Auschwitz open voor de zwarten
Peter Breedveld
Foto: Anne Brigman.
Er was weer veel verontwaardiging over een groep dorpelingen die racistische leuzen stonden te schreeuwen voor een kazerne waar Afghaanse vluchtelingen worden opgevangen. Vuurwerk, autobanden in de fik, en “Auschwitz open for blacks.” Veel mensen vonden het nu tijd te erkennen dat Nederland een racismeprobleem heeft.
Beetje laat, vind ik zelf. Nederland heeft al een racismeprobleem sinds het heel normaal is geworden om in de Tweede Kamer Hitleriaanse speeches af te draaien tegen vluchtelingen, moslims en allochtonen. Dat speelt al jaren, ik zeg dus ook al jaren dat Nederland een racismeprobleem heeft en daarvoor ben ik verketterd en vervolgd.
En ik heb dit al zo vaak gezien. Eerst de ontzetting, daarna de vergoelijking: “Het is ook nogal wat om een dorp van 3500 inwoners op te zadelen met 800 vluchtelingen, de dorpelingen hebben het moeilijk, die jongeren worden niet gehoord. ”
Same old, same old.
Auschwitz
Rutte, de Grote Staatsman, ons morele baken, zei dat die opvang niet de plek was om te roepen dat zwarten naar Auschwitz moeten, waar die mensen het kunnen horen. Niet “Pleur op met je gore antisemitische racisme”, gewoon: “niet hier, jongens, doe dat op het Malieveld of zo.”
Wat moeten de buren wel niet denken.
Gert-Jan Segers kwam met een dominee op de proppen, die een Twitterdraadje vulde met gezemel over schaalvergroting, economische problemen en verschraling van de zorg en zo. Tja, wie heeft er dan nooit geroepen dat zwarten naar Auschwitz moeten. Je komt niet in aanmerking voor een sociale huurwoning en het eerste wat er in je opkomt: “alle zwarten naar Auschwitz!” Ach, vast een gevalletje Nanningayaanse satire.
Maar Segers begrijpt ze. Als een moslim zijn hond voor zijn deur laat poepen, is volgens hem de hele islam daarvoor verantwoordelijk, maar de jongeren in Harskamp zijn Segers’ eigen potentiële achterban. Voor hún extremisme zijn excuses voorradig en is begrip voorhanden. Dan hoeft er geen extra Holocaust-onderwijs te worden gegeven op de prot. chr. scholen op de Veluwe. Dan gaat het niet over het “gif” dat via de glasvezelkabel de huiskamers binnenkomt. Over de bevolkingsgroepen die weigeren te integreren.
Haatimams
Want de “haatimams”, dat zijn hier Segers en zijn Haagse collega’s. Dit is het produkt van jarenlange bangmakerij voor vluchtelingen en moslims, door politiek en media. Van normalisering van nazi’s die je geen nazi’s mag noemen omdat ze worden bedreigd door mensen die niks van nazi’s moeten hebben en dus hypocriet zijn, want ze preken toch “inclusiviteit”?
Ik kom zelf van de Veluwe, heb de eerste twintig jaar van mijn leven doorgebracht in Apeldoorn (minus een jaar of twee die ik in Vlaardingen heb gewoond). In Apeldoorn zelf is de bevolking aardig gemengd, er wonen arme mensen en rijke, sjieke families, christenen en heidenen, aardig wat Indo’s, Molukkers, kampers. De omliggende dorpen zijn een ander verhaal. Daar komen de mensen nog uit hun huizen lopen om te zien wie die vreemdeling is, die door de straat rijdt.
In de Randstad heb je racisme, zeker, maar het racisme daar is anders. De vijandige eenkennigheid op de Veluwe richt zich ook tot dorpelingen die weleens een boek lezen. De mensen zijn hier trots op hun achterlijkheid en worden boos als je je daaraan wilt onttrekken. “Studer’n? Wanneer goa jins an ’t werk?” Ik had daar familie, althans, mijn stiefmoeder komt daar vandaan. Ze noemden mij, een tienjarige jongen, smalend “de dominee.” “Ie liek wel een dominee!”, omdat ik een boek meenam naar de wekelijkse visite. Natasha Gerson gebruikt een paar van die typische zinnetjes uit die contreien in haar analyse die een vloedgolf aan jeugdherinneringen in me losmaakten. “Ja zo iene, weejwel?”; “Oeeeeeeh, dat giet wel ver!”
Glurinamer
“Ie verraodt oe ejgen volk”, hoorde ik weleens. Met mijn Indische en Molukse vrienden ging ik elke zaterdag naar de discotheken in die dorpen. De Boerderij in Beekbergen of Eerbeek, een tent aan de Arnhemse weg, richting Laag Soeren. Altijd wel een boer die “Hé Blauwe!” riep, waarna het knokken werd en het bloed rijkelijk vloeide, want ze drinken daar geen vijf biertjes, ook geen tien, maar vele tientallen. Ongelofelijke hoeveelheden bier, dat het bloed flink verdunt. Ik nam mijn beste vriend mee naar mijn vriendinnetje, dat in Beekbergen woonde. Haar broertje zat recht tegenover hem en zei steeds met een pesterig fluisterstemmetje “Glurinamer!” “Glurinaaamer!” We werden er niet kwaad om, maar lachten om zijn achterlijkheid. Mijn vriend was een Indo. Niemand in Apeldoorn wist wat een Indo was. Niemand.
In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kennen de racisten de mensen op wie ze schelden. Ze eten hun roti’s en döners. In de Achterhoek denken ze bij “zwart’n” aan kannibalen met een bot door de neus, want ze hebben er nooit één ontmoet. Ik luisterde naar dit Harskampse stel dat Afghaanse vluchtelingen gelijkstelt aan NSB’ers en Moffenhoeren. “Benn’n nie sindeluk, die lui.”
Op precies dezelfde manier werd er over allochtonen, “buut’nlanders”, gesproken toen ik kind was. In veertig jaar is er geen ene ruk veranderd. “Ze mott’n ze ammaal op ’n raitje zett’n en kapotschiet’n.” En iedereen aan wie ze een hekel hebben, is Hitler. “Ie ben pesies as Hitler!” bij een ruzie om een heg of dakkapel. “Weejje wie dat ók altied sei? Hitler!”
“Oeeh, dat giet wel ver!” – “Is togok zoo.”
“Ja segge.”
Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Vorig jaar moest ik voor de rechter verschijnen wegens belediging van een racistische troll! Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.
Peter Breedveld, 28.08.2021 @ 15:27