Home » Archief » Deugertje maakt zich druk om racisme door Het Parool


[28.02.2023]

Deugertje maakt zich druk om racisme door Het Parool

Daphne Meijer

En daar ging ik me toch voor het eerst in bijna dertien jaar even viraal op Twitter! Op het moment dat ik dit schrijf, zit mijn tweetje op 130.500 weergaven. Sommige mensen bereiken dit elke dag, maar ik ben geen bekende Nederlander en heb minder dan vijfhonderd volgers, dus voor mij zijn dit bijzondere aantallen.

‘Nou, gefeliciteerd’, hoor ik je denken en inderdaad, ik stond even in de belangstelling, met 5762 interacties. 594 mensen hebben de moeite genomen te reageren en 1912 mensen hebben mijn profiel bekeken. Dit gaat over een tweetje dat ik donderdag 23 februari verstuurde. Een paar dagen later merkte ik dat de reactiestroom langzaam opdroogt en volgende week is iedereen weer vergeten dat ik besta. Wat ik overigens prima vind.

Ik wil iets delen over de inhoud van de reacties. Allereerst: aanleiding is dit bericht van Het Parool. In de krant van donderdag 23 februari stond een artikel over toegenomen winkeldiefstal sinds de invoering van de zelfscankassa’s.

Op zich een verstandig artikel, met een beetje saaie foto van een medewerkster die een klant helpt met het aantikken van een product dat geen barcode heeft.

Stigmatisering

Op Twitter plaatste de krant de avond tevoren een link naar dit artikel. Met een andere foto.

 

 

Je snapt het pas als je het ziet. Of je ziet het pas als je het snapt, daar wil ik afwezen. Ik ga er even vanuit dat de meeste lezers in een oogopslag begrijpen wat er mis is met deze foto, bij dit artikel.

Een artikel over ‘Meer meisjes kiezen voor de detailhandel’ of ‘Detailhandel wanhopig: baantje op zaterdag niet langer gewild’, of ‘Zelfscankassa populair bij jongeren, ouderen gaan liever naar de caissière’ had deze foto goed kunnen hebben.

Maar de combinatie meisje met hoofddoek en ‘dievengilde’, dat is raar. Obsceen. Dat is te kwader trouw voor een beeld kiezen dat voelt als een klap in je gezicht. Het is een stigmatisering die alleen maar zaken kapot maakt in hoe wij in Nederland ons tot elkaar verhouden. En die sommige Nederlanders voor de inmiddels zoveelste keer voorhoudt dat de rest van de Nederlandse samenleving ze niet vertrouwt. En niet accepteert.

Flapdrol

Dat vonden sommige van de mensen die ik volg op Twitter, en ik was het met ze eens. Dus ik schreef er een tweetje over. Want ik had toevallig die ochtend mijn abonnement op Het Parool gewijzigd, omdat ik meer van die krant wil lezen. En direct maar voor 36 maanden, want ik blijf de komende jaren sowieso toch geïnteresseerd in nieuws uit Amsterdam.

De reacties op mijn tweet vallen uiteen in verschillende categorieën. Allereerst een kleine groep twitteraars die het met me eens was. Dat is een klein gezelschap omdat ik weinig volgers heb, maar op zich wel een fijne bubbel van vrienden, bekenden, oude bekenden en een paar bekenden van bekenden. Zij waren er snel bij om me gelijk te geven.

Een opvallende reactie was een screenshot van het meisje aan de kassa, waar het hoofd van Parool-hoofdredacteur Camilla Leupen in gefotoshopt was. Degene die dit gemaakt had, begreep dat ik in dialoog was met Het Parool. Een andere reactie luidde: “Welke flapdrol heeft er nou een abonnement op het Parool?” Op zich geestig.

Heb ik iets gezien of gehoord van Het Parool? Nee. Daarentegen stroomden de andere reacties binnen. De grote meerderheid kwam van twitteraars die het niet met me eens waren en die ook niet zagen, of wilden zien, dat ik me had gericht tot Het Parool. Ik was wat hen betreft in dialoog met henzelf, de toevallige lezers.

Oude clichés

Deze groep viel uiteen in twee categorieën. De eerste: degenen voor wie een foto als deze met een tekst als ‘dievengilde’ de werkelijkheid weergeeft. “Wat is het probleem? Deze moslima rekent keurig af met de pinpas van een ander.” “Hey daphne, en als daar een room blanke ( jij noemt het witte) man op de foto had gestaan was het wel ok geweest?? Rot toch op. Kijk een keer nationale allochtonen tv op @npo2. Dinsdag avond rond half 9! @opsporing_tv dat programma is zeker ook racistisch??” Of deze: “Als Jood heb ik bijvoorbeeld niets met de islam. Lees de Koran. We moeten dood.”

Wat me opviel, naast de Russische en Israëlische vlaggetjes in sommige bio’s, was de complete onoriginaliteit van deze reacties. Alsof ik GeenStijl las in 2008. Een begrip als ‘mohammedanen’ werd gebruikt, om het maar niet over moslims te hoeven hebben. Ook het begrip ‘kopvod’ viel. Dat de meest originele denkers niet bij rechts zitten, weten we natuurlijk al wel, maar ik vond het deprimerend om dezelfde oude clichés weer langs te zien komen.

Soepkut

De tweede categorie bestond uit de gaslighters, bij gebrek aan een andere term. Volgens deze reageerders had ik het verkeerd gezien en was ik ‘dom’ en ‘sneu’, een ‘huilstruik’ en een ‘soepkut’. Degenen die de moeite hadden genomen om mijn profiel te lezen zeiden dat ik al jaren de weg kwijt ben. En dat wat ik schreef niet van belang is, omdat ik zo weinig volgers heb.

Ja-ha, hou op met je gezeur. Dit schreef niemand, maar dit was wel een onderliggende stroom in de meeste gaslighting reacties. Die kwamen er inhoudelijk op neer dat er geen sprake kon zijn van racisme. Het meisje op de foto was immers ‘blank’. Een aantal reacties was een variant op ‘Ik zie geen kleur’. Ook kon er geen sprake zijn van slechte bedoelingen of een vergissing, want het meisje was aan het afrekenen. (Wie wel eens een zelfscankassa gebruikt, weet dat afrekenen anders gebeurt, maar goed.) Er was geen sprake van racisme, want je mocht toch gewoon een foto van iemand uit multicultureel Nederland bij een artikel plaatsen?

En in het verlengde hiervan: je mag tegenwoordig ook niets meer, niet eens een foto plaatsen van een bruin iemand bij een artikel. Ik vond zeker dat er alleen blanke Nederlanders op foto’s mogen bij negatieve artikelen, hè? De werkelijke racist, dat was ik zelf, want ik zag in een onschuldige foto een racistisch frame, terwijl ik waarschijnlijk bij een foto van iemand uit een andere bevolkingsgroep m’n mond had gehouden. Het racisme van de lage verwachtingen. En trouwens, waar bemoeide ik me mee. Volgens enkele tientallen reageerders.

Deugertje

Bij de openlijke racisten met hun aan Geert Wilders ontleende woordgebruik is het de vraag of in gesprek gaan iets oplevert. Dit racisme zit zo vastgebakken aan voorgekauwde meningen en vaste uitdrukkingen, dit verandert niet meer.

De gaslighters vind ik van een andere orde. De meeste schenen heel goed te begrijpen wat er mis was met de gebruikte foto in de context van het artikel. Maar ze wilden er niet aan; ze gooiden liever de kont tegen de krib en richtten hun irritatie liever op de criticus.

Ik was die donderdag en het daarop volgende weekeinde iemand die de gezelligheid en eensgezindheid onderuit haalde, door ergens op te wijzen dat deze lezers op Twitter niet wilden lezen. Het zou ze namelijk een voorzichtig duwtje geven in een richting die ze liever niet opgaan: die van verzet tegen het vigerende wij-zij denken. En van verandering in hun denken.

De boodschapper die dit aan de orde stelt, moet aangepakt. Dus luidden sommige reacties: “Het gaat inderdaad allemaal om jou. Want jij denkt een deugertje te zijn, daarom denk jij dat je de waarheid weet.”

Maatschappelijke verandering

Hoe dit te doorbreken? Ik weet het niet – en ik maak me hier zorgen over. Zoals gezegd is dit voor mij in de komende dagen weer afgelopen. Ik zak weer weg in de anonimiteit, op Twitter en in het ware leven zelf. Maar voor anderen gaat dit dag en nacht door. Zoals voor Hassnae of voor Sylvana Simons, vrouwen die proberen de doorbreking van de maatschappelijke status quo op de agenda te zetten en te houden.

Die status quo is nu eenmaal fijner en kost minder werk dan een maatschappelijke verandering naar minder racisme. Want veranderen doet pijn. Dus hoe langer we alles voor ons uit kunnen schuiven, hoe beter het is. Ik merk dit ook in mijn werk, met de windmolens. Iedereen weet dat ze er moeten komen, maar toch graag liever niet hiér. Liever dáár.

Laten we elkaar blijven steunen, overal waar dit kan. Ook op Twitter. Het helpt niet, maar scheelt misschien wel.

Daphne Meijer is actief in de lokale Amsterdamse politiek voor GroenLinks.

Daphne Meijer, 28.02.2023 @ 08:14

[Home]
 

1 Reactie

op 28 02 2023 at 08:15 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS