Home » Archief » De Nederlandse schoondochter


[29.03.2011]

De Nederlandse schoondochter

Esra Dede

Met mijn uitnodiging in mijn hand en half wankelend op mijn te hoge hakken liep ik de Osdorp Party Salon in. De muziek stond al verschrikkelijk hard en voor mij zag ik een zee van gekleurde hoofddoekjes en kinderen in bruid- en bruidegompakjes. Een Turkse bruiloft. Mijn neef trouwt met zijn geliefde vriendin, een of ander Turks meisje.

Maar dit gaat niet over mijn neef of over zijn toekomstige vrouw. Dit gaat over een ander toekomstig familielid.

Terwijl ik demonstratief achterin een boek aan het lezen was, kwam mijn tante, inclusief haar aanhang, bij ons zitten. Die aanhang bestond uit de kinderen, familie uit België, buren die spontaan mee wilden en een blond meisje.

Het duurde niet lang voordat ik wist hoe het zat met dat blonde meisje. Ik hoefde maar even te kijken naar mijn tante. Ze zat naast haar en had haar hand op haar been geplaatst. Ze zaten dicht tegen elkaar aan en ze hadden het heel leuk met elkaar. Mijn moeder vroeg: “Wanneer is zij aan de beurt?” en keek naar het meisje. Mijn tante antwoordde in het Nederlands: “Waarschijnlijk over twee jaar, we kijken al naar een paar zaaltjes.” Het meisje begon te blozen en ze keek naar de grond. Tegenover ons zat mijn neef, die zijn jas uittrok en die aan het meisje gaf. Het meisje vouwde de jas keurig op en legde haar naast haar eigen jas. Ze heet Lisa, de Nederlandse schoondochter

Het heeft zowaar iets exotisch, een Nederlandse schoondochter. “Is zij je schoondochter Fatma? Ik zal je voorstellen aan mijn schoondochter Lisa. Origineel uit Nederland, een rasechte Nederlander.” Als reactie krijg je vaak “Oeeh, wat leuk!” te horen. Ja zij is Nederlands, maar zij is ook volledig geassimileerd. Geassimileerd in de Turkse samenleving. Mijn tante praat weliswaar Nederlands met haar, maar dat is tijdelijk. Waarschijnlijk krijgt ze al Turkse les. Ze kan al dansen als een echte Turk en ze heeft al de manieren van de ideale moslima. Een hoofddoek hoeft niet, anders zien mensen niet dat ze Nederlands is. Mijn oom uit België kwam er ook maar bijzitten “En wat gaan we je noemen meisje? Ayse, Fatma, Hayriye?” “Dat weet ik nog niet”, zei ze met een glimlach.

Vol afschuw en tegelijkertijd vol jaloezie heb ik dit tafereel bekeken. Ze heeft geen medelijden nodig, ze heeft alles zelf gekozen en ze zag er blij uit. Mijn jaloezie komt voort uit het feit dat ze zo welkom is. Het lijkt wel een voordeel dat ze Nederlands is.

Ik keek naar mijn moeder, die haar hoofddoek aan het rechtzetten was. Zou zij hetzelfde doen als ik mijn Nederlandse vriend had meegenomen? Waarschijnlijk niet. Waar een Nederlands vrouw helemaal opgaat in de Turkse cultuur, staat een Nederlandse man daar boven en sleurt alles wat hij aanraakt de Nederlandse cultuur in. En we weten allemaal dat dit het laatste is wat een Turk wil: opgaan in een andere cultuur.

Esra Dede is geboren en getogen Amsterdammer. Zij studeert geneeskunde en wordt door haar familie gezien als communist, omdat ze lid is van de SP.

Esra Dede, 29.03.2011 @ 07:30

[Home]
 

73 Reacties

op 29 03 2011 at 08:08 schreef Bigpete:

Als dit normaal wordt gevonden binnen de “turkse gemeenschap”(wat haat ik dat woord) dan is dat in en in triest. Het verbaast me helaas niet, het ergert me wel.

op 29 03 2011 at 08:56 schreef Paul:

Dus als een Nederlandse man zijn cultuur wil behouden is dat slecht. Maar als een Turkse man Turks wil blijven is het goed.

Beetje met twee maten meten.

op 29 03 2011 at 09:04 schreef rakker:

Arme Lisa, ze mag niet eens haar eigen naam houden.

op 29 03 2011 at 09:13 schreef Jabir:

@Bigpete

Wat is daar in vredesnaam nou abnormaal aan? Ik zou me hetzelfde tafereeltje andersom ook kunnen voorstellen, als een Turks meisje bij een Nederlands gezin zou zitten.

op 29 03 2011 at 10:02 schreef Fatima Ezhar:

Een of ander Turks meisje, demonstratief achterin een boek lezen, wanneer is zij aan de beurt, wat? gaan we je noemen. Klonk niet als een gezellig feestje :D

op 29 03 2011 at 10:23 schreef Bigpete:

@jabir
We wonen in Nederland, het is dus normaal dat turken zich aan de Nederlandse taal en cultuur aanpassen, niet andersom.
Dat turken hun eigen feestjes vieren en hun eigen gerechten eten is prima, maar dat schoonfamilie verturkst moet worden is abnormaal en contraproductief. Hoeveel generaties willen ze dat nog volhouden vraag ik me altijd af.

op 29 03 2011 at 10:41 schreef Jabir:

@Bigpete

Wat een onzin. Dat gaat in essentie helemaal niet over een nationale, maar een familie identiteit. Dalijk mag ik met de mishpoche ook geen seider meer vieren. Mijn familie houdt dat al erg veel generaties vol trouwens, dus ik vrees het ergste. Ook mijn familie houdt het liever Joods. Sterker nog, als ik met een Joods meisje zou trouwen kan ik aanspraak maken op een bepaalde som gelds en als ik met een Joods meisje in Israël zou trouwen wordt dat nog meer geld. wat dat betreft is het nog erger bij mij in de familie. Hoor je nooit iemand over.

op 29 03 2011 at 10:45 schreef Jabir:

Trotse mensen met zelfrespect Bigpete, daar kunnen Nederlanders nog wat van leren.

op 29 03 2011 at 10:53 schreef Bigpete:

Ik zou bijna zeggen dat verklaart waarom je gescheiden bent maar dat is flauw.

Verwacht jij/jouw familie ook dat jouw Nederlandse vrouw of vriendin zich een andere naam aanmeet, jiddisch of hebreeuws/ivriet leert en zich volledig aanpast aan de joodse gebruiken (kosher eten/koken bv)?
Mocht het antwoord hierop ja zijn dan is dat geen haar beter dan wat die turken doen.

Wat jouw verhaal met het vieren van feesten te doen heeft ontgaat me, ik zeg juist dat ik daar geen problemen mee heb, zolang aangetrouwde familie niet gedwongen wordt daar aan mee te doen als ze dat niet willen.

op 29 03 2011 at 11:31 schreef Misantroop:

“Second, we will have to end cultural relativism. To the multiculturalists, we must proudly proclaim: Our Western culture is far superior to the Islamic culture. Only when we are convinced of that, we will be willing to fight for our own identity.”

Was getekend,

Geert Wilders, 25 maart 2011 te Rome.

op 29 03 2011 at 11:54 schreef Bigpete:

“Trotse mensen met zelfrespect Bigpete, daar kunnen Nederlanders nog wat van leren.”

Hmm, als Nederlanders trots en nationalistisch zijn dan zijn het in de ogen van nogal wat linksdraaiende lieden meteen fascisten en racisten…

op 29 03 2011 at 12:10 schreef Jabir:

@Bigpete

Ik ben nooit getrouwd en nooit gescheiden. Ambieer ik ook niet, kwa gods zaad over gods akker. De mate waarin een shiksa zich moet aanpassen aan de familie is een beetje afhankelijk van de tak van de familie. Maar of je Joods bent verloopt via de matrilineaire lijn, dus een beetje gevoelig ligt het wel.

Hij blijft fijn:
http://www.youtube.com/watch?v=zF4N-lvduG0

op 29 03 2011 at 12:25 schreef Jabir:

*kuch*

The word shiksa is etymologically partly derived from the Hebrew term שקץ, שכץ sheketz, which means “abomination”, “impure,” or “object of loathing”, depending on the translator.

op 29 03 2011 at 12:49 schreef Jabir:

islamofobie zelfrespect? Dan creëer je eerder een valse identiteit, waarin de haat tegen de ander de leemte opvult waar iets van cultuur zou horen te zitten. Dus dat getuigt eerder van een gebrek aan zelfrespect.

op 29 03 2011 at 13:15 schreef Otto:

En over pak ‘m beet acht jaar ligt Lisa in een plas bloed op de grond, net nadat ze ter sprake bracht dat ze wilde scheiden.

op 29 03 2011 at 13:30 schreef Sandro:

Wat Bigpete zegt!

op 29 03 2011 at 13:31 schreef thomas erdtsieck:

Ik snap niet waarom mensen gaan emigreren als ze niet de intensie hebben om ooit in die andere cultuur te willen opgaan. Willen ze dan the best of both worlds, dus economisch beter leven én de eigen cultuur behouden? Tot in lengte van dagen? Dit betekent dan dat zij een enclave in dat nieuwe land willen vormen. Een soort ‘landje-pik’ dus.

Door dit te doen zetten zij zich apart en roepen onbegrip en buitensluiting over zich af. Natuurlijk kan je nog twee of drie generaties lang facetten van je culturele identiteit koesteren, maar je zal je toch een keer moeten overgeven aan de zeden en gewoontes van je nieuwe land. Lijkt me. Assimileren, met behoud van ‘folklore’. Waarom is dat in Amerika wel gelukt?

op 29 03 2011 at 13:45 schreef Sander:

Men word niet bepaald blij van dit verhaal, maar ik denk dat dit vrijwel universeel is. Het spiegelbeeld van dit verhaal zou precies hetzelfde lijken.

Als een Nederlandse jongen zijn kersverse, mooie, Turkse verloofde/echtgenote naar zijn nest (vol met hoogblonde, VVD-stemmende familieleden) brengt, kwekken al die vrouwen er ook op los hoe ‘bééldschoon’ en ‘exotisch’ ze wel niet is, en hoe aantrekkelijk hun kinderen wel niet zouden zijn. En wie weet staat er op dat feestje ook wel een Hollandse meid die zich afvraagt of haar nieuwe Turkse vriend met even open armen ontvangen zou worden.

In alle “culturen” vind dit verhaal plaats, en in iedere instantie is het triest.

op 29 03 2011 at 14:01 schreef Jabir:

@thomas

Wat heeft dat nou met “landjepik” te maken? Het heet “landjepik” als de overheid van een land een stukje buitenland annexeert. Dit gaat over families die ergens komen wonen en gewoon hun tradities in ere houden. Iets uit de persoonlijke levenssfeer kan je niet “landjepik” noemen. Als je dat wel als zodanig benoemt, heb je eigenlijk zelf al het antwoord gegeven waarom dat in Amerika wel kan en hier niet (volgens jou dan).

op 29 03 2011 at 14:39 schreef babs:

Ik snap niet waarom mensen gaan emigreren als ze niet de intensie hebben om ooit in die andere cultuur te willen opgaan. Willen ze dan the best of both worlds, dus economisch beter leven én de eigen cultuur behouden?

Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen? Dat mensen rijk willen zijn en tegelijkertijd hun cultuur willen behouden? Je moest eens weten wat Nederlanders in het buitenland er voor over hebben om pindakaas en hagelslag in huis te hebben. Ik wordt echt heel raar aangekeken door landgenoten als ze erachterkomen dat mijn zoon geen Nederlands paspoort heeft. Ze hebben allemaal een schotel.

Dit betekent dan dat zij een enclave in dat nieuwe land willen vormen.

Ja. Niet allemaal, maar veel wel.

Een soort ‘landje-pik’ dus.

Nee, niet zo lang ze legaal zijn. ‘We’ hebben met zijn allen democratisch besloten dat ‘we’ graag een miljoen Turken en Marokkanen naar ‘ons’ land halen om al het stomme werk te doen. ‘We’ hebben ook democratisch besloten dat die immigranten daarbij gelijke rechten krijgen en dat zij en hun nakomelingen altijd in het land mogen blijven dat nu dus ook een beetje van hen is. Kun je echteraf stom vinden, maar is wel een beetje te laat, tenzij je de rechtstaat op wil heffen.

Door dit te doen zetten zij zich apart en roepen onbegrip en buitensluiting over zich af. Natuurlijk kan je nog twee of drie generaties lang facetten van je culturele identiteit koesteren, maar je zal je toch een keer moeten overgeven aan de zeden en gewoontes van je nieuwe land. Lijkt me. Assimileren, met behoud van ‘folklore’.

En vroeg of laat gaat dat ook gebeuren.

Ik vind ook best stom dat mensen in hun eigen kringetje blijven hangen. Maar ze hebben wel het recht daartoe, zo lang ze niemand dwingen gaan ze hun gang maar.

Wil je er voor zorgen dat buitenlanders zich aanpassen dan kun je best enkele algemene maatregelen nemen, zoals daar zijn:
-beperkingen stellen aan huwelijksimmigratie. Bijvoorbeeld door nieuwe immigranten uit te sluiten van allerlei sociale voorzieningen.
-mensen die niet goed Nederlands spreken uitsluiten van bepaalde sociale voorzieningen.
-mensen die gemaskerd door het leven gaan uitsluiten van bepaalde sociale voorzieningen.

Waarom is dat in Amerika wel gelukt?

Minder sociale voorzieningen, dus mensen moeten zich wel aanpassen om rijk te worden. Het liefst willen ze rijk worden met behoud van al hun gewoontes en het liefst zien ze dat wij Turks gaan praten. Maar als ze moeten kiezen: geld of cultuur… dan is die cultuur opeens een stuk minder belangrijk en blijken enkele symbolen opeens genoeg. Al ontstaan in de VS ook hele wijken waar inmiddels de voertaal Spaans is.

op 29 03 2011 at 14:45 schreef RodeKrullen:

Tja…Esra heeft geen woord gelogen of overdreven. Dit is inderdaad de normale gang van zaken als je een Nederlandse schoondochter accepteert.
Zo gaat het werkelijk.
Dit verhaal is nl., op een haar verschil na, gelijk aan het mijne, ik beleefde het in 1976.
Brrrrr, ik krijg nog steeds kippenvel als ik er aan denk.

op 29 03 2011 at 15:02 schreef Paul:

babs,

Daar gaat het in het hele stuk niet om. Dit is gewoon een verhaal om de Turkse cultuur te verheerlijken en de Nederlandse neer te halen.

Lees het nog een keer , maar dan met een objectieve blik . En niet met je gewone blik van minderheid verheerlijking.

Tevens is het waarschijnlijk in jouw ogen , een verijkking dat je Nederlandse naam Lisa maar even veranderd dient te worden.

op 29 03 2011 at 15:16 schreef Bigpete:

Alsjeblieft babs ga nou niet weer het sprookje van de miljoen gastarbeiders ophangen.
Tot 1973 waren er 22000 gastarbeiders uit Turkije en Marokko, die waren voor het grootste deel “gehaald”. Niet door mij, niet door de politiek maar door werkgevers.
Die 22000 van 1973 zijn nu een miljoen allahtonen geworden, je hoeft geen wiskundige te zijn om te begrijpen dat het overgrote deel van de nu aanwezige allahtonen vrijwillig is gekomen en/of hier erbij gefokt is.

Jouw sprookje “we hebben ze zelf hier naar toe gehaald”raakt dus kant noch wal. En dat weet je zelf ook wel.

Over Nederlanders in Spanje kan ik niet oordelen, wel over (nazaten van) Nederlanders in Australië en Nieuw Zeeland (verre familie). De 2e generatie spreekt al amper Nederlands meer, de derde generatie in het geheel niet en wat pindakaas is weten ze niet.

Nogal een verschil met de derde generatie turken en marokkanen dunkt me, die zijn maar wat trots op hun dubbele nationaliteit, spreken de taal van hun opa nog prima en willen voor hun kinderen waarschijnlijk hetzelfde.Onvergelijkbaar maar dan moet je dat wel willen zien. Je ogen open doen helpt, echt waar.

Bigpete heeft geen dubbele nationaliteit al komt zijn overgrootvader uit Noorwegen…

op 29 03 2011 at 15:39 schreef Arnoud:

Een beetje te trots en nationalistisch zelfingenomen, die Turken. Stomvervelend eigenlijk en een van de redenen ze niet in de EU te willen.
Ik ken de verhalen uit de eerste hand, van mijn vriendin. Ze had een Turkse vriend.

op 29 03 2011 at 15:42 schreef babs:

Zo’n Lisa moet vooral zelf weten hoe ze zich wil laten noemen. Ik kan me best voorstellen dat je, overweldigd door het warme bad van een Turkse familie, jezelf een Turkse naam aanmeet. Ik vind Gamze mooi.

Het stuk gaat over aanpassen of minder aanpassen en de verschillen daarin tussen leden van een familie en de fricties (afschuw, jaloezie) die dat met zich meebrengt. Het is een mooi uitgangspunt voor een klassieke tragedie, omdat iedereen oprecht probeert het goed te doen en er toch grote problemen kunnen ontstaan. En hoe zeer je zelf ook meer bent als de ene in het verhaal (de ik-persoon) het is alleen echt tragisch, in de klassieke betekenis, als je je ook in de anderen kunt inleven.

Maar inlevingsvermogen is wellicht wat veel gevraagd voor sommigen. Dat is jammer, want dan mis je een hoop.

op 29 03 2011 at 15:46 schreef You On A Gin:

Waarom zou je dan niet je eigen naam mogen houden?

op 29 03 2011 at 15:49 schreef vander F:

Ik heb aardig wat familie in Canada en Australe,
geen pindakaas en hun kinderen spreken geen of nauwelijks Nederlands en vinden drop vies.
Persoonlijk herken ik me dus niet in dat cultuurgedoe, je past je gewoon aan in het land waar je woont.

op 29 03 2011 at 15:52 schreef babs:

Die 22000 van 1973 zijn nu een miljoen allahtonen geworden, je hoeft geen wiskundige te zijn om te begrijpen dat het overgrote deel van de nu aanwezige allahtonen vrijwillig is gekomen en/of hier erbij gefokt is.

Allemaal legaal en op democratische grondslag en dus geen landjepik, maar hooguit landjeweggeef. En wat is gegeven, blijft gegeven. Tenzij je vals speelt.

(nazaten van) Nederlanders in Australië en Nieuw Zeeland (verre familie). De 2e generatie spreekt al amper Nederlands meer, de derde generatie in het geheel niet en wat pindakaas is weten ze niet.

West Europeanen hebben vele generaties in de verste uithoeken van de wereld er alles aan gedaan om raszuiver te blijven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zuid-Europeanen die zich in alle uithoeken van de wereld veel meer hebben vermengd met de lokale bewoners en culturen en met meegebrachte slaven. In Zuid Afrika spreken ze nog steeds een soort Nederlands, elders is het Nederlands opgegaan in het Engels, maar je kunt toch moeilijk overeind houden dat West-Europeanen zich in Australie zo goed aan de lokale cultuur aangepast hebben. Over landjepik gesproken trouwens.

op 29 03 2011 at 16:02 schreef Jabir:

Maar we zijn het allemaal eens dat je dat thuis fijn zelf mag weten, ook al vinden anderen dat stom? Mooizo. Met een heel moeilijk begrip wordt dat wel ‘integriteit van de persoonlijke levenssfeer’ genoemd. Moet je van afblijven.

Overigens heb ik waar ik ook was op de wereld pakketjes met drop naar me laten sturen. En Verkade repen (hoewel die het dan weer niet halen bij de producten van Franse chocolatiers).

op 29 03 2011 at 16:21 schreef Peter:

Ook hier weer meteen de bekende oordeeltjes van de usual suspects. Wat Babs zegt, een type als BigPete zul je nou nooit eens betrappen op wat inlevingsvermogen. Zo’n typisch logge, lompe Hollander. Bah.

op 29 03 2011 at 16:24 schreef Bigpete:

Je hoeft mij de trieste geschiedenis van de Aboriginals niet uit te leggen babs, een gediscrimineerde machteloze minderheid in eigen land. Zo wil ik niet eindigen…

De Nederlandse emigranten in Australië, Nw Zeeland, VS en Canada hebben zich wel naadloos aangepast aan de Engels sprekende meerderheid. En dat was mijn punt, wat je ongetwijfeld weet.
Het Afrikaans wordt overigens door minimaal net zoveel zwarten als blanken als eerste taal gesproken.

op 29 03 2011 at 17:02 schreef You On A Gin:

Je kunt denk ik niet van immigranten verwachten dat ze hun oorspronkelijke cultuur bij het vuil zetten.

Ik denk dat mensen die de zenuwen krijgen van Turken die aan de oppervlakte niet of nauwelijks integreren bang zijn voor het ontstaan van een parallelle samenleving. Soort van zelf-ghettoficatie (?).
Wanneer je niet uitkijkt, dan zou zoiets inderdaad kunnen gebeuren. Heb in het verleden veel met Turken gewerkt, leuke lui, maar het cliché van strikt Turkse huisjesmelkers en uitzendbureaus die alleen ‘binnen de eigen gemeenschap’ elkaar baantjes en woningen toeschuiven komt ook weer niet helemaal uit de lucht vallen.

Afijn, in Den Haag is er ook een soort van Chinatown, nu zelfs met straatnaamborden in het Chinees, en daar ligt niemand wakker van voor zover ik weet.

op 29 03 2011 at 17:30 schreef Jabir:

@You On A Gin

Je kunt denk ik niet van immigranten verwachten dat ze hun oorspronkelijke cultuur bij het vuil zetten.

Exact.

Laten de immigranten met sterke familiebanden- en tradities nou juist groepen zijn die economisch goed scoren en verder niemand tot last zijn: Turken, Chinezen, Vietnamezen, Hindoestanen (Joden), die hebben dat dus gemeenschappelijk.

op 29 03 2011 at 17:41 schreef Fatima Ezhar:

Trouwens is het niet verplicht om als “nieuwe Moslim(a)” je naam te veranderen, dat wordt zo gepropageerd door sommige lieden maar volgens de Islam hoor je je kind een mooie naam te geven met eventueel een mooie betekenis, zolang het maar geen aanstootgevende naam is. Dus Margrietje, fleur, sterre etc mag ook gewoon. Some people just need to start thinking, zowel allochtoni als autochtoni mensen.

op 29 03 2011 at 17:46 schreef Bigpete:

Ik kan een eind met je meegaan Jabir maar dat Turken niemand tot last zijn is een lachertje. Ze doen het beter dan marokkanen (alleen Antillianen doen het nog slechter) maar ze staan in alle foute lijstjes (criminaliteit, uitkeringsafhankelijkheid etc) nog met stip boven de autochtone bevolkingsgroep.

op 29 03 2011 at 18:12 schreef babs:

Je hoeft mij de trieste geschiedenis van de Aboriginals niet uit te leggen babs, een gediscrimineerde machteloze minderheid in eigen land. Zo wil ik niet eindigen…

De Nederlandse emigranten in Australië, Nw Zeeland, VS en Canada hebben zich wel naadloos aangepast aan de Engels sprekende meerderheid. En dat was mijn punt, wat je ongetwijfeld weet.

Tuurlijk, maar het blijft een wat ongelukkig voorbeeld. Het is toch een beetje als Algerijnen die zich in Nederland het Marokkaans dialect van het Arabisch aanleren. Koerden die in Nederland vooral Turks spreken…

Het Afrikaans wordt overigens door minimaal net zoveel zwarten als blanken als eerste taal gesproken.

Het wordt er ook niet beter op met je voorbeelden. Dat is dus dat jij en ik deze conversatie voortzetten in het Turks.
Sana güzel bir hafta diliyorum

op 29 03 2011 at 18:48 schreef Rudolf:

Dus als een Nederlandse man zijn cultuur wil behouden is dat slecht. Maar als een Turkse man Turks wil blijven is het goed. Beetje met twee maten meten.
@Paul: Nee Paul, als een Nederlander in Turkije woont en zijn cultuur wil behouden en sterker nog, zijn cultuur wil opdringen aan de Turken, is dat slecht. Als een Turk in nederland woont en zijn cultuur wil behouden en aan de Nederlanders wil opdringen (want dat gebeurt helaas) is dat net zo slecht. Dat is dus een en dezelfde maat.

Laten de immigranten met sterke familiebanden- en tradities nou juist groepen zijn die economisch goed scoren en verder niemand tot last zijn: Chinezen, Vietnamezen, Hindoestanen (Joden), die hebben dat dus gemeenschappelijk.

@Jabir: Hoezeer begrijpelijk ook dat je graag de Turken in je rijtje van probleemloze bevolkingsgroepen wil voegen, horen ze daar niet thuis. Anders dan de Chinezen, Vietnamezen, Hindoestanen en Joden, zorgt een groot deel van de Turkse bevolkingsgroep helaas wel voor problemen. Als je reactie hierop is dat er ook Nederlanders zijn die problemen veroorzaken, heb je daarin gelijk. Dat betekent echter nog niet dat we daarom ook maar probleemgevallen uit andere landen moeten importeren. Die er dus uit, dan kan de rest hier rustig blijven wonen zonder problemen met wie dan ook.

op 29 03 2011 at 19:06 schreef Jabir:

Ik ben niet zo van de statistieken en als een PVV’er met getallen aan komt zetten, droom ik al helemaal een beetje weg. Maar er wonen zeer veel Turken bij mij in de buurt, (zie google Streetview), dat zijn kleine ondernemers, orthodox islamitisch, en we kunnen het prima vinden. Die bij mij tegenover van de Streetview bijvoorbeeld. Hadden eerst alleen een bakkerij en nu dus ook de groentenzaak die ernaast zit. Werken dag en nacht keihard met de hele familie en de dames in de familie dragen allemaal een hoofddoekje. Ik kan daar alleen maar bewondering voor hebben. En wat verdraagzaamheid betreft: naast ze zit een Thaise massage salon (met heppie end) en de dames die daar werken worden verder met het volste respect behandeld als ze even iets gaan kopen bij de buren. Ik vond het eerlijk gezegd bezwaarlijker dat die daar kwamen, kwa tolerantie.

op 29 03 2011 at 19:06 schreef Jabir:

@Bigpete was die

op 29 03 2011 at 20:21 schreef You On A Gin:

@ Jabir
Dat verschijnsel is zeker niet per definitie ‘des Turks’, inderdaad. Ook bijv. Hindoestanen in den vreemde hebben er nog wel eens een handje van.
Waarom sommige mensen dan gaan schuimbekken van standaard Nederlanders die zich aan hun cultuur willen vasthouden in eigen land gaat mij ver boven de pet.

@ Fatima Ezhar
Weet je hoe lang ik het reeds overal en nergens vraag, waarom dat toch is. Jaren en jaren, maar mensen weigeren altijd antwoord te geven. Nu heb ik eindelijk een antwoord, waarvoor dank.

op 29 03 2011 at 22:20 schreef Misantroop:

“standaard Nederlanders die zich aan hun cultuur willen vasthouden”

Wat is onze cultuur dan? Andre Hazes, Jantje Smit, Johan Cruijff, klompen, tulpen, molens en de Tokkies. Wat is de Echte Nederlander?

op 29 03 2011 at 22:28 schreef MNb:

Big Pete moet dit eens bekijken:

http://www.littlechutehistory.org//
http://www.ci.nederland.tx.us/
http://www.lynden.org/
http://www.cityofholland.com/
http://www.ci.zeeland.mi.us/
http://www.orangecityiowa.com/
https://www.rca.org/sslpage.aspx
http://www.dutchclub.com.au/

Volgens de Engelstalige Wikipedia spreekt 33% van de kaaskoppen-Australiërs thuis nog altijd Nederlands. Wie terug verlangt naar de jaren 50 hoeft alleen maar te emigreren. Nogal wiedes ook – Engels lijkt zoveel op Nederlands dat je je Nederlandse cultuur gemakkelijk in die taal voort kunt zetten.

op 29 03 2011 at 22:42 schreef thomas erdtsieck:

Ik gun iedereen een (beter) bestaan in een nieuw land. En ik heb persoonlijk in NL nog NOOIT narigheid ondervonden van een andere cultuur. Misschien komt dit omdat ik in een kakbuurt woon (laat ik het maar gelijk toegeven, hebben we dat alvast gehad :)

Maar een jaar of 10 geleden kwam ik in contact met een vrij jong zwart echtpaar in Alphen a/d Rijn. Ze stamden uit Georgia, USA, maar omdat zijn moeder met een Hollander ging samenwonen zijn zij mee geëmigreerd. Dit jonge stel haatte blanken, ging uitsluitend om met Surinamers en Antillianen, maar bleef in NL omdat zij hier vrij makkelijk een behoorlijke levensstandaard konden realiseren. Zijn eigen woorden waren: ‘ik kan jou pruimen omdat je een vriend van mijn moeder bent, maar de meeste bleekscheten hier mogen wat mij betreft morgen opgeknoopt worden.’

Nu weet ik heus wel dat die lui onder de rednecks veel geleden hebben, maar toch denk ik dan als ik weer in de auto zit: wat DOEN jullie hier??? Ga naar de Bahamas of zo, waar je ook een prima living kunt opbouwen, maar wel lekker tussen black people zit.

op 29 03 2011 at 22:43 schreef Jabir:

@You On A Gin

Ik heb helemaal geen problemen met Nederlanders die vasthouden aan hun eigen cultuur als positieve waarde, daar ben ik soms ook best sentimenteel over. Maar het valt me op dat mensen die daar het hardst over roepen zich helemaal niet op het bezit van zo’n cultuur kunnen beroepen. Die gaan vooral over afstomping, SBS, mdonaldisering, het uitroepen van Pinnie tot de grootste Nederlander aller tijden, dat werk. Er wordt geschopt tegen de intrellecteruwelen en andere cultuurdragers, maar dan moeten ze eerst maar eens laten zien wat er dan zo fantastisch is aan hun pathetische kutleventjes. Vind ik dan.

op 29 03 2011 at 22:58 schreef You On A Gin:

@ Misantroop
“Wat is onze cultuur dan? Andre Hazes, Jantje Smit, Johan Cruijff, klompen, tulpen, molens en de Tokkies. Wat is de Echte Nederlander?”

Haha, geinig. Maar dat is net zoiets als “Tarkan” of “Galatasaray” antwoorden wanneer iemand vraagt wat de Turkse cultuur is.

Wat is de Nederlandse cultuur? Aan de vruchten herkent men de boom. Even wat namedropping dan, kriskras door de geschiedenis. Uiteraard zal ik de immigranten niet overslaan.

Even kijken hoor, Philips, Carel Vosmaer, de Deltawerken, Earth and Fire, Desiderius Erasmus, KLM, airconditioning, George Baker Selection (lol), Aletta Jacobs, Rembrandt van Rijn, de televisie, Fokker, Albert Heyn, Hugo de Groot, de eerste Republiek, Baruch de Spinoza, Eise Eisinga, Bernardus Zweers, de houtzaagmolen, Golden Earring, Willem Drees, Unilever, P.C. Hooft, Max Havelaar, Hendrik van Veldeke, Akzo Nobel, Shocking Blue, de Beeldenstorm, Jan van Ruysbroeck, Heineken, Jacob van Maerlant, Constantijn en Christiaan Huygens, Golden Tulip…

…kun je daar even mee vooruit?

op 29 03 2011 at 23:05 schreef You On A Gin:

@ Jabir
Goed punt. Dat is dan ook één van de meerdere overeenkomsten die ik vaststel van die PVV beweging met vooral socialisme/communisme; diep wantrouwen van hoger opgeleiden en intellectuelen en hun eigen cultuur verwaarlozen.

op 30 03 2011 at 02:18 schreef MNb:

You on a Gin, wat ben je toch bevooroordeeld. Niets uit de klassieke muziek. Waar blijven Bernard Haitink en Herman Krebbers, om mijn absolute favorieten alleen te noemen (de lijst is veel en veel langer)? Het Concertgebouw, de Stopera, de Doelen, Bert Haanstra, De Vierde Man, In Voor en Tegenspoed, Cristina Deutekom, het Nationaal Ballet, Rudi van Dantzig, Hans van Manen.

op 30 03 2011 at 02:48 schreef hj:

Tsja eh, boeiend? De arme Lisa kiest er blijkbaar zelf voor en als ze dit niet wil staat het haar vrij zich er tegen te verzetten en haar eigen naam en cultuur te handhaven.

Benepenheid en het willen inkapselen van schoonkinderen in de eigen familie komt overal voor en heeft volgens mij vrij weinig met cultuur of religie te maken.

op 30 03 2011 at 12:37 schreef You On A Gin:

@ MNb
:-)
Ik heb afschuwelijk veel weggelaten, want zo kunnen we inderdaad nog wel even doorgaan. Afgezien van Bernardus Zweers is de klassieke muziek nogal een ondergeschoven kindje in mijn opsomming gebleken, eigenlijk wel een beetje een schande.
Moet eerlijk zeggen dat het eerste wat ik dacht toen ik op ‘Verstuur’ drukte was, “Shit, Jan de Bont, Paul Verhoeven en Rutger Hauer vergeten!”.

op 30 03 2011 at 19:11 schreef Cengiz:

Wat een stelletje zuurpruimen hierzo….. Ga lekker werken ofzo, als jullie al een baan hebben (het zou zo kunnen dat IK jullie baan heb ingepikt omdat jullie dagenlang hier Nederland willen redden / verbeteren). Stelletje kloothommels.

op 30 03 2011 at 19:30 schreef Sandro:

Cengiz, gezien je reactie en taalgebruik denk ik serieus niet dat jij in staat bent mijn baan in te pikken!

op 30 03 2011 at 19:34 schreef Peter:

Doe niet zo potsierlijk, Sandro. Vanmorgen zag ik je nog iets schrijven over het schaamhaar van je oma. Bovendien ben je vreselijk ingenomen met de PVV, die het botte schelden in de Tweede Kamer salonfähig heeft gemaakt.

op 30 03 2011 at 19:42 schreef Sandro:

Peter, je moet niet zelf zinnen uit hun context plaatsen hier, en als je dat wel wil doen dan moet je anderen dat niet verwijten.
Ik ben voor-ingenomen omdat ik PVV-er ben, daar kun je wel eens gelijk in hebben, ja.
Het botte schelden is overigens door de SP salonfähig gemaakt maar dat terzijde.

op 30 03 2011 at 19:48 schreef Peter:

Ik heb geen zinnen uit de context geplaatst, ik heb erop gewezen dat je het vanmorgen nog had over het schaamhaar van je oma, Sandro. En nee, het is niet de SP, maar de PVV die het schelden salonfähig heeft gemaakt. De PVV is de scheldpartij bij uitstek. Je moet dus niet net doen of jij deftiger bent dan Cengiz.

op 30 03 2011 at 19:51 schreef Sandro:

Deftiger….? Die zag ik niet aankomen.
SP zoek ik nog even voor je op – beloofd!

op 30 03 2011 at 20:19 schreef Sandro:

Verdomme Peter de tijd ontbreekt me maar ik heb “iets” gevonden, het voldoet niet aan mijn, en jouw verwachtingen maar het is alvast iets.
Mij staan nog enkele bij maar weet niet meer precies wie en wanneer, ik kom er morgen nog op terug – oké.

Marijnissen:
“effe dimmen” tegen kamer voorzitter Weissglas (1997)
“dat maak ik zelf wel uit” tegen kamervoorzitter Bukman (1997)

op 30 03 2011 at 20:24 schreef rakker:

Het valt op dat wanneer er kritiek wordt geleverd op de weigering van immigranten uit Turkije en andere islamitische landen om zich een beetje aan te passen aan het land waar ze zich gevestigd hebben (en dan bedoel ik niet alleen Nederland maar alle landen in Noord-West Europa,) de potten pindakaas, rolletjes drop en boerenkool met worst je om de oren vliegen om te bewijzen dat alle landverhuizers altijd en overal hetzelfde gedrag vertonen.
Ik heb familie en vrienden die naar Canada en andere grote emigratielanden zijn verhuisd, en inderdaad, die zijn nog steeds dol op pindakaas en drop.
Maar hun kinderen spreken al geen Nederlands meer omdat hun ouders thuis Engels spraken, ze hebben Canadese en Australische namen en allemaal zijn ze trots op hun Australische of Canadese nationaliteit. Hun kinderen en kleinkinderen vinden het wel interessant dat hun wortels in “Holland” liggen, want dat landje en de mensen die daar wonen of vandaan kwamen hebben een goede reputatie.
Die trotse Turk, waarop is zijn trots gebaseerd? Op de weigering van de hier wonende Turken om zich Nederlander te voelen?

Dit verhaal over de tragische Nederlandse schoondochter is een krachtig argument tegen toetreding van Turkije tot de EU.

op 30 03 2011 at 20:49 schreef Peter:

Je hebt helemaal gelijk, Sandro. Een minister uitschelden voor ‘knettergek’, Hassnae’s moeder uitschelden voor ‘horizonvervuiling’, de buurvrouw uitschelden voor ‘lelijke dikke kankerzeug’ is peanuts, vergeleken bij ‘Effe dimmen’ en ‘dat maak ik zelf wel uit’.

op 30 03 2011 at 22:03 schreef You On A Gin:

@ Peter:
Is Hassnae’s moeder dan een hoogspanningsmast? ;-)
Sorry, flauw. Zonder gekheid, doelde Wilders daarmee niet op hoofddoekjes i.p.v. op de personen die dat dragen? Dan blijft het nog steeds een gekke opmerking, natuurlijk, maar juist omdat hij dat soort dingen zegt vind ik wel dat men juist de woorden zorgvuldig moet proberen te wegen.

Overigens acht ik de taal die PVVers doorgaans uitslaan uiteraard ongeschikt voor de politieke arena. Zelfs voor de meeste kroegen, trouwens.
Of die ‘kentering’ echt begonnen is met die partij durf ik niet te zeggen. Ik vond bijvoorbeeld dat vinger-achterin-de-keel gebaar wat Hans Hoogervorst destijds maakte achter Wouter Bos z’n rug ook behoorlijk infantiel en onbeschoft.

En de opmerking van Cengiz vind ik vreemd en wat mij betreft geen waardige bijdrage om bonje over te gaan zitten maken, maar da’s zoals altijd mijn bescheiden mening.

op 31 03 2011 at 02:51 schreef MNb:

Cengiz – is hij Turk trouwens? De naam lijkt me een beetje teveel op Dzjengis en die leefde een paar duizend km oostelijker; kleinzoon Hulagu kwam de ondergang van Byzantium nog even uitstellen, maar dat terzijde. Cengiz laat uitstekend zien dat domheid en bot schelden niet aan de kaaskoppen van de PVV is voorbehouden. Je zou kunnen zeggen dat hij een prima geïntegreerde allochtoon is, die zich niet onderscheidt van de gemiddelde PVV-hork.

op 31 03 2011 at 08:10 schreef Sandro:

Peter -die is flauw, ik schreef dat ik er nog op terug zou komen, en dat deze uitspraken niet waren wat IK en JIJ er van verwacht hadden.
Als ik vandaag even tijd heb zoek ik verder want er staat mij nog wat anders bij, mocht dat niet zo blijken te zijn dan ben ik kerel genoeg om mijn uitspraak terug te nemen.

op 31 03 2011 at 08:27 schreef Jabir:

@sandro

Sorry joh, maar iemand die schrijft over het schaamhaar van zijn vrouw is geen kerel en gaat dat ook nooit worden. Dan sta je onder de eunuch. Je neemt uitspraken van je helemaal niet terug, ook niet als het tegendeel bewezen werd. Zoals gisteren bijvoorbeeld in de discussie over dat meisje dat geen hoofddoekje opmag. Als je argumentatie door het ijs gezakt is ga je draaien of obsceniteiten uitslaken. Of iets anders doms en minderwaardigs doen.

op 31 03 2011 at 08:34 schreef Sandro:

Jabir, je stelt me teleur.
Ik neem wel degelijk zaken terug als ze niet correct zijn.
En iemand die schrijft dat hij een ander zijn vrouw heef geneukt is niet minderwaardig, en slaakt geen obsceniteiten uit?
Je hebt geen gevoel voor humor en dat is jammer!

op 31 03 2011 at 09:19 schreef Bigpete:

“Big Pete moet dit eens bekijken:”

Heb ik gedaan. En? Wat valt op? Al die sites zijn Engelstalig… Dus als dit jouw “bewijs” moet voorstellen dat Nederlandse emigranten vasthouden aan eigen taal en cultuur dan ben je daarin niet geslaagd.

Dat van die 33 procent is gewoon onzin zoals er wel meer onzin op wikipedia staat. Mijn ervaring (en ik heb nogal wat familie down under)is dat mijn daar geboren neven en nichten al niet meer in staat zijn tot een echt gesprek in het Nederlands en hun kinderen geen woord Nederlands meer verstaan of spreken.

op 31 03 2011 at 11:25 schreef Jabir:

met mij kan je alle kanten uit sandro, daar sta ik erg flexibel in. Ik moduleer lekker met je mee en geef het nog even een zetje. Geen probleem.

op 31 03 2011 at 12:21 schreef Sandro:

@Peter, ik kan nergens iets terug vinden waaruit mijn stelling moet blijken dat de SP het schelden geintroduceerd heeft in de kamer. Mij stond ergens nog iets bij, zoals ik hierboven al aangaf, maar ik kan er helemaal niets over vinden.
Mea Culpa!!!

@Jabir, wat een zielig leventje moet je toch hebben. Ik zou bijna medelijden met je krijgen.

op 31 03 2011 at 12:21 schreef MNb:

Grote Piet zijnde een rechercheur maakt hiermee volkomen duidelijk waarom het zo slecht gaat met boeven vangen in Nederland. Rechercheurs als hij vertrouwen meer op hun vooroordelen (dat noemen ze ervaring) dan op degelijk onderzoek. Niet zo toevallig staat er op de Engelse Wikipedia namelijk een bronvermelding. En de bron is Australian Bureau of Statistics. Met een doorklikmogelijkheid.
Als Grote Piet al eens onderzoek doet – in de vorm van links lezen – heeft hij aan één blik genoeg. De sites zijn in het Engels! Briljante observatie van onze speurneus! Dus ja, dan is de conclusie onvermijdelijk, de Nederlandse cultuur in de VSA en in Australië is volkomen verdwenen, precies zoals het vooroordeel van Grote Piet al stelde.
Je stelt me teleur, Grote Piet. Ik dacht dat je niet zo dom was als Sandro. Ik heb me vergist.

op 31 03 2011 at 12:37 schreef Sandro:

MNb – ik vind je echt fantastisch!
Zoveel intellect, echt niet normaal meer. Ga zo door en verijk ons met je verhelderende bijdragen.
Genieten, elke dag weer.

op 31 03 2011 at 12:45 schreef Bigpete:

Ik heb dat artikel gelezen. Heb je weleens zo’n statisticus over de vloer gehad? Ik wel. Je moet kiezen uit voorgekookte antwoorden die nooit jouw situatie benaderen.
Ik ga niet af op vooroordelen maar op eigen ervaring. Je weet niets van mijn werk dus ga daar alsjeblieft geen (voor)oordeel over geven.

Kom je nog een keer terug op je blunder over immigratie of hou je daar wijselijk je mond over?

op 31 03 2011 at 12:57 schreef Jabir:

@sandro

http://www.youtube.com/watch?v=tQsZujjZWs0

op 31 03 2011 at 14:24 schreef Sandro:

Jabir, wil je me nu echt doodwensen?
Of moet ik deze link zien als jouw gevoel voor humor? Hoe dan ook…….

op 31 03 2011 at 15:43 schreef Jabir:

Dat was in reactie op je commentaar over mijn “zielige leventje” sandro en ik betrok de inhoud van de tekst op mezelf:

“I’m a loser baby, so why don’t you kill me”

op 01 04 2011 at 08:19 schreef Sandro:

Oké, dan had ik het verkeerd begrepen – excuses.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS