Home » Archief » De verhalen van Karel Čapek zitten Milan Hulsing als gegoten


[16.02.2025]

De verhalen van Karel Čapek zitten Milan Hulsing als gegoten

Peter Breedveld

Vijf jaar geleden alweer schreef ik een enthousiaste recensie van Milan Hulsings De Smokkelaar (strak verhaal, prachtig getekend, bulkend van de sfeer). Niet lang daarna verscheen een nieuw boek van hem, Spaans Rood, dat ik wel heb gekocht, maar vergeten ben te lezen. Ik koop gewoon teveel boeken.

Onlangs kwam Voetsporen uit, dat ik wel meteen heb gelezen. Voetsporen bevat vijf verhalen van de Tsjechische schrijver Karel Čapek, de uitvinder van het woord ‘robot’. Ik zie wel wat Čapeks aantrekkingskracht op Hulsing is. Zijn verhalen zijn surrealistisch en absurdistisch met een wrange humor die Hulsings verhalen ook kenmerkt. Ze zitten Hulsing als gegoten.

Ik heb Čapek nooit gelezen, dus kan niet bepalen wat in Voetsporen precies Čapek is en wat Hulsing, afgezien van zijn tekeningen natuurlijk. Maar ik herken wel typische Hulsing-trekjes. De wat archaïsche, stroeve jongensboekentaal, bijvoorbeeld. Hulsing houdt van die gekunstelde dialogen zoals in strips uit de jaren 50: “Kijk eens aan”; “Ik zal haar rijkelijk belonen”; “Wij oudjes gingen die snotneuzen eens laten zien wat tactiek is”.

Geboetseerde tekeningen

Kenmerkend zijn ook Hulsings tekeningen. Hulsing is lange tijd meer een illustrator dan een striptekenaar geweest. “Mooi om aan de muur te hangen maar minder goed te lezen”, of iets van die strekking zei een oudere collega van Hulsing er vele jaren geleden eens over.

In het vertellen van verhalen met tekeningen is Hulsing sindsdien zeer bedreven geworden. Zijn sequenties hebben een zeer filmische kwaliteit met een geraffineerde afwisseling van panorama’s, medium-shots en close-ups, het tempo zit er goed in. Elk plaatje stuwt je naar het volgende. Het leest heel erg lekker.

Maar het tekenwerk an sich blijft kunstzinnig en experimenteel. De verhalen in Voetsporen zijn allemaal in vlekkerige sepiakleuren getekend. Digitaal “geboetseerd”, las ik in een artikel in de Volkskrant. Ik moet zeggen dat ik die vlekken heel soms moeilijk te ontcijferen vind, maar over het algemeen is het resultaat fantastisch. De tekeningen bulken weer van de sfeer.

Ik vind het vooral werken in de verhalen waarin de personages zich door schaars verlichte gangen en kamers bewegen, of door besneeuwde straten. Prachtige clair-obscurs zie je dan. In het zomerse verhaal De Blauwe Chrysant werkt het minder, al geeft Hulsing die tekeningen wel veel meer licht (en Hulsing is fantastisch met licht). Maar bruingrijze tinten geven alles een bepaalde somberheid en dat past De Blauwe Chrysant minder, vind ik. Al gaat dit grappige verhaal, over een kinderlijke vrouw die zeldzame blauwe chrysanten plukt op een plek die zelfs botanici niet weten te vinden, uiteindelijk wel over de verstikkende regels waarmee mensen zichzelf en anderen belemmeren, dat begrijp ik wel.

Mysteries

De hoofdpersonen in de andere verhalen zijn allemaal op hun manier gevangen in hun eigen tekortkomingen. In Een Poging Tot Moord vindt een man, op wie door een onbekende een aanslag is gepleegd, dat hij die eigenlijk best heeft verdiend. Oplatka’s Einde gaat over de klopjacht op een seriemoordenaar die niet per se wreder en moordlustiger is dan degenen die op hem jagen. In Het Verhaal van de Dirigent lukt het een man, die in symbolen denkt en praat, niet om de politie duidelijk te maken dat hij getuige was van een moord en in het heerlijk winterse titelverhaal raakt een man geobsedeerd door voetsporen in de sneeuw die zomaar ergens ophouden, alsof er iemand vanaf die plek is opgestegen.

In dat laatste verhaal wordt een politieman opgevoerd die vrije mensen als mysteries ziet en om die reden oninteressant voor hem. “Waarom? Omdat ze buiten ons bereik zijn”, zegt hij. Dat lijkt me het thema van alle verhalen in dit boek, hoe irritant mensen zijn op wie de autoriteiten geen grip hebben.

boeken, Peter Breedveld, Strips, 16.02.2025 @ 11:10

[Home]
 

1 Reactie

op 16 02 2025 at 11:11 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN JANUARI

O Nee, NRC, ik zal de keuze voor afschaffing van de democratie nooit accepteren

O Zij die Twitter verlieten voor onze vrijheid + update

O De sterkste debater

O Caroline van der Plas geeft helemaal niks om Joden

O Natuurlijk was dat een Hitlergroet

O Weg met die woke Jezus, Trump is onze heiland!

O Oude witte mannen trekken de racismekaart

O De ondernemers van Yesilgöz houden Nederland niet draaiende, maar parasiteren erop

O De meest gelezen stukken van 2024

O Alles is digitaal, maar niemand snapt er iets van

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS