Home » Archief » Bali (6)


[24.08.2014]

Bali (6)

Peter Breedveld

Painting at Neka Art Museum Ubud Bali
Illustratie: Roger San Miguel

In 2010 hebben we al veel van Bali gezien, maar de kunstmusea hadden we nog niet gedaan. Een grote omissie, want de stad Ubud blijkt een bruisend kunstcentrum te zijn. Sterker nog: ik heb in tijden niet zulke opwindende kunstwerken gezien als in dit landerige stadje.

We hebben drie musea bezocht die ook nog eens gevestigd zijn in prachtige historische gebouwen: Puri Lukisan, het Neka Art Museum en het Agung Rai Museum of Art.

Museum Puri Lukisan is een waanzinnig mooi gebouwencomplex en huist een collectie modern-traditionalistische kunst. Dat wil zeggen: een moderne benadering van traditionele Balinese kunst. Het museum is in 1936 gesticht door de koning van Ubud, zijn broer, de Duitse kunstenaar Walter Spies en de Nederlandse kunstenaar Rudolf Bonnet, maar pas gerealiseerd in 1956.

 

bali0

 

De onderwerpen van de schilderijen en objecten in Puri Lukisan zijn traditioneel: scènes uit de Ramayana en de Mahabharata, twee van de belangrijkste heldenepossen van het hindoeïsme en Balinese volksverhalen. Het modernisme zit ‘m in de realistischer weergaven van mensen en dieren en in zaken als perspectief en belichting. Vooral de invloed van Walter Spies – wiens werk ik eigenlijk nauwelijks kende – is duidelijk zichtbaar.

 

Puri1

 

puri2

 

puri3

 

Tarian Bali dalam karya lukisan

Ik was totaal onbekend met de Balinese schilders en het is moeilijk om hun namen te onthouden, ook omdat nogal wat namen van schilders die ik goed vind, beginnen met ‘Ida Bagus’. Ida Bagus Nyana, Ida Bagus Gelgel, Ida Bagus Made, Ida Bagus Oka, Ida Bagus Made Togog enzovoort.

Op een gegeven moment ben ik maar gestopt te proberen die namen uit elkaar te houden en heb ik me gewoon in de schilderijen verloren. Fantastisch dromerige, nachtmerrieachtige, erotische en vaak barokke overvloed, met soms een moment van verstilling.

In het Neka Art Museum ontdekten we de bron van al dit moois: vele voorbeelden van oude schilderingen in wayangstijl, met weer diezelfde traditionele scènes uit de Ramayana, de Mahabharata en oude volksverhalen, maar veel gestileerder dan de moderne schilderingen. Na uren ronddwalen in de musea is het niet meer nodig de uitleg op de bordjes te lezen. Je ziet meteen: dat is Truna Tua die Rajapala’s kleren steelt zodat ze niet meer terug kan naar de hemel en met hem moet trouwen, daar is Shiva (of was het Krishna?) die Hoe-heet-ie-ook-alweer doodt nadat Garuda de bloem heeft gestolen waaraan Hoe-heet-ie-ook-alweer zijn kracht aan ontleent. Dezelfde scènes komen steeds weer terug.

Neka is een goed museum om de ontwikkeling te zien van traditioneel naar modern. Veel ruimte is hier besteed aan het werk van de tot Indonesiër genaturaliseerde Arie Smit, waar ik eerlijk gezegd geen groot liefhebber van ben. Op de één of andere manier doet Smits werk me denken aan El Greco, die in Spanje hysterisch wordt vereerd: dezelfde surrealistische benadering van traditionele schilderingen, met een vormgeving en kleurcompositie die irritant onnatuurlijk en ook nogal kitscherig aandoet.

Maar er is verder erg veel mooie moderne kunst te zien in Neka:

bali3

 

bali4

 

bali5

 

bali6

 

Dit schilderij van een diepzeevis die naar het licht aan de oppervlakte snakt, doet me sterk denken aan Goya, vooral aan zijn verdrinkende hond en Saturnus die zijn zoon verslindt. Ik weet niet meer wie de schilder is, maar het is één mijn favoriete schilderijen in Ubud. Het schilderij eronder heeft ook wel iets Goya-achtigs.

 

bali7

 

bali10

 

Het volgende schilderij doet denken aan een vroege Piet Mondriaan. Ik ken de schilders van de doeken hieronder geen van allen, en ik vind er ook geen informatie over op Internet. Ik had notities moeten maken maar daar heb ik nooit zin in, in een museum, met een camera in mijn ene hand en mijn tas over mijn schouder en een stapel papierwerk, dat ik bij de kaartverkoopbalie heb gekregen, in mijn andere. Kijk maar gewoon naar de plaatjes:

 

bali9

 

bali11

 

bali12

 

bali13

 

bali14

 

Aan het einde van onze rondgang door het Neka kwamen we bij een tijdelijke tentoonstelling van jonge, contemporaine kunstenaars. Mooi werk waar ook harde kritiek uit spreekt, met name op de Indonesische regering. Zie bijvoorbeeld de Garuda, het nationale symbool van Indonesië, uitgedost als een Rambo. De doeken van jongemannen die zich schreeuwend uit hun verstikking proberen te bevrijden, spreken me erg aan.

bali15

 

bali16

 

bali17

 

 
bali18

 

bali19

 

bali20

 

bali21

 

Het laatste museum, het Agung Rai Museum of Art ofwel ARMA, heeft een mooie collectie schilderijen van Walter Spies. Spies gebruikt dramatische belichting en sterke kleurcontrasten en zijn stijl doet sterk denken aan die van veel Europese striptekenaars. In het ARMA hangt ook veel werk van op Bali invloedrijke Nederlandse kunstenaars als Rudolf Bonnet en Wim Hofker, maar die kunnen me minder bekoren, al heb ik van Hofker wel een paar mooie doeken gezien. Het zijn zeer begenadigde tekenaars, maar ik vind ze saai. Ze doen me denken aan striptekenaar Hans Kresse, ook een virtuoos die evenwel niets te vertellen had. Comateus word ik ervan.

Hieronder twee doeken van Walter Spies:

 

Arma1

 

Walter Spies Calonarang c. 1927 56 x 46 cm

 

Ook in het ARMA is een mooi overzicht van de ontwikkeling van traditionele naar moderne kunst op Bali. We hebben maar drie musea bezocht, maar er zijn er veel meer. We zullen dus nog eens terug moeten, er zit niks anders op.

Kijk, de verwekking van Jan Bennink:

 

bali27

 

Geen commentaar:

 

bali26

 

bali22

 

bali23

 

bali24

 

bali25

 

Lees over onze eerdere avonturen op Bali (inclusief een verdwaling in de jungle) in 2010 hier, hier, hier, hier en hier.

Peter Breedveld, Reizen, 24.08.2014 @ 12:33

[Home]
 

7 Reacties

op 24 08 2014 at 13:05 schreef Leo Schmit:

Mooi.

op 24 08 2014 at 20:06 schreef Pickelhaube:

Onder de “verwekking van Jan Bennink” zien wij het onvolprezen “Roze roedel in Schilderswijk” van het aanstormend talent Ida Bagus Aartsen

op 25 08 2014 at 11:01 schreef Thomas E:

Prachtig werk zit erbij! Wat mij bijzonder aanspreekt zijn de twee poëtische schilderijen met nogal wat geel erin. Eén met een liggende vrouw van boven gezien (Gauguin-achtig qua compositie). Dan die eronder, met de twee koppen met opengesperde ogen. Ook fascinerend.

Thanx for sharing.

op 25 08 2014 at 16:09 schreef Rena:

Heel mooi! In plaats van foto’s van heerlijk gerechten vind ik dit ook wel eens fijn.

op 25 08 2014 at 16:50 schreef Haes:

Kunst waarvan we hier helemaal geen weet hebben. Schitterend inderdaad.

op 25 08 2014 at 16:56 schreef Leo Schmit:

Ik heb een vraag wat betreft de

‘De doeken van jongemannen die zich schreeuwend uit hun verstikking proberen te bevrijden, spreken me erg aan.’

Zijn dit Bali- kunstenaars, dan valt het met de verstikking wel mee. Al is Bali ook niet geheel trauma-vrij na 1965.

Of zijn jongemannen (waar ook ter wereld) altijd op zoek om zich van hun verstikking te bevrijden en geven de Bali-kunstenaar daar een geode aanzet toe?

op 25 08 2014 at 17:53 schreef ana:

Mooi!

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS