over de hoeveelheid aan afbeeldingen van mensen, dieren, demonen, buitenaardsen, half dier/half mens-wezens.
op 12 05 2011 at 17:58 schreef The Fiction of Gender Equity « PLUG:
[…] to the articles per se, though I rarely, if ever, agree with the authors. My grievance is that on Frontaal Naakt women’s bodies are consistently used to dress the articles. In light of current debates (which […]