Home » Archief » Democratie van onderop


[09.11.2021]

Democratie van onderop

Jasper Mekkes


Illustratie: Frans de Geetere

Het dogma, de ideologie, het micromanagement en het hokjesdenken gaan nogal eens met weldenkende mensen aan de haal. Zelfs ‘vooruitstrevenden’ gaan dan slordig nadenken en wazige doelen stellen. Eén van de oorzaken hiervoor is dat we graag willen houden wat we hebben door te doen wat we altijd al deden.

Zo heeft de mens bijvoorbeeld een aandeel in de klimaatverandering. En dus moeten we collectief boete doen. Niet meer op vakantie met het vliegtuig en netjes biologisch eten; dat eist de heersende liberale ideologie van ons. Het is namelijk een ideologie die vooral het illiberale, de onvrijheid; van het marktdenken bevordert. En de markt houdt van biologisch, zeker als het in grote aantallen en voor weinig geld wordt aangevlogen uit een ver land.

Hier is de via Vlaanderen uit Frankrijk overgewaaide politique politicienne aan het werk. Politiek voor politici, in plaats van politiek voor de gewone Nederlander. Het is een politiek van klonen van voormalig bankier Macron. Een politiek van gelovigen in de ideologie van het verdrag van Maastricht. Een politiek ook waarin alles tegelijkertijd waar en onwaar kan zijn, omdat het een politiek is met een rotsvast geloof in de onzichtbare hand van de markt. Een onzichtbare hand die ondertussen zichtbaar wanorde en achteruitgang brengt – voor de gewone man (en vrouw).

Windmolens en zonnevelden

Om de klimaatverandering tegen te gaan is er het klimaatakkoord. Dat bepleit een transitie waaraan vooruitstrevende mensen niet twijfelen. Mega zonnevelden- en dito windmolens-voor-de-energiereuzen moeten de CO2 uitstoot omlaag brengen.

Maar omdat we in deze transitie een beetje zijn vergeten te beginnen bij het begin, de inrichting van onze democratie, lopen we de kans dat die transitie vooral de verwoestende effecten van de liberale ideologie versnelt – en gewone mensen nog meer tot wanhoop drijft.

Desondanks moet iedereen, arm of rijk, geloven in grote windmolens en zonnevelden. Er is immers geen tijd te verliezen; de liberale ideologie wordt behalve door geldhonger en machtswellust, vooral gekenmerkt door haast.

Maar het kan ook anders, en beter. Laten we daarvoor eens beginnen bij het begin: het klimaatakkoord van Parijs. Na Parijs gingen veel politici doen wat van hen verwacht mocht worden in een liberale democratie; namelijk wat de liberale oligarchie van hen vroeg. Ze gingen de weg plaveien voor megalomane energieprojecten voor de energiereuzen.

Oerbossen omzagen

Maar voor dommigheden als het voortdurend beweren van van alles en zijn tegendeel, het stellen van de verkeerde doelen, het omzagen van oerbossen voor de biomassa, het opslaan van CO2 in oude gasvelden, het promoten van kernenergie (‘want geen CO2-uitstoot’), het bouwen van megalomane windmolens en zonnevelden voor de energiereuzen, vol PFAS en andere gevaarlijke (en schaarse) stoffen geldt: ze komen ergens vandaan.

De oorzaak voor het feit dat we in Nederland vaak niet veel verder komen met de energietransitie dan het creëren van nieuwe problemen, is eenvoudig. Vooraf nadenken over de inhoud van besluiten wordt gezien als een teken van slapte. Maar de tijd die verloren gaat door niet na te denken en gewoon maar weer te doen wat we altijd al deden creëert een veel groter probleem dan we al hadden.

Terwijl het dus ook anders kan. De burger die tegen die windmolens en zonnevelden aan moet gaan kijken en er via de energierekening voor betaalt, kan ook eerst democratisch, huis voor huis, blok voor blok, wijk voor wijk, geraadpleegd worden. Om te vragen wat dìe eigenlijk wil. Democratie was immers een regering van, voor en door het volk, toch?

In de praktijk nog niet helemaal. In plaats van een democratie in de letterlijke betekenis van het woord hebben wij al sinds de vroege middeleeuwen de zogenaamde hommes providentielles of, zoals onze eigen Theo van Gogh dat noemde; de boven-ons-gestelden. Een hardnekkig geloof in die ene man die het allemaal wel voor ons zal oplossen.

De schuld hiervoor ligt natuurlijk bij het monotheïsme.

God in de hemel

Met de opkomst van het monotheïsme werd het idee van de ene God in de hemel ook getransporteerd naar de aarde: op aarde was het als koning of keizer namelijk eenvoudiger om je macht te behouden als de gewone man geloofde dat je door God gezonden was. Zie daar de reden dat adel, geestelijkheid en politici al meer dan tweeduizend jaar zo intensief met elkaar samenwerken; om het volk eronder te houden. Eerst met de onzichtbare hand van God, nu met de onzichtbare hand van de markt.

Ondertussen willen gewone mensen natuurlijk liever integrale duurzaamheid dan CO2-reductie alleen.

Met off grid autonomie door elektriciteitsnetwerken op gelijkspanning (alle apparaten werken immers op gelijkspanning, dus je bespaart energie zonder omvormers) en helofytenfilters in plaats van rioolbuizen. Met zonnepanelen op je dak (en je auto! zie bijvoorbeeld de Duitse sion, die een bijzondere accu heeft, die je ook kan opladen met de zonnepanelen op je dak), een elektrische cv-ketel, een collectief warmtenet op blok- of wijkniveau, in eigendom van de gebruikers, met lokale opslag van elektriciteit en warmte. Met lokale productie en distributie van gezond en duurzaam voedsel. Met huizen die door burgers zelf gebouwd worden, op grond die weer net als vroeger in eigendom is van degenen die er willen leven. Maar bijvoorbeeld ook met kleine zonnevelden in de vorm van energietuinen, waardoor niet alleen de energie echt groen wordt, maar ook het landschap.

Kortom: de energietransitie is in werkelijkheid wat breder dan CO2-reductie alleen.

Democratie van onderop

Met democratie van onderop, geloof in het volk in plaats van in de boven-ons-gestelden, met autonomie op blok- en wijkniveau en natuurlijk met nadenken over de grondstoffen die nodig zijn voor ons geluk, kunnen we naast CO2-reductie ook sociale, economische, politieke en ecologische duurzaamheid realiseren.

Maar dan moeten we wel eerst even stoppen met doen wat we altijd al deden, om te zorgen dat onze obsessie met de planeet niet ten koste gaat van de gewone man. Of vrouw.

Jasper Mekkes is ingenieur en vooruitgangsfilosoof en heeft net een boek gepubliceerd: Wil tot Waarheid; een materialistische ontologie van de mens en zijn natuur.

Jasper Mekkes, 09.11.2021 @ 11:48

[Home]
 

1 Reactie

op 09 11 2021 at 11:49 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS