Home » Archief » Donker


[02.05.2017]

Donker

Jesse Dijksman


Illustratie: Utamaro Kitagawa

Wat een eer! Ze was nog nooit in Amsterdam geweest. En nu zit ze ook nog in een heuse televisiestudio tussen beroemde en belangrijke mensen! De allereerste keer van haar leven op tv. En het was ook al de eerste keer in haar leven dat ze in een metro had gezeten. Parkeren bij de Arena was handiger dan naar het centrum van de stad te rijden met de auto, had haar zus gezegd. Er waren zo ontzettend veel mensen in de metro en in de stad! Ze kwamen van over heel de wereld, blijkbaar. Ze had heel veel talen gehoord die ze niet herkende, en de mensen hadden alle huidskleuren die ze ooit op de tv had gezien. Bij hen in het oosten van het land zag je nooit buitenlanders, behalve als je in de buurt van een AZC kwam, hier zag je bijna geen witte mensen. Net andersom dus.

Die aardige tv-jongen met het leuke krulhaar stelt vragen aan een man die blijkbaar minister is. Tegenover haar zitten twee professoren. En zij zit zelf tussen Frans Bauer en Luwan, de jongen die nu al vier jaar bij hun op de boerderij woont nadat hij een verblijfsvergunning had gekregen. Haar zus deed al lang vrijwilligerswerk op het AZC en had gevraagd of ze een aardige jongen kon helpen aan een kamer. Luwan liep graag hard en haar Wim ook, dus dat moest wel goed klikken.

Ze kijkt even naar hem. Ze weet niet waarom hij uit Eritrea gevlucht is. Ze heeft er wel eens naar gevraagd, maar toen glimlachte hij alleen maar en legde heel even zijn hand op haar arm. Dat deed hij normaal nooit. Daarna heeft ze er nooit meer naar gevraagd. Als een man ergens niet over wil praten, moet je dat respecteren.

Dan is ze aan de beurt om een vraag te beantwoorden. ‘Hij kijkt je aan vlak voordat hij je een vraag gaat stellen,’ had het aardige meisje van de make-up gezegd, en nu kijkt de presentator haar inderdaad aan! Spannend hoor!
“Wat was het allereerste dat je aan hem opviel, toen Luwan bij jullie kwam?” vraagt hij. De vraag overvalt haar, even twijfelt ze. Dan kijkt ze naar Luwan, die vriendelijk glimlacht.
“Eh, dat hij ontzettend donker is natuurlijk”, flapt ze er uit.

Iedereen aan tafel lijkt even te bevriezen en het publiek is ineens muisstil. Dan kijkt de presentator naar Luwan.
“Liep je al hard voordat je naar Nederland kwam?”
“Ja”, zegt Luwan, “vanaf dat ik twaalf jaar ben.” De presentator en Luwan hebben vervolgens een leuk gesprek over dat hij naar de Olympische spelen mag. Maar niemand vraagt meer iets aan haar.

Als ze daarna in de auto zit met Luwan, en ze rijden in het donker terug naar het oosten, denkt ze er voor de honderdste keer over na. Ze begrijpt nu wel dat ze niks over zijn kleur had mogen zeggen. Maar het was nou eenmaal het allereerste wat aan hem opviel! Liegen, dat doet ze niet, dat is niet netjes. Ze kijkt even naar Luwan en hij kijkt terug en lacht. Een schitterend witte lach in een diep zwart gezicht. En ze hoopt dat als zij en haar Wim eindelijk zwanger worden, dat ze dan een kindje krijgen dat net zo mooi kan lachen als Luwan.

Jesse Dijksman is afgestudeerd als scenarioschrijver aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. Schrijft vooral korte verhalen en scenario’s. Heeft Lukida.com opgericht om ervoor te zorgen dat kunstenaars meer (structurele) inkomsten kunnen krijgen door bijvoorbeeld abonnementen aan te bieden.

Jesse Dijksman, 02.05.2017 @ 12:53

[Home]
 

4 Reacties

op 02 05 2017 at 15:25 schreef MNb:

Precies het goede antwoord, want uiterlijk is het eerste dat iemand opvalt en huidskleur dus ook. Het is pas na een tijdje dat je het niet meer ziet, behalve als je racist bent natuurlijk. Geef haar een fictief kusje van me.

op 02 05 2017 at 18:11 schreef ikzelf:

Het ‘goede antwoord’ als je op huidkleur gefixeerd bent. Tuurlijk is het uiterlijk het eerste dat opvalt, maar het uiterlijk is zoveel meer dan kleur. Stel je jezelf niet de vraag, MNb, waarom zijn haardracht, zijn postuur, zijn tanden, zijn weet-ik-veel-wat niet eerst opvalt? Met je toevoeging “het is pas na een tijdje dat je het niet meer ziet” geef je meteen ook al het antwoord.

op 03 05 2017 at 19:16 schreef Alfonso de la Vega Sylvestre:

Over haardracht en slechte tanden van personen heb ik ook een oordeel ‘ikzelf’ maar daar valt nooit niemand mij op aan. Misschien daar eens een poosje over nadenken …

op 04 05 2017 at 10:12 schreef ikzelf:

Ach gut, de racist als de slachtoffer…

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS