Home » Archief » De golven van Leva


[07.03.2015]

De golven van Leva

Esra Dede

film9

Het wegdek trilde die dag meer dan gewoonlijk. De rimpels in de lucht leken van een kleine afstand al te zien, een ontsnapping uit het gebroken asfalt.

Hij zat op het terras van het theehuis, veilig in de schaduwen van de wijnbladeren. Zijn grijze pantalon zat onder het stof van zijn ochtendwandeling. Lakschoenen zonder toekomst, zwarte kralen hangend over zijn vingers. Draaiend op een onuitgesproken gebed. Hij leek de trillingen nog steeds te voelen, zijn vingers gleden over de rondingen van zijn kopje thee. Een sigaret werd opgestoken, hij siste bij de eerste trek.

Zijn naam was Mehmet, zijn leven was vrij simpel. Zijn jeugd had hij uitgereden op tweedehandse motoren aan de kust. Hij had hem uitgedronken met raki in de zomerhuisjes van zijn scharrels. Hij had hem uitgerookt op de terrassen van de theehuizen. De eerste trek van zijn laatste, zei hij altijd over zijn sigaretten. Zijn thee was extra rood, zijn tafel altijd leeg, zijn blik altijd op de trillingen.

Blote benen

Hij had haar al gezien, voordat zij in zijn ooghoek terecht was gekomen. Haar stem was genoeg. Het was een stem zoals geen ander, een melodieuze stem. Het was een verfrissende stem. Ze leek zijn nek te verkoelen, als de hand van zijn moeder tijdens het eten. De handen die hem vroegen of hij meer wou.

Toen zij eenmaal in de hoek van zijn blikveld kwam, bleek ze meer dan hij had verwacht. De zon leek haar te willen dragen terwijl zij zichzelf droeg op straat. Haar blote benen leken af en toe te worden gestreeld door de trillingen. Dijen die meebewogen met de dans van de wijnbladeren. Haar armen leken hem te wenken.

Heel even dacht hij dat dit het was. Het was het moment waar hij naartoe had geleefd. Deze handen vroegen ook of hij meer wou, meer dan dit bestaan. De zanderige pantalons, de volle bussen, de kopjes thee in een bestaan zonder uitzicht. Het was dit uitzicht waar hij naartoe had geleefd.

Witte huid

Heel even stond zij stil, bij de deur van het theehuis. Haar ijsblauwe ogen leken dwars door hem heen te gaan. Haar handen streken door haar gouden lokken. Zijn ogen kleedden haar uit, niet bang om haar witte huid te verbranden in de genadeloze zon.

Het deed hem denken aan zijn moeder in de badkamer, terwijl ze zich omkleedde. “Niet kijken Mehmet”, riep zijn moeder plagerig.

Haar naam was Ieva, een schoonheid uit de Balkan. Zij liep op het ritme van haar gedachten, een danseres. Haar droom was om met elke man in Cuba te kunnen dansen. Meegevoerd worden door passie, ze liep vol trots, die dag, op de hete straten van een voor haar onbekend land. Haar handen leken het zonlicht te willen opvangen, de stralen reflecteerden op haar gezicht. Haar ogen gleden over het terras. Een assemblage aan besnorde mannen met kopjes thee op hun lippen keken haar toe. Alsof tijd stil stond, vooral voor Mehmet.

Fata morgana

Hij besloot op te staan en naar haar toe te gaan. Voordat hij zover was, liep ze al dansend weg. In de verte leek ze één te worden met de rimpels op het wegdek. Misschien waren ze altijd al hetzelfde, een fata morgana. De rook van zijn sigaret deed mee met het verleidingsdans, een vaarweldans.

Zijn thee was inmiddels koud, zijn sigaret had al die tijd gewacht op een tweede trek. As viel op zijn grijze pantalon. Het deed hem denken aan zijn moeder, knieën bedekt met meel na het bakken van het dagelijkse brood. Een tik op zijn handen. “Niet meteen opeten, Mehmet, wees geduldig”.

Hij stak weer een sigaret op. Hij voelde aan zijn nek dat er nog een bries aankwam, gelach kwam uit de verte. Nieuwe herinneringen, nieuwe kronkels rook uit zijn sigaret. Een nieuwe verslaving. De eerste van zijn laatste.

Esra Dede is geboren en getogen Amsterdammer. Zij studeert geneeskunde en wordt door haar familie gezien als communist, omdat ze ooit lid was van de SP. Volg haar op Twitter.

Esra Dede, 07.03.2015 @ 09:46

[Home]
 

3 Reacties

op 07 03 2015 at 22:21 schreef Thomas E:

“Niet meteen opeten, Mehmet, wees geduldig”.

Inderdaad, zo consumeer je échte vervoering. Fata morgana of niet.

op 08 03 2015 at 20:23 schreef dewanand:

grappig zeg Esra Dede,

doet mij denken aan de islam die met negenmijlslaarzen heel europe bestormd en hier binnen afzienbare tijd de macht overneemt.
die hele stijl van jou is islamitische ‘erotiek’ soft, indirect, vaag, toch geweldig dat je dit kan. Ben jij een moslima in strakke Burqa?

zo soft, toch apart. Tegenwoordig moet het hard, snel en rough gedaan worden met vonken in de Hollands/ westerse peeshokjes he.

tsja, zonder goede seks, geen evolutie. Dus aanvallen en gaan met die KROMME BANAAN jonges.

dewa en wieroe

op 10 03 2015 at 01:49 schreef Gert:

Mooi.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS