De ene troll (PvdA) is de andere (Denk) niet
Peter Breedveld
Chieko Matsubara (en Tetsuya Watari)
‘Hoe Denk met “trollen” politieke tegenstanders monddood probeert te maken’, schrijft NRC Handelsblad. Dat blijkt nogal mee te vallen. De politieke partij Denk maakt volgens NRC gebruik van Internetactivisten die zich een valse identiteit aanmeten en op Twitter en Facebook kritiek leveren op tegenstanders van Denk.
Bijvoorbeeld tegen Ahmed Marcouch: ‘Jij bent helemaal niet geïnteresseerd in een wezenlijke bijdrage van DENK. Jij wilt alleen vaststellen dat DENK niet deugt. Erg doorzichtig en heel hypocriet.’
Hardly ‘monddood maken’, het is gewoon legitieme kritiek die ik ook op Marcouch heb. Maak ik hem daarmee monddood? Niet met succes in elk geval. De man twittert nog steeds als een bezetene over ‘verbieden’ en ‘hard aanpakken’ en ‘de kop indrukken’. Laatst plaatste hij een vaag screenshotje op Twitter waaruit moest blijken dat Denk-kandidaat Kamerlid Farid Azarkan campagne voerde met ‘jodenhaat’. Dát lijkt meer op trollen om monddood te maken, maar volgens mij heeft NRC er niks over geschreven.
Ontslag eisen
Marcouch’ baas, PvdA-leider Lodewijk Asscher, tevens vice-premier, maakte gebruik van de obsessieve troll Ans Aarsema, die uitsluitend bestaat om mij te belasteren, om mij in een kwaad daglicht te stellen. Daarna eisten journalisten mijn ontslag bij mijn werkgever. NRC plaatste Asschers lasterlijke stuk en weigerde te rectificeren of zelfs maar mijn reactie te publiceren, ondanks mijn voortdurende aandringen. Asscher weigert tot op de dag van vandaag excuses aan te bieden, ondanks mijn herhaalde verzoeken tot een gesprek. Onlangs tweette Asscher zelfs weer naar datzelfde lasterlijke stukje. De man heeft geen greintje spijt.
Nogmaals: dat lijkt meer op trollen om tegenstanders monddood te maken dan dat onhandige gedoe van Denk met sokpoppen. NRC is er zelfs medeplichtig aan.
En dan heb ik het niet eens over de duizenden PVV-trollen die iedereen met een mening, die hen niet aanstaat, belagen, bedreigen en belasteren totdat die besluit zijn Twitter-account op te doeken of alleen nog kattenfoto’s te posten.
Excuusallochtonen
NRC Handelsblad en alle andere kwaliteitsmedia geven al jaren een podium aan types als Bert Brussen, Jan Bennink en Joost Niemöller, de agressiefste trollen van Nederland, die iedereen slopen met wie ze het niet eens zijn: met beschuldigingen van wapenbezit, van ISIS-sympathieën, antisemitisme en kindermisbruik.
Het ultieme trollmedium, GeenStijl, wordt door de kwaliteitsmedia zelfs gezien als ‘verfrissend’, ‘vernieuwend’ en opvolger van Spinoza.
Hell, dat hele GeenPeil-referendum is een grote trollactie van GeenStijl, door de Grote Denkers in onze kwaliteitsmedia bejubeld als ‘feest voor de democratie’.
Dus nee, ik ben niet onder de indruk van een Denk-aanhanger die allochtone politici verwijt zich te laten gebruiken als ‘lokaas’. Dat is geen monddood maken, maar gewoon een heel terechte constatering. De gevestigde politieke partijen wedijveren onderling met excuusallochtonen op hun kieslijst, van de Pvda tot GroenLinks tot de VVD. Als die een te grote mond krijgen, worden ze even makkelijk weer gedumpt. Zie Tofik Dibi, zie Ilhan Tekir.
NRC suggereert dat de Rotterdamse PvdA-politicus Hamit Karakus uiteindelijk heeft afgezien van zijn kandidaat Kamerlidschap vanwege een trollenactie van Denk, maar dat wordt nergens hard gemaakt. Hij kreeg kritiek op Internet. Tja. Blijkbaar is elke allochtoon met kritiek een ’troll’ in de ogen van NRC. Karakus zegt zelf dat hij ‘inzag dat hij meer bestuurder is dan politicus’.
Roemloos ten onder
Ook wordt door NRC gesuggereerd dat Denk haar succes dankt aan dit soort trollenacties. Bijna alle Kamerleden, die zich afsplitsten van hun partij, gingen roemloos ten onder, maar Denk scoort in vrijwel iedere opiniepeiling meerdere zetels. ‘Hoe krijgen ze dat voor elkaar?’ vraagt NRC zich vertwijfeld af. Waarna een uiteenzetting volgt over de agressieve manier van campagnevoeren van Denk en dat gedoe met die trollen.
NRC snapt het nog steeds niet: Denk heeft succes omdat alle andere partijen een grote bevolkingsgroep in de kou hebben laten staan. Omdat Lodewijk Asscher die groep van zich heeft vervreemd met zijn stemmingmakerij en zijn discriminerende beleid.
Ook de kwaliteitsmedia hebben bijgedragen aan het succes van Denk. Vanaf dag één sprongen alle journalisten als bloedhonden op Denk. Kuzu en Öztürk werden verdachtgemaakt en geframed en er is geen journalist in Nederland die niet een stuk heeft geschreven over dat Denk het ‘spiegelbeeld’ is van de PVV. Kandidaat-Kamerleden Jan Roos en Jan Dijkgraaf kregen daarentegen hagiografische stukken over hoe lief ze zijn voor dieren en hun moedertje en dergelijke. Geen woord over hun openlijke racisme, het gedreig met verkrachtingen en ander seksueel geweld, de openlijke aanrandingen en het bedreigen van kinderen met een kapmes door Roos, die van de week een college ‘normen en waarden’ gaf op een ROC, I kid you not.
Gedemoniseerd en buitengesloten
Denk is gedemoniseerd en buitengesloten, en daarmee is de aanhang gedemoniseerd en buitengesloten. Dát verklaart het succes van de partij. En ik heb dat voorspeld.
Ik begrijp niet waarom Denk trollen gebruikt om totaal legitieme kritiek te uiten op politieke tegenstanders. Met zo’n enorme aanhang op Facebook moet het toch lukken met jongens en meisjes die gewoon onder hun eigen naam opereren.
Ik vind het dom, maar de opmars van Denk zal er niet mee worden gestopt (en dat dát het doel is, lijkt me evident). Wel heeft NRC andermaal aangetoond wat een ontzettend hypocriete krant het is, en hoe selectief de gespeelde verontwaardiging over trollen is.
Update: kijk, trollacties door de VVD, in 2008 (!) aan de kaak gesteld door Sargasso.
Streng verboten door Bas Taart de Hypocriete Jankmuil, maar ik doe het toch: Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.
Peter Breedveld, 11.02.2017 @ 11:47
25 Reacties
op 11 02 2017 at 12:12 schreef Murat:
Helemaal mee eens, Peter.
op 11 02 2017 at 13:57 schreef Mw.R.A Eijkelboom:
Peter,je hebt helemaal gelijk.
Ik heb trouwens de NRC een zeer kritische mail gestuurd en dat ik totaal oneens met de onheuze beschuldigingen richting DENK. Ben trouwens benieuwd of het NRC gaat reageren.
op 11 02 2017 at 14:04 schreef Klaasje:
Het klopt wel dat Denk is gedemoniseerd en buitengesloten . Hetzelfde is met de PVV gebeurd . En die is groot geworden . Dus Denk heeft een goede toekomst .
op 11 02 2017 at 16:20 schreef MNb:
Te vroeg op verstuur geklikt op de ene of andere manier. Sorry, PB.
Ik zie niet in hoe
“‘Jij bent helemaal niet ….”
onder de definitie van trollen valt. Beschuldiging, ja. Mogelijk nog vals ook. Zeer gebruikelijk in politiek.
NRC is aan het trollen, want onderzoekt niet welke bijdrage DENK wel of niet levert.
op 11 02 2017 at 19:46 schreef Poligraf Poligrafovich Sharikov:
Wat nou trollen? Dat zijn toch gewoon hippe apptivisten?
op 11 02 2017 at 22:15 schreef MNb:
Intussen maak ik me grote zorgen over dit nieuws:
De Machtsovername van De Grote Blonde Leider zal vermeden worden door iemand weer in het torentje te zetten die van plan is zijn programma uit te voeren.
op 11 02 2017 at 23:24 schreef Chakir:
Trol?? Kijk, als je online persoonlijk wordt belasterd door anonieme mothafucka’s, is dat zeer triest en verwerpelijk, immers je verziekt letterlijk iemands levensvreugde. Al het andere noemen ze in het bedrijfsleven gewoon online marketeers. https://www.google.nl/search?q=hoe+moet+je+als+bedrijf+omgaan+met+negatieve+social+media&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwjOhMCYiInSAhWqCsAKHd7xA_YQvwUIFigA&biw=320&bih=460&dpr=2
Die animatie is werkelijk waar van de ratten besnuffeld, door Poetin als voorbeeld te nemen, terwijl de grootste trollen onder ons zijn. Peter, elke keer weer sla jij de spijker op z’n kop, waarvoor diep respect!
op 11 02 2017 at 23:31 schreef Mario:
Nee, dan die “PVV-vrijwilligers” en hun vele sokpoppen waar ze de interwebs mee vervuilen.
op 11 02 2017 at 23:52 schreef Dzigi:
Goed Peter, eindelijk een normaal text vandaag.
op 12 02 2017 at 00:07 schreef Remco:
Ja, ja, ok, ok. Maar toch blijft staan: wat extreem dom van Denk. Want je kunt 100x zeggen “andere partijen zijn vaak nog veel, veel erger”, maar uiteindelijk is dat een zwaktebod. Wat blijft hangen is dat Denk trollen inzet in de campagne. En dat is gewoon fout. Volgens mij mobiliseert Denk vooral kiezers die geen enkele andere partij als acceptabel alternatief zien. Met dit soort fratsen moedigt de partij die mensen aan om op 15 maart maar gewoon helemaal thuis te blijven. Ik denk eerlijk gezegd dat dit de partij haar zetel(s) gaat kosten.
op 12 02 2017 at 00:25 schreef Murat:
Remco,
Denk het niet.
Net als met de PVV (vroeger, nu al lang niet meer) zal deze negatieve haat van het establishment DENK heel veel goeds doen.
op 12 02 2017 at 00:26 schreef ikzelf:
Je bedoelt, Remco, dat “maar anderen zijn nog veel erger” alleen werkt bij rechts-populistische islamofoben? Die schijnen daarmee toch telkens weer zetels te winnen.
Ik denk niet dat de mensen die op DENK wilden stemmen, dat nu plotseling niet meer zouden gaan doen omdat DENK een heel hedendaags, alledaags en alom geaccepteerd en gepraktiseerd ’trucje’ toepassen (als ze dat al gedaan hebben; staat dat vast?). Dit verandert namelijk helemaal niets aan de standpunten van DENK en dat is toch waarom deze mensen op DENK wilden stemmen.
Onder een andere naam posten (is er één iemand op het internet te vinden die dat nog nooit gedaan heeft?) is nog lang geen nepnieuws of gefabriceerde foto’s produceren.
op 12 02 2017 at 11:02 schreef Remco:
Ikzelf, ik denk dat je ernaast zit. Mensen bepalen hun stemgedrag niet op basis van standpunten. Dan had mijn moeder bv wel Denk of Artikel1 gestemd. Perfecte match, inhoudelijk. Het gaat ook heel sterk om gevoel. En ook om het maken van een statement. Ik vermoed dat veel mensen voor Denk of Artikel1 kiezen omdat ze die rechts-populistische islamofoben zat zijn. En omdat ze hun methoden ook zat zijn. Trollen is helemaal niet zo geaccepteerd als jij hier schrijft. Zeker niet buiten de inner Circle van twitteraars. Mensen vinden dit gek en negatief en denken, vermoed ik, al snel: als Denk qua methode even erg blijkt te zijn als dat rechtse tuig, laat dan maar. De grootste fout die je kunt maken in de politiek, is denken dat het alleen om standpunten draait.
op 12 02 2017 at 13:22 schreef najet:
valt wel mee met dat Trollen. en helemaal over de beeldvorming van Denk. het strekt alleen maar het vermoeden dat de media een hetze voert tegen Denk en nederlanders met een migrantenachtergrond.
op 12 02 2017 at 14:08 schreef Murat:
De media moet lekker doorgaan DENK in het verdomhoekje drukken, hartstikke goed voor de zetels.
op 12 02 2017 at 16:31 schreef MNb:
“Wat blijft hangen is dat Denk trollen inzet in de campagne. En dat is gewoon fout.”
Dus als ik je goed begrijp, Remco, is het de schuld van DENK dat het beschuldigd wordt van iets dat het niet heeft gedaan – nl. trollen? Domrechts zal braaf ja knikken.
op 12 02 2017 at 16:33 schreef ikzelf:
Ik beweer ook niet dat het in de politiek alleen om standpunten zou gaan. Ik stel dat de meeste kiezers hun stem bepalen door te kijken welke partij daar het dichtst bij in de buurt komt. Zo heb ik het in ieder geval altijd gedaan en zal het ook altijd blijven doen. Het ‘gevoel’, zoals jij stelt dat voornamelijk drijfveer zou zijn, kan van dag tot dag veranderen en gaat vaak ook af op smoelen en gladde praatjes. Lijkt mij een heel onverstandige en veel te smalle basis om je vier jaren lang aan te onderwerpen. Juist daarom heb ik in ‘strategisch stemmen’ en een ’tegenstem’ uitbrengen ook nooit heil gezien.
Wat is een ’tegenstem’ überhaupt? heb ik nog nooit op een stembiljet zien staan en volgens mij komt dat bij de telling ervan ook absoluut niet tot uiting. Elke stem (behoudens een ongeldige en een blanco stem) is namelijk een stem vóór iets en nooit tegen iets.
Maar goed, zoveel stemmers er zijn, zoveel motivaties zullen er mogelijk ook wel zijn. Mij lijkt DENK echter een club waar niet zo snel iemand op zal gaan stemmen uit ‘gevoel’ of onderbuik, strategisch of tegen andere partijen. Wij verschillen van mening, blijkbaar.
op 12 02 2017 at 16:57 schreef sjonnie:
Murat, DENK is niet goed bezig. Heb mijn lidmaatschap opgezegd omdat ik er geen enkel vertrouwen meer in heb. Hun website wordt gehost vanuit de joe naait het steeds, staat bol van de spyware. Had me opgegeven om een ondersteunings verklaring te tekenen maar de coördinator kwam haar afspraken niet na en ook die affaire met mevrouw Simons is niet juist.
Verdiep me nu in Artikel 1 want het staat voor mij als een paal boven water dat het huidige gespuis echt op moet rotten.
op 12 02 2017 at 23:41 schreef Murat:
Sjonnie,
Dat is een hele andere discussie. Ik zei alleen dat het focussen van de media op die gasten hun goed zal doen.
Ik heb maanden geleden al mijn lidmaatschap opgezegd. Ze mailden niet terug, wilden me twee keer laten betalen, etc.
Ik vond dit zo onprofessioneel dat ik mijn lidmaatschap destijds heb opgezegd. Ik heb verder helemaal niets met de partij, vind het alleen wel broodnodig dat die gasten er zijn.
Waarom? Ze hebben het politieke spelletje door en zijn net zulke slinkse spelers als Wilders. Die gasten heb je nodig als evenknie.
Ben zelf ook meer gecharmeerd van Simons. Hoewel ik haar manier van er uitstappen niet charmant vind.
op 13 02 2017 at 02:20 schreef Remco:
@ikzelf: Ja. Blijkbaar. Niet wat betreft je eerste alinea. Die kan ik persoonlijk goed volgen. Maar je slot… Denk doet me denken aan de SP: veel kiezers die onvrede hebben over andere partijen, de PvdA als grote vijand (en met recht ook, want zowel de SP als Denk worden keihard en soms ook unfair aangepakt door de PvdA). Veel onderbuik, veel anti-alle-andere-partijen. Dat zeg ik niet om Denk of de SP af te schrijven.
@MNb: de omvang is me niet duidelijk, maar dát Denk trollen heeft ingezet, daar ben ik wel van overtuigd. Of heeft NRC die app-gesprekken van de Denk-partijtop zelf uit z’n duim gezogen?
op 13 02 2017 at 10:15 schreef MNb:
Nee Remco, jij weet niet wat trollen is. Of liever – als een DENK aanhanger dergelijke berichtjes schrijft noem je het net als NRC trollen, als een PVVer het doet islamkritiek.
op 13 02 2017 at 11:48 schreef Remco:
Wij gaan het niet eens worden. Ik sloot me in mijn reactie aan bij Peters opmerking dat hij dit getroll dom vindt. Alleen denkt hij dat de opmars van Denk niet gestuit zal worden. Ik denk van wel.
op 13 02 2017 at 15:08 schreef Boe! Ik ben een moslim:
Erdopartij, Turkenpartij of trollenpartij het maakt niet uit wat voor etiket je erop plakt. Denk komt. Ren voor je leven.
op 13 02 2017 at 15:29 schreef Chakir:
Murat en Sjonnie, om te beginnen ben ik geen trol en ook geen online marketeer van Denk. Ik praat t niet goed, maar is dit niet t kenmerk van een nieuwe beweging? Gebrek aan structuur en processen en nog meer van dat soort zaken. Als ik kijk wat ze met de beschikbare middelen en tijd zij voor elkaar hebben gekregen dan is het naar mijn mening wel een topprestatie. Iedereen kent wel de voorbeelden van (nieuwe) bedrijven (met al dan niet nieuwe producten) met oneindig meer middelen die het alsnog presteren er een teringzooi van te maken. Maar ja, het is 2017, en ik betrap mijzelf daar ook op, dan is het heel simpel: ik vraag en u levert, zo niet, dan ben ik weg. Ik ben ook gewoon het product van deze tijd, wat dat betreft.
op 14 02 2017 at 15:57 schreef sjonne:
Chakir, dat weet ik. Jij staat ook voor een samenleving waarin alle Nederlanders samen leven.
Boe, dat gaat helaas niet lukken.
Murat, ik heb dezelfde ervaring met DENK en daar baal ik goed van.