Home » Archief » Bedrijf de journalistiek zoals onze vermoorde collega’s


[17.10.2019]

Bedrijf de journalistiek zoals onze vermoorde collega’s

Fréderike Geerdink


Scène uit Bōrei Kaibyō Yashiki (Het Huis van de Spookkat, 1958)

The stoffelijke resten van de Saoedische journalist Jamal Khashoggi zijn nog steeds spoorloos sinds hij vorig jaar oktober in het Saoedische consulaat in Istanbul werd vermoord. De resten van de Maltese journalist Daphne Caruana Galizia werden gevonden nadat haar auto werd opgeblazen op 16 oktober twee jaar geleden – gisteren twee jaar geleden dus – maar veel was er niet van over. Journalisten vermoorden is een smerig werkje. Volgens het Committee voor Bescherming van Journalisten (CPJ) gebeurde het in 2018 zesendertig keer en dit jaar tot nu toe negen keer. Hoe kunnen journalisten het werk van hun vermoorde collega’s zo goed mogelijk levend houden en toekomstige moorden helpen voorkomen? De verhalen van vermoorde journalisten blijven vertellen is niet genoeg.

Sinds de dag dat Daphne Caruana Galizia werd vermoord, hebben collega’s van buitenlandse media gezworen dat haar verhalen niet tegelijk met haar zouden sterven maar dat ze ze levend zouden houden. En zo gaat het vaak nadat een journalist bruut het zwijgen is opgelegd. Maar in de meeste gevallen blijkt dat helemaal niet mogelijk. Journalisten kunnen wel blijven publiceren over, bijvoorbeeld, corruptie in Maltese regeringskringen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze in de voetsporen van Caruana Galizia treden. Zij wonen niet in Malta, zij weten niet wat zij wist, zij kunnen niet onderzoeken zoals zij dat deed.

Net zoals geen enkele journalist in de voetsporen van Khashoggi kan treden: geen enkele dissident heeft zoveel informatie van binnenuit over de Saoedische koninklijke kliek als hij had. Laat vooral doordringen wat dat betekent: het vermoorden van journalisten heeft zin.

Moedige verslaggeving

Het is natuurlijk geen toeval dat journalisten die worden vermoord zichzelf vaak wat buiten de journalistieke mainstream plaatsten. Dat geldt voor Khashoggi and Caruana Galizia, maar ook voor bijvoorbeeld de Russische Anna Politkovskaya (vermoord in 2006) en de Turks-Armeense Hrant Dink (vermoord in 2007). Deze journalisten waren niet (of niet meer) geïnteresseerd in goede relaties met machtige politici en zakenmensen maar bedreven de journalistiek op een radicalere manier: onderzoeken, waarheden aan het licht brengen en compromisloos opinies ventileren, en stug doorgaan met moedige verslaggeving ondanks de bedreigingen tegen hen. Dat is waarmee ze zich onderscheidden en dat is waarom ze werden vermoord. Al deze moorden zijn tot nu toe overigens onopgelost.

De enige manier om hen gepast te eren en te voorkomen dat nog meer moedige journalisten worden vermoord, is het overnemen van hun onverzettelijke journalistiek.

De implicaties daarvan zijn groot. Alle journalisten zeggen dat ze de macht controleren want dat is de kern van het vak maar de meeste doen dat helemaal niet. Ze faciliteren de macht. Ze proberen machtige (meestal) mannen scoops af te troggelen, dienen interviewverzoeken in of komen opdraven als politici ze ontbieden en stijgen in de journalistieke pikorde als ze veel machtige mensen in hun netwerk hebben. Toegang hebben tot regerings- en zakenkringen wordt, kortom, gezien als onvervreemdbaar onderdeel van het vak.

Politieke spelletjes

Maar dat is het niet. Mensen met macht gebruiken journalisten in hun vuile politieke spelletjes door ze primeurs en interviews te gunnen als het ze zo uitkomt, door media tegen elkaar uit te spelen, door de ene journalist te verkiezen boven de andere. Journalisten zijn instrumenten geworden in het politieke en zakelijke spel. We zouden daarom niet naar toegang moeten streven maar juist naar het tegenovergestelde ervan: de macht zou niet meer met ons moeten wíllen praten, zó moeten we ze op de huid zitten. Ik haal graag de BBC aan als voorbeeld, met hun beroemde slogan ‘Als de grote namen praten, praten ze met de BBC’. Hoezo is dat als journalistieke organisatie iets om trots op te zijn?

Het budget dat beschikbaar komt door op te houden om de macht heen te cirkelen kan worden geïnvesteerd in het onderzoeken van misstanden in samenleving, politiek en bedrijfsleven om daarmee het publiek te dienen – want dát is de journalistiek: een vak dat het publiek moet dienen. Met de macht nemen we slechts contact op om wederhoor te halen.

Als alle journalisten zo zouden werken, zouden de schurken in zaken en politiek niet langer de journalisten vermoorden die hun misdaden openbaar maken. Er zouden er simpelweg te veel zijn om uit de weg te ruimen. We zouden dus twee vliegen in één klap slaan: we zouden niet alleen levens van journalisten redden, maar ook de journalistiek zelf.

Fréderike Geerdink is journalist. Als Turkije-kenner en Koerdistan-correspondent leert ze veel over Nederland. Steun haar met een financiële bijdrage op Patron.

Fréderike Geerdink, 17.10.2019 @ 06:39

[Home]
 

1 Reactie

op 17 10 2019 at 06:39 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS