De magiër en de moslima
Peter Breedveld
Omslag van Hellblazer: Pandemonium
John Constantine is de hoofdpersoon van de strip Hellblazer, de langstlopende serie in de horror/fantasy-lijn Vertigo van de Amerikaanse uitgever DC Comics, bekend van Batman. Constantine, een kettingrokende Cockney van middelbare leeftijd, is bedreven in occulte zaken en wordt te hulp geroepen als er kwade krachten moeten worden uitgedreven of wanneer een duivel heeft besloten de Apocalyps te bespoedigen.
Constantine is een charismatische schelm in de traditie van de Vos Reynaerde, Bre’r Rabbit en Anansi de spin. Hij loopt de hel in en uit alsof het een kroeg is, waar hij demonen en duivels, meestal verpersoonlijkingen van de politiek, het bedrijfsleven en de media, een loer draait. Daarbij valt nog wel eens een onbedoeld slachtoffer, bij voorkeur uit Constantines eigen vriendenkring, waardoor hij van tijd tot tijd vervalt in alcoholisch-delirische buien van schuldgevoel en zelfmedelijden. Voor de buitenwereld houdt hij zijn masker van onverschillig cynisme op.
Scène uit Dark Entries
De serie, die maandelijks verschijnt, wordt om de zoveel jaar overgenomen door een nieuwe vaste scenarist, meestal een Brit (Peter Milligan, op het moment), wat de authentieke Londense sfeer ten goede komt. De verhalen zijn bijna altijd politiek geladen, recalcitrant links, en spelen zich af in het grauwe Engelse arbeidersmilieu.
Onlangs verschenen twee graphic novels rond John Constantine, die een mooie inleiding in de maandelijkse serie vormen. In de eerste, Dark Entries, geschreven door de bekende Schotse misdaadschrijver Ian Rankin, blijkt reality-televisie vrij letterlijk een voorportaal naar de hel te zijn. Een groep jongeren wordt in een soort Big Brother-huis geconfronteerd met zijn diepste angsten, ter vermaak van een miljoenenpubliek van willoze, verdoemde televisiejunkies. Constantine ontdekt dat de producer van het televisieprogramma een demon uit de hel is. Een soort donkere satire dus, met een redelijk spannende climax aan het eind. In energiek zwart-wit getekend door de Italiaan Werther Dell’Edera.
Scène uit Dark Entries
In Hellblazer: Pandemonium wordt Constantine door de Amerikaanse en Britse geheime dienst gedwongen een manifestatie van het Kwaad in Irak te onderzoeken, die teert op de ellende en pijn in het door de oorlog geteisterde land. Constantine en zijn Irakese gids, een gesluierde moslima op wie hij verliefd wordt, vallen in de handen van een malafide sheik en vinden de dood, waarna Constantine in de hel met de Babylonische god van oorlog en pest, Nergal, moet pokeren voor haar en zijn eigen ziel en voor de eer van de godin van de liefde en seks, Ishtar.
Scène uit Pandemonium
Dit verhaal is van de Brit Jamie Delano, die de serie Hellblazer twintig jaar geleden op de kaart zette. Delano grossiert in sarcastische commentaren op de hedendaagse zeden. “Welkom in het decadente westen, schat”, zegt Constantine in Londen tegen zijn moslima. “Verwacht niet teveel respect voor je religie in dit land van postmoderne ongelovigen.”
Mooie vette inkttekeningen van de Brit Jock (Mark Simpson) maar misschien ietsje te arty farty ingekleurd.
Scène uit Pandemonium
Eerder gepubliceerd in De Republiek der Letteren van weekblad Vrij Nederland.
Peter Breedveld, strips, 02.07.2010 @ 10:12
2 Reacties
op 02 07 2010 at 15:53 schreef Tjerk:
Als die moslima ondanks haar sluier de hel in gaat, dan is ze flink genaaid.
op 02 07 2010 at 19:41 schreef Sean:
Hellblazer is geweldig, langstlopende DC Vertigo strip en toch nog nog steeds van hoog niveau. Peter Milligan is zeer op dreef in de maandelijkse reeks en de losse graphic novels zijn ook erg goed, vooral All His Engines, door Mike Carey en Leonardo Manco is een favoriet. Voor de liefhebbers is ook Careys serie detectiveboeken over Felix Castor een aanrader.