Home » Archief » De Tora is een publieke vrouw


[27.03.2014]

De Tora is een publieke vrouw

René Süss

mic8
Foto: Michael Willems

Middels een voor mijn besef voor de hand liggend experiment probeer ik de Joodse liturgie en het centrale gebeuren daarin, de lezing van de Tora, in erotische termen terug te vertalen. Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet kan gaan.

Anders gezegd, ik wil zo recht doen aan de onverwoestbare en duizenden (!) jaren oude liaison tussen erotiek en religie door die op Joodse wijze vorm te geven en te kanaliseren.
Het experiment wordt uitgevoerd om middels een vergelijking, die natuurlijk in zijn consequenties altijd mank gaat, uit te leggen wat het betekent om in de volle zin van het W(w)oord te leven met een tekst. Daartoe is het introduceren van de metafoor van de Tora als bruid, die JHWH ons schonk, steeds opnieuw veelbelovend.

De bruid tegemoet

De bruidsmetafoor behoort tot de vaste, eeuwenoude bestanddelen van de Joodse traditie. Zo was het – en is het – in Tsfad in Israël gebruik om vóór het aanbreken, bij het naderen van de Sjabbat de bruid letterlijk tegemoet te gaan richting Jerusalem (Kabbalat Sjabbat). Dit onder het zingen van het bekende begroetingsgedicht van de kabbalist Sjelomo Alkabets (1504-1585), Lecha Dodi (Kom mijn vriend…).

Hier volgen enige strofen uit dit lied:

‘Kom mijn vriend, de bruid tegemoet,
Brengen wij de Sjabbat onze welkomstgroet (refr.)

(…)

Schud het stof van je af, sta op
Trek je praalgewaad aan, mijn volk

(…)

Sta op en geef licht!
Ontwaak, ontwaak, zing een lied.

(…)

Kom in vrede, kroon van je echtvriend!
Ja, in vreugde en blijdschap
Temidden van de getrouwen van Gods eigen volk.
Kom bruid! Kom bruid!

Liefde bedrijven

De bruid blijft namelijk niet ‘kinderloos’; tenslotte is de Sjabbat bij uitstek de tijd om de liefde te bedrijven! De bevrediging die in het vooruitzicht wordt gesteld, is voor mijn besef het beste te vergelijken met een erotisch avontuur. Het ‘product’ van dat avontuur, van de ‘bevruchting’, is telkens een nieuwe wereld waarin men terecht komt als men de teksten werkelijk heeft geproefd.

Waar christelijke en Joodse exegeten gemeenlijk de teksten zoveel mogelijk proberen te vergeestelijken, – schoolvoorbeeld is hier het Hooglied – doe ik in mijn opzet veeleer het omgekeerde, namelijk door de lichamelijke aspecten en connotaties van teksten juist te belichten en te waarderen. Niet omdat het zo moet, maar omdat het zo kan en omdat het voor mijn besef verhelderend en vooral inspirerend werkt. De tekst is namelijk – in dit erotisch-liturgische verband – een relationele belevenis, geen substantie om te analyseren (M.-A. Ouaknin).

Geritualiseerde erotiek

Alle liturgische handelingen die wij in sjoel verrichten, blijken naadloos te passen in een erotisch model. Daarom spreek ik over gesublimeerde, geritualiseerde erotiek.

Zoals voor andere belangrijke onderdelen van de dienst is ook voor de lezing van de Tora een minjan – tien volwassen mannen – vereist. Dit ondermeer om het publieke karakter van die onderdelen te onderstrepen. Wij, Joden, zijn geen leden van een geheim genootschap, die dito rituelen bedrijven in besloten bijeenkomsten.

Publieke vrouw

De Tora-lezing is bij uitstek een publiek gebeuren. Men wordt ertoe opgeroepen en men maakt vervolgens een alya, zoals Joden dat doen als ze naar Erets Jisraeel vertrekken, letterlijk: een opgang. In beide gevallen kunnen ons de erotische connotaties niet ontgaan (Zie: Shlomo Sand, Die Erfindung des Landes Israel, p. 273v.).

De bruid die ons als Sefer-Tora is geschonken, is om zo te zeggen een publieke vrouw, te beminnen door ‘Jan-en-alle-man’, uiteraard volgens een bepaalde orde. De Geest bemint, zoals Arnold van Ruler het formuleerde, de buitenkant en men komt nu eenmaal, zeker voor Joods besef, niet anders binnen dan via die buitenkant. Voor Levinas is de verhouding van de – Joodse – mens tot het boek existentieel en ontologisch: G’d, Israël en de Tora zijn één.

René Süss schreef onder andere Luthers Theologisch Testament, zijn proefschrift over het virulente antisemitisme van Maarten Luther. Hij maakte er een paar vijanden mee. Ook schreef hij De Geest Bemint de Buitenkant, over de lichamelijkheid in het jodendom. Zijn meest recente boek gaat weer over Luther en heet Luther, een Sympathieke Potentaat.

René Süss, 27.03.2014 @ 07:48

[Home]
 

5 Reacties

op 27 03 2014 at 09:23 schreef Thomas E:

De minjan die als hoerenlopers de publieke dame Tora gaan bestijgen…. Hoe ver kan je gaan in je verlangen om droge religieuze kost wat smeuïger te maken.

op 27 03 2014 at 21:09 schreef Rob Z:

Religie en erotiek, dat doet een zware aanslag op mijn hersencellen. Maar ik zie dan ook de gereformeerden voor me, die doen niet aan seks, hooguit aan bevruchting.
Meer seks en minder bidden, dat lijkt me goed voor de mensheid. Of loop ik Dewanand nu voor de voeten …

op 28 03 2014 at 00:31 schreef Olav:

Rob, religie en erotiek hebben juist alles met elkaar te maken.

Als religie de erotiek niet wil verketteren en demoniseren dan wil ze haar wel op een voetstuk zetten en verheerlijken. Mannen en vrouwen die erg met religie begaan zijn blijken dan ook niet zelden op erotisch gebied e.e.a. te ontberen. Het ligt niet in hun bereik. Daar kunnen ze zelf natuurlijk ook niets aan doen, maar tragisch is het wel.

Het is bijna alsof religie en erotiek met elkaar wedijveren om hetzelfde stukje in de menselijke hersenen.

Dewanand mag onconventionele denkbeelden uiten, maar hij is puur. Een zuiver mens, in al zijn onschuld; dat is op zich te waarderen. Ik hoop dat hij door blijft gaan.

op 28 03 2014 at 00:37 schreef MNb:

“Het experiment wordt uitgevoerd om middels een vergelijking”
Hier haak ik al af. Experimenten behoren tot inductie, vergelijkingen tot deductie. Je methodologie deugt bij voorbaat al niet.

op 28 03 2014 at 11:48 schreef dewanand:

namaste Rob Z en Olav,

Ja, seks en religie, kan dat samen gaan? Is seks of hindoe hard porno nou zondig, duivels, uit Sodom en Gomorra???? Ok, ook ik was ooit jong he, en ik ging aftrekken in de bosjes in Suriname als potente tiener koelie aapje, vaak drie keer per dag. Ach, wat is een leven zonder seks? En wat is een leven zonder God, goden, blote godinnen met grote, vette vagina’s (venus beeldjes), Allah, Krishna, Jezus, Boeddha, Altecrea, Grote MOeder Kat enz?

Dit is leuk:
Feitelijk is het hele Godsbegrip, de abstractie van het heilige genot ontstaan doordat de meiden hen kutjes bedekten met bladeren en lappen stof (750.000 jaar geleden), en de mannelijke aapjes begonnen over deze verborgen lekkernij te fantaseren en ontwikkelden zo hen godsdiensten.

zie dit:

WEBpublication BOOK WART0270 / EPAGE 36 of 43
Analyse legaliseren rassendiscriminatie
(met onderzoek etnische registratie)
35. De zalige seksuele rassenoorlog

Citaatje eruit:
‘Echte mannen geloven in hun grote harde penis en vechten ook met hun pik.’

http://www.dewanand.com/discriminatie36.htm

36. Zuivere dewanistische visie op de toekomst van rassendiscriminatie

http://www.dewanand.com/discriminatie37.htm

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS