Home » Archief » Coïtus spiritualis


[18.03.2014]

Coïtus spiritualis

René Süss

heij26
Illustratie: Fred de Heij

De katholieke theologe Marianne Moyaert zegt in Trouw:

‘Er is een tendens binnen de theologie vooral te focussen op teksttradities. De identiteit van het geloof zou dan gevormd worden door teksten. Ik noem dat, excuseert u mij, zéér protestants. Religieus leven draait niet vanzelfsprekend om het lezen en bestuderen van teksten. Neem de katholieke traditie. Het draait ook om rituele praktijken…’

‘Zéér protestants’! Ik beschouw dat niet als een diskwalificatie. Het is stellig zo dat na de verwoesting van de tweede tempel in het jaar 70 de bron van de Joodse spiritualiteit -noodgedwongen, maar niet malgré coeur!- in het tekstuele moet worden gezocht, in de teksten van de Schrift die niet alleen worden gelezen en bestudeerd – de ‘rituele praktijken’ -, maar waaruit en waarmee wordt geleefd: tekstuele spiritualiteit. (Zie in mijn De Geest bemint de buitenkant, p. 94-117). Als dat – ook – protestants is, sluit ik me daar graag bij aan.

Erotisch spel

Maar er is hier nog iets anders aan de orde. In de coïtus spiritualis, waarover later meer, worden de teksten, met name die van de Tora, in een onverwacht, maar voor de hand liggend, erotisch spel betrokken.

Bien étonné de se trouver ensemble’! Zoals Luther Paulus’ brief aan de Galaten zijn Kethe von Bor noemde – en dat was niet badinerend als grapje bedoeld! – zo veranderde ook Walter Benjamin de geliefde in een tekst en de tekst in de eigenlijke geliefde. Het was na de blauwtjes die hij bij Asja Lacis en Jula Cohn en ook bij de Duits-Russische Olga Parem (tijdens een verblijf op Ibiza) had gelopen, voor zijn gevoel noodgedwongen, het geval. Zijn lach immers hoe ‘zauberhaft‘ ook – ‘Wenn er lachte, ging eine ganze Welt auf‘ – wist tenslotte geen van de dames te vermurwen! Ik ken trouwens geen foto’s van Benjamin waarop hij ons, als was het maar flauwtjes, toelacht.

Hoe dan ook, beiden zowel Luther als Benjamin hielden er een geestelijke bruid op na.

Joods rechtssysteem

Overigens, in het Jodendom geldt dat het verhalende, het rituele en het morele niet tegen elkaar worden uitgespeeld. Zij kennen ook geen rangorde: ‘Le rite est le geste parallèle au récit‘ (M-A. Ouaknin). Het doen is het kenmerkende (Exodus 24:7). Dat wordt zowel in de halacha, het Joodse rechtssysteem, als in de haggada, de Joodse verteltraditie, duidelijk.

René Süss schreef onder andere Luthers Theologisch Testament, zijn proefschrift over het virulente antisemitisme van Maarten Luther. Hij maakte er een paar vijanden mee. Ook schreef hij De Geest Bemint de Buitenkant, over de lichamelijkheid in het jodendom. Zijn meest recente boek gaat weer over Luther en heet Luther, een Sympathieke Potentaat.

René Süss, 18.03.2014 @ 07:54

[Home]
 

5 Reacties

op 18 03 2014 at 09:11 schreef Pickelhaube:

Niet dat de Hieros Gamos en het letterneuken van de protestante Sola Scriptura hetzelfde zijn, maar dat houd je toch.

op 18 03 2014 at 17:26 schreef MNb:

“worden de teksten … in een onverwacht, maar voor de hand liggend, erotisch spel betrokken”
Vandaar de veelvuldige spirituele masturbatie onder theologen en andere religieuze tekstlezers. Ach, het houdt ze van de straat.

op 18 03 2014 at 20:06 schreef Pickelhaube:

@MNb Wat is het probleem met spirituele masturbatie nou weer? Het hele universum kwam voort uit een godheid die zat te rukken!

It is written in the Papyrus of Nes-Min that the Sun spake in his name Toum and said:
‘… I copulated with my fist, I emitted semen into my shadow, I ejaculated into my own mouth, I sent forth issue as Shu, I poured myself out as Tefnut. Shu and Tefnut … brought to me my eye … I wept over them: mankind came into being from the tears which came forth from my eye. Shu and Tefnut brought forth Keb and Nut, and Keb and Nut brought forth Osiris and the Blind Horus and Set and Isis and Nephthys from the belly, one after another, and they brought forth their multitudes upon this earth.’

op 18 03 2014 at 23:10 schreef Thomas E:

Ik snap van dit warrige stuk NIKS. Kom op, bij zo’n beetje elk geloof is ‘het doen’ (laatste alinea) een essentieel onderdeel. Het is gewoon de rituele beleving van de geschreven teksten, en die veranderen vaak mee met de tijd. Om daar ook nog een spirituele coitus in te willen zien…. ik vind ’t ver gezocht.

op 19 03 2014 at 00:01 schreef Thomas E:

Sorry, foutje. Moet zijn: ‘en die verandert vaak mee met de tijd’. Want slaat terug op ‘de rituele beleving’.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS