Home » Archief » De Arabieren komen niet goed uit de verf op de Haarlemse stripdagen


[03.06.2012]

De Arabieren komen niet goed uit de verf op de Haarlemse stripdagen

Majda Ouhajji


Illustratie: The 99

Arabische strips staan centraal op de 11e Haarlemse Stripdagen. Maar het was gisteren goed mogelijk om rond te lopen in het hart van het festival, zonder daar ook maar iets van mee te krijgen. Het grootste gedeelte van de Stripdagen speelt zich af rondom de beurs, die om en nabij de Grote Markt te vinden is, en van een Arabisch thema was daar vrij weinig te merken.

Wie bij het aflopen van de trap in Schouwburg de Philharmonie goed oplette, zag daar een aantal Arabische cartoons hangen, die speciaal voor de CartoonSpringCompetition zijn gemaakt. Ze gaan over de Arabische revolutie. De Syrische president Assad, die de vlag van zijn land met bloed besmeurt, het volk dat wordt opgegeten door een dictator en de winnende tekening: een standbeeld, gemaakt van een soort draad, waar een Twitter-vogel uit wegvliegt en daarbij het draad breekt.


Illustratie: Omar Abdallat

Dat Arabische strips het centrale thema van de Stripdagen vormen, betekent blijkbaar dat de tentoonstellingen in dat kader over de Arabische revolutie moeten gaan. Jammer, want het getuigt van weinig originaliteit en kennis. De Arabische wereld heeft zoveel meer te bieden en dat kwam niet goed uit de verf bij de Stripdagen. Niet alle Arabische strips hoeven politiek geladen te zijn.

Verspreid over Haarlem waren een aantal tentoonstellingen over Arabische strips en cartoons. Zo was iets verderop de tentoonstelling Chouf! Qra! (Kijk! Lees!). Ook hierbij was de revolutie de gemeenschappelijke deler. De tentoonstelling was vrij saai opgesteld. Een aantal muurtjes met daarop reproducties van strippagina’s. Wie op een gegeven moment dicht bij de cd-speler kwam, hoorde dat er op de achtergrond heel zachtjes Arabische muziek werd gedraaid, maar verder was er geen leuke aankleding. De Arabische cartoonisten zelf schenen ook in Haarlem te zijn, maar waren nergens te vinden.

Onder andere de tekeningen van de Syrische Ali Ferzat werden tentoongesteld. Zijn vingers werden in 2011 gebroken door de Syrische politie.


Illustratie: Ali Ferzat

Er was een gedeelte te zien uit de stripreeks The 99 uit Koeweit, een islamitische superheldenserie. De 99 helden hebben de 99 namen van Allah. De serie is zo populair dat Endemol er een animatieserie van heeft gemaakt. Ook hingen er reproducties van het werk van de Libanese Zeina Abirached, die in zwart-wit tekent met een ietwat abstracte tekenstijl. Haar stijl heeft wel wat weg van de verfilmde stripreeks Persepolis van Marjan Satrapi.


Illustratie: Zeina Abirached

Weer een eindje lopen verder was de tentoonstelling Stad van Klei van Milan Hulsing te zien, weggestopt in een erg kleine ruimte. Stad van Klei is gemaakt naar de roman Al Khaldiya van Mohamed el Bisaties. Hier waren wel originele tekeningen te zien, grote platen van de mooie tekenstijl van Hulsing.


Illustratie: Milan Hulsing

Wie iets van de Arabische sfeer mee naar huis wilde nemen, kon op de beurs nog terecht voor Arabica Stripkoffie. Maar dat kon dan weer niet opgedronken worden met Arabische koekjes, jammer.

Majda Ouhajji houdt van lange strandwandelingen bij zonsondergang, boeken lezen bij het haardvuur en mannen die durven te janken.

Majda Ouhajji, strips, 03.06.2012 @ 11:30

[Home]
 

1 Reactie

op 05 06 2012 at 16:19 schreef You On A Gin:

Ik zou ook een beetje teleurgesteld zijn dat de nadruk zo op het (recentelijke) politieke aspect lag.

Stad van Klei lijkt me ook gaaf, zeg.

En The 99, dat móet ik zien. Zijn er niet hele volksstammen die zoiets blasfemisch vinden? Zie bijvoorbeeld deze actie van Sony. Nu weet ik in dit geval eigenlijk niet of dit een beetje laf preventief besluit was of dat er reeds figuren vleermuispoep leipo over gingen.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS