Home » Archief » De witte man is een inheems kwaad in Leslie Marmon Silko’s Ceremony


[12.03.2020]

De witte man is een inheems kwaad in Leslie Marmon Silko’s Ceremony

Peter Breedveld


Scène uit Horse Feathers.

De roman Ceremony van Leslie Marmon Silko, die opgroeide in een Laguna Pueblo-reservaat in New Mexico, verscheen voor het eerst in 1978, maar is actueler dan ooit. In deze tijd van globalisering, waarin iedereen bang lijkt zijn eigenheid te verliezen, geeft Ceremony een aantal handvatten, en veel om over na te denken.

De hoofdpersoon, Tayo, die net als Silko deels wit en deels Indiaan is, heeft als soldaat gevochten tegen de Japanners (op wie hij uiterlijk meer lijkt dan op zijn witte landgenoten, observeert hij ergens) en probeert zijn oorlogstrauma te verwerken met alcohol. Op aandringen van zijn grootmoeder gaat hij in therapie bij een traditionele medicijnman, maar die kan hem niet helpen en uiteindelijk komt hij terecht bij iemand die de traditionele rituelen een moderne draai geeft.

In de hele roman wordt traditie afgewisseld met moderniteit. Dat begint al bij de vorm, een mix van Indiaanse poëzie en modern proza, waarmee Silko de oude Indiaanse legendes in het heden integreert. Tayo ontmoet Indianen die de tradities helemaal achter zich hebben gelaten maar worden uitgebuit en gediscrimineerd en zich verliezen in alcohol. Hij trekt een tijdje op met andere Indiaanse oorlogsveteranen, populair bij witte vrouwen en geaccepteerd als volwaardige Amerikanen toen ze nog in uniform waren, maar na de oorlog meteen weer teruggestopt in hun reservaat, om te worden geminacht en versmaad.

Witte man

De witte man is de hoofdschuldige in de ogen van alle Indianen in Tayo’s omgeving en hij ondervindt daar, omdat hij zelf deels wit is, de kwalijke gevolgen van. Hij wordt gediscrimineerd en in de ogen van zijn tante is hij de verpersoonlijking van de schande van haar familie, want hij bestaat omdat zijn moeder zich heeft weggegeven aan een witte man.

Maar de medicijnman die hem uiteindelijk helpt, Betonie, ziet de witte man vanuit een heel ander perspectief. Hij maakt hem deel van de Indiaanse legenden, een creatie van de Indianen zelf, door god gestuurd om zijn rol te spelen in de gebeurtenissen, de traditionele vernietiger die noodzakelijk ruimte maakt voor het nieuwe, een inheems kwaad dat op een pragmatische manier bezworen moet worden.

Het reservaat waar Tayo woont, wordt geteisterd door de vervuiling van een nabijgelegen uraniummijn en kampt met mislukte oogsten omdat de Laguna-Indianen blijven vasthouden aan hun traditionele landbouwmethodes. Degenen die de moderne, wetenschappelijke inzichten van de witte Amerikanen integreren in de Laguna-methode, slagen er wel in de kost op ene fatsoenlijke manier te verdienen. Een oom van Tayo kruist twee koeienrassen en fokt, in samenwerking met een Mexicaanse vrouw (eveneens versmaad door de Laguna-gemeenschap), uiteindelijk een koeiensoort die goed gedijt in het harde, droge landschap van New Mexico.

Vrouwelijke personages

Wie wil overleven, is de boodschap, moet zich aanpassen aan de veranderingen om hem heen. Maar om je eigenheid te bewaren, moet je de tradities niet vergeten, en de verhalen die je hebben gevormd. Alleen is het belangrijk ervoor te zorgen dat die verhalen niet alleen over het verleden gaan, maar dat ze zeggingskracht blijven houden in het heden, dat ze blijven gaan over de wereld waarin we leven.

Ceremony doet erg denken aan bepaalde landerige films uit de jaren zeventig, zoals Badlands van Terence Malick en Scarecrow met Al Pacino en Gene Hackman. Het boek is knap omdat het een soort sociaal-realistisch portret is van het leven van Indianen in New Mexico, een documentaire eigenlijk, met zeer sterke sfeerbeschrijvingen, maar met een strak plot en duidelijke motieven. Die liggen er niet allemaal dik bovenop, ze zijn op een heel organische manier verwerkt in het verhaal. Dat verhaal meandert zich een weg naar het einde, waarbij Tayo en de lezer bijna terloops hun nieuwe inzichten verwerven.

Ook opvallend is dat Silko, een vrouw, haar verhaal helemaal vanuit een mannelijk perspectief vertelt. Haar mannen zijn echt, de vrouwelijke personages zien we zoals mannen vrouwen zien. Haar empathie is totaal en imponerend.

 

Become a Patron!

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Vorig jaar werd ik door het Openbaar Ministerie vervolgd wegens belediging van een racistische troll! Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

boeken, Peter Breedveld, 12.03.2020 @ 08:39

[Home]
 

1 Reactie

op 12 03 2020 at 08:39 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS