Betrokken moslims
Hassnae Bouazza
Illustratie: Willy Pogany
Er gaat geen dag voorbij of columnisten, opiniemakers en gasten in televisieprogramma’s uiten hun afkeur van en weerzin tegen Geert Wilders en zijn PVV. Herman van Veen en Peter R. De Vries maakten er een hele show van. Ook het overgrote deel van de Nederlandse bevolking laat duidelijk merken Wilders en zijn kornuiten niet te lusten – zie de winst van zowel D66 als GroenLinks bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen; partijen die fel ageren tegen de PVV.
De vraag van Farid Azarkan van het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders in nrc.next van 25 maart, waar alle fatsoenlijke Nederlanders blijven die stelling nemen tegen Wilders, is dus grote onzin. De autochtone, niet-islamitische Nederlander laat zijn mening luid en duidelijk horen.
Het probleem zit hem bij de moslims die kennelijk liever onderuitzakken en anderen deze taaie klus voor hen laten klaren. Ondertussen klagen ze over stigmatisering door Wilders, want klagen zonder actie te ondernemen, dat kunnen moslims – geïntegreerd als ze zijn in de Nederlandse samenleving – inmiddels net zo goed als Nederlanders.
Oprichter van de Poldermoskee Mohamed Cheppih vraagt zich in hetzelfde artikel af waarom nu net moslims zouden moeten opstaan tegen Wilders, want “We zijn toch Nederlanders?” Zeker, dat zijn we. Maar daar gaat de discussie ook niet over. Wilders maakt een groteske karikatuur van de islam om zo angst te zaaien. Dan kun je, zoals het gros van de moslims doet, daarover je schouders ophalen en mompelen dat het niet klopt, dat je Nederlander bent, dat Wilders een nazi is, maar dat zal zijn aanhang er niet van weerhouden om op hem te stemmen.
En ook al zijn zijn ideeën praktisch niet uitvoerbaar, het ongenoegen, het wantrouwen en de onderlinge haat blijven bestaan en dat mag je als betrokken moslim niet negeren.
Moeten moslims een gezamenlijk front vormen en één geluid tegen Wilders laten horen? Welnee. Dat zouden ze zelfs niet kunnen als hun leven er vanaf hing. Islamitische eenheid is een illusie. Dat is op zich in deze context een zegen, omdat het Wilders’ theorie van de islamisering onderuit haalt. Moslims zijn niet eens in staat één vaste dag te bepalen voor het begin van de Ramadan of het Suikerfeest, laat staan dat ze zoiets ingewikkelds voor elkaar zouden krijgen als ‘de islamisering van de Westerse samenleving’. Ik bedoel, de coördinatie, organisatie, professionele daadkracht en concessies die daarbij nodig zullen zijn!
Los van het feit, dat een gezamenlijk front niet haalbaar is, is het ook helemaal niet nodig. Moslims kunnen individueel hun stem laten horen. Laten zien dat discussie en zelfkritiek geen taboe zijn en dat ze er niet voor terugdeinzen de moeilijke gesprekken aan te gaan. Het probleem is namelijk niet Wilders, het probleem is dat er zaken zijn waar autochtonen zich aan ergeren. Dat er een angst voor moslims heerst waardoor mensen kennelijk blind achter een charlatan aanlopen die deze angst exploiteert en het feit, dat hij bedreigd wordt, uitbuit (dat verheft hem namelijk boven alle kritiek).
De Koran bevat geen oproep om niet-gelovigen te doden. Ook is het niet de heilige plicht van moslims de jihad tegen Europa te voeren. Waarom schrijven de liberale islamkenners niet vaker opiniestukken waarin ze zijn onzin aantonen? Zo moeilijk is dat niet.
Waarom klimmen prominente moslims wel in de pen als geloofs- of groepsgenoten onheus bejegend worden, maar nemen ze nooit de moeite om hand in eigen boezem te steken en de eigen groep aan te spreken op wangedrag? Als je steeds in het geweer komt als er een moslim van zijn fiets valt, is het wel zo sportief ook moslims tot de orde te roepen die zich misdragen jegens andersdenkenden. Als je het opneemt voor Marokkaanse jongeren die geen stageplek kunnen vinden, moet je ook de jongeren aanpakken die het leven van hun buren zuur maken.
De harde kern van de racisten die achter Wilders aanhuppelen, bereik je er niet mee, maar de vele mensen die oprechte zorgen hebben, wellicht wel. Toon aan dat je meer kunt dan verontwaardigd “Racist!” roepen. Wilders neutraliseer je door als moslim niet meteen in de pen te klimmen als er een cartoon verschijnt die je niet aanstaat en door de manier van leven van autochtonen te respecteren; het is van de zotte dat autochtonen uit hun huizen worden gepest, dat vrouwen voor hoer worden uitgescholden en dat cameraploegen sommige buurten niet in kunnen. Wilders is onvermoeibaar en zijn tegenstanders moeten dit ook zijn. Niet de schouders ophalen, maar het gesprek, het debat, de discussie en de verbale strijd aangaan.
Moslims moeten dus niet afwachten op de Fatsoenlijke Nederlanders die ho zeggen. Ze moeten dat zelf doen. Kom op, zeg. Religie maakt je niet wilsonbekwaam, ook al zou je dat soms denken als je de idiote fatwa’s hoort. Moslims kunnen prima voor zichzelf zorgen, dat hebben ze de afgelopen jaren wel aangetoond. Laat hen nu ook eens aantonen dat ze niet bang zijn hun handen uit de mouwen te steken en het intellectuele debat aan te gaan.
Vandaag verschenen in nrc.next. Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) schrijft voor Vrij Nederland, De Volkskrant, NRC Handelsblad, en de Arabische site van de Wereldomroep. Tot voor kort was ze te bewonderen in Vrouw & Paard. Dat ze nog tijd heeft om in het geheim voorbereidingen te treffen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland, mag een wonder heten. Volg haar op Twitter.
Hassnae Bouazza, 29.03.2010 @ 13:02
35 Reacties
op 29 03 2010 at 13:48 schreef Mirjam Janssen:
Mee eens, Hassnae. Je artikel past in een ervaring die ik laatst had. Ik werd benaderd door een stichting die scholen wil mengen in mijn woonplaats met het verzoek mee te denken. Ik zei meteen dat er wel allochtone kinderen naar de witte basisschool van mijn dochter konden komen. Een vrij goede school op tien minuten fietsen van een overwegend moslim ‘prachtwijk’. Ik kreeg onmiddellijk te verstaan dat dit geen optie was. De mevrouw van de stichting was er wat vaag over, maar het kwam erop neer dat de moslimouders zich niet wilden inspannnen (te ver, te veel gedoe). Mengen kon wat haar betreft alleen andersom. Ik denk dat moslims ook passief blijven door het gedrag van dit soort brave autochtonen, die redderen en regelen zonder enige inspanning terug te verwachten. Dat irriteert mij des te meer, omdat moslims zelf het meeste belang hebben bij hun eigen emancipatie en de ontwikkeling van hun kinderen.
op 29 03 2010 at 14:14 schreef Haes:
Dit soort stukken zijn bemoedigend, vind ik. Met de gezamenlijke inspanningen van “goede” autochtone en allochtone Nederlanders kunnen we er wel voor zorgen dat de komende verkiezingen de PVV niet verder komt dan het margeverschijnsel dat het in feite is.
@Mirjam Janssen. Wat bedoelde die mevrouw van de stichting precies met “alleen andersom”? Dat ze haar slechter presterende leerlingetjes wel wilde afvoeren naar de “zwarte scholen” in de prachtwijk, of zo? Commentaar overbodig, lijkt me.
op 29 03 2010 at 14:25 schreef mariska:
Er was toch een cabaretiere uit Turkije die liefde wilde geven aan Wilders? Humor is altijd goed, je moet vooral van je hart geen moordkuil maken.
Met kopvoddentax zet PVV zich buiten spel. Ik denk oprecht het Wilderskamp geen last zal geven aan mensen die niet dwingend zijn. Maar dat dwingelanden, dat moet je in nederland niet laten dooretteren. Ik ben juist heel erg onder de indruk van Hafid Bouazza, het is altijd dapperder om je “vrienden” tegen te spreken dan je “vijanden”, nog zo’n held:
http://player.omroep.nl/?aflID=10779657
op 29 03 2010 at 14:30 schreef Benech:
Hassnae: Ik denk dat dat voor elke voor elke politiek tegengeluid geldt. Probleem is alleen dat, over de bank genomen, Nederlanders lui zijn. Ik weet nog in de tijd dat Wilders zich nog niet had afgescheiden en Rita Verdonk bon ton was, ik op een internetforum een discussie had met een jongen. Die was het in heel veel punten oneens met het huidige bestel, was het nog meer oneens met Rita Verdonk, maar hij vond het zeer aansprekend dat ze een “beweging” leidde. Partijen waren statisch, maar het woord “beweging” vond hij lekker “dynamisch”. Toen ik hem vroeg om zelf dan maar aan het werk te gaan, en zelf een beweging op te richten die wel aan zijn idealen voldeed, was zijn reactie van: “ja maar dat lukt me nooit, ik krijg nooit voldoende invloed” enz. Toen ik hem erop wees dat Pim Fortuyn ook in een keer 26 zetels binnen haalde, had meneer geen tijd.
Tsja, moraal van het verhaal is dat de meeste mensen liever schhreeuwen vanuit de marge dan ook maar een letter op papier te zetten.
op 29 03 2010 at 14:40 schreef mariska:
Het ging om Nilgun Yerli, die ook jarenlang in nederland gewoond heeft en sinds 2006 weer in Turkije woont.
Intellectueel debat is mooi, ook als aanscherping van het denken maar nog nuttiger vindt ik informatie en kennis. Zoals wat Hassnae over de Koran kan zeggen of films die een completer beeld geven van hoe een samenleving in elkaar zit.
op 29 03 2010 at 15:05 schreef vetklep:
Helemaal en van harte eens!
Een klein puntje: die “angst”. Als in islamo”fobie”. In bijna alle gevallen is het volgens mij islam-ergernis en geen angst, een enkele gillende hystericus daargelaten.
Wie zich geergerd uitlaat over gristenen of gristendom wordt toch ook niet voor christofoob uitgemaakt?
Bovendien zou er niks over islam (of gristendom) te foeteren zijn als we er niet steeds onnodig mee zouden worden geconfronteerd.
Voor de rest denk ik dat het heel snel weer gezellig wordt als het kan zoals Hassnae schrijft.
op 29 03 2010 at 15:27 schreef Tjerk:
Grappig dat Fazarkan vraagt waar alle fatsoenlijke Nederlanders blijven die stelling nemen tegen Wilders. De jaarlijkse landdag van Nederland Bekent Kleur is net geweest (oké daar komt idd geen hond op af); blanke Nederlanders schrijven de Joop vol met hun afschuw over de PVV; en op het web, in krantenkolommen en praatprogramma’s wordt er regelmatig hoofdschuddend gesproken over Wilders’ laatste oprispingen.
Wat wil men nog meer? Dat er honderdduizenden Nederlanders naar Den Haag trekken om het hoofd van Wilders te eisen?
In de laatste peiling van TNS-NIPO heeft de PvdA 35 zetels en zakt de PVV terug naar 18. Lijkt me een duidelijke keuze voor de-boel-bij-elkaar-houden, en tégen het wegzetten van hele groepen mensen als bron van het probleem.
op 29 03 2010 at 15:48 schreef Mirjam Janssen:
@Haes Met andersom bedoelde de mevrouw dat allochtone ouders hun kinderen niet met een georganiseerde actie naar witte scholen doen. Maar dat het intiatief bij witte ouders ligt om hun kinderen massaal naar een zwarte school te doen.
op 29 03 2010 at 16:14 schreef J.van Dijk:
Bemoedigend om dit te lezen.
Probleem is dat vaak de microfoon onder de verkeerde neuzen wordt geschoven, dat idee heb ik namelijk.
Een P&W of NOVA bijv. vinden een provocateur veel interessanter dan een genuanceerde moslim, trekt veel meer kijkers namelijk en daar hebben het mensen het de morgen daarop dan ook over.
op 29 03 2010 at 20:17 schreef vander F:
@Vetklep,
eensch wat betreft die zogenaamde ‘angst’,
die soms met graagte op Islam critici wordt geprojecteerd.
Het lijkt me vooral ergernis, als ik de fora zo lees.
Geen wonder, met een volk wat reeds 40 jaar is opgevoed met Christenbashen dat het een lieve lust is en Tinus aan de Rekstok volgers belachelijk maakt als zijnde een gezond progressief sociaal-maatschappelijke activiteit.
op 29 03 2010 at 23:38 schreef Jona Lendering:
Waarom klimmen prominente moslims wel in de pen als geloofs- of groepsgenoten onheus bejegend worden, maar nemen ze nooit de moeite om hand in eigen boezem te steken en de eigen groep aan te spreken op wangedrag?
Dit is in feite de vraag waarmee Sylvain Ephimenco zich na 9/11 richtte tot de moslims van ons land. Dat de vraag een kleine tien jaar later nog altijd niet echt is beantwoord, is een veeg teken.
Ondertussen vraag ik me af of het antwoord wel een kwestie is van wat Hassnae in haar slotalinea wilsonbekwaamheid noemt. Het is misschien meer een bewustzijn van de futiliteit. Het heeft geen zin te proberen de dingen wel goed uit te leggen. Het probleem doet zich ook voor met christenen. Het gros der christenen gelooft bijvoorbeeld niet in een zevendaagse schepping – dat doen alleen evangelische christenen. Ook heeft het gros der christenen niets tegen homo’s – het Bijbelse verbod staat in een deel van de Bijbel met reinheidsregels die voor christenen niet gelden. Enz. Je kunt je als christen wel blijven verzetten tegen de karikatuur die kranten van je schetsen (bijvoorbeeld als Yvette Lont weer eens als christen wordt getypeerd of als evangelischen de term christelijk weer eens monopoliseren), maar het heeft geen zin.
Hetzelfde mechanisme doet zich voor in de wetenschap. Op het terrein dat ik kan overzien, de Oudheid, zie ik dat classici en archeologen moeiteloos de resultaten van historisch onderzoek negeren. De meeste historici proberen het dan ook niet meer uit te leggen.
Ik deel Hassnae’s zorg, maar ik denk dat menig moslim simpelweg teleurgesteld is in de mogelijkheid mensen tot andere gedachten te brengen. Ik herinner me van jaren geleden het zelfbenoemde Rushdie Defense Committee van enkele semi-intellectuele hotemetoten, dat ermee begon het KMAN te vragen zich van Khomeiny te distantieren. De Marokkaanse organisatie antwoordde, zoals iedereen had kunnen voorspellen die ook maar een simpel encyclopedie-artikel zou hebben gelezen, dat zij geen shi’ieten vertegenwoordigde en dus geen uitspraak kon doen. So much for our Dutch intellectuals.
Ware ik een Nederlandse moslim, ik geloofde ook niet langer in het uitleggen van zaken, en ging over tot de orde van de dag, zoals ook Nederlandse christenen dat doen.
op 30 03 2010 at 00:43 schreef MNb:
“Moslims zijn niet eens in staat één vaste dag te bepalen voor het begin van de Ramadan of het Suikerfeest.”
Klopt als een bus. Hier op Moengo zijn vier moskeeën. Ik heb meegemaakt dat Id ul Fitr op drie verschillende dagen werd gevierd.
op 30 03 2010 at 07:56 schreef Vasti:
Hear,Hear.
Hassnae, hoop veel van je te horen en te zien, de komende belangrijke jaren!
op 30 03 2010 at 17:34 schreef pimmetje:
Is “Waar die andere God woont” (1972) niet een bron van inspiratie en wellicht toe aan een wat modernere versie? Het boek was een groot succes dat ondanks de onaangename ontmoeting met zichzelf door veel Nederlanders werd gelezen. Volgens Rentes de Carvalho kreeg hij er zelfs veel positieve kritiek op en vrijwel geen negatieve (1 voor zover hij zich kon herinneren in een zeer recent interview en dan nog van een allochtoon). Nee, Nederlanders zijn niet zou gauw beledigd!
op 30 03 2010 at 18:00 schreef Jan van Dijk:
Zolang Islamieten en Islamofielen alleen reageren op het ongelijk van Wilders en niet op zijn gelijk, heeft Wilders gelijk.
op 30 03 2010 at 19:22 schreef leo schmit:
Zakken Moslims onderuit als het gaat om hun stigmatisering door Wilders? Dan geeft Hassnae nu een goede aanmoediging om in actie te komen. Niet negeren, maar individueeel reageren. Dan maar jezelf blootstellen en ervoor gaan. Er is al veel reactie, het gaat de goede kant uit.
Maar dan de analyse van Hassnae: Wilders maakt gebruik van gevoelens van gevaar, exploitatie van angst en ergernis. Het antwoord van Hassnae is dat Moslims individueel moeten reageren om die gevoelens te helpen wegnemen. Maar zal dat wel werken?
Haasnae zegt dat voor Moslims die zouden willen reageren op al die negatieve gevoelens en agitatie door politici het misschien beter zou zijn om onderscheid te maken tussen reageren op de harde kern van Wilders aanhangers en op mensen met een ergernis over sommige aspecten van de Islamitische aanwezigheid in ons land.
Haar voorkeur is voor het laatste. Terecht, reactie op Wilders denkwijze en aanhang leidt alleen maar tot versterking ervan. Maar hoe nu te reageren op de mensen met een ergernis?
De aanhang van Wilders bestaat uit meer dan ‘harde kern’ en geergerde mensen.
Ik ben er nog niet uit, maar denk graag mee.
op 31 03 2010 at 01:35 schreef said:
Intellectuele debat aangan!!
moslems,heb je in kleuren en maten.
de uit het midden oosten geimporteerde radicalen doen het niet meer uit vrees aangemerkt te worden door veiligheidsdiensten.diegenen die zich liberaal noemen,vaak aangesloten bij een partij,belangengroep…gedragen zich net als de meeste politieke partijen voor de verkiezingsperiode;zo opportunistische als een in de schemering actief jackhals:een debat moet letterlijk wat kosten(gedrukt in valuta dus).
je hebt het over de fatsoenlijke Nederlanders die ho zeggen tegen wilders,natuurlijk waren er en zouden er altijd bestaan,maar die zijn vooral belagenloos en principieel.nu,de verkiezingen voor de deur staan,merk je niet dat hun aantal groeit met de dag onder diegenen die zich stiekem instemmend voor een hele tijd hun kaken stijf op elkaar gehouden hebben?:sommige belanghebbenden.raar toestand is het!!
op 31 03 2010 at 15:47 schreef pimmetje:
Op grote Geert reageren is een schot voor open doel. Alles is al wel zo’n beetje gezegd. Bovendien is het een zaak van voorbijgaande aard. Mij lijkt het veel nuttiger als een Marokkaan de Nederlanders eens onder de loep neemt en hun gewoonten en overtuigingen medogenloos vastlegt in een boek. Dat zoiets bovendien geen windeieren legt, heeft Rentes de Carvalho wel bewezen. Natuurlijk is daar een zekere mate van diplomatie voor nodig. Maar het lijkt me bijvoorbeeld goed om te kunnen lezen waarom een Marokkaan denkt dat Nederlanders massaal bang zijn voor het Mohammedanisme. Op zo’n manier komen we er misschien ooit uit. Maar het moet wel van Marokkanen komen. Ik ken de Marokkaanse cultuur niet, evenmin het Mohammedanisme. Ik kan me er dus geen beeld van vormen waarom zij zich niet gewoon thuis voelen in Nederland. Dat beeld zullen ze zelf moeten aandragen.
op 31 03 2010 at 17:57 schreef Hussein:
Wilders maakt een groteske karikatuur van de Islam?
Dit doet vrezen dat jij Hassnae nooit de Koran, de hadith en de bigrafie van Mohammed hebt gelezen. Of je bent zoals een goed moslima betaamt “in total denial”. Ik zou je aanraden de Soearat at Tauba nog eens te lezen, waarvan je weet dat dit door abbrogatie de belangrijkste van de Koran is en dus geldt boven alle ander soerats.
Vooral de Ayats 5 Dood hen waar je ze zult vinden en ayat 12 bestrijdt de leiders van het ongeloof, 29 strijdt tegen hen die niet in Allah geloven en 39 als jullie niet uitrukken zal hij jullie bestraffen, spreken boekdelen. Zolang je blijft verkondigen dat de Islam een vreedzaam geloof is, lieg je niet alleen, maar heb je nog meer een probleem met jezelf. pas als de moslims kritsich naar hun bronnen kunnen worden en daarover een discussie aangaan ben je eerlijk. Tot nu toe gebeurd dat niet en blijf je steken in kritiek op anderen zonder ooit de hand in eigen boezem te durven steken.
op 31 03 2010 at 18:03 schreef p.wielaard:
Een mening hebben is nog iets anders dan je geroepen voelen je te organiseren en/of de politiek in te gaan. De schijnbare onverschilligheid van veel moslims is een goed teken. Ik schaam me in het buitenland ook niet voor de handvol mafkezen die we in Staphorst hebben. Waarom zouden “normale” moslims iets moeten vinden van- of te oordelen over hun idiote geloofsgenoten ? Blijft natuurlijk wel dat over Hindoes, Joden en Boedhisten nooit zo veel geouwehoerd wordt. Ra ra hoe kan dat ?
op 31 03 2010 at 19:11 schreef Peter:
Hussein, jullie zelfbenoemde korangeleerden zijn zo vermoeiend met je lusteloze gepapegaai, dat allang is weerlegd in onder meer dit stuk.
Niet dat je je daar iets aan gelegen zult laten liggen. De volgende keer kom je gewoon weer met hetzelfde losse floddertje aankakken.
Man, man, man.
op 01 04 2010 at 10:17 schreef Hussein:
Het is natuurlijk al typerend dat jij en Niet Hassnae antwoord geeft. Mag ze niet van je?
Zoals alles dat vol met tegenstrijdigheden zit zoals de Koran,is dit multi-interpretabel. Het gaat er om wat de Islam geleerden vinden en de uitleg van Hassnae wordt daarin niet onderschreven. De geweldadigeheid van de moslim vindt zijn oorsprong in de bronnen met de belofte van het hiernamaals. Peter je kunt dit blijven ontkennen maar dat is tegen beter weten in, zelfs voor iemand die zijn reflectie vermogen op dit gebied volledig heeft laten varen. Wat me ook opvalt is dat je groffer wordt naarmate je minder weet.
op 01 04 2010 at 10:32 schreef Peter:
Hassnae heeft geen zin om in discussie te gaan met vooringenomen kwezels als jij. En het is ook zinloos: ‘De islamgeleerden’, ‘de gewelddadigheid van de moslim’ (excuses voor het niet overnemen van je spelfouten). Welke islamgeleerden? Over welke moslims heb je het? Ik ken er een aantal, niet één van hen is gewelddadig.
Je blaat maar wat. Dat woord ‘abrogatie’ heb je klakkeloos van Hans Jansen overgenomen. Je bent je maar half bewust van wat je uitkraamt. ‘De geweldadigeheid van de moslim vindt zijn oorsprong in de bronnen met de belofte van het hiernamaals.’ Flikker toch op.
op 01 04 2010 at 10:53 schreef Lianne:
Dit zijn discussies die ik altijd erg interessant vind maar omdat ik niet over genoeg kennis van zaken beschik discussieer ik nooit mee.
Wel ben ik ooit begonnen in een boek over de opkomst van Mohammed, waarin ik las dat Mohammed Mekka wilde veroveren en opdrcaht gaf iedereen te bekeren, en degenen die dat niet wilden konden rekenen op de dood. Het bleef me vooral bij dat Mohammed’s ongelovige familie in Mekka geen uitzondering op deze opdracht waren.
De Koran heb ik niet gelezen, maar ik denk dat vele geloven met geweld worden verspreid.
op 01 04 2010 at 18:13 schreef Hussein:
I rest my case
op 02 04 2010 at 12:40 schreef G.K:
G.k is henk niet.so easy peter
Wilders,intellectueel gesproken,verdient geen aandacht.Wilders is een gangster in dienst van groot Kapitaal,hij kankert,scheldt en gaat schuilen achter zijn harnas van beveiligers die het grooot Kapitaal voor hem geregel heeft.eens even dit ter herennering gezegd is,betekent niet dat de Islam een lieverdje is.geweld is een vast verankerde component in de aard van deze religie.
op 02 04 2010 at 22:44 schreef Zwembad:
“Waarom klimmen prominente moslims wel in de pen als geloofs- of groepsgenoten onheus bejegend worden, maar nemen ze nooit de moeite om hand in eigen boezem te steken en de eigen groep aan te spreken op wangedrag?”
Om deze reden denk ik ”
http://zwembaddezeeman.blogspot.com/2009/12/je-zou-maar-moslim-zijn.html
“[…]
Dat Nederlandse moslims zich moeten verantwoorden over de politiek die gevoerd wordt in Islamistan is al belachelijk genoeg. Maar dan ook nog eens even aangesproken moeten worden doordat Pauw en Witteman weer eens een potje populistische TV willen brengen?
Als het zo moet
dan wil ik als Groninger mijn oprechte excuses aan Nederland aanbieden voor Jaques d’Ancona.
Sorry het spijt me namens alle Groningers. Ik bied ik mijn excuses aan voor Jan Mulder. Ook bied ik namens alle Groningers mijn excuses aan voor ex-minister Remkes. Ook bied ik mijn excuses aan voor de hypocriet Jaques Wallage. Ook bied ik mijn excuses aan voor Abel Tasman.
Ik zal met andere Groningers een discussie aangaan over deze mensen.”
op 02 04 2010 at 22:57 schreef Peter:
Een nogal onnozel commentaar, als ik het zeggen mag. Toevallig uit dezelfde provincie afkomstig zijn is heel iets anders dan hetzelfde geloof hebben. En het zijn niet Pauw & Witteman die wijken tot no-go areas voor niet-moslims maken en critici intimideren.
op 03 04 2010 at 03:02 schreef Zwembad:
ga jij mij als stadjer vertellen dat er een “no go area” is?
desnoods in winschoten of appingedam?
ik daag je uit
ik loop met je door elke enge turkenvergeven steeg in het oosten of het noorden
door de hoerenbuurt van de stad
ik doe zelfs een geile vara-muts op wanneer je dat wenst
Neem verder aan dat je uit Hoogezand komt
Ik heb namelijk ook zo mijn vooroordelen
op 03 04 2010 at 08:22 schreef Peter:
Geen idee wat een stadjer is, maar als jouw wereld ophoudt bij de stadsgrenzen van Winschoten of Appingedam, lijkt discussie met jou me verder zinloos.
op 03 04 2010 at 13:31 schreef Zwembad:
Dan kom je niet uit dezelfde provincie
op 03 04 2010 at 13:34 schreef Peter:
Nou èn?
op 03 04 2010 at 20:02 schreef Zwembad:
ow sorry verkeerd begrepen “Toevallig uit dezelfde provincie afkomstig”
en met mn duffe kop daar een niet bestaande komma hebben zien staan
mijn fout dus
ik leg het je even uit dan
toevallig uit dezelfde provincie komen kun je wel vergelijken met toevallig dezelfde religie aanhangen
wat is de overeenkomst tussen somalische piraat en een tunesische rockster? wat is de overeenkomst tussen een koerdische geitenhoeder en een Indonische bankier?
Zowat niks behalve dat ze heel toevallig in een bepaalde vorm van de islam geloven.
Wat dat betreft zijn de overeenkomsten tussen de visser uit noordpolderzijl en de minster remkes zelfs nog groter dan het hele scala van mensen die toevallig moslim zijn
De gedachte dat een moslim(a) zich moet verantwoorden voor hetgeen dat andere moslim(a)s uitspoken is even absurd dat ik me moet verantwoorden voor hetgeen dat groningers doen.
En daar gaat de vergelijking om
Het absurde.
Dat afkomst en religie verschillende zaken zijn lijkt me logisch alleen bepaalde mensen in Israel hebben een idee van binding tussen religie en afkomst maar dat is een ander verhaal.
op 06 04 2010 at 12:08 schreef vanhetgoor:
Een betrokken moslims is een gematigde moslim. En een gematigde moslim is net zoiets als een kachelverkoper in de Sahara en een kleuterleidster in het Vaticaan, ze zullen er wel zijn, maar je hoort er nooit iets over.
Het heeft geen zin om te wachten op fatsoenlijke Nederlanders die hó zeggen. Die ‘fatsoenlijke’ Nederlanders hebben hun bek dichtgehouden toen de moffen kwamen en de joden werden weggevoerd. Die zogenaamde ‘fatsoenlijke’ Nederlanders hebben ook hun bek dichtgehouden toen in de oude buurten de autochtone bevolking werd weggejaagd en de buurten werden omgetoverd tot Klein Casablanca compleet met moskee, oftewel een no-go area.
De fatsoenlijke Nederlanders hebben nooit de moslims aangesproken op hun geloof. Daar was men te fatsoenlijk voor. Maar dat moet wel gebeuren. Een geloof dat de gelovigen opdraagt om de joden neer te houwen waar ze maar kunnen, dat is niet van deze tijd. Voor dat geloof is er geen plaats in Nederland. Ook een betrokken moslim blijft de koran als zijn richtsnoer gebruiken. Er is nog geen gematigde betrokken moslim opgestaan die de koran ontdaan heeft van haat en agressie tegen beschaafde mensen. Ze zullen er wel zijn, er worden per jaar aardig wat kachels in de Sahara verkocht, ze zitten in auto’s standaard ingebouwd. Er zullen echt wel betrokken gematigde weldenkende moslims zijn, maar je hoort er nooit wat van.
Het wordt tijd dat fatsoenlijke Nederlanders hó tegen de islam zeggen. Iedereen die daar wat op tegen heeft wil ik hierbij verzoeken eens te gaan kijken bij de GayPride in Teheran, roze overhemd aantrekken en strakke leren broek, dan kun je lachten!
op 06 04 2010 at 12:24 schreef mariska:
Aangrijpend verhaal: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/waar_is_de_gemeenschap_gebleven/