Home » Archief » De eerste keer


[24.07.2016]

De eerste keer

Peter Breedveld

guedincover

Ik ga de komende tijd echt meer stripboeken bespreken, hier en op Aicha Qandisha, waar ik trouwens net een nieuwe dvd-box met zeven films van meester-regisseur Yasujiro Ozu heb gerecenseerd.

We trappen af met De Eerste Keer van Dave Guedin, uit het Frans vertaald en uitgegeven door Xtra, wat mij betreft de interessantste stripuitgever van Nederland, want altijd goed voor vreemde boeken die schuren, en op de scheidslijn tussen kunst en literatuur balanceren.

Dat is niet anders met De Eerste Keer, een autobiografisch werk waarin Guedin zijn seksuele wording als adolescent behandelt. Hij is onthutsend openhartig, gespeend van elke vorm van ijdelheid en zeer geestig. Echt erotisch wordt het zelden, goor en hilarisch heel vaak en het hele album ademt een delirische, claustrofobische sfeer.

Dat laatste komt doordat Guedins seksuele avonturen zich altijd afspelen in afgesloten ruimtes. Het begint in de ommuurde tuin van de kleuterschool, waar Guedins eerste stappen op het erotische vlak steeds keihard worden afgestraft door overspannen kleuterjuffen en imbeciele klasgenootjes en gaat verder in het benauwde bovenhuis waar Guedin met zijn broer en moeder woont, in een overdekt zwembad, in schoollokalen, op binnenplaatsjes, in steegjes, hoekjes, enzovoort. Het dorp zelf, waar Guedin woont, lijkt te zijn omsloten door duisternis zodat het gevoel om opgesloten te zijn je nooit verlaat.

 

guedin1

 

Pas aan het einde zien we de volwassen Guedin, in zijn fantasie, in de vrije buitenlucht staan, op een boot op zee, met alleen de horizon voor zich en de wolken boven zich.

Maar voordat het zover is, moet hij in die bedompte ruimtes zijn seksuele zelf zien te ontdekken. Gelukkig krijgt hij daar veel hulp bij, van onder meer de meisjes op de school waar zijn moeder lesgeeft en een vriendinnetje dat aanzienlijk ouder en ervarener is dan hij.

Tegengewerkt wordt hij ook. Door zijn oma, broer, vrienden en moeder die erop gebrand lijken te zijn hem te betrappen bij het rukken. Nou lijkt het bijna onmogelijk de jonge Guedin niet te betrappen tijdens een seksuele daad, want zijn belangstelling gaat naar weinig andere dingen uit.

Guedin tekent in een organische, expressieve stijl en gebruikt veel close-ups van verhitte gezichten, spuitende piemels en opengesperde kutten, die de broeierige, nachtmerrie-achtige sfeer versterken. Hij spaart zichzelf niet. Zo beschrijft hij hoe een vriendin, terwijl ze zijn aars likt, een stukje wc-papier vindt. Anderen spaart hij evenmin. Ik zou wel willen weten wat Guedins voormalige sekspartners maar ook bijvoorbeeld zijn broer, denken van de manier waarop zij in De Eerste Keer worden opgevoerd.

 

guedin2

 

Dat is het risico als je intiem omgaat met een auteur, of met iemand die later auteur wordt, I guess. Het kan zomaar gebeuren dat een groot publiek over de seksuele escapades leest waar jij zelf het liefst niet aan was herinnerd.

Ik heb veel plezier beleefd aan De Eerste Keer. Zoveel, dat ik het eerste boek van Guedin, dat door Xtra is uitgegeven, Zomerwaanzin, mee op vakantie neem om langs het zwembad te lezen.

 

guedin3

 

Peter Breedveld, strips, 24.07.2016 @ 10:37

[Home]
 

3 Reacties

op 24 07 2016 at 20:03 schreef dewanand:

hahhaahaaha mooi zeg, deze blanke seks psycho aap heeft misschien genen van de kleingeschapen koelie apen uit bihar.

op 26 07 2016 at 10:15 schreef Esther / Uitgeverij Xtra:

In ‘Pulpman 18’ vertelt Dav Guedin over een onverwachte reactie die hij kreeg op zijn openhartige verhaal ‘Lulu’, namelijk van Lulu zelf:

‘Ze nam contact met me op nadat een vriend haar in de strip herkend had. Het sloeg bij haar in als een bom. Ze had een stevige borrel nodig en bad dat niemand in de familie erachter zou komen. Maar een paar dagen later kon ze wel accepteren dat ze op deze manier vereeuwigd is. Ze wilde zelfs een gesigneerd exemplaar. Lulu is nog altijd Lulu: aanbiddelijk en een beetje gek.’

Samen met zijn broer Gnot heeft Dav een paar boekjes gemaakt over de aberraties in hun jeugd (‘Mémoires de batards’), dus zijn broer zal hier niet van opkijken. Allebei heel voorkomende jongens trouwens…

op 27 07 2016 at 07:21 schreef Dennis:

Klinkt goed. Hij gaat op mijn lijstje.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS