Home » Archief » De integratie van de witte autochtoon is mislukt


[01.08.2018]

De integratie van de witte autochtoon is mislukt

Hassnae Bouazza


Illustratie: Guntis Jansons

Bijna twintig jaar lang zijn we murw gebeukt door media en politici: de multiculturele samenleving zou zijn mislukt en we zouden in een heus multicultureel drama leven. Dat mantra van de mislukte multiculturele samenleving heb ik nooit begrepen. Het is als zeggen dat de zon mislukt is. De multiculturele samenleving is er gewoon. Groepen die wel of juist niet met elkaar samengaan, dat is nu eenmaal wat je krijgt als je mensen bij elkaar zet, ook als ze dezelfde achtergrond delen, dus hoezo mislukt? We leven in een behoorlijk stabiel en zeer welvarend land en van mislukking kan alleen sprake zijn als je een vooropgezet ideaal hebt van hoe een samenleving zou moeten zijn.

En als je idee van succes inhoudt dat iedereen hetzelfde denkt, iedereen van hetzelfde houdt en iedereen lacht en weent om hetzelfde, dan is niet zozeer de samenleving als geheel mislukt, maar de eigen realiteitszin.

Maar terwijl iedereen met een niet-autochtone achtergrond steeds de schuld werd ingepeperd van die zogenaamde mislukking, voltrok zich al die jaren op de achtergrond een andere tragedie die nu steeds zichtbaarder wordt: het autochone drama.

Andere culturen

Neem acteur Gerard Cox die in de Volkskrant weeklaagt dat hij zijn Rotterdam niet meer herkent door al die niet-witte mensen. Na vijftig jaar van samenleven met grote groepen allochtonen zou je denken dat de ‘witte autochtoon’ nu toch wel enigszins gewend is aan de aanwezigheid van andere culturen. Generaties Nederlanders zijn inmiddels opgegroeid met de vanzelfsprekende aanwezigheid van gemeenschappen met andere culturele wortels, maar op de een of andere manier blijft de weerzin tegen de Ander. Sterker, die weerzin is groter en zichtbaarder dan ooit.

Minister Stef Blok komt er ronduit voor uit dat ‘de mens’ ‘genetisch’ de ander afwijst. Met zulke boude uitspraken zou je hopen dat iemand zich beperkt tot het spreken namens zichzelf. Maar toch, Blok en Cox zijn geen uitzonderingen, ze zijn de norm.

Werp maar eens een blik op de opiniepagina’s van kranten en sites en kijk eens wat mensen schrijven als ze zich veilig voelen op Twitter en Facebook. En nee, Twitter en Facebook zijn niet de echte wereld, maar je vindt er wel de echte, ongezuiverde meningen die je weerspiegeld ziet in verkiezingsuitslagen.

Vrije meningsuiting

Een kleine greep: de autochtone Nederlander, ook wel liefkozend ‘bezorgde burger’ genoemd, is hartstochtelijk vóór gesloten grenzen, maar niet voor hemzelf. De Nederlander wil overal ter wereld kunnen wonen zonder obstakels en vooral ook zonder lange wachtrijen voor de douane. Hoe dat laatste te rijmen met gesloten grenzen, blijft een mysterie. Diezelfde Nederlander is ook tegen diversiteit, zelfs wanneer hijzelf in het buitenland woont.

De autochtone Nederlander is voor de vrije meningsuiting. Die is zelfs heilig, zo is ons allemaal ad infinitum ingewreven de laatste decennia. Sommigen pleitten zelfs voor het recht op beledigen, maar er is een addertje: die onbeperkte vrije meningsuiting is er alleen voor de autochtone Nederlander. Zodra een imam daar gebruik van denkt te maken, wordt de wet speciaal voor hem aangepast zodat hij vervolgd kan worden en zodra een niet-wit persoon iets kritisch zegt, krijgt-ie te horen dat-ie maar op moet rotten.

De afgelopen jaren heeft de bezorgde, autochtone burger ons een inkijkje gegeven in zijn delirische geestelijke wereld: heimwee naar slavernij, fantasiën over het heropenen van de gaskamers en een bijna seksuele fascinatie voor geweld.

Vrouwonvriendelijk karakter

Die bezorgde burger heet ook wel de piemelroeper: dreigt vrouwen met verkrachting als ze een ongewenste mening uiten, maar is tegelijk ook anti-islam vanwege het vermeend vrouwonvriendelijke karakter van die religie. Al zal de piemelroeper de islam nooit een religie noemen, maar een ideologie. Dat heeft hij zijn politieke roerganger horen zeggen en de mens is nu eenmaal een papegaai.

De autochtone Nederlander bemoeit zich graag met alles en iedereen: vrouwen mogen geen burkini dragen, maar topless mogen ze ook niet. Halal slachten moet verboden worden, maar de bio-industrie niet, want er moet wel goedkoop vlees op tafel. Houdt niet van moslims, maar gaat wel goedkoop op vakantie naar all-inclusives in Turkije en Egypte. Je moet van de autochtone Nederlander meedoen, maar niet te veel, netjes in de pas blijven lopen en geen praatjes krijgen over Zwarte Piet of een politieke carrière.

En dat is deel van het autochtone drama in een notedop: ‘buitenlands’ is alleen goed als je erop kunt kauwen en ervan kunt profiteren. De autochtone Nederlander wil alleen de lusten: lekker eten, goedkope krachten, betaalbare pedicure en zich daarna weer opsluiten in zijn eigen witte bubbel waar wit de superieure norm is.

Westers onbehagen

Dit alles past in een groter geheel van wit, westers onbehagen. Het verklaart de brutale opkomst van extreem-rechts in Europa en Amerika: de witte man die gewend was aan zijn hegemonie voelt zich bedreigd door ‘bruintjes’ en vrouwen met hun feminisme, zie extremisten als Jordan Peterson en Steve Bannon, die laatste komt zelfs naar Europa om de witte handen ineen te slaan.

Waren Nederlanders met een andere culturele achtergrond vijftig jaar geleden nog verlegen nieuwkomers, nu zijn ze hier geworteld en is dit hun land. Moesten ze zich eerst tevreden stellen met minderwaardige baantjes, hun integratie (waar iedereen zo lang om vroeg!) is voltooid en ze draaien volwaardig mee, ondanks alle obstakels en racisme waar ze dagelijks mee te maken hebben.

Vooral dat laatste maakt het drama compleet: de witte Nederlander die maar niet meekomt met de veranderende wereld en die zomaar geconfronteerd wordt met mondige en succesvolle mensen met een kleurtje die zich op eigen kracht invechten en zich niet langer laten vertellen dat hun identiteit problematisch is.

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver en journalist, was eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 01.08.2018 @ 07:33

[Home]
 

1 Reactie

op 01 08 2018 at 07:48 schreef Peter:

Commentaar? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS