Home » Archief » Dichten uit woede


[09.06.2018]

Dichten uit woede

Hassnae Bouazza

Twee totaal verschillende dichters mocht ik zondag interviewen op het 49ste Poetry International Festival in Rotterdam. De een, Zeyar Lynn, komt uit Myanmar en gelooft in poëzie die met het hoofd is geschreven in plaats van emoties. De ander, Danez Smith uit Amerika, is een en al gevoel.

Zeyar Lynn wordt geroemd als een van de meest omstreden dichters van zijn land, omdat hij brak met de consensus in zijn land van wat poëzie is, namelijk een emotionele weergave van persoonlijke ervaringen. Onzin, vond hij. Poëzie schrijf je met het hoofd en ontstaat uit taal. Zo schreef hij eens een gedicht dat hij had samengesteld met woorden uit één pagina uit het woordenboek, het kwam hem op woede van zijn collega’s te staan. Het gevolg was dat hij gemarginaliseerd werd en zijn werk niet onderwezen.

Lynn doceerde vroeger bovendien aan de universiteit en kon hoogleraar worden, mits hij zijn lange haar zou afknippen, want dat hoorde niet in het restrictieve Myanmar. Lynn koos voor zijn haar, want daarin zat zijn vrijheid. Inmiddels wordt hij weer gelezen door de jonge generatie en zijn ook veel van zijn collega’s bijgedraaid, maar de vraag hoe poëzie in te zetten blijft in de verwarrende tijden waar Myanmar zich in bevindt en met de hernieuwde censuur opgelegd door de militairen.

Doden eren

Zo bedeesd en contemplatief als Lynn was, zo extravert Danez Smith, een jonge dichter uit Amerika die opkwam zo rond 2014 met de Black Lives Matter beweging (lees zeker dit interview met hem). Smith is luid, uitgesproken, zeer politiek en zijn poëzie een mengeling van zowel woede als liefde. Woede over het racisme in Amerika, liefde voor de (zwarte) mens, hij zegt daarover dat hij de doden wil eren en de levenden wil beschermen.

Zijn politieke werk is een regelrechte aanklacht tegen Amerika. Luister bijvoorbeeld naar zijn Not an Elegy for Mike Brown of naar Dinosaurs in the Hood dat, zo legt hij uit, afrekent met ‘de ketenen van witte interpretatie’.

Ik denk dat alleen als je tot een minderheid behoort, je echt beseft hoe ‘wit’ de norm is. En zelfs dan vergeet je het soms tot je er weer mee geconfronteerd wordt en je je realiseert wat voor bijna onmogelijke achterstand je hebt in te halen.

Sucking dick

Het gedicht dat me het meest raakte van Smith is dear white america: ‘i’m sick of calling your recklessness the law’ en ‘black girls go missing without so much as a whisper of where?! because there are no amber alerts for amber-skinned girls.’

Hoewel Smiths context Amerika is, is veel herkenbaar aan zijn werk en woede. Hij vertelde dat hij liefde heeft voor zijn gemeenschap, waarmee hij is verbonden, dat hij niks schrijft om die gemeenschap neer te halen en ik moest denken aan de carrière-allochtonen hier die zich alleen weten te onderscheiden door zich als de uitzondering te profileren ten koste van weerloze anderen. Die liefde, een heel krachtige zachtheid, maakt het werk van Smith zo interessant en gelaagd. Zijn optredens zijn als preken, hij sleept je mee, geeft je klappen en zet je weer neer.

Tegelijk, verzuchtte hij gisteren, wordt hij moe van praten over de problematiek en schrijft hij ook over dingen waar hij dol op is. Zoals? ‘Sucking dick’. Wie er gisteren bij was, kreeg daar een mini-cursus in. Maar dat is misschien wel de last van de zwarte mens, de migrant, de minderheid: je moet zoveel bevechten dat de schoonheid en het plezier erbij inschieten.

 

 

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver en journalist, was eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 09.06.2018 @ 10:10

[Home]
 

1 Reactie

op 09 06 2018 at 10:11 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS