Home » Archief » ‘Bolkestein en Scheffer zouden trots op je zijn’; open brief aan Zihni Özdil


[20.04.2014]

‘Bolkestein en Scheffer zouden trots op je zijn’; open brief aan Zihni Özdil

Yannick Coenders en Timo Koren

jap12

Lieve Zihni,

Volgens een radiopresentatrice zei jij in De Balie dat Nederland een racistisch land was. Je corrigeerde haar: ‘Nee, Nederland is een door en door racistisch land.’ Een waarheid als een koe.

We zijn het vaak met je eens, Zihni. Je legt de vinger op de zere plek, je laat goed zien waar het schuurt, je strooit zout in de wonden van de multiculturele samenleving en zoals je over jezelf zegt: ‘Zo brengt de nieuwe generatie kritische, onafhankelijke allochtonen vastgeroeste kaders in de war.’

We steunen je, Zihni. Maar niet altijd.

Zelf verantwoordelijk

Je bent consequent, vind je zelf. Dat betekent voor jou dat je zowel kritiek op ‘links’ als op ‘rechts’ hebt, zowel op de autochtone machtshebbers als de Nederlands-Turkse gemeenschap. Maar dat verhult niet dat je in een spagaat zit, die we zichtbaar willen maken.

‘Mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk om hun integratie ter hand te nemen’ schreef Asscher in zijn integratieagenda. Hij vervolgt: ‘Integratie is een expliciete keuze voor een bestaan in Nederland.’

Sociaalwetenschappers als Maurice Crul en Willem Schinkel bekritiseren het idee van integratie. Integratie waarin?, vragen zij zich terecht af.

Institutioneel racisme

Integratie impliceert een norm van correct Nederlanderschap die samenvalt met veronderstelde gebruiken, normen en waarden van autochtone Nederlanders. Bovendien is het uitgangspunt van integratie dat ‘allochtonen’ geen deel uitmaken van de samenleving en daarbuiten staan. Schinkel stelt dat het ten onrechte impliceert dat autochtone Nederlanders per definitie geïntegreerd zijn. Wij sluiten ons bij hem aan. Je kan stellen dat integratie verschillen tussen groepen essentialiseert, wat neigt naar racisme. Het is dit type institutioneel racisme waar je zelf terecht veelvuldig tegen ageert.

Je stelt ons teleur, Zihni, omdat je Asschers idee van integratie niet alleen accepteert, maar ook nog eens uitdraagt.

Blanke, autochtone norm

‘Breek eens uit die etnische bubbel’, schreef je in NRC Handelsblad. Want als je na een dag hard werken in je restaurant voor je ontspanning via de schotel naar Turkse televisieprogramma’s kijkt, is jouw oordeel: niet geïntegreerd. En als je na een dag in de collegebanken gelijkgestemden opzoekt om een reis naar Istanbul te organiseren, is jouw oordeel: niet geïntegreerd.

Als het aan jou ligt, gaat die satelliet bij het vuilnis, want Pauw & Witteman of Nieuwsuur is het venster op de wereld waardoor elke Nederlander moet kijken. En mocht je als student over enige ambitie beschikken, dan dien je aansluiting te zoeken bij het corps. Zihni, wat jij van deze mensen vraagt is de blanke, autochtone norm te bevestigen en na te streven. Ruimte om je leven naar eigen inzicht vorm te geven, is wat jou betreft niet nodig.

Zwartekousenmentaliteit

Het beeld dat er essentiële verschillen bestaan tussen de culturen en mentaliteit van ‘allochtonen’ en ‘autochtonen’, die ook nog eens uniform zouden zijn, bevestig je. Frits Bolkestein en Paul Scheffer zouden trots op je zijn.

Je schrijft: ‘Met een (islamitische) zwartekousenmentaliteit kun je niet gedijen in de zakelijke top’. Waarom niet Zihni? Maakt het verkiezen van Mohammed boven Jezus Christus inzicht in aandelenmarkten, marketingstrategieën of ingewikkelde algoritmes onmogelijk?

Allochtonen die streven naar succesvolle carrières, moeten meer borrelen en netwerken, vind jij. Daarmee verhef je de realiteit tot norm: een realiteit waarin capaciteiten ondergeschikt zijn aan sociale contacten. Als we blijven uitgaan van netwerken en niet van capaciteiten, zal dat de hegemonie van de blanke elite enkel reproduceren.

Aangifte doen

Borrelen is leuk, dat vinden wij ook. Echter, als we wetenschappelijk onderzoek moeten geloven, verliezen we er vooral hersencellen door. Misschien een idee om borrels los te koppelen van sollicitatieprocedures? We drinken er graag een glas raki met je op.

In het kader van integratie pleit je voor het opeisen van burgerschap door zogenaamde ‘allochtonen’. Maar als Marokkaanse Nederlanders voor hun burgerrechten opkomen door aangifte te doen tegen een politicus die een hetze tegen hen voert, frame jij dat als ‘gimmicks van de goegemeente’. Je doet dat in het kader van vrijheid van meningsuiting, die je radicaal verdedigt. Daarbij maak je onderscheid tussen daden en woorden, waarbij je ‘linkse’ opiniemakers verwijt dat ze enkel racistische woorden aanpakken.

Etnische zuivering

Maar is dat onderscheid tussen daden en woorden wel zo helder? Als parlementslid een beleid voorstellen met als doel etnische zuivering, is dat geen daad? Op zijn minst zijn het woorden die oproepen tot daden. Dat Spekman en Samsom ook racistische uitspraken deden, doet daar niks aan af. Jij vindt dat dan ook aangifte tegen hen gedaan zou moeten worden. Het staat een ieder vrij aangifte te doen als hij vindt dat hem onrecht is aangedaan. Tegen die vrijheid protesteer jij met de woorden ‘Hup PVV’.

Velen voor jou zijn het zwijgen opgelegd, dus onze complimenten voor je volharding en je overtuigingskracht. We hopen dat je de tegenstrijdigheden in je betoog niet uit het oog verliest en dat je het concept integratie laat varen omdat het mensen beperkt en reduceert tot hun etniciteit.

Liefs,

Timo & Yannick

Timo Koren (@TimoKoren) en Yannick Coenders (@Yantje90) zijn masterstudenten Social Sciences. Zij maken het blog lekker stereotyperen, te volgen op Tumblr en Facebook.

UPDATE: Zihni Özdil schreef een repliek.

Coenders en Koren, 20.04.2014 @ 09:24

[Home]
 

39 Reacties

op 20 04 2014 at 10:15 schreef Sneebal:

Beste schrijvers,

Interessant stuk, want het prikkelt tot nadenken.

Wat wel direct storend prikkelt is de toon, badinerend en betweterig. Zo’n toon legt de lat hoog: als lezer verwacht je dan strakke punten en onderbouwing.

Met name het idee dat integratie niet puur door de heersende elite en massa bepaald kan worden is interessant. Jullie hebben kritiek op Asschers en Özdils beeld van integratie, Geef dan s.v.p. je eigen definitie, expliciteer je denkkader. Moet iemand wel of geen achting en interesse hebben voor de gebruiken, inclusief hoe en waarom, voor het land van vestiging? Basics als taal leren, werk vinden, meer bijdragen dan je neemt, zijn lang niet de norm geweest en dat wordt nu teruggedraaid. Zijn jullie het daarmee eens? Of zijn jullie totaal relativistisch? Zo van: integreren bestaat niet want de maatschappij is een optelsom van losse subculturen en iedereen doet gewoon wat hij wil?

En als je betweterig doet, redeneer dan strak.
Een voorbeeld: ‘Je schrijft: ‘Met een (islamitische) zwartekousenmentaliteit kun je niet gedijen in de zakelijke top’. Waarom niet Zihni? Maakt het verkiezen van Mohammed boven Jezus Christus inzicht in aandelenmarkten, marketingstrategieën of ingewikkelde algoritmes onmogelijk?”
Kom op jongens. Özdil heeft het over zwarte kousenmentaliteit (is bible belt), dus over dwingende religieuze wereldbeelden, eisen en gebruiken die slecht mengen met andersdenkenden.

Kortom, leuke invalshoek, maar niet overtuigend gebracht.

op 20 04 2014 at 10:23 schreef Peter:

De betweterige blaasbalg Sneebal zal anderen wel even vertellen dat ze niet zo betweterig moeten zijn.

En de tóón! Denk toch om je tóón!

op 20 04 2014 at 11:34 schreef jvdheuvel:

Kritiek op Asschers beeld van integratie is antisemitisme dus pas op.

op 20 04 2014 at 15:04 schreef Brenda van der Veer:

Leuk stuk van Willem Schinkel. Toch wil ik een paar opmerkingen maken over het begrip ‘integratie.’

Schinkel zegt dit:“De breed gedragen integratiegedachte bijvoorbeeld veronderstelt een verschil tussen “de” maatschappij en “niet-geïntegreerden”, alsof je een deel van de samenleving buiten haakjes kunt plaatsen.”

Vaak wordt met ‘niet-geïntegreerden’ mensen zonder werk bedoeld. Niet voor niets wordt er op gehamerd dat er te veel ‘allochtonen’ in de bijstand zitten, die zijn dan niet geïntegreerd.

Dan zegt Schinkel dit: “De term gaat er bovendien ten onrechte van uit dat “autochtone” inwoners per definitie geïntegreerd zijn.”

Dat is niet helemaal waar, ook ‘autochtonen’ zonder werk moeten een re-integratietraject volgen.

De spagaat van Zihni Özdil is dat hij discriminerende werkgevers als een probleem ziet en hen tegelijkertijd naar de mond praat door te stellen dat ‘allochtonen’ vaker moeten borrelen en netwerken.

op 20 04 2014 at 15:19 schreef MNb:

“als Marokkaanse Nederlanders voor hun burgerrechten opkomen door aangifte te doen tegen een politicus”
Dat vind ik nou net een teken van uitstekende integratie. Nou nog met zijn allen demonstreren op het Binnenhof als de Grote Blonde Leider naar buiten komt en de integratie is voltooid.
Dit artikel stemt inderdaad tot nadenken. Is de term integratie zodanig veranderd de laatste zeg 15 jaar dat ze een racistische lading heeft gekregen? Vergelijk ook Duindorp.

op 20 04 2014 at 15:26 schreef dewanand:

super tekst zeg, maar pas over een paar dagen posten wij een reactie, nu even gaan borrelen he met de paasmuisjes in onze 70 procent islamitische flat, en Wieroe heeft al wat lekkere paaseitjes gevonden van de vlindertjes in de tuin.

NOu nou, het kost niet echt veel Bioram en Biorom hoor om jezelf als kleurling, Unterkoelie of Unterneger bloot te integreren in de blanke beesten bende. Gewoon de blanke zijn broek laten uitdoen en je zwarte paal erin douwen he, bij blanke mannen achterin in vette witte reet, en bij blanke meiden twee zwarte palen voor en achter, zo willen wij zwarten en niet ariers het hier dus etnisch zuiveren, oftewel, wij willen alle Unterbleekscheten gewoon wegneuken en hen inferieure blanke KUT DNA uitnaaien met SM hard porno standjes uit de Indiase en Afrikaanse seksboekjes en Kama Sutras. Onderling als zwartkontjes lachen wij ons krom om dit te bespreken he. Puur het zwarte complot tegen het superierue BBB blanke, recessieve ras.

wij liegen niet, de zwarte Hitler en Black Fuhrer leeft nog en die wil de aarde BLEEKschetenvrij maken. Ooit gehoord van Counter racism, nou zonet las je er wat van.

dewanand en Wieroe
hindoe fundamentalisten

op 20 04 2014 at 17:08 schreef Thomas Cool / Thomas Colignatus:

Het stuk van Coenders en Koren en de repliek van Oesdil gelezen hebbend, maar niet de achterliggende documenten, krijg ik de indruk dat het weinig zin heeft de achterliggende documenten te lezen, en dat Oesdil waarschijnlijk gelijk heeft. De fout van Coenders en Koren is dat ze in het begin geen duidelijke definitie van “integratie” geven, terwijl Oesdil scherp spreekt over burgerschap. Terwijl zij zo tegen de boom rijden, verdienen Coenders en Koren wel het compliment dat zij geen vaag en algemeen stuk schreven (zoals Hassnae onlangs), maar concreet ter zake kwamen.

op 20 04 2014 at 17:27 schreef Peter:

Thomas wat is de bedoeling van de verbastering ‘Oesdil’? Kun je niet eens het respect opbrengen iemands naam te spellen zoals het hoort? Het is ‘Özdil’, niet Oesdil.

op 20 04 2014 at 18:37 schreef dewanand:

namaste Thomas, ea Fnaakters,

Thomas praat als een exacte denker, en stelt deze vraag aan de Peeskamergeleerden op Frontaal Naakt:
‘De fout van Coenders en Koren is dat ze in het begin geen duidelijke definitie van “integratie” geven, terwijl Oesdil scherp spreekt over burgerschap.’

Nou hierom verwijst Wieroe hem naar onderstaande analyse die hij dus aan mij dicteerde in prehistorisch katten Sanskriet:

WEBpublication BOOK WART0141 / EPAGE 41 of 92
Een Dynamisch Vreemdelingenbeleid
Hindu nazism (Hindoe nazisme)
2.0. Breinfase 2:
Oplossen van de oplossingen
2.12. Theorie betreffende integratie

(let wel: zie ook integratie hfst 2.12.1 en 2.12.2, even doorklikken)
http://www.dewanand.com/dynamisch41.htm

Triest is dat niemand Wieroe serieus wil nemen omdat men hem maar een domme lage kaste koelie homokat vindt met te kleine hersenen en een te laag IQ. Men zegt tegen Wieroe overal: ‘haahaha kutkoeliekat, maak dat de kat wijs’. Hierom heeft Wieroe nu dus een heel kattenleger gemobiliseerd in Delft, bestaande uit duizenden slapende katten cellen in warme mandjes en die eten krachtvoer uit het superieure nazi Duitsland van 1940.

dewanand en Wieroe
hindoe fundamentalisten

op 20 04 2014 at 19:02 schreef Jelmer Renema:

Timo, Yannick,

Er zit volgens mij wel degelijk een waardevol element in het denken van Zihni, waar jullie helemaal overheen stappen. Dat element is dat er geen schot zit in de integratiediscussie zolang je niet gaat naar een situatie waarin het Nederlanderschap gedefinieerd wordt in termen van burgerschap, in een serie rechten en plichten, in plaats van in etnische termen of culturele termen.

Het waardevolle aan die manier van denken is dat het een uitweg biedt uit de impasse tussen botte culturele assimilatie enerzijds en multiculturaliteit, die (zo is de redenering) in de praktijk altijd op tweederangs burgerschap neerkomt.

Natuurlijk zitten daar allerlei problematische elementen omheen. De oproep om vooral bij het corps te gaan kwam ook op mij als bizar over. Met name het feit dat verschillende vormen van achterstelling weleens in elkaar kunnen haken (iets wat jullie wel aankaarten) maakt het allemaal stukken ingewikkelder.

Daarbovenop komt nog eens een flinke saus van ad-hominems en andere onzuivere argumenten (waarom hebben jullie het nog niet opgelost, als jullie het zo goed weten?). Jammer dat zo’n goed idee zo’n onzuiver argumenterende zegsman heeft.

op 20 04 2014 at 19:23 schreef Thomas E:

Ik vind dit een beetje muggenziften over het woord integratie. De schrijvers van bovenstaand stuk doen net alsof Özdil met integratie bedoelt: het verloochenen van je culturele identiteit en meeheulen met de autochtone witmensch.

In zijn weerwoord beargumenteert Özdill m.i. uitstekend, dat hij bedoelt dat je als nieuwkomer moet proberen om je de landelijke mores enigszins eigen te maken – tenminste, als je professioneel gezien een rol van betekenis wil spelen in je nieuwe land. Daar lijkt mij niks mis mee; je hoeft je roots er helemaal niet voor te verraden. Je wil gewoon volop meedoen in je nieuwe land en niet aan de zijlijn blijven staan. Daarvoor moet je o.a. de taal perfect beheersen en wat ongeschreven ‘codes’ kennen. Je mag dan met recht EISEN dat men je evenveel kansen biedt als ieder ander.

Özdill heeft dus een punt als hij de schrijvers beschuldigt van: ‘allochtonen betuttelen in de naam van multiculturalisme’.

op 20 04 2014 at 20:13 schreef Ralph van der Geest:

Heeft schedelmeter Asscher al blijk ervan gegeven dat ie ‘aanstoot’ neemt? En verder meen ik dat Özdil zich heeft laten interviewen door de riool-tv van GeenStijl, hetgeen hem inmho volstrekt ongeloofwaardig maakt ongeacht wat ie verder over net gelijk wat zegt.

op 20 04 2014 at 22:17 schreef Paul-Peter Theulings:

Als je aanhanger bent van een religie waarvan de heilige teksten intolerant zijn tegenover anders- en ongelovigen zal dat je niet helpen bij integratie met die ongelovigen.
Als vervolgens de intolerante teksten geciteerd worden bij religieuze bijeenkomsten krijgt het wij tegen zij gevoel nog meer voeding.

op 21 04 2014 at 00:06 schreef dewanand:

citaat:
op 20 04 2014 at 22:17 schreef Paul-Peter Theulings:

‘Als je aanhanger bent van een religie waarvan de heilige teksten intolerant zijn tegenover anders- en ongelovigen zal dat je niet helpen bij integratie met die ongelovigen.’

nou paul, hoe klinkt onderstaande heilige tekst in jou lange, witte flapoortjes? Stel nou dat je moeder dit dewanistisch gedicht elke avond had voorgelezen, hoe zou jij je nou voelen ipv jip en janneke en hans en grietje aan te horen als oerhollands kleutertje?

in nazi duitsland lazen de ouders ook alleen nazi slaapliedjes voor geschreven door hitler zelf he voor de kleine witte Ubermensjes.

jong geleerd is oud gedaan toch?

zie dit:
WEBpublication EBOOK wart0201 / EPAGE 3 of 87
Uitstervende Nederlanders
Mein Kampf, deel 2

0.3. Vishnu zegent germaanse Nederlanders
is een dewanistisch gedicht vanuit Hindoelander viewpoint uit 2005:

http://www.dewanand.com/kampf03.htm

op 21 04 2014 at 09:22 schreef Thomas Cool / Thomas Colignatus:

Namaste Peter: Excuses voor de verkeerde schrijfwijze. In het Duits wordt o-umlaut ook als oe geschreven. Ik was hierdoor zodanig afgeleid dat de z een s werd. Dus het had Oezdil moeten zijn.
Namaste Thomas E: In de eerste alinea schrijf je Oezdil met een enkele l, in de tweede alinea twee l-en, Oezdill, dus ik verwachtte in de derde alinea drie l-en, dus Oezdilll, maar je schreef weer twee, Oezdill.
Namaste Denawand: In je gedicht schrijf je over “wiskundig ondefineerbare leegte”. Hoe kun je over leegte spreken wanneer je niet kunt aangeven wat het is ? Zie eventueel https://boycottholland.wordpress.com/2014/04/14/a-short-focus-on-nothing/

op 21 04 2014 at 09:36 schreef Han van der Horst:

Zihni geeft gewoon iedereen op zijn lazerij. Wat dat betreft lijkt hij op Edward Said die ook als hij op rondtocht was in Egypte of elders in het Midden-Oosten zijn bewonderend publiek er ongenadig van langs gaf om zijn intellectuele gemakzucht. Dat van het oriëntalisme liet hij even liggen. Dat was voor in het westen.

op 21 04 2014 at 20:52 schreef edo:

@Han van der Horst
Ja en daar had Edward Said groot gelijk in, zijn werk werd door sommige mensen geinterpreteerd als een soort verheerlijking van de Islamitische cultuur, en een haatbrief naar alles uit het Westen. Terwijl zijn werk juist was bedoeld om al het essentialisme af te wijzen.
Ik vind Zhini zijn aanklacht tegen vaak ‘linksige’ types wat geforceerd en vaag, waarmee hij ieder ‘linksig’ type verdacht maakt, dat vind ik dom. Voor de rest vind ik dit stuk ook niet veel nuttigs inbrengen, en versimpelt het de stellingname van Zihni.
Het is een beetje gepolemiseer tussen mensen die het eigenlijk niet heel erg met elkaar oneens zijn.

op 21 04 2014 at 21:06 schreef Peter:

Zihni Özdils boodschap is dat je als allochtoon met de autochtonen mee moet doen als je iets wilt bereiken in Nederland. Een legitiem standpunt, maar daar hebben Timo en Yannick dus moeite mee. Dat mag kennelijk niet, gezien de kritiek die ze oogsten. Zie bijvoorbeeld Thomas E, die niet ziet wat er mis mee is dat je je als ‘nieuwkomer’ aanpast aan de landelijke norm.

Dude, het gaat allang niet meer over ‘nieuwkomers’, maar over mensen die hier geboren zijn. Vaak zijn hun ouders hier zelfs geboren. De landelijke norm wordt dus ook door hen bepaald.

Wie dat zegt, wordt er door Zihni van beschuldigd allochtonen ‘klein te willen houden’. Ik beschuldig Zihni ervan dat híj allochtonen klein wil houden.

Balnke autochtonen zullen zich ervan moeten doordringen dat ze steeds minder de meerderheid vertegenwoordigen. In Amsterdam in elk geval al niet meer.

Het zijn dus niet de allochtonen die moeten gaan borrelen, maar de autochtonen die uit hun wittemannentoren zullen moeten afdalen. Tenzij ze geïsoleerd van de rest van de wereld willen verkommeren.

Mij lijkt het dus dat Timo en Yannick iets zéér nuttigs inbrengen, en dat Zihni straks achterblijft met de borrelende witte mannen.

op 21 04 2014 at 21:33 schreef vander f:

@Peter,
op zich zit daar zeker wat in, het afdalen uit de ivoren witte toren, maak echter niet van Amsterdam het landelijk gemiddelde, daar heeft men in Amsterdam,
= vooral ook ‘de media’, nogal eens een handje van.
Maar goed, aanpassen of assimileren, daar zit wat mij betreft een enorm verschil tussen, voordat je het weet zit je in een forse zwart/wit discussie die nergens voor nodig is, en ook nergens over gaat want er worden dan onmogelijke en onwenselijke eisen aan mensen gesteld.

op 21 04 2014 at 21:54 schreef Thomas E:

Peter, als ik in Amerika een behoorlijke job wil vinden moet ik het Engels goed beheersen en me gedragen als de meeste Amerikanen. Ik moet een aantal ‘codes’ kennen, zoals dat ik geen ontslag moet riskeren omdat het sociale vangnet minimaal is. Zo werkt het nu eenmaal.

Volgens mij betoogt Özdil precies hetzelfde voor allochtonen in Nederland. De praktijk wijst uit dat je anders vrij kansloos bent. En daar hoef je helemaal geen corpslid of Rotarylul voor te worden, allerlei borrels af te lopen of blonde autochtonen te imiteren. Blijf jezelf, maar toon aan dat je in een organisatie goed inzetbaar bent. Dat zal ook blijven gelden als straks 60% van NL ‘gekleurd’ is.

En het is een grof schandaal dat mensen die hieraan voldoen, alleen op hun naam of huidskleur niet aangenomen worden. Dat onrecht zal ik met al mijn inzet helpen bestrijden.

op 21 04 2014 at 21:57 schreef Paul-Peter Theulings:

Het is beide, Peter. Als allochtonen borrelen met de autochtonen is dat goed,
als autochtonen uit de wittemannentoren naar bijvoorbeeld kwakoe festival gaan is dat ook goed. Misschien worden de autochtonen wel op die borrel uitgenodigd om naar kwakoe te gaan.

Gedachtes over welke kleur de meerderheid heeft moeten irrelevant zijn. Ik ben een blanke autochtoon, maar daarmee vertegenwoordig ik niets. Met mijn schoenmaat 41½ vertegenwoordig ik ook niet de groep mensen met die schoenmaat.

op 21 04 2014 at 22:04 schreef Peter:

Thomas, eerst heb je het over nieuwkomers en nu moeten ze de taal leren beheersen.

Je hebt geen idee waar het over gaat. Het is allang geen 1977 meer, hoor.

En je gedragen ‘als de meeste Amerikanen’ is onmogelijk. Dat kan echt niemand.

op 21 04 2014 at 23:12 schreef Thomas E:

“Thomas, eerst heb je het over nieuwkomers en nu moeten ze de taal leren beheersen.”

Beide dingen zei ik al in mijn 1e reactie, Peter. Maar goed, we zitten kennelijk op verschillende sporen. Je hebt notabene zelf een vrouw, die sociaal en professioneel meedoet in Nederland (voor kranten werkt, TV-optredens heeft etc) en toch haar moslimidentiteit behouden heeft. En met dit alles hartstikke succesvol is. Hoe kan je dan niet snappen wat ik bedoel??

op 22 04 2014 at 00:20 schreef MNb:

@Thomas E: wat je schrijft over de VSA is simpelweg feitelijk onjuist. Miami bv. heeft in de meerderheid een Hispanic bevolking en de eerste taal daar is Spaans. Dat is niet uniek; vijftig, zestig jaar geleden waren er hele wijken in New York waar je met Engels evenmin terechtkon, maar wel met bv. Italiaans.

Als we het hebben over integratie, moeten onze Marocjes hier dan een voorbeeld aan nemen?

http://www.nu.nl/binnenland/3757252/vierhonderd-supporters-uitgesloten-bij-heracles-ajax.html

Zulks is immers een goede oude autochtone traditie.

op 22 04 2014 at 05:36 schreef Peter:

Ja Thomas, laten we het hebben over Hassnae, die steevast een berg haatbagger over zich heenkrijgt als haar naamt valt, als ze op TV is, iets in NRC publiceert of een tweetje plaatst. Eigen schuld natuurlijk, had ze maar lid moeten worden van het corps en als een fatsoenlijke, geïntegreerde Nederlander de stukjes van Elma Drayer moeten onderschrijven.

op 22 04 2014 at 06:57 schreef Thomas E:

MNb, je weet precies wat ik bedoel maar vind het – zoals je al vaker toegegeven hebt – lekker om een beetje te jennen. Als jij je niet in de Surinaamse culturen verdiept had en je als Hollandse beterweter was gaan gedragen, dan was je daar ook nooit aan de bak gekomen.

op 22 04 2014 at 08:48 schreef babs:

Thomas E,
Ik werk voor een Amerikaanse multinational. Het aanpassen van het bedrijf om het interessanter te maken voor alle mogelijke minderheden is top-prioriteit. Zo is de gehele personeelsadministratie aangepast om het transsexuelen mogelijk te maken van geslacht te wisselen. Trots wordt melding gemaakt van prijzen dat we het beste bedrijf zouden zijn voor Spaanstalige ingenieurs of oud-strijders. Dit is niet uit principe; het aanpassen aan talent is noodzaak.

In veel werkgroepen ben ik de enige blanke man en ook hoog in de organisatie zitten allerlei minderheden.

Vooral bedrijven die actief zijn in een streng gereguleerde markt kunnen zich nog veroorloven corps vriendjes te blijven uitzoeken. Wie CEO van Slick&Messy Advocaten wil worden kan inderdaad beter lid worden van het Leidse studenten corps. Voor alle anderen geldt: ontwikkel je talenten en de beste, meest succesvolle bedrijven zullen zich aan jou aanpassen. Nederland ligt op dit gebied nog wel een beetje achter. Om dat te veranderen denk ik dat minderheden zich het best kunnen organiseren. Aanpassen aan de norm zou ik niet aanraden, tegen de tijd dat je klaar bent met je studie is de norm veranderd.

op 22 04 2014 at 10:00 schreef Thomas E:

Oké, ik geloof dat ik oud begin te worden.

Maar nogmaals, corps- en Lions-gedoe bedoel ik TOTAAL niet met aanpassing aan de ‘gangbare norm’. Dan associeer je je met nog geen 2% van de bevolking; lijkt me niet effectief. Ik bedoel simpelweg: het Nederlands goed beheersen, opleidingen volgen en weten wat je wel en niet moet doen om mee te komen in onze maatschappij. In mijn wereld, de medische, zie ik niet anders dan geslaagde voorbeelden hiervan. Het wemelt van de ‘etnische kleuren’; stuk voor stuk mensen die hun schouders eronder gezet hebben en ervoor gingen in hun nieuwe vaderland. Ik weet niet of Zihni dit bedoelt, maar ik in elk geval wel.

op 22 04 2014 at 12:39 schreef dewanand:

citaatje:
op 21 04 2014 at 09:22 schreef Thomas Cool / Thomas Colignatus:
‘Namaste Denawand: In je gedicht schrijf je over “wiskundig ondefineerbare leegte”. Hoe kun je over leegte spreken wanneer je niet kunt aangeven wat het is ? Zie eventueel’.

Namaste Thomal Cool, ole ole,

Betoon Eer en respect aan de laatste, uitstervende, 12 miljoen Germaanse Hollanders, door alvast boeketjes te haken voor hen polder graven. Halleluja, houzee, wij vieren de lege toekomst van Nederland, zonder enige oerHOLlander (dus BBB blanke hollanders tot 7 generaties, bla bla).

De beruchte Hindoelander stelling, Blaf vers HONDOElander 2.1:

Een Nederland met 60,56 procent buitenlanders en niet originele, blanke Hollanders, dus alle allochtonen is ook voor 60,56 procent leeg.

Ja he, fysisch en natuurkundig gezien is een ruimte nooit leeg, en wij weten niet eens wat voor rare, metafysisische deeltjes er bestaan, denk simpel: de gedachten van Wieroe bestaan uit metafysische deeltjes zonder massa (in ons MEST Universum) maar hoe en wat is totaal onbekend hiervan.

Wieroe en ik willen begrijpen waarom wij wel/niet bestaan gedurende periode: Tn t/m T(n+1) in onze huidige inferieure koolstoflichamen.

op 22 04 2014 at 13:13 schreef babs:

Thomas,
Is de specialistenwereld in NL ook niet zo’n in-crowd-wereldje? Dat dacht ik altijd, maar misschien zit ik er naast.

Als (zelfs) daar, in die gereguleerde omgeving, gewoon de besten worden geselecteerd is het beter gesteld dan ik dacht.

op 22 04 2014 at 15:21 schreef Thomas E:

Babs, ik kan je verzekeren dat dit zo is. Libanezen, Israëliërs, Tunesiërs, zwarte Cubanen, het werkt allemaal samen binnen maatschappen. En het zijn vaak de beteren!

op 22 04 2014 at 15:28 schreef MNb:

Thomas E, als jij je simpele meninkjes onderbouwt met een grotelijks versimpelde weergave van de feiten moet je niet jammeren over “jennen” als je gecorrigeerd wordt. Je opmerking over mij in Suriname is zelfs zo oppervlakkig dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen om je duidelijk te maken hoe het wel zit. Ik beperk me dus maar tot “ik voel me meer Nederlander in Suriname dan in Nederland zelf.”
Kijk maar hoe je denkt dat ik weet wat ik bedoel.

op 22 04 2014 at 15:46 schreef Thomas E:

Sorry hoor MNb, maar jij komt zelf met ‘bewijzen’ aan die helemaal geen bewijzen zijn: een zg autochtoon voetbalrelletje, waarvan je in de verste verte niet weet óf en hoeveel allochtonen daarbij betrokken zijn. Dus gewoon ff dimmen.

op 22 04 2014 at 17:25 schreef babs:

Tx. Wist ik niet. Ik heb de indruk dat het vroeger, 15 jr terug, anders was.

op 22 04 2014 at 20:34 schreef MNb:

Domme, domme Thomas E kan niet lezen. Ik heb nergens beweerd dat bij dat voetbalrelletje allochtonen betrokken waren. En jij bepaalt alleen op je eigen website of ik ga dimmen en hoeveel. Tenslotte produceer je een tu quoque en schuivende doelpalen inéén om de aandacht van je eigen falen af te leiden.
Niet je beste commentaar ooit, Thomasje.

op 22 04 2014 at 20:55 schreef Thomas E:

MNb, lees je eigen commentaar nou eens:

“Als we het hebben over integratie, moeten onze Marocjes hier dan een voorbeeld aan nemen?

http://www.nu.nl/binnenland/3757252/vierhonderd-supporters-uitgesloten-bij-heracles-ajax.html

Zulks is immers een goede oude autochtone traditie.”

op 22 04 2014 at 21:22 schreef Thomas E:

Sorry, te snel op de verzendknop gedrukt. Je hebt me verkeerd begrepen. Ik beweer NERGENS dat jij gesteld zou hebben dat er allochtonen bij dat voetbalrelletje betrokken waren. Integendeel, jijzelf voerde dat relletje JUIST op om aan te tonen dat je je als Marokkaan beter niet kunt aanpassen aan deze ‘autochtone traditie’. Daar bracht ik tegenin dat er bij die 400 relschoppers best allochtonen betrokken kunnen zijn. Niemand die dat op dit moment nog weet. Kortom, slecht voorbeeld.

op 22 04 2014 at 21:58 schreef Thomas Cool / Thomas Colignatus:

Namaste Denawand: “Wieroe en ik willen begrijpen waarom wij wel/niet bestaan gedurende periode: Tn t/m T(n+1) in onze huidige inferieure koolstoflichamen.”
Ik geef toe, het is een onplezierig inzicht, maar jullie zijn er zelf over begonnen, ook al heeft Wieroe wellicht geprobeerd om je ervan af te houden. Maar in de wiskunde kun je alleen bestaan wanneer je ook gedefinieerd bent. De leegte ontstaat niet door afwezigheid van definitie maar juist door definitie van leegte (die jij afwees). Dus willen jij en Wieroe bestaan, al was het maar even van Tn tot T(n+1), dan verlangt de wiskunde een definitie. Als je een goede definitie hebt, is dat nog niet genoeg voor twee, en moet je misschien eerst voor jezelf of eerst voor Wieroe kiezen. Ik spreek natuurljk vanuit de luxe dat er voor mij wel een definitie is, maar ik hoop dat je inspiratie vindt om zowel voor jou als Wieroe een definitie te vinden. Niet zomaar een, maar de juiste.

op 23 04 2014 at 22:50 schreef dewanand:

Namaste Thomas Cool, ole ole,

Mooi antwoord en reactie, met zorg opgesteld. Kom aub verder met ons dit probleem onderzoeken op het grote politics.be forum, in rubriek godsdienst. Maak account zou ik zeggen en stuur pb naar mij, mijn naam is gewoon dewanand op dit grote forum.

http://forum.politics.be/index.php

Fundamenteel gezien denk ik, net als Peter en vele andere blote Fnaakters dat wij gewoon ons nuchtere, gezonde, oerHOLlandse boeren verstand moeten gebruiken om de problemen in onze dolgedraaide Multikukeluku aan te pakken door zelf de poten en klauwen uit de mouwen te steken. Hier is Peter al heel lang mee bezig en zelfs Wieroe neemt nu daar zijn petje voor af.

Tsja he, Wat is Nederland zonder Frontaal Naakt?

Is Frontaal Naakt nou de Nieuwe Post-moderne Hollandse denk- en levensstijl in alle kleuren van de regenbogen die boven de Hollandse Polders schitteren?

Waar is het poedelnaakte legertje van Frontaal Naakt dat gewapend met scherp geslepen vibrators aanvalt?

dewanand en Wieroe

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS