Home » Archief » De positieve aandacht voor Marokkaanse moeders moet meteen weer kapot


[28.12.2022]

De positieve aandacht voor Marokkaanse moeders moet meteen weer kapot

Hassnae Bouazza

Als niet-westerse biculturele Nederlander hier opgroeien betekent onvermijdelijk met andere ogen bekeken worden. En dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je ouders, zeker wanneer ze er anders uitzien, omdat de moeder bijvoorbeeld een hoofddoek draagt.

Als kind leer je navigeren tussen de oordelende blik en woorden van de buitenwereld en – in mijn geval – de liefdevolle warmte thuis, die schril afsteekt bij de stigmatiserende etiketten die volstrekte vreemden op je plakken.

Het contrast tussen hoe ik mijn ouders zag, hoe mijn ouders daadwerkelijk waren, en hoe vreemden ons zagen, was reusachtig. Dat geldt niet alleen voor mij. Je groeit op, wordt volwassen en klimt op de sociale ladder, maar de buitenwacht blijft achter. Die blijft steken in platte oordelen en vastgeroeste ideeën over jou, je familie en cultuur.

Je wordt daarbij niet als individu gezien, maar als deel van een groep en dat betekent dat je altijd verantwoordelijk wordt gehouden voor wat iemand anders uit die groep doet. Je kunt het gerust een vorm van maatschappelijke gijzeling noemen.

Kijken en zien

Het gros van de biculturele Nederlanders trekt zich daar niets van aan, dat volgt hoge opleidingen en krijgt mooie banen. Maar het stigma blijft. En bij mij knaagde het altijd dat mensen mijn moeder en vader niet zagen zoals ze waren. Dat er niet de minste bereidheid was om hen te zien en dus niet naar hen te kijken of staren, wat constant gebeurde.

Gezien worden is niet op de rug gefilmd in reportages met een dreigend muziekje eronder, niet in relatie tot sociaal-maatschappelijke problemen, niet als achterlijke exoot, ludieke figurant of bruikbare shtick en zonder die eeuwige saus van vooringenomen pedanterie.

Maar gewoon als gelaagde, complexe mensen met hun normen en ideeën, ambities en dromen, maar ook humor, nukken en grillen. Als volwaardige, gelijkwaardige mensen. Zonder de ballast van andermans vooroordeel.

Obscene karikatuur

Dus toen de Marokkaanse voetballers voor de camera’s hun succes met hun ouders vierden en de moeders in al hun vrolijke spontaniteit zichtbaar werden voor iedereen, was dat ontroerend en herkenbaar voor veel mensen als ik. De moeders kwamen in beeld zoals wíj hen kennen. En wat gebeurde er? Mensen vonden hen leuk en werden erdoor geraakt.

Voor even werd het beeld op een onbevangen, onverwachte manier gecorrigeerd. Daar had het bij kunnen blijven, als ook niet dat liefdevolle moment afgebroken moest worden door Rosanne Hertzberger in NRC, die er meteen een obscene karikatuur van maakt. Alsof een tomeloze liefde voor je moeder meteen blinde verering inhoudt zonder enig oog voor haar feilbaarheid en het besef dat er genoeg moeders zijn die je het liefst bij elk levend organisme weg zou willen houden.

Moeders zijn gewoon mensen, vanzelfsprekend. Maar míjn moeder, en veel moeders zoals zij, zijn nooit eerlijk en op gelijke voet bejegend, ze zijn nooit voor vol gezien, altijd gewantrouwd en weggezet als onderdanig, achtergesteld en onderontwikkeld.

Air van superioriteit

Daarom waren de reacties van veel mensen op het stuk van Hertzberger fel. Omdat het kleinste flardje positiviteit weer kapot getrapt moest worden, om ons eraan te herinneren dat we minderwaardig zijn.

Iemand vond de ‘defensieve’ reacties van ‘Marokkanen’ ‘deprimerend’, twitterde hij. Dat mensen als ik te horen krijgen dat we op moeten kankeren als we kritisch zijn, dat is pas deprimerend. Tegen racisme ageren en verrot gescholden worden, voor gelijkheid pleiten en weggezet worden als achterlijk, erop wijzen dat een oordeel niet klopt, waarna vreemden je met een air van superioriteit toespreken – dat is pas deprimerend.

Dat we iedere dag te horen krijgen dat we er niet bij horen, dat is pas deprimerend.

We hoeven aan niemands norm te voldoen of beledigingen dankbaar in ontvangst te nemen. Rosanne mag schrijven wat ze wil, wij mogen reageren hoe we willen. Zo werkt een vrij debat.

Dit jaar heeft Hassnae drie boeken uit: ‘Een Koffer vol Citroenen‘, ‘Arbeidsmigranten in Nederland‘ en ‘Streetfood‘, met Soenil Bahadoer. Bezoek haar eigen website, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 28.12.2022 @ 12:01

[Home]
 

1 Reactie

op 28 12 2022 at 12:01 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS