De Arabieren komen niet goed uit de verf op de Haarlemse stripdagen
Majda Ouhajji
Illustratie: The 99
Arabische strips staan centraal op de 11e Haarlemse Stripdagen. Maar het was gisteren goed mogelijk om rond te lopen in het hart van het festival, zonder daar ook maar iets van mee te krijgen. Het grootste gedeelte van de Stripdagen speelt zich af rondom de beurs, die om en nabij de Grote Markt te vinden is, en van een Arabisch thema was daar vrij weinig te merken.
Wie bij het aflopen van de trap in Schouwburg de Philharmonie goed oplette, zag daar een aantal Arabische cartoons hangen, die speciaal voor de CartoonSpringCompetition zijn gemaakt. Ze gaan over de Arabische revolutie. De Syrische president Assad, die de vlag van zijn land met bloed besmeurt, het volk dat wordt opgegeten door een dictator en de winnende tekening: een standbeeld, gemaakt van een soort draad, waar een Twitter-vogel uit wegvliegt en daarbij het draad breekt.
Illustratie: Omar Abdallat
Dat Arabische strips het centrale thema van de Stripdagen vormen, betekent blijkbaar dat de tentoonstellingen in dat kader over de Arabische revolutie moeten gaan. Jammer, want het getuigt van weinig originaliteit en kennis. De Arabische wereld heeft zoveel meer te bieden en dat kwam niet goed uit de verf bij de Stripdagen. Niet alle Arabische strips hoeven politiek geladen te zijn.
Verspreid over Haarlem waren een aantal tentoonstellingen over Arabische strips en cartoons. Zo was iets verderop de tentoonstelling ‘Chouf! Qra’! (Kijk! Lees!). Ook hierbij was de revolutie de gemeenschappelijke deler. De tentoonstelling was vrij saai opgesteld. Een aantal muurtjes met daarop reproducties van strippagina’s. Wie op een gegeven moment dicht bij de cd-speler kwam, hoorde dat er op de achtergrond heel zachtjes Arabische muziek werd gedraaid, maar verder was er geen leuke aankleding. De Arabische cartoonisten zelf schenen ook in Haarlem te zijn, maar waren nergens te vinden.
Onder andere de tekeningen van de Syrische Ali Ferzat werden tentoongesteld. Zijn vingers werden in 2011 gebroken door de Syrische politie.
Illustratie: Ali Ferzat
Er was een gedeelte te zien uit de stripreeks The 99 uit Koeweit, een islamitische superheldenserie. De 99 helden hebben de 99 namen van Allah. De serie is zo populair dat Endemol er een animatieserie van heeft gemaakt. Ook hingen er reproducties van het werk van de Libanese Zeina Abirached, die in zwart-wit tekent met een ietwat abstracte tekenstijl. Haar stijl heeft wel wat weg van de verfilmde stripreeks Persepolis van Marjan Satrapi.
Illustratie: Zeina Abirached
Weer een eindje lopen verder was de tentoonstelling Stad van Klei van Milan Hulsing te zien, weggestopt in een erg kleine ruimte. Stad van Klei is gemaakt naar de roman Al Khaldiya van Mohamed el Bisaties. Hier waren wel originele tekeningen te zien, grote platen van de mooie tekenstijl van Hulsing.
Illustratie: Milan Hulsing
Wie iets van de Arabische sfeer mee naar huis wilde nemen, kon op de beurs nog terecht voor Arabica Stripkoffie. Maar dat kon dan weer niet opgedronken worden met Arabische koekjes, jammer.
Majda Ouhajji houdt van lange strandwandelingen bij zonsondergang, boeken lezen bij het haardvuur en mannen die durven te janken.
Majda Ouhajji, strips, 03.06.2012 @ 11:30
1 Reactie
op 05 06 2012 at 16:19 schreef You On A Gin:
Ik zou ook een beetje teleurgesteld zijn dat de nadruk zo op het (recentelijke) politieke aspect lag.
Stad van Klei lijkt me ook gaaf, zeg.
En The 99, dat móet ik zien. Zijn er niet hele volksstammen die zoiets blasfemisch vinden? Zie bijvoorbeeld deze actie van Sony. Nu weet ik in dit geval eigenlijk niet of dit een beetje laf preventief besluit was of dat er reeds figuren vleermuispoep leipo over gingen.