Home » Archief » De soldatische man


[28.03.2025]

De soldatische man

Johannes Bongers


Scène uit Hamidashi Sukuru Mizugi (Yojiro Takita, 1986)

De verkiezingsoverwinning van Trump in 2024 wordt toegeschreven aan de ‘feminisering’ van de Harris-campagne en Trumps opportunistische omarming van de jonge man. De Democratische boegbeelden Gavin Newsom en Tim Walz vroegen zich publiekelijk af hoe die jonge man nog te bereiken is. Hun vraag veronderstelt dat de jonge man een rationele actor is, bereikbaar via beleid of economische voorstellen. Maar jonge mannen die zich aansluiten bij MAGA, de manosphere en de nieuwe Alt-Right, opereren allang buiten het bereik van klassieke democratische representatie.

Zij leven in een ecologie van de geest, waar ressentiment, wreedheid en mannelijk verlangen zich tot een psychosociaal netwerk hebben verweven. Niet rede, maar geweld regeert – als herstel van een geschonden orde. De politiek draait niet langer om belasting of zorg, maar om het lichaam van de man. En dat lichaam is, zoals Klaus Theweleit in Männerphantasien (1977) beschrijft, een pantser geworden: gesloten, verhard, afgeschermd van kwetsbaarheid. In plaats van onderwerp van politiek is het lichaam zelf politiek geworden. De rechtse media-ecologie – met figuren als Peterson, Rogan, Tate, en in Nederland Baudet, GeenStijl, en dagelijks Voetbal Inside – fungeert als versterkingssysteem van deze soldatische identiteit via podcasts, shorts, memes en ‘motivational content’.

De soldatische man is terug

Theweleit toonde hoe de soldaten van de Freikorpsen, na de nederlaag van WOI in 1918, weigerden terug te keren naar het burgerlijke leven. Ze vestigden een nieuw bestaan waarin mannelijkheid slechts via geweld bevestigd kon worden. Hun angst voor het vrouwelijke verbeeldt als angst voor vloeibaarheid, voor stroming, voor natheid. Hun dagboekteksten zijn doordrenkt van beelden van modder, water, slijm. De vrouw wordt geassocieerd met het moeras dat hen kan opslokken.

Vandaag herkennen we die cultuur in jonge mannen die zich verliezen in manosphere-memes, oorlog voeren op 4chan, dagelijks achter beeldschermen, vrouwen haten en zichzelf zien als laatste verdedigers van de beschaving. Niet ideologie, maar verlangen stuurt hen: een verlangen naar een wereld waarin de man opnieuw norm is. Zoals de Freikorps-soldaten zich verraden voelden door hun eigen zwakte, voelen jonge mannen zich nu verraden door de geschiedenis van emancipatie. Hun ressentiment richt zich op vrouwen, minderheden, migratie en alles dat grenzen overschrijdt.

Trump is voor hen geen politicus, maar een messias: ‘The Chosen One’, “Only I Can Fix It”. Zijn beeldtaal sluit naadloos aan op de soldatische fantasie van totale controle. Zijn oorlog tegen Woke biedt hen, antropologisch gezien, een trofee, een scalp.

De esthetisering van het politieke

Walter Benjamin tekende in 1935 het fascisme af als ‘de esthetisering van het politieke’. Vandaag is die esthetiek niet langer beperkt tot parades en monumenten, maar verschoven naar memes en digitale vijandbeelden. Het is een oorlog van esthetiek, waarin het lichaam van de man als pantser weer centraal staat. De soldatische identiteit is volledig samengesmolten met een digitale performatieve machtsfantasie. De Hitlergroet van Musk, het “minder, minder”, de kettingzaag, het vernederen van Zelensky in the Oval Office – de esthetiek van soldatisch geweld is alomtegenwoordig. Het sadisme, het unverfroren kamppakje en de jaren-30-haardracht van minister Faber – “Ik ben beleid” – bewijzen dat deze esthetiek ook door vrouwen wordt geproduceerd.

Het fascistische verlangen en de mannelijke psyche

Fascisme wordt gedreven door verlangen, niet door onwetendheid, schreef Wilhelm Reich in 1933. Mensen kiezen tegen hun eigen belang, omdat ze verlangen naar onderwerping. Deleuze en Guattari radicaliseerden in 1972 dit in Anti-Oedipus: fascistisch verlangen is geen pathologie, maar wordt sociaal geproduceerd.

Kapitalistische systemen kanaliseren menselijk verlangen naar onderwerping aan autoriteit. De soldatische man verlangt niet naar vrijheid, maar naar orde – naar inlijving in een systeem dat hem bevrijdt van een innerlijk leven. Hij vreest alles wat hem opent: liefde, zachtheid, seksualiteit. Daarom haat hij de vrouw, de vreemdeling, de zachte man. Zijn angst klinkt door in de hysterische reacties op feminisme, genderdiversiteit en migratie: het vrouwelijke wordt gevreesd als politieke en existentiële castratie.

De wreedheid regeert: politieke porno

Fascisme rust op wreedheid – maar vandaag is wreedheid een esthetische norm geworden. Verkrachtingsmemes, ‘Gaza-aan-de-Rivièra’, pestvideo’s, trollacties die tot zelfmoord leiden: het zijn geen incidenten maar uitingen van een cultuur waarin sadisme wordt gevierd. Overleden vrouwen worden direct na hun dood gezocht op pornosites. Niets gaat te ver om de soldatische man te troosten. Hij overleeft door anderen te vernietigen.

Dat maakt hem tot kern van de nieuwe, reactionaire mannelijkheid: een identiteit zonder innerlijk, zonder transcendentie. Deze breedgedragen wreedheid is ook binnengedrongen in de Nederlandse politiek, die door het vergiftigen van de psyche, het sociale en het milieu, en het negeren van het orgastische geweld tegen Palestijnen, is verworden tot politieke porno.

De groep verstikt het individuele

De soldatische man is niet te winnen met belastingplannen. Hij leeft in een andere orde. Willen wij jonge mannen bereiken, dan moeten wij de ecologie van de geest opnieuw durven vormgeven. Centraal daarin staat het herstel van een dynamisch evenwicht – tussen individuele expressie en veiligheid die de groep kan bieden. Dit evenwicht is verstoord door sociale technologie en een samenleving die deze verstoring tot norm verheft. De groep verstikt nu het individuele. Daarin floreert de soldatische man.

De soldatische man moet opnieuw leren mens te worden. Dat vraagt om zowel microscopische als systemische stappen. Ontwerp bijvoorbeeld het kringgesprek op de basisschool opnieuw, met aandacht voor zowel het expressieve als het onzichtbare kind, voor diversiteit in verlangens. Stel de toegang tot psycho-sociale technologie uit tot na 18 jaar – net als stemrecht of autorijbewijs. Geef jongeren ruimte om zich te richten op lichaam, gevoel en uitwisseling. Maar zolang wreedheid als politiek regeert, en dit het uitzicht van jonge mensen vormt, blijft elke roep om hen te bereiken vals.

Make Love, Not War

Het ontwerpen van antwoord op de doodscultuur begint met het benoemen van het onderscheid dat nu wordt gemaakt tussen waardevolle mensen en waardeloze Palestijnse lichamen. Het bestrijden van deze politieke cultuur vraagt op links om een eigen esthetiek. Een esthetiek die als het leven is: zowel van de straat, radicaal divers, niet door identiteit gedreven, gebouwd op dwarsverbonden kennis en geworteld in liefde, zachtheid en lichamelijkheid. Een esthetiek die ontregelt en waarbij kwetsbaarheid een kracht is.

Make Love, Not War” is in dat opzicht een krachtige linkse politieke strategie: een herstel van het lichaam, van aanraking, van wederzijdse erkenning, van een lokale en globale politieke visie – als alternatief voor de fascistische doodsmachine.

Johannes Bongers is kunstenaar-onderzoeker bij Boolean Works (sinds 1991). Hij werkt op het snijvlak van kunst, filosofie en politiek. Oprichter van o.a. technotlogy.com, sooos.org, en andsterdam.nl.

Johannes Bongers, 28.03.2025 @ 10:09

[Home]
 

1 Reactie

op 28 03 2025 at 10:09 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN FEBRUARI

O De krant is een meneer die zich laat uithoeren door de nazi’s

O Onze regering mag de schoenen van Francesca Albanese nog niet poetsen

O Ik voel me Europeser dan ooit

O Links moet echt van Timmermans af

O Schaam je diep, hoogopgeleide!

O Een oranje aap denkt Gaza te kunnen ‘nemen’

O Europa heeft een Meiji-restauratie nodig

O Beesten in Gaza

O De Correspondent gaat weer Pol Pot tegen hoogopgeleiden

O Maarten Wolterink

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS