Home » Archief » De seksuele ontluiking van Aude Mermilliod


[04.10.2024]

De seksuele ontluiking van Aude Mermilliod

Peter Breedveld

Een verkrachting kun je de ontmaagding van Aude Mermilliod misschien niet noemen, seks met wederzijdse instemming was het ook niet. Het zal waarschijnlijk vaak zo gaan: een meisje krijgt iets met een jongen, de jongen wil seks, het meisje nog niet. Twee keer zegt ze nee, wordt door hem dan bruusk naar huis gestuurd, de derde keer geeft ze toe. “Omdat ik wilde dat hij van me zou houden, dat een jongen van me zou houden” schrijft Mermilliod in haar openhartige autobiografische strip ‘Éclore’, ‘en als seks het betaalmiddel in de liefde is, wie was ik dan wel om die wet ter discussie te stellen?”

Het is een brute, liefdeloze daad, die ontmaagding door die jongen die zich daarna weer op zijn game stort en haar door een vriend naar huis laat brengen. Mermilliod is dan veertien. Het zal haar haar hele leven blijven achtervolgen. Ze heeft paniekaanvallen, gaat in therapie, zoekt naar erkenning dat ze tóch het slachtoffer is van een verkrachting, en heeft een groot aantal mannelijke bedpartners. “Ik had nog maar één wapen, die van de verleiding”, schrijft Mernilliod.

Ze wordt een “open buffet” voor wie maar wil en zegt nergens nee tegen. “Maar zo werd ik iemand die altijd ja zei, niet iemand waar je een relatie mee begint.” Volgens haar therapeut recrëert ze zo steeds opnieuw die eerste, vreselijke keer, om er alsnog aan te kunnen ontsnappen.”

Parenclubs

In Canada, waar ze samen met andere striptekenaars een atelier deelt, ontmoet ze een schrijver, een veel oudere man, bij wie ze intrekt en die haar introduceert in de wereld van de parenclubs. Daar leert ze voor het eerst de baas te worden over haar eigen seksualiteit. Ze leert nee te zeggen en de leiding te nemen, zelfs mannen te domineren.

Terug in Frankrijk ontmoet ze bij een therapeutisch dansgezelschap een jongeman die aan tantramassage doet en verpletterend in orde is. Zo’n type dat plechtig zijn excuses aanbiedt voor alle leed dat mannen vrouwen aanbiedt, zich nooit aan vrouwen opdringt, helemaal is gericht op het seksuele genot van zijn vrouwelijke bedpartner, maar op de één of andere manier wel altijd zijn zin krijgt.

Hij valt uiteindelijk toch een keer door de mand en dan begint de verwijdering tussen het stel. Dan begint zijn aanvankelijke imago van de perfecte man steeds meer scheuren te vertonen. Hij veroordeelt haar bijvoorbeeld om haar seksuele verleden, omdat ze daarin niet zo’n perfecte zelfbeheersing had als hijzelf. Uiteindelijk wordt ze door hem gedumpt. Door hem ingekleed met mooie praatjes, uiteraard, maar haar therapeut zegt nee, “die stomme smoesjes dienen alleen maar om de onacceptabele manier te rechtvaardigen waarop hij de relatie heeft beëindigd”.

Vrouwelijk verlangen

En dan krijgt ze voor het eerst iets met een vrouw, Claire. Ze ontdekt “de overweldigende kracht van het vrouwelijke verlangen, die alles overspoelt” en begrijpt nu waarom mannen “er alles aan doen om dat verlangen te temmen en die kracht het zwijgen op te leggen.” Het mannelijke verlangen lijkt zich volgens Mermilliod te concentreren in hun heupen en bekken, “maar dat van Claire overspoelt haar hele lijf en vloeit over naar het mijne.”

 

 

Nu gebeurt er iets interessants: Het is Claire die een serieuze relatie wil, en Mermilliod die de boot afhoudt. Wanneer Claire haar daarmee confronteert, realiseert Mermilliod zich dat ze zich net zo gedraagt als de mannen die haar hart hebben gebroken. Wacht even, zegt ze tegen zichzelf. “Ben ik nu zelf een lul geworden?!!”

“Ik, die het mannen altijd kwalijk had genomen hun hart voor mij te sluiten, kon nu tegenover deze integere vrouw zelf de hoffelijkheid niet opbrengen die ik altijd van mannen had geëist”, aldus Mernilliod. Haar therapeut legt haar uit dat ze, zelf constant afgewezen, niet in staat is geluk te herkennen en te accepteren als dat zich voordoet en daarom dat geluk afwijst. “Het is mijn angst om niet meer mijn behoefte te kunnen botvieren om seksueel te worden gebruikt”, realiseert Mermilliod zich.

Seksueel egoïsme

Ze zijn erg Frans, deze wollige uiteenzettingen en (zelf)analyses en het is een minder sterke eigenschap van ‘Éclore’ dat ze in grote tekstballonnen zijn gepropt en niet per se een eenheid vormen met de tekeningen waardoor ze worden begeleid. De sterkste passages zijn die waarin het beeld domineert en versterkt wordt door spaarzame tekst.

Maar het is een magnifiek boek, elegant getekend in sierlijke lijnen en ingetogen kleuren, warme en koudere, die de emotionele lading van de hoofdstukken accentueren. Haar tekeningen volgen elkaar op in vloeiende sequenties, als golven. Golven zijn een steeds terugkerend motief in ‘Éclore’.

Een urgent boek, dat de seksuele ontluiking van een gewonde jonge vrouw beschrijft (want dat is wat ‘Éclore’ betekent: ‘Ontluiking’) en dat vooral ook door mannen zou moeten worden gelezen, om inzicht te krijgen in de gevolgen van hun seksuele egoïsme en hun roof- en aasdierengedrag. Seks is een mooi ding, een heilig ding, maar het wordt al te vaak tot een afzichtelijk monster gemaakt.

 

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

boeken, Peter Breedveld, Strips, 04.10.2024 @ 10:55

[Home]
 

1 Reactie

op 04 10 2024 at 10:55 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Steekhoudende argumenten in je broekje

O Hoop en uitsluiting

O Dilan Yesilgöz criminaliseert de watermeloen

O Sven Kockelmann, kwispelhondje van Wilders

O Welkom in Wildersstan!

O Toet-toet, boing-boing

O Domrechts wil het weer over ras hebben

O Baren voor Pieter

O Terrorisme verheerlijken

O Aan Links heb je ook niks

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS