Home » Archief » De beste muziek van 2024


[01.01.2025]

De beste muziek van 2024

Peter Breedveld



 

Mijn lievelingsliedje van 2024 is Bling-Bang-Bang-Born van de Creepy Nuts, dus dan hebben we dat gehad. Het is een megahit in Japan, er hoort een bepaald dansje bij en Japanse schoolmeisjes, voetbalteams, kantoorklerken, huisvrouwen en hersenchirurgen doen dat dansje in filmpjes op TikTok. Ik wil dat ook, maar niemand wil met mij dat dansje doen.

Het jaar 2024 was een rampzalig kutjaar waarin we allemaal moesten toekijken hoe Israël de psychopathische massamoordenaar uithangt en dat moeten steunen, op straffe van beschuldiging van antisemitisme. Daarbij grijpen overal fascistische kakkerlakken de macht en is zowat iedereen in Nederland een laffe meeloper die zich vooral drukmaakt om de juiste toon en woordkeuze waarmee wij ons ongenoegen over al deze ellende kenbaar maken. Fuck die schijtluizen.

Gelukkig was de muziek wel weer erg goed, het afgelopen jaar. Hier volgt mijn persoonlijke muziek-top-10 van 2024. Check de Frontaal Naakte muzieklijst op Spotify.

 

10: Adi Oasis: ‘Lotus Glow (Deluxe)

 

 

Heel vroeger eindigden mijn zaterdagavonden/zondagochtenden vaak in de auto bij een groep jongens die me op sleeptouw hadden genomen naar allerlei clubs in Apeldoorn en omgeving, waar de muziek kut en te luid was, de mannen te opgefokt waren en de vrouwen te onecht naar mijn smaak, maar die jongens hadden in de auto altijd van die zwoele soulmuziek opstaan en daar hield ik vreselijk veel van. Barry White, Chaka Khan, dat soort muziek.

Diezelfde zwoele soul maakt de Caribisch-Franse (thans woon- en werkachtig in Brooklyn) Adi Oasis ook. Lekker ouderwetse, sensuele muziek, had zo in de jaren zeventig kunnen zijn gemaakt. Af en toe klinkt ze als Diana Ross.

In 2023 verscheen haar album Lotus Glow, maar dat ging helemaal aan mij voorbij. Gelukkig kwam in 2024 een luxe editie uit, dus dan kan-ie mooi op deze lijst. Het is het beste soulalbum dat ik in tijden heb gehoord.

 


 

9: Nesrine: ‘Kan Ya Makan

 

 

Kan Ya Makan‘ is Arabisch voor “Er was eens..’ en op Bandcamp wordt daar dan meteen weer de link gelegd met 1001 Nacht. Ik vind dat zo stom, altijd. Een Arabier schrijft een boek, maakt een liedje of een schilderij, het publiek begint meteen weer over 1001 Nacht.

De liedjes op dit album vind ik zelf dan ook nog onmiskenbaar Frans, al is de muziek zeer Arabisch getint. Ik moet heel erg aan Edith Piaf denken. Nesrine is een Algerijnse Fransoos maar woont geloof ik in Spanje, ze speelt de cello en ze klinkt in zowel het Frans als het Arabisch zeer verleidelijk, als een Sheherazade. Hahaha, ik zit je maar wat te fucken.

Maar godverdomme, wat is dit mooie muziek.

 


 

8: Maria Chiara Argirò: ‘Closer

 



 

Argirò’s vorige album eindigde in 2022 hoog op mijn eindlijst, aan haar nieuwe album moest ik een beetje wennen. Ze gooit het hier over een andere muzikale boeg, minder jazzy en meer elektronische club of hoe de jongelui dat tegenwoordig ook noemen.

Pas recentelijk begon ik er weer aandachtig naar te luisteren en werd ik gegrepen. Het staat gewoon vol mooie, atmosferische liedjes die nog dansbaar zijn ook. Mooie melodielijnen met geluidsaccenten als lichte belletjes of een fluisterende trompet die dan worden onderstreept door een pompende bas of een uitgestrekt meer van synthesizergeluid. Inventieve, fijne muziek.

Je moet dingen altijd nog een tweede kans geven als ze je in de eerste instantie niet meteen bevallen. Het kan je stemming zijn of een verkoudheid of wat dan ook, waardoor je prachtige dingen laat schieten.

 


 

7: Nilipek.: ‘Uydurdu​ğ​umuz Oyunlarla

 

 

De Turkse singer-songwriter Nilipek. maakt delicate, geheimzinnige liedjes. Die geheimzinnigheid komt natuurlijk ook doordat ik geen woord Turks versta. Haar album Uydurdu​ğ​umuz Oyunlarla staat vol knap gecomponeerde en uitgevoerde liedjes, vaak melancholisch, dat komt door haar zachte, breekbare manier van zingen, maar af en toe is het wat stoerder. Het klinkt erg Turks, maar soms meen ik wat Americana te bespeuren. Sommige liedjes doen me denken aan Chris Isaaks Wicked Game. Daarom denk ik dat er uit Nilipek.’s muziek een bozig verlangen spreekt, maar dat verzin ik allemaal want zoals ik zei, ik versta er geen woord van.

 


 

6: Nilufer Yanya: ‘My Method Actor

 

 

Van de Turks-Ierse Brit Nilufer Yanya kwamen de afgelopen jaren regelmatig liedjes langs die me aanspraken, maar als ik dan het album beluisterde waar die van afkomstig waren, boeide dat me niet heel erg. My Method Actor roept echter sterke emoties bij me op. Het is een erg mooie, goed gemaakte plaat vol pakkende liedjes met lekkere riffs en opwindende basloopjes, spannende motieven. Yanya weet geweldige muzikanten te strikken. Een erg lekker, prikkelend album waar ik een beetje kippenvel van krijg, wel.

 


 

5: Sanam: ‘Live at Cafe Oto

 

 

Eén van mijn persoonlijke muzikale ontdekkingen van het afgelopen jaar was de Libanese band Sanam, die traditionele Arabische en Turkse muziek mengt met jazz en rock tot een koppige cocktail die je hele innerlijke wereld binnenstebuiten keert. Mateloos, grensoverschrijdend, biologerend en zeer, zeer opwindend.

Sanam bracht in 2023 zijn debuutalbum uit, maar niemand had me op de hoogte gebracht. Gelukkig verscheen in 2024 deze registratie van een liveoptreden in een Londens café, zodat ik Sanam toch in mijn eindlijst kan opnemen.

Ik bracht de band eerder dit jaar onder de aandacht op Frontaal Naakt en kreeg er in de mail een laaiend enthousiaste reactie op. Dat gebeurt niet vaak, dus ik vermoed dat meer mensen me dankbaar zijn voor deze tip. Sanam is een verrijking van mijn leven en ik hoop ook dat van u.

 


 

4: Saya Gray: ‘QWERTY II

 

 

De Japans-Canadese Saya Gray maakt wilde muziek die alle kanten opgaat, Qwerty II is een uitbarsting van ideeën, een caleidoscopisch album vol onvoltooide, muzikale essays. Gray lijkt van de hak op de tak te springen, maar na een paar luistersessies ontdek je de samenhang van al die verschillende thema’s en motieven wel. Het is een rijk boeket, een overdadig buffet, een vol album.

Gray schakelt in razendtempo van hot naar her, verandert van ritme en tempo, lijkt een oude Amerikaanse radiocommercial te imiteren, gaat over op stampende rock, tokkelt wat funkigs, zingt op engelachtige wijze een melancholisch liefdesliedje, iets feeërieks, enzovoort. Laat je niet bedriegen door de schoonheid van de muziek, de teksten zijn cryptisch maar sardonisch, zoals bij Steely Dan:

My ovaries spit you out
‘Cause there’s too many tiny people in big houses
Tin cars carrying silicone tits
I hit my head on higher purpose

In februari heeft ze alweer een nieuw album uit. Dat geeft alvast wat kleur aan de eerste drie maanden van het jaar, die ik de ergste vind.

 


 

3: Von Spar, Eiko Ishibashi, Joe Talia en Tatsuhisa Yamamoto: ‘Album I

 



 

Eiko Ishibashi, die al ter sprake kwam in mijn filmeindlijst, vind ik de spannendste muziekmaker van dit moment. Ze creëert werelden met haar muziek. Regisseur Ryusuke Hamaguchi baseerde zijn film Evil Does Not Exist op de score die zij ervoor schreef. Ik vind het moeilijk te beschrijven wat haar muziek precies is. Ze lijkt een minimalistische Bach, met een melodielijn waar omheen dan weer van alles gebeurt, of misschien is ze een muzikale Miró. Soms lijken haar stukken op theater, en roepen ze heel concrete beelden op, in mijn hoofd compleet met belichting en decors, zoals haar betoverende album For McCoy.

Album I is het eerste van twee albums (het tweede heet Album II) die ze maakte met Joe Talia en Tatsuhisa Yamamoto, met wie ze vaker samenwerkt, en met de Keulse band Von Spar, waar ik nog nooit van had gehoord. De schoonheid van de twee albums is onaards, ze lijken een reis door een abstracte droomwereld, zeer elegant en hypnotiserend. Er wordt voortgeborduurd op bepaalde muzikale thema’s, die dan weer andere thema’s in werking zetten, waarna een climax wordt bereikt.

De tracks op het album hebben geen echte titels, ze heten simpelweg I, II, III, IV, V, VI en VII. Op Album II volgt dan VIII, de enige track op dat album. Het is een veel duisterder, dreigender stuk.

 


 

2: Ryuichi Sakamoto: ‘Opus

 

 

Ryuichi Sakamoto stierf in maart 2023 aan kanker en ik ben er nog steeds verdrietig om, net als om de dood van David Bowie en Lou Reed, trouwens. Opus is zijn zwanenzang, een aangrijpend album met verstilde piano-uitvoeringen van oude Sakamoto-muziek, onder andere nog van zijn tijd bij de Yellow Magic Orchestra, en met een drietal nieuwe stukken, waaronder dat in de video hieronder, for Jóhann, een muzikale ode aan zijn toen al overleden vriend, de IJslandse componist Jóhann Jóhannsson.

De film is de soundtrack van de verfilming door Sakamoto’s zoon Neo Sora van zijn laatste concert, in zijn eigen studio, in september 2022. Het is ontzettend intieme muziek, berustend, troostend maar ook heel melancholisch en verdrietig.

 


 

1: Eiko Ishibashi: ‘Evil Does Not Exist

 

 

Hé, daar is ze weer, Eiko Ishibashi. Ik zéi toch dat ik haar de interessantste musicus vind, dus natuurlijk staat ze op de eerste plek in deze lijst. Haar muziek voor Ryusuke Hamaguchi’s Evil Does Not Exist is de muziek waarop Hamaguchi zijn film baseerde. Of zoals ik ergens las: Ishibashi vroeg Hamaguchi, voor wie ze al de filmmuziek voor Drive My Car had geschreven, haar beelden te sturen ter inspiratie voor een stuk waaraan ze werkte. Hamaguchi zocht haar op, ze bespraken een idee voor een film over de relatie tussen stad en natuur, hij schreef het script voor Evil Does Not Exist, zij werkte haar muziek verder uit om als score te dienen voor de film.

Overal wordt het een beetje anders verteld, maar het lijkt me dat de twee een symbiotische relatie hebben. Het resultaat is een prachtige, hypnotische maar ook bevreemdende, magische film met waanzinnig mooie, soms verstillende en soms overweldigende, sacrale muziek. Ik wou dat ik kon huilen, dan liet ik de tranen vrijelijk stromen, zo ontroerend vind ik dit.

 


 

 

Become a Patron!

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

Eindlijstjes, Music, Peter Breedveld, 01.01.2025 @ 16:44

[Home]
 

1 Reactie

op 01 01 2025 at 16:45 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS