Home » Archief » De Eeuw van Stront


[26.10.2019]

De Eeuw van Stront

Peter Breedveld


Scène uit Jigoku (‘De Hel’, Nakagawa Nobuo, 1960)

Historicus Geerten Waling is ‘allergisch voor mensen die geschiedenis elke keer weer in een ideologisch frame gieten’, zegt hij in een interview met de Volkskrant. Toch is het volgens hem een ‘feitelijk’ gegeven dat Nederland een Gouden Eeuw heeft gekend waarin het de ‘kleine republiek’ is gelukt om ’te midden van al die grote monarchieën de wereldzeeën te bevaren en een imperium op te bouwen.’

Waling is dus helemaal niet allergisch voor mensen die geschiedenis in een ideologische mal gieten (iets in een frame gieten krijg je zo’n rotzooi van), hij doet het zelf, met dezelfde ronkende zeevaarderstaal waarmee ook de extreemrechtse ‘filosoof’ Sid Lukkassen de vaderlandse geschiedenis bezingt.

Hypotheekcrisis

Waling is er kennelijk allergisch voor dat mensen vraagtekens zetten bij zijn ideologische mal, of frame, of whatever. Een term als de Gouden Eeuw is een bewijs dat geschiedenis altijd in een ideologische mal is gegoten, want dat de 17e eeuw van goud was, is geen feit maar een tamelijk eenzijdige visie op de geschiedenis. Nederland, althans een kleine elite, mag hebben geprofiteerd van het opbouwen van dat overzeese imperium, de volkeren die daarbij over de kling werden gejaagd of werden verhandeld als goederen, hebben dat zeker niet. Voor hen was het een eeuw van stront.

De 17e eeuw de Gouden Eeuw noemen is zoiets als de hypotheekcrisis een economische opleving noemen want hé, er zijn toch een paar speculanten schathemeltjerijk van geworden.

Dat Nederland een behoorlijk grote speler was in de wereldwijde slavenhandel, hoeven we van Waling niet te vergeten, maar we moeten ‘er overheen stappen’. Onderdrukking, discriminatie, geweld en moord, als je ‘ervoor openstaat’, kan je ’tot in de lengte van dagen dingen uit de geschiedenis halen’, zegt Waling. Een keertje houdt het op, natuurlijk. En goed dat The Black Archives de aandacht richten op de zwarte geschiedenis, maar, vindt Waling, ‘geschiedenis is niet een democratie waar alle stemmen even luid gehoord moeten worden. We moeten kijken wat interessant is’.

Lotsverbondenheid

Klinkt mij in de oren als het gieten van geschiedenis in een ideologische mal, waarbij we over de massamoord en de slavernij heen moeten stappen, en de zeevaarders moeten bezingen, die van ons kleine landje, ons kleine ‘nuchtere’ landje, een wereldimperium maakten. We voelen ons immers Nederlander en delen een ‘historische lotsverbondenheid’. Trots op de geschiedenis snapt Waling, met schaamte vanwege de slavernij kan hij niks. ‘We mogen best waardering voor de eigen natie hebben’, aldus Waling. ‘Wij hoeven als huidige generatie niet op te draaien voor wat verre voorouders hebben gedaan of nagelaten.’1

En dan ben je dus niet alleen een fluthistoricus, maar ook moreel gezien een mislukking. Want er zijn complete bevolkingen op hele werelddelen die wél moeten opdraaien voor wat onze voorouders hebben gedaan, ook vandaag nog. De Nederlandse nazaten van de volkeren die we uitgebuit, onderdrukt en tot slaaf gemaakt hebben, draaien ook nog op voor de daden van onze voorouders. Er is één groep die nooit zal hoeven opdraaien voor wat onze voorouders hebben gedaan en dat is de groep die rechtstreeks van die voorouders afstamt, de witte, bevoorrechte Nederlander. De groep waarvan Waling een vertegenwoordiger is, en ik ook.

Uitbuiting en discriminatie

Want in de Gouden Eeuw, de eeuw van stront, werd de kiem gelegd voor alle uitbuiting en discriminatie die we hier nu of volkomen normaal vinden of glashard ontkennen. In de Gouden Eeuw, de eeuw van stront, werd beredeneerd waarom mensenrechten alleen gelden voor witte, mannelijke, christelijke ingezetenen van christelijke naties, niet voor de beesten des velds die niks deden met de grond waar ze op leefden en die geen rationaliteit bezaten, de Afrikanen en Indianen, die je dus met een schoon geweten kon uitroeien of verhandelen, net wat het meest rendabel was.

Witte mensen maken zichzelf graag wijs dat racisme iets van het verleden is en dat iedereen, wit, blank of geel, dezelfde rechten en dezelfde kansen heeft, maar dat is aantoonbaar niet waar. Bovendien kost het ze verdomd veel moeite om eindelijk eens afscheid te nemen van de racistische folklorefiguur Zwarte Piet, zo’n beetje de verpersoonlijking van alles wat er mis was met de Gouden Eeuw, namelijk een groteske karikatuur van de zwarte mens, slaaf van de witte man die bepaalt wat ‘interessant’ is en wat niet.

Asociaal

Tenslotte is het echt niet meer van deze tijd om als Nederlanders onze ‘historische lotsverbondenheid’ te gaan zitten vieren door de heldendaden van dode zeevaarders te bezingen. We delen, juist door die zeevaarders, een lotsverbondenheid met alle mensen op de hele wereld. Wat onze voorouders hebben gedaan, heeft gevolgen voor de levens van de nazaten van degenen die dat door onze voorouders is aangedaan. Om die reden is het bepaald asociaal om de Gouden Eeuw te gaan zitten vieren, die voor hen zo rampzalig heeft uitgepakt.

We kunnen er simpelweg niet meer omheen zo’n zelf-feliciterend predikaat te bevragen en de Gouden Eeuw in een veel breder perspectief te plaatsen dan types als Geerten Waling willen blijven doen.

 

Become a Patron!

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Eerder dit jaar moest ik voor de rechter verschijnen wegens belediging van een racistische troll! Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

1. [Wat me trouwens ook irriteert, en wat volgens mij duidt op een zekere intellectuele en morele lafheid van Waling, is zijn neiging om zijn beweringen te onderbouwen met aaneenrijgingen van rare non-sequiturs. Bijvoorbeeld: ‘waarom moet Nederland als nuchter landje aan de Noordzee met een internationaal verleden in de slavenhandel termen uit het Amerikaanse discours overnemen?’ Staat het overnemen van Amerikaanse termen op gespannen voet met de vermeende ‘nuchterheid’ van Nederland, of met het feit dat dit ‘nuchtere landje’ aan de Noordzee ligt of met het feit dat Nederland een internationaal verleden heeft?]

Peter Breedveld, 26.10.2019 @ 12:27

[Home]
 

1 Reactie

op 26 10 2019 at 12:27 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS