De multiculturele samenleving is niet mislukt
Hassnae Bouazza
Illustratie: Suehiro Maruo
In het programma Pauw werd kennelijk weer eens die ouwe, meurende koe van stal gehaald dat de multiculturele samenleving is mislukt.
Een multiculturele samenleving mislukt verklaren, dat is zoiets als zeggen dat de zon mislukt is. Misschien omdat die zich even niet liet zien, of te veel. Of achter de sluierbewolking verstopt bleef. Maar dat maakt hem niet mislukt. De zon is de zon. Die bestaat, is er en doet waar die voor bedoeld is: zon zijn.
Verstarde, rigide autochtonen beweren al jaren op verbeten toon dat de multiculturele samenleving mislukt is. Wat betekent dat eigenlijk? Dat ze liever een monogame, blanke samenleving hadden gehad? En was die dan wel geweldig geweest? Lekker de eigen cultuur en tradities rein houden en vrij van vreemde smet, behalve dan de dingen die je wel even uitkomen. Wat is dat voor achterlijk iets uit de monden van types die maar wat graag sushi vreten en broodjes döner. En die zich bovendien verlekkeren aan exotische vrouwen.
Mensen met een kleurtje
Als ik de tweets van Nadia mag geloven, is Jeroen Pauw teleurgesteld dat de multiculturele samenleving niet is wat hem is beloofd. Zo, zo, en wat mag die belofte dan zijn geweest? Dat de superioriteit van de blanke autochtoon niet betwijfeld zou worden? Dat de zogenaamde gastarbeiders zich als slaafse, dankbare volgers zouden opstellen? Dat moslims om elke pedoprofeetgrap zouden lachen? Zich als tijdens Ashoura zouden geselen wanneer er ergens een geloofsgenoot iets verkeerd deed?
De multiculturele samenleving is niet mislukt. De innerlijke groei van de blanke autochtoon is mislukt. Na vijftig, zestig jaar jankt-ie nog steeds dat er mensen met een kleurtje in dit land rondlopen -die niet precies doen wat hij wil bovendien.
De multiculturele samenleving is niet mislukt. De farce van de Nederlandse tolerantie is mislukt, of liever een enorme mythe gebleken. De aanwezigheid van anderen is kennelijk zo onverdraaglijk dat het al jaren een politiek speerpunt is. De wedstrijdjes benoemen worden steeds idioter.
Dure auto
De multiculturele samenleving is niet mislukt. Het ideaal van het gelijkheidsbeginsel is mislukt. Als je denkt dat een samenleving pas gelukt is als iedereen hetzelfde denkt en afwijkende elementen zijn uitgeschakeld, ben je een aantal decennia te laat geboren.
De multiculturele samenleving is niet mislukt. De rechtsstaat is mislukt wanneer de politie mensen met een kleurtje aanhoudt omdat ze in een mooie auto rijden. Of in een wurgklem neemt vanwege een grapje.
De multiculturele samenleving is niet mislukt. De blanke autochtone blik op de samenleving en de wereld is mislukt. Hoe rigide en achterlijk ben je als je nog steeds denkt dat mensen die niet blank zijn alleen goedkoop werk verrichten en zich geen dure auto kunnen permitteren behalve als ze crimineel werk doen.
Niet volgroeid
Hoe triest ben je als je vindt dat een samenleving alleen gelukt is als de ‘nieuwkomers’ erbij horen als ze alles overnemen van jou en alles slaafs goedvinden wat jij wilt. Hoe fantastisch naïef en onrealistisch ben je als je denkt dat een multiculturele samenleving pas gelukt is als ‘de ander’ meedoet met je hypocriete, racistische praatjes en daarna ook nog even de benen voor je spreidt.
De multiculturele samenleving is niet mislukt. De acceptatie van de altijd veranderende wereld door de rigide, bekrompen, blanke autochtoon is mislukt. Als je niet snapt dat mensen verschillen -zelfs als ze dezelfde culturele achtergrond en kleur delen!- en altijd zullen verschillen, ben je geestelijk nooit volgroeid.
De multiculturele samenleving is niet mislukt. De multiculturele samenleving is. En blijft. Ze is er altijd geweest en zal er altijd zijn. En ze doet niemand een belofte.
Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is regisseur en eindredacteur van Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha. Vorig jaar heeft ze in Beiroet de Arouwad Award gekregen voor haar stukken over de Arabische wereld. Lees vooral ook haar relaas over het racisme op de progressieve redacties waar zij heeft gewerkt.
Hassnae Bouazza, 24.05.2016 @ 07:31
37 Reacties
op 24 05 2016 at 07:54 schreef Ernst:
Net zoals een multiculturele samenleving niet kan mislukken kan het ook nooit een succes zijn.
op 24 05 2016 at 08:33 schreef Jose:
Op dit moment is onze samenleving doodgewoon een succes en het dondert verder niet welke woorden je eraan geeft. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die zo als het in het Duits zo mooi heet die Ewiggestern zijn maar dat is toch echt een minderheid. En dan nog iets Nederland scoort het hoogst van alle landen in de wereld met multiculturele huwelijken, de multiculturele relaties er bij toevoegd zijn we absolute koploper.
op 24 05 2016 at 08:34 schreef John de Beer:
Beste Hassnae,
Je schrijft niet vaak op Frontaal Naakt, maar áls je publiceert, is het een schot in de roos. Je hebt helemaal gelijk; welke naïeve geest ooit het concept van de multiculturele samenleving heeft bedacht weet ik niet, maar het is duidelijk dat het een zandkasteel was. Dat er nu onvrede is doordat nieuwe voorlieden uit kringen van nieuwe Nederlanders niet in de pas lopen van het wensdenken, is eveneens helder.
Migratiebewegingen zijn zo oud als de wereld en eeuwenlang hebben allerlei personen hun redenen gehad hun geluk na te streven in deze zompige rivierdelta aan de Noordzee. Omdat ze hier een betere toekomst voor hun kinderen verwachtten, door koloniale verbanden en wat niet al. Het is zo en zo zal het altijd blijven en als het hier minder goed zal gaan, trekt men weer verder naar andere oorden in de hoop op betere tijden.
Dat er racistische tendenzen zijn op internet en in de msm is erg akelig, maar ook dat zit a priori in de genen van dit deltavolk. Buitenlandse bezoekers in de 16e en 17e eeuw maken in hun reisverslagen al gewag van de onbeschaafdheid en de grofheid van de Hollander. Ook dat is zo en zal altijd zo blijven.
Chapeau en bedankt!
op 24 05 2016 at 08:34 schreef Sighvatssohn:
@Erns: Jawel hoor, maar niet door met zo’n instelling.
op 24 05 2016 at 09:11 schreef Bertje Knor:
Jose
“En dan nog iets Nederland scoort het hoogst van alle landen in de wereld met multiculturele huwelijken, de multiculturele relaties er bij toevoegd zijn we absolute koploper.”
En daar ligt de sleutel van het “succes”.
Ik geloof werkelijk dat liefde het enige antwoord is op alle negatieve krachten. (daarvoor kan ik Dewanand zijn bijdrage bij tijd en wijle ook zo waarderen)
Hassnah
Goed stuk.
De laatste alinea van je stuk is echt geweldig.
op 24 05 2016 at 09:17 schreef Paul Hoekveld:
Treffend artikel met rake opmerkingen. Het hoeft voor mij in het artikel niet genoemd te worden maar autochtoon zou ook met dezelfde redenatie kunnen schrijven: de multiculturele samenleving is niet mislukt, alleen het aanpassingsvermogen van de altijd criminele en gewelddadige allochtoon is mislukt. Of de multiculturele samenleving is niet mislukt maar de acceptatie van ons vrijheidsideaal is door de bekrompen zuilenmoslim mislukt. Etc.
Ik denk ook niet dat de mulitic. samenleving mislukt is. Toen er nog geen allochtoon was kan ik mij niet herinneren van geschiedenisles dat we hier in de Garden of Eden zaten en dat met de komst van de allochtoon alles slechter werd.
Mensen blijven mensen en wellicht op Tibet na hebben ze geen andere volkeren nodig om er zelf een puinhoop van te maken. “Het ongelijkheid denken”, mijns inziens, een van de factoren van “het mislukken” van de samenleving, is van alle tijden en alle volkeren. Het zij en wij denken met daarbij een zware economische recessie agv neoliberaal geteisem creëert nog een grotere 2-deling.
op 24 05 2016 at 10:01 schreef Murat:
Hassnae is de belichaming van mijn mening denk ik wel eens.
Ik kan me helemaal voorstellen dat Peter smoorverliefd op je is geworden.
Chapeau, wat een geweldig stuk weer.
op 24 05 2016 at 10:40 schreef Mario:
Vanochtend in de wachtkamer bij mijn arts even een Panodrama gepakt. Stuk over een of andere voetjebalklup (in A’dam) waar iemand was doodgeschoten en er verder wat criminele praktijken hadden plaatsgevonden.
Deze doodgeschoten man bleek een Turkse achtergrond te hebben. Doe ‘es raden wie de schuld kreeg? …juist: ‘de multiculturele samenleving’, welke volgens die hoernalist daarom mislukt zou zijn.
Boeit het verder dat criminaliteit/ ‘maffia-praktijken’ -wereldwijd- bij meer sportclubs voorkomt. Nee, die waardeloze hoernalist die het stuk geschreven had, dacht een zondebok te hebben.
En die types zou je dan serieus moeten nemen? Nee dus.
op 24 05 2016 at 10:58 schreef Pyt van der Galiën:
Buitenlandse bezoekers in de 16e en 17e eeuw maken in hun reisverslagen al gewag van de onbeschaafdheid en de grofheid van de Hollander
Racisme is een machtsverhouding, geen morele categorie. Met onbeschoftheid en grofheid heeft het niks te maken.Evenmin met genen, overigens. Hoog-intelligente mensen die van Schubert houden kunnen tot op het bot racistisch zijn. Racisme is geen individuele afwijking, maar diep ingebed in maatschappelijke structuren.
op 24 05 2016 at 11:31 schreef John de Beer:
Dat kan goed zijn Pyt, maar het begrip genen is waardevrij en kan in dit verband zowel betrekking hebben op laag intellectueel gespuis als op hoog intelligente types, beide catgeorieën heeft dit land voortgebracht.
De racistische riooluitingen o.a. jegens Sylvana Simons worden eens temeer versterkt door de weinig hoffelijke omgangsvormen waarmee de Hollander van nature al is behept.
Je opmerking over machtsverhoudingen is relevant, maar dan in een ander opzicht: juist ook diegenen die onderaan de maatschappelijke ladder staan en met groot wantrouwen naar de machtsinstituten in dit land kijken, laten zich niet onbetuigd in hun racistische uitingen.
op 24 05 2016 at 11:41 schreef Gaz Typari:
“Ik geloof werkelijk dat liefde het enige antwoord is op alle negatieve krachten”
Inderdaad, Bertje, vol spanning wachtend op Dewanands visie hierop ;)
op 24 05 2016 at 13:26 schreef Haes:
@Pyt
Ik houd godsgruwelijk veel van Schubert en ik ben (hoog)intelligent, maar ik vlei mij met de gedachte dat ik niet racistisch ben. ;-)
op 24 05 2016 at 13:33 schreef Pyt van der Galiën:
Met alle respect voor Bertje: je gaat fascisten niet verslaan door hen een bloemetje aan te bieden. En ook niet door extra veel te neuken, Dewanand.
op 24 05 2016 at 14:26 schreef vander F:
‘De Multiculturele Samenleving’ als stropop dus.
Ins Blaue hinein beweren dat die samenleving mislukt is gaat natuurlijk nergens over.
Omschrijf eerst maar eens wat je dan bedoelt met je MCS,
volgens mij zijn er wel 17 miljoen verschillende multiculturele samenlevingen in dit land.
De Nederlander, De Allochtoon, allemaal container begrippen die naar believen worden ingevuld door M/V van La Mancha.
op 24 05 2016 at 14:34 schreef Lodewijk:
Over liefde als enige effectieve oplossing gesproken, zie dit boek en korte beschrijving:
EEN CURSUS IN LIEFDE
~Mari Perron
op 24 05 2016 at 16:03 schreef Thon:
Je maakt m’n dag goed.
op 24 05 2016 at 16:04 schreef MarcodB:
@Pyt
>je gaat fascisten niet verslaan door
>extra veel te neuken
Ik dacht al dat ik wat fout deed….
op 24 05 2016 at 18:04 schreef sjonnie:
Precies, het dogma van het “gelijkheidsbeginsel”. Ieder mens is bijzonder uniek. Punt.
op 24 05 2016 at 18:25 schreef keepvogel:
“Vanochtend in de wachtkamer bij mijn arts even een Panodrama gepakt. Stuk over een of andere voetjebalklup (in A’dam) waar iemand was doodgeschoten en er verder wat criminele praktijken hadden plaatsgevonden.
Deze doodgeschoten man bleek een Turkse achtergrond te hebben. Doe ‘es raden wie de schuld kreeg? …juist: ‘de multiculturele samenleving’, welke volgens die hoernalist daarom mislukt zou zijn.
Boeit het verder dat criminaliteit/ ‘maffia-praktijken’ -wereldwijd- bij meer sportclubs voorkomt. Nee, die waardeloze hoernalist die het stuk geschreven had, dacht een zondebok te hebben.”
Dus feiten zijn verwerpelijk? Schieten op de boodschapper? Zoiets?
op 24 05 2016 at 21:21 schreef Egbert:
keepvogel: Dus feiten zijn verwerpelijk? Schieten op de boodschapper? Zoiets?
Nee, snotneus. Sowieso: zijn het wel feiten? (de Panodrama kan van alles schrijven). Maar vooral: jij moet de relevantie zelf checken. Dus: Re-le-van-tie en z-e-l-f (oftewel: Doet-het-er-toe? Hoe-dan-wel?).
op 24 05 2016 at 22:21 schreef sum:
Dit artikel is zo helder als water. De multiculturele samenleving is de enige reden dat ik nog woon in dit land.
op 24 05 2016 at 22:27 schreef dewanand:
REF Cit:
op 24 05 2016 at 13:33 schreef Pyt van der Galiën:
‘Met alle respect voor Bertje: je gaat fascisten niet verslaan door hen een bloemetje aan te bieden. En ook niet door extra veel te neuken, Dewanand.’
———— antw:
hhahaha Pyt, ea v Fnaakt,
N1: als je het over de duivel hebt:
Dit mailde ik zonet nog naar een oudere blanke homoman die mij wil ondersteunen om minder eenzaam te zijn.
N2 === uit mail zonet:
—– BEGIN mail R B
From: waldo@ziggo.nl
Sent: Tuesday, May 24, 2016 11:13 PM
To: R van B
Subject: Re: bol.com | Koran: Forbid or Rewrite?~A Guide for Peaceful De-Islamicization (ebook)…
maar goed R B, mijn vader is een harde, wrede duivelse hindoe fascistische hetero koelie man,
ik ben zoon van een koelie Satan zelf
—– END mail RB
N3: ja joh, de zoon van een koelie Satan zal zijn verdoemde kloon zijn, en inderdaad ik lijk op een kloon van mijn vader, die drie keer veroordeeld is wegens vrij ernstige delicten (eentje zwaar koelie fascistisch, 5 jaar celstraf). Dus ik weet wat fascisme is en hoe zulke gasten denken en voelen en hoe hun hele seksleven is. Empirische data noemt men dit uit fascistische keuken zelf. Doemscenario Multikukeluku……
op 24 05 2016 at 22:40 schreef sjap:
In het land van de Rijzende Zon is een multicultuur niet zo vanzelfsprekend als de zon. Er is dus een alternatief, zie Japanse monocultuur.. Verder overigens imo prima stuk.
op 24 05 2016 at 22:43 schreef karel:
Wie kan verklaren waarom 80 procent van de gedetineerden van allochtone afkomst zijn?Ik was advocaat van wacht in de zwaarste belgische gevangenis en weet waarover ik het heb…
op 24 05 2016 at 22:53 schreef Bertje Knor:
Pyt
Ik doel meer op de multiculturele relaties.
Het mixen van “rassen”, verschillende culturen e.d. is het middel om facisten en lui voor soort gelijke strekking de loef af te steken, een slag voor te zijn.
Waarom dacht je dat veel conservatieve moslims, christenen zo tegen gemengde relaties zijn.
Dus dewanand heeft wel degelijk een punt als hij predikt over interraciale geslachts gemeenschap.
En erg flauw van je om liefde direct te koppelen bloemetjes.
Liefde kent vele wegen!
op 24 05 2016 at 23:55 schreef Murat:
@Karel,
Ik kan dat verklaren Karel (zou jij als advocaat en ex-academicus op zijn minst ook moeten weten, dus ik vraag me af waar je dat flutpapiertje vandaan hebt).
Namelijk, als je statistisch controleert voor sociaal-economische status is afkomst geen factor meer.
Totaal logisch dat een groot deel van de gedetineerden van allochtone komaf is als je rekening houdt met dergelijke factoren.
Waar heeft het anders mee te maken? DNA ofzo? Hou toch op zeg.
op 25 05 2016 at 00:04 schreef Egbert:
karel: Wie kan verklaren waarom 80 procent van de gedetineerden van allochtone afkomst zijn? Dat komt doordat de politie alleen zwarten aanhoudt. Je ziet de politie niet op de Beurs van Brussel.
Maar zeg eens eerlijk, karel: zelf nog nooit bedacht, in een Belgische gevangenis?
op 25 05 2016 at 01:18 schreef Zomaar:
Ik lees heel veel opiniesites van links tot rechts maar heb steeds vaker het gevoel dat met name de input van witte mensen met name gebaseerd is op internet ipv praktijkervaring. Want alle negatieve mediaaandacht ten spijt, ik woon in Rotterdam en mijn vriendengroep bestaat uit een diversiteit aan etnische achtergronden en we zijn gewoon vrienden. We hebben het zelden over politiek of religie we praten gewoon over vrouwen en muziek.
Een samenleving is gewoon dat, samen leven. Dat zouden meer mensen moeten doen.
op 25 05 2016 at 07:21 schreef Thomas E:
“Een samenleving is gewoon dat, samen leven. Dat zouden meer mensen moeten doen.”
Hèhè, eindelijk iemand die de kern raakt. Bruggen ipv kloven.
op 25 05 2016 at 08:15 schreef Peter:
Ja, dat niemand daar eerder op is gekomen, zeg. Het is zo simpel: samen leven. Daarom heet het samenleving! Briljant, geniaal, slingers.
op 25 05 2016 at 12:45 schreef Thomas E:
Kan wel zijn dat samen leven voor de hand ligt, maar in de praktijk komt er weinig van terecht. Het is vaker: samenSPANNEN tegen minderheden.
op 25 05 2016 at 17:00 schreef sjonnie:
@thomas, zoals tegen Hermann, Duitsers.
Jij roeptoetert maar wat in ” zie mij eens ruimdenkend belangrijk zijn”.
Koop een fiets en ga eens fietsen man.
op 25 05 2016 at 19:12 schreef Thomas E:
Voeg eens wat constructiefs toe aan de discussie, sjonnie, ipv altijd te katten.
op 26 05 2016 at 21:20 schreef Esther van den Bergh:
Met elk stuk van jou, Hassnae, dat ik lees, krijg ik meer respect voor jou.
Perfect stuk en je hebt helemaal gelijk.
You go girl!
op 27 05 2016 at 00:18 schreef Wim:
Zo te lezen is er veel mislukt. Maar niet de multiculturele samenleving…
Wil de auteur beweren dat de multiculturele samenleving wel gelukt is dan?
op 27 05 2016 at 15:58 schreef Karima:
God bless you Hassnae!
op 27 05 2016 at 18:17 schreef sjonnie:
De eerste inwoners van dit land waren runderen, wim. Verdiep je eens in jouw voorouders en waar ze vandaan kwamen. Jij bent net zo min een oorspronkelijke inwoner van dit land als “die import”, tenzij je afstamt van runderen.
Dit land is groot geworden dankzij mensen uit andere culturen, klein gebleven met lieden zoals jij die zonder enig historisch besef dom blijven roeptoeteren, rund.