Bang voor de PVV-stemmer
Hassnae Bouazza
Van de week las ik dit stuk van Margriet Oostveen in de Volkskrant. Iets wat ik zelden nog doe, de Volkskrant lezen, maar dat terzijde. Het gaat over de marketingwereld en hoe de allochtoon, kleurling, buitenlander, hoe je hem of haar ook wilt noemen, is verdwenen uit de reclames.
Nu ja, ‘verdwenen’. Niet-oorspronkelijke Nederlanders kwamen er al zelden in voor, maar nu zijn ze helemaal nergens meer te bekennen. Niet zo raar als je bedenkt dat half asociaal-twitterend Nederland van de leg raakt als ze ergens een hoofddoekje voorbij zien komen in beeld of als de Albert Heijn produkten voor de Ramadan aanbiedt.
En inderdaad, het wordt bevestigd door de geïnterviewde mensen in het artikel: ‘veel adverteerders zijn nu bang voor de PVV-stemmer.’
Bezorgde burgers
Wat kan er nu eigenlijk gebeuren? Online ophef als je een Ramadan-campagne start of een moslima als hoofdpersoon in je campagne neemt? En wat dan nog? Wat gaat die ophef je nou helemaal kosten als bedrijf?
Nu wordt er eigenlijk gezegd dat niet-autochtonen er niet toe doen, dat we niet mogen bestaan. En eigenlijk is dat ook wat de overheid in de persoon van Lodewijk Asscher zegt: wie wil blijven moet de Nederlandse waarden accepteren.
Welke waarden zijn dat eigenlijk? De waarden van Asscher zelf, die individuele critici met behulp van de pers de mond probeert te snoeren en vervolgens een gesprek met zijn slachtoffer weigert? De waarden van Halbe Zijlstra, die liegt over vluchtelingen die hier naartoe zouden komen voor borstvergrotingen? De waarden van de Steenbergse ‘bezorgde burgers’ die een vrouw toeblèren dat er een piemel in moet?
Kom, zeg het maar, welke waarden zijn dat? De waarden van de online hordes die elk afwijkend geluid met intimidatie en laster de kop indrukken? En wat volgt hierna? De eis dat we ons allemaal hetzelfde kleden, hetzelfde eten, hetzelfde denken?
De lijntjes zijn verlegd
Terug naar die marketingwereld: overal om ons heen zie je bedrijven die de pluriforme, multiculturele wereld omarmen. Modehuizen werken met een keur aan ontwerpers met de diverse samenleving in gedachten en worden steeds opener. In Nederland vindt een omgekeerde ontwikkeling plaats waarbij mensen, politici en dus ook bedrijven steeds geslotener worden. Terwijl grenzen vervagen en de culturele uitwisseling een vlucht neemt, blijft Nederland angstig bibberend achter.
Ik merk het ook bij mijn website Aicha Qandisha. PR-bureaus negeren ons simpelweg, enkele antwoorden positief om vervolgens nooit meer iets te laten horen en weer anderen zijn te dom om hun vooroordelen voor zich te houden.
Zo was er een PR-tutje dat me wist te vertellen dat ons publiek niet aansloot bij hen. Hoe zij ook maar iets kon weten over wie ons publiek is, bleef een raadsel. Nou ja, niet helemaal: ‘Aicha Qandisha‘ klinkt zo buitenlands, hè. En de meesten houden van buitenlands zolang ze het in hun mond kunnen stoppen of als ze heel mondain mee kunnen neuriën met het nummer ‘Aicha‘ van Khaled, maar heel veel bonter mag het niet worden. Zo kreeg ik dus ook eens het advies de naam Aicha Qandisha te veranderen. Nee, echt. Laten we vooral krampachtig vasthouden aan de status quo en toegeven aan bekrompen geesten.
Dat is de verstikkende realiteit in Nederland. Het moet allemaal binnen de lijntjes. Maar de lijntjes zijn verlegd. De wereld verandert en de timide stemmen van gisteren klinken morgen het luidst. Nederland loopt meer achter dan haar lief is.
Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is regisseur en eindredacteur van Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha. Vorig jaar heeft ze in Beiroet de Arouwad Award gekregen voor haar stukken over de Arabische wereld. Lees vooral ook haar relaas over het racisme op de progressieve redacties waar zij heeft gewerkt.
Hassnae Bouazza, 16.07.2016 @ 14:48
12 Reacties
op 16 07 2016 at 15:32 schreef Mirwais:
Raak stukje en inderdaad helaas de lelijke actualiteit van (laf)-Nederland. Om een ander voorbeeld te noemen:
Laatst kreeg een werkgever van mijn zus te horen dat hij beter geen interview met betrekking tot vluchtelingenverhalen kon doen, omdat ‘daar nare reacties van komen’.
op 16 07 2016 at 15:35 schreef John de Beer:
De Hollandse spruitjeslucht walmt van de instituties, de benepen kruideniersmentaliteit zal dit land blijven beheersen. Je slaat de spijker weer op zijn kop Hassnae!
Toch zijn er een paar uitzonderingen, kijk bijv. naar de ideële spotjes om te attenderen op huiselijk geweld ‘Het houdt niet op’ en de wervingscampagnes van het Ministerie van Defensie waarin een geuniformeerd multicultureel gezelschap (m/v) figureert.
op 16 07 2016 at 18:08 schreef babs:
En dan zijn die witte mensen allemaal heel verbaasd als de niet-witten wegblijven en hun eigen bedrijfjes opzetten.
op 16 07 2016 at 23:37 schreef Sasha Berkman:
“de wervingscampagnes van het Ministerie van Defensie waarin een geuniformeerd multicultureel gezelschap (m/v) figureert.” Dat zijn allemaal acteurs, op offciele begravenisfotos zijn alle militairen blank.
op 17 07 2016 at 01:14 schreef Murat:
@bab,
Of hun eigen politieke partij….
op 17 07 2016 at 10:39 schreef Haes:
@Sasha
Daar heb je gelijk in, maar het punt dat John terecht maakt, is dat het in die reclamespotjes wel multicultureel is.
Er zijn nog meer uitzonderingen, maar daarin gaat het altijd om mensen die als “Surinamers” geïdentificeerd zullen worden door het grote publiek. En Surinamers die zijn “intussen een deel van ons”, dus ongevaarlijk om in je reclamespotjes in te zetten. (Dat geldt trouwens ook voor die reclamespotjes over huiselijk geweld, waarin een moederlijke “Surinaamse” zich over de slachtoffers ontfermt.)
op 17 07 2016 at 14:07 schreef John de Beer:
Dank voor de aanvulling Haes.
Wat trouwens zeer opvallend is voor wie een avondje naar de Turkse tv kijkt, is dat de personen die figureren in de reclames op de publieke en commerciële zenders vrijwel zonder uitzondering seculier zijn. Moderne dames en heren zonder religieuze uiterlijkheden prijzen enthousiast hun waren aan. Het archetypische Turkse echtpaar, vrouw met hoofddoek en man met gebedssnoer, zoals we dat uit onze straten kennen, ontbreekt volledig. Dit springt het meest in het oog bij de commercials, maar geldt ook voor presentatoren van en deelnemers aan de programma’s zoals bijv. talkshows en de modern vormgegeven muziekprogramma’s.
op 17 07 2016 at 23:23 schreef Sasha Berkman:
Haes: Die reclame is dus een leugen. Het nederlandse leger is een 90% blanke aangelegenheid, een beroepsleger ook, zonder benen in de civiele maatschappij. Geen afspiegeling in elk geval.
En dan heb ik het nog niet eens over de dingen die ze doen.
Het leger is hier ten lande volkomen losgemaakt van haar burgers.
op 18 07 2016 at 09:56 schreef babs:
Ben, de mobiele provider, was dé grote uitzondering.
Naar voorbeeld van de zwarte-bank-actie in de VS, kan DENK geen spaarbank opzetten? Murat, CEO van zo’n bank iets voor jou?
op 18 07 2016 at 14:57 schreef John de Beer:
Ik zou eenieder hartgrondig willen afraden zijn spaarcentjes bij Nederlandse politici onder te brengen!
op 18 07 2016 at 20:17 schreef Sasha Berkman:
Dank je wel voor dit advies John.
op 31 07 2016 at 00:25 schreef Marc:
Wat is het probleem dat het Nederlandse leger voor 90% uit ‘blanken’ bestaat? Volgens mij is de belangrijkste kwaliteit die zij moeten bezitten is om volgens bepaalde regels het geweldsmonopolie van onze rechtsstaat uit te voeren.