Home » Archief » Antisemieten


[23.12.2010]

Antisemieten

Peter Breedveld

Je kunt er de klok op gelijk zetten: zodra er iets te doen is over antisemitisme door moslims, komen de Anne Frank Stichting, of het Meldpunt Discriminatie Internet, of één van de andere antidiscriminatieclubs die Nederland rijk is, binnen de kortste keren met een haastig in elkaar geflanst persbericht waaruit moet blijken dat niet allochtonen, maar autochtonen de boosdoeners zijn. Gisteren meldde dagblad Trouw dus inderdaad dat antisemitisme juist van autochtonen komt.

Het gaat over cijfers van het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) deze keer, dat op zijn eigen website aantekent dat het om ‘preview van MDI cijfers over 2010’. Met andere woorden: er is nog niet eens een rapport, de cijfers over het afgelopen jaar moeten nog in de juiste context worden geplaatst en geduid, maar het MDI hecht er wel aan om dit alvast naar buiten te brengen, omdat de berichtgeving in de media de organisatie niet bevalt.

Dat is gewoon politiek bedrijven, en het zou ook de redacties van de vaderlandse kwaliteitsmedia nou onderhand een keer duidelijk moeten zijn dat ’t het MDI en de Anne Frank Stichting niet gaat om het presenteren van een objectief verslag van wat er zoal aan discriminatie in Nederland plaatsvindt, maar om het in stand houden van het beeld dat het altijd blanke mensen zijn die discrimineren, en dat Joden en vooral niet-Westerse allochtonen altijd slachtoffer zijn.

Nu wil ik geenszins het antisemitisme door autochtonen bagatelliseren – dat is sinds de Middeleeuwen nooit weggeweest en het heeft nooit ingeboet aan virulentie. Deze website wordt regelmatig bezocht door een handvol (schat ik) autochtone antisemieten die qua fanatisme en volhardendheid hun weerga niet kennen. Ze plaatsen veel en lange reacties, zijn immuun voor IP-nummerblokkades en hebben een lange adem. Ik zie ze stuk voor stuk al sinds jaar en dag (en nacht) langskomen. Dezelfde namen zie ik ook op tal van andere websites prijken, van die van Trouw, NRC Handelsblad en Elsevier tot de marginale, activistische sites van geborneerde, middelbare prostaatpatiënten. Bijna iedereen kent J.J. van der Gulik wel, van wie het me niet zou verbazen als hij een flinke portie van het totale aantal antisemitische postings op Internet voor zijn rekening zou nemen. De man is een levende viral.

Maar er is een ernstig probleem in een aantal steden in Nederland, waar Joden niet herkenbaar meer de straat op kunnen zonder te moeten vrezen voor hun veiligheid. Dat probleem is relatief nieuw en het wordt veroorzaakt door Marokkaanse jongens, die het antisemitisme er thuis met de paplepel krijgen ingegoten. Ik schreef er hier al over en het mag niet worden gebagatelliseerd of onder het vloerkleed geveegd, het moet worden aangepakt.

Autochtoon antisemitisme wordt door de goegemeente openlijk afgekeurd. De autochtoon die zich publiekelijk schuldigmaakt aan Jodenhaat en Holocaustontkenning, heeft zichzelf maatschappelijk uitgerangeerd. Geen fatsoenlijk mens wil nog iets met hem te maken hebben.

Allochtone antisemieten wordt daarentegen geen strobreed in de weg gelegd. Zodra een Marokkaan tegen Joden begint te fulmineren, struikelen de autochtone antidiscriminatieclubs over elkaar heen om snel de aandacht te vestigen op die enge antisemitische blanken. Binnen de eigen gemeenschap wordt zo’n Marokkaan een heldenstatus toegedicht.

Kijk naar Raja Felgata, die na haar schuimbekkend antisemitische oprisping in het weekblad Revu werd ontslagen, maar nu woordvoerder is van de vrouwenafdeling van het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders, en die de ene na de andere gesubsidieerde schnabbel krijgt toebedeeld. Marokkanen als Felgata kunnen hun verdorven gang gaan, dankzij clubs als de Anne Frank Stichting en het MDI, en trouwens ook door idioten als Job Cohen. Sterker nog, als Felgata haar grote scheur weer opentrekt, krijgen autochtonen op hun donder van de racistenjagers. Elk antisemitische incident waar Marokkanen bij betrokken zijn, wordt op het conto van de autochtonen bijgeschreven.

En ergens is het dus gewoon waar ook, dat het Marokkaanse antisemitisme in Nederland vooral een autochtoon probleem is.

Peter Breedveld is ongevoelig voor beschuldigingen én loftuitingen van zowel domrechts als domlinks, dus bespaar je de moeite.

Peter Breedveld, 23.12.2010 @ 10:24

[Home]
 

63 Reacties

op 23 12 2010 at 11:22 schreef Kandigol:

Peter, ik zou het ruimhartiger met je eens kunnen zijn, wanneer het onderwerp niet zo gepolitiseerd werd. Jan en alleman heeft een oordeel over hoe erg het antisemitisme is, terwijl het volgens het CIDI gaat om een kleine 250 incidenten per jaar. Als je bedenkt dat volgens het meest recente demografisch onderzoek naar de joodse gemeenschap er circa 55.000 joden in Nederland wonen, (bruto, dus inclusief vaderjoden, Israëlische studenten etc.), dan is 250 incidenten een te verwaarlozen aantal. Zeker wanneer je bedenkt dat het in 95 procent van de gevallen gaat om bekladdingen en scheldpartijen. Het is niet zo dat alle joden in Nederland voortdurend bang moeten zijn dat de synagoge in de fik gaat terwijl zij er net in zitten. Een zorgvuldig onderzoek van antisemitische incidenten zorgt er niet zelden voor dat ze geruisloos van de lijst verdwijnt. Of het gaat om minieme incidentjes, zoals laatst een meisje dat voor de VPRO een uitzending maakte over de vergassing van duiven, en toen het woord gaskamers gebruikte. Iedereen in rep en roer, en Ronny Naftaniel moest er aan te pas komen om te zeggen dat de VPRO toch echt geen antisemitische omroep is. Je kunt het in je vermeende gevoeligheid ook zwaar overdrijven.

Alles wat er gebeurt en wordt beweerd over dit onderwerp wordt echter object van politiek debat en politiek gewin. In dat kader is het noodzakelijk om er keer op keer op te wijzen dat het antisemitisme geen Marokkaans importproduct is. Hetzelfde geldt mijns inziens voor de homohaat, die bestond ook al heel lang voor de eerste Marokkaanse gastarbeider in Nederland werd gesignaleerd.

Wanneer joden worden gebruikt als een pervers middel om vreemdelingenhaat jegens moslims mee uit te dragen, moet dat worden gedeconstrueerd. Anders wordt het wel heel makkelijk voor de goegemeente om zelf antisemiet te blijven, terwijl men intussen met de beschuldigende vinger naar een ander wijst.

De kern van het probleem is namelijk niet een of andere Ahmed van 11 die wat staat te roepen, hij gaat z’n gang maar, het probleem is de wegkijkende Nederlandse maatschappij die zichzelf niet wezenlijk onder de loep durft te nemen. Nu is het bewustzijn over de shoah heus wel groot genoeg, maar hoe zit het met andere historische gebeurtenissen? We willen er met zijn allen niet aan dat we een zwart verleden hebben, en daarom leggen we de zondebok graag bij een ander.

op 23 12 2010 at 11:38 schreef Likoed Nederland:

@Kandigol

Ga eens praten met herkenbaar uitziende Joden – of lees de interviews met hun. Sommige wijken zijn voor hen ‘no-go areas’ geworden. Net als voor homo’s trouwens.
Dan valt het vervolgens mee met het aantal aangiften…..
Maar een wenselijke situatie is het zeker niet.

op 23 12 2010 at 12:06 schreef Roel:

@kandigol

Het gaat hier niet om het verleden(hoewel antisemitische zo oud is als het joodse volk zelf)
Het grootse probleem vandaag de dag is het feit dat joden net zoals homosexuelen zich steeds meer geïntimideerd worden onveilig voelen wanneer ze over straat lopen.

Nou zijn er ook nog steeds antisemieten te vinden onder autochtonen. Maar de schade beperkt zich voornamelijk tot het internet. Misschien wat neonazi’s die partijbijeenkomsten houden

Om nou onszelf met schuld te overladen (hoezo schuldcultuur) en vooral te gaan richten op het beperkt aantal antisemitistische autochtonen draag mijn inziens niet bij aan de oplossing.

Nu is het nog bon ton om binnen bepaalde allochtonen kringen om antisemitisch gedrag te vertonen.
Het zou fijn zijn als invloedrijke figuren zoals allochtone opinieleiders en imams zich nadrukkelijk uitspreken tegen antisemitisme en het gedrag wat er uit voort komt. Uiteindelijk moet dit soort intimiderend gedrag ook not done worden binnen de marokkaanse gemeenschap.

op 23 12 2010 at 12:44 schreef thomas erdtsieck:

ik kan niet inschatten of het waar is wat PB in zijn stuk stelt, ik ken de cijfers niet.

Wat ik wél vermoed, is dat de autochtone Nederlanders met antisimitisch gedrag hun ‘afkeuring’ (netjes gezegd) eerder op Israël projecteren dan op hun buurman Polak. Ze vinden eerder de Palestijnen zielig dan dat ze hun Joodse medelanders haten. En volgens mij is dat nu juist het verschil met de Marokkanen hier.

op 23 12 2010 at 12:59 schreef dewanand:

namaskar allemaal,

Ik ken een blanke hollandse jongen die Joden vreselijk haat. Volgens hem zit achter elk probleem een Jood. Aids is een Joods complot met als doel alle mannen besnijden. Ik onderzoek zijn gedachtegang en heb er geen enkele logica in ontdekt. Hij is antisemiet en haat Joden omdat hij dat gelooft. Zielige vent, want hij is ook nog autistisch en leeft totaal geisoleerd van de samenleving in zijn varkenshok.

Ik snap jodenhaters niet goed. Mbt moslims kan ik het wel begrijpen want er is al 1400 jaar oorlog tussen joden en moslims. Mohammed moordde hele joodse dorpen uit en verkrachtte alle joodse meiden in grote gang bangs. Ook is er nog het probleem met de palestijnen en elke moslim haat joden hierom. Dus wij hebben er een probleem bij en niemand weet hoe het op te lossen.

IK onderzoek jodenhaat en vind het zo raar. Oorspronkelijk kwamen de eerste joodse stammen uit India en die werden de Yadavas genoemd, ongeveer 3000 jaar BCE, dus net na de grote oorlog in Kurukshetra (zie Mahabharata). De eerste joden waren gewoon bruin en zwart en behoorden tot het Hindoeras, het Indiase caucasische fenotype. Nu na ruim 5000 jaar, dus ruim 100 generaties zijn deze eerste joden praktisch voor honderd procent genetisch geassimileerd in Europa en over de hele wereld, dus het zijn gewone blanken. Maar toch is er nog jodenhaat. Interessant he.

Dit bewijst dat mensen gewoon racisten zijn en dit nooit afleren. Wij leven in een wereld vol haat en jaloezie. Racisme is een ziekte van elk mens en wij voeden onze kinderen op als racisten. Dit uitroeien is bijna onmogelijk. Menszijn is triest en hierom denk ik soms van ja, ik wil geen mens meer zijn.

Hindoeistisch India is het enige land waar joden nooit vervolgd en uitgemoord zijn. Het hindoeisme is vreedzaam, pluriform en tolerant. Een echte Hindoe leert om niets en niemand te haten, want volgens de INdiase wijsheid is de wereld groot genoeg voor ons allemaal.

Zonder het Joodse volk zou Europa nog in de middeleeuwen leven. Het hele bankwezen is door Joodse magnaten ontwikkeld en dit systeem financieerde de industriele revolutie. Minpuntje is wel dat joden collaboreerden met de koloniale blanke christenen en de negerslavernij financieerden. Toch geloof ik dat de wereld veel dank verschuldigd is aan het joodse volk, dat nu een overactieve minderheid is op de wereld van nauwelijks 20 tot 30 miljoen zielen. Deze kleine groep joden produceert meer technologische kennis dan de 1 miljard moslims samen en dit bewonder ik.

Wat is islam? Als de feiten worden geanlyseerd van de hele islam dan zie je dat islam voor bijna 80 procent een joods geloof is. Dus waar doen moslims moeilijk over? Joden en moslims zijn beide Abrahamitisch, net als de christenen, maar toch hebben zij de grootste oorlogen gevoerd en zijn er samen ruim 750 miljoen mensen uitgemoord sinds het jaar nul. Ik kan dit haast niet geloven als Hindoe.

Binnen de hindoewereld zijn er vele duizenden, nee eigenlijk bijna 30 miljoen stromingen en sekten, en kasten samen. Toch leven zij in vrede met elkaar en roeien zij elkaar niet uit. Er is maar een handjevol hindoe extremisten die geweld willen gebruiken tegen andersdenkenden, maar dit is marginaal en zij worden genegeerd.

Geloof is een moeilijke zaak en wij mensen moeten nog verder evolueren om een vreedzame wereld te maken. Mijn Hindoe kat, Wieroe denkt ook hierover na en mediteert erover. Hij is van plan om een boek hierover te schrijven, maar meestal heeft hij het te druk met bidden, slapen, eten en schijten.

dewanand

op 23 12 2010 at 13:58 schreef vetklep:

Polen zuipen opvallend vaak onverstandig veel en gaan dan gewoon eens stukje rijden. Marokkanen vertonen vaak antisemtisch gedrag.
Het een wordt zonder enig schuldgevoel nuchter geconstateerd en het ander wordt voorzichtig gefluisterd en vervolgens hard ontkend.

Het niet willen benoemen van problematisch gedrag lijkt een beetje op de welwillendheid waarmee kinderen of gehandicapten worden benaderd. En dat lijkt me nog pijnlijker dan de waarheid.

op 23 12 2010 at 14:45 schreef thomas erdtsieck:

@vetklep

Heb jij wel eens tegen een groepje rellende Marokkanen gezegd dat ze op moesten zouten?

op 23 12 2010 at 14:45 schreef J. van Dijk:

Wat Kandigol zegt, zo zit het..

op 23 12 2010 at 15:16 schreef vetklep:

Wat Kandigol zegt klopt niet helemaal, denk ik. Want op veel scholen valt de holocaust niet te bespreken. En voordat een deel van de lesstof “gewoon” wordt overgeslagen moet er toch een flink aantal leerlingen ernstig zijn doorgedraaid, lijkt me.

op 23 12 2010 at 15:19 schreef vetklep:

op 23 12 2010 at 14:45 schreef thomas erdtsieck:
ja, maar toen was ik niet alleen.

op 23 12 2010 at 16:21 schreef yurp:

@vetklep

Wat is ‘veel’ scholen? Eén school is natuurlijk al teveel maar ik ben benieuwd naar je definitie van veel. De helft? Een kwart? Meer? Minder?

op 23 12 2010 at 16:31 schreef p.wielaard:

Achter Jodenhaat zit helaas ook veel afgunst. Afgunst op het percentage nobelprijs winnaars, de werkende democratie midden in een gekkenhuis vol barbarij die het Midden oosten heet. De rijkdom in materieele en geestelijke zin en natuurlijk de door Joris Luyendijk zo mooi beschreven veel betere “exposure”. Waardoor ze overal mee weg lijken te komen, zelfs als ze evident fout bezig zijn. In Nederland was er eerder van Jodenliefde dan van -haat sprake. Behoudens door een enkele gek werd door niemand de hololcaust ontkend. De Feijenoord spreekkoren waren- en zijn puberaal gedrag.. Tot we geconfronteerd werden met hoe onze nieuwe Nederlanders er werkelijk over denken. Het wordt ze inderdaad met de paplepel ingegoten. Dus door dit “nieuwe” fenomeen af te zwakken met de jijbak: “hunnie doen het ook” is inderdaad een gotspe!

op 23 12 2010 at 16:45 schreef vetklep:

op 23 12 2010 at 16:21 schreef yurp:

Dat weet ik niet precies. Ik weet wel dat het om meerdere scholen gaat en dat er regelmatig berichten over verschijnen.

Ik weet ook niet of er echt gevaarlijke situaties ontstaan of dat het weer de gebruikelijke combinatie van een beetje islamitisch dramdreigen en Hollandse lafzakkerigheid is. Of zelfislamisering, zoas sommige mensen zeggen.

op 23 12 2010 at 17:23 schreef bottehond:

Goeie, strak geschreven en prima op- en onderbouwde column. Het valt me wel op dat je het over marokkanen hebt, de islamitische jodenhaat beperkt zich natuurlijk niet tot die groep moslims.

op 23 12 2010 at 17:27 schreef Peter:

O ja, deze column is natuurlijk goed, omdat je het ermee eens bent.

Van islamitische Jodenhaat merk ik in Nederland helemaal niets.

op 23 12 2010 at 18:03 schreef Alphonse Scaf:

Eens Jood, altijd Jood, eens Marokkaan, altijd Marokkaan. En vervolgens het politiek-correcte gedrag, dat is het wel zo’n beetje, “onze” houding.
Schei toch uit, antisemitisme voor en na en wat schuldbesef. Je wordt er niet goed van, van dat soort kreten dus. Wordt er ooit lering getrokken uit het verleden? Zie internet, want laat er geen misverstand over bestaan, daar komen de ratten uit hun holen gekropen. Je ziet het gebeuren, maar er wordt niets aangedaan. Integendeel zelfs, ze krijgen de vrije loop. Israël zij dank, o wat kan dat land misbruikt worden, voor en tegen van wat dan ook. Filosemieten en antisemieten vereend….
Zie maar: http://my.opera.com/Tibaert/blog/de-joden-zijn-zelf-schuld of http://my.opera.com/Tibaert/blog/lokjoden-of-joden-die-uitlokken

Geen vete of iets dergelijks tegen een onverlaat, o nee, maar een poging tot ontmaskering van iemand echt van een andere dimensie dan die Gulik, die hierboven aangehaald wordt, dat figuur Pekeltje dus. Iemand waarbij de Waarheid volgens Wilders goed bestudeerd kan worden, het antisemitisme inbegrepen.
Dat wilde ik ook nog even kwijt…

op 23 12 2010 at 18:21 schreef Diamantina:

Dat komt omdat jij als een in een gojimoutfit rondkruipende cryptojood dat zogenaamde ‘antisemitisme’ van je, slechts daar en alleen maar wil zien waar je er zoveel als maar mogelijk slachtofferig en as op je hases strooiend misbruik van kan maken! Toch? Ga toch met je gekeppelde bolle hasses dat kunstje van je maar weer eens snel bij jullie klaagmuur voor je eigen kruiperige ondersoort doen! Wil je? Cabalistisch en labbekekkende teringjood, maar dan verkleed in gojioutfit. Nu pas begin ik goed in te zien waarom je toch zo weglooopt met die goyimmennende en naar ingemaakte kinderkomkommmers stinkende jood van een bert b…

op 23 12 2010 at 19:48 schreef Faaz:

Als de opmerkingen van Raja Felgata kenmerkend zijn voor het probleem van het antisemitisme onder allochtonen, lijkt me er vooral niet zoveel aan de hand.Sterker, het is eigenlijk nogal bizar dat in dit tijdsgewricht waarin de nuance vooral nog dient om de bips te vegen en alle denkbare groeperingen en geloven de meest kwalijke stront over zich heen gestort krijgen, een columniste op basis van de gedane uitspraken op moet stappen. Afgaande op dit stukje lijkt me dat vooralsnog zorgwekkender dan het vermeende antisemitisme wat uit haar uitspraken zou blijken.

op 23 12 2010 at 21:40 schreef Diadorim:

Ik ben het 100% eens met dit stuk. Uitstekend geschreven ook. Als P. B. een nieuwe middenpartij opricht heeft hij mijn stem

op 23 12 2010 at 21:48 schreef Diadorim:

Het Joodse succses is zo groot dat sommige hen diep haten en anderen bewonderen hen zo extreem dat ze veronderstellen dat ze van hetzelfde ras zijn: lees dewanand. Volgens mij is er in Japan ook een curieuze stroming die denkt dat het Japanse succes haar oorsprong heeft in het feit dat Japanners verwant zijn aan Joden.

op 23 12 2010 at 21:56 schreef Gerry:

Het lijkt me toch heel eenvoudig: de Joden zijn het uitverkoren volk van hun god, en de anderen zijn jaloers. Allebei de anderen zijn ook boos omdat de enige echten niet willen zien dat de andere twee het nu beter weten, maar zijn ook stiekum bang dat die god toch nog steeds de joden een tikje liever vindt.

op 24 12 2010 at 01:29 schreef Henk:

Ok, leuke column maar er worden mijns inziens wel twee grote dingen over het hoofd gezien:
het MDI praat over anti-semitisme op het internet, en ik kan me best wel voorstellen dat de gemiddelde Marrokaanse straat-jongere niet dagelijks nieuwssites afstruint om zijn ongezouten (en misschien foute) mening te verkondigen. Het Meldpunt Discriminatie Internet behandelt dus alleen de verhoudingen op het internet en dat mag natuurlijk ook genoemd worden. (vind het een rare club verder, maar dat daargelaten.)

Daarnaast snap ik niet dat Raja Felgata hier terugkomt, haar column tegenover Robert Vuijsje, ik vermoed dat hieraan gerefereerd wordt, was natuurlijk een stuk satire. Bepaalde vooroordelen, net zoals Vuijsje zelf doet in zijn boek, worden op de hak genomen.
Volgens mij maakt Peter zelf ook wel eens gebruik van deze schrijfstijl, zo niet menig ander columnist.

op 24 12 2010 at 01:32 schreef Henk:

Had het vertrek van Felgata overigens niet gewoon te maken met het vertrek van Erdogan als hoofdredacteur? (Hetzelfde geldt voor Zarayda Groenhart)

op 24 12 2010 at 02:04 schreef Marco Knol:

Ach ja, ik heb als atheïst gewoon een gezonde hekel aan alle gelovigen, van welke soort dan ook. Wel zo makkelijk.

@Dewanand; ik heb alleen de eerste regels van je stukje gelezen, en ja, die gasten ken ik ook.
Ze heten Internationale Socialisten.
Ik heb ze eind jaren 80/begin 90 nog boekjes zien verkopen op de UU waarin beweerd werd dat AIDS de schuld was van het militair-industrieel complex ten behoeve van Israel en de VS. Zucht.

op 24 12 2010 at 08:52 schreef Josie Lowery:

Ik ben het 100% eens met dit stuk. Uitstekend geschreven ook. Als P. B. een nieuwe middenpartij opricht heeft hij mijn stem

op 24 12 2010 at 10:45 schreef Diamantina:

Bedankt voor het plaatsen van mijn pro-goyistisch en tegelijkertijd anti-judeo verwensingen Peter. Hierbij wens ik je een voorspoedig nieuw jaar en het toch nog wat betere trekwerk (wie bespeelt er eigenlijk wie tussen jullie?) oprecht toe. Met je hegelenistisch en zwaar door de mand gevallen mee volksmennend en collaborerende collega’s heb je dat volgens ons echt nog wel nodig… :-)

op 24 12 2010 at 10:48 schreef yurp:

@vetklep

ik had ’t even nagezocht en volgens een onderzoek is het als volgt: één op de vijf geschiedenisleraren in het voortgezet onderwijs in de vier grote steden ondervind wel eems weerstand als ze het over de holocaust willen hebben waardoor het moeilijk tot zeer moeilijk wordt om dit onderwerp te behandelen.

op 24 12 2010 at 10:52 schreef Peter:

Nee Henk, ik zie helemaal niet over het hoofd dat het MDI alleen over het Internet praat. Dat lijkt de organisatie zelf te vergeten, of eigenlijk niet natuurlijk. Het MDI weet dondersgoed hoe verneukeratief het is om te roepen dat het juist autochtonen zijn die zich te buiten gaan aan antisemitisme als er reuring is over het feit dat Joden op straat worden gemolesteerd door Marokkanen.

Je moet dus bij het MDI zijn, niet bij mij.

En Felgata’s column was niet ‘natuurlijk een stuk satire’. Ik ken Felgata persoonlijk, en je kan veel van haar zeggen, maar gevoel voor humor heeft ze niet. Vuijsje neemt trouwens in zijn boek geen vooroordelen ‘op de hak’, hij zet ze in al hun naaktheid op een rijtje, zoals Felgata haar Jodenhaat in al haar naaktheid belijdt, in de vorm van een persoonlijke aanval op Vuijsje, die Jood is.

Felgata haat Joden, ze vindt de verontwaardiging over Marokkanen die ‘Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas’ roepen eigenlijk net zo erg als die leuzen zelf. Ze is een racist, die Hassnae verrot scheldt omdat ze met mij is, een Kaaskop, een Hollander. Hassnae moet bij haar ‘eigen soort’ blijven volgens Felgata.

Het is zo typisch, om meteen allerlei vergoelijkingen en excuses in stelling te brengen zodra het een Marokkaan is, die zich bezondigt aan xenofobie en racisme. Een politiekcorrecte reflex, één van de oorzaken van het welig tierende antisemitisme onder Marokkanen.

Nogmaals: niet bagatelliseren, maar ondubbelzinnig veroordelen en aanpakken. Erg genoeg dat ik daar steeds op moet hameren.

op 24 12 2010 at 12:32 schreef J.J. van der Gulik:

Dag Peter,

Toch de beste wensen. Kom eens met een paar voorbeelden van mijn ‘antisemitisme’.

op 24 12 2010 at 12:45 schreef thomas erdtsieck:

“ondubbelzinnig veroordelen en aanpakken”

Hoe aanpakken, Peter? Want dat is nu juist het punt. Iedereen signaleert en veroordeelt, maar niemand schijnt de oplossingen te weten.

op 24 12 2010 at 12:58 schreef vetklep:

op 24 12 2010 at 10:48 schreef yurp:
Dank je. Ik kon het zelf zo snel niet vinden.

op 24 12 2010 at 13:20 schreef Peter:

Thomas, dat heb ik al in twee stukjes aangegeven – antisemitisme hoort niet te worden vergoelijkt, maar moet worden veroordeeld. Autochtonen die zich schuldig maken aan antisemitisme, zijn maatschappelijke paria’s. Waarom krijgt Felgata dan nog wel baantjes en schnabbels? Niemand hoort iets met haar te maken willen hebben.

op 24 12 2010 at 13:53 schreef thomas erdtsieck:

Peter, op dat punt ben ik het helemaal met je eens. Maar ik denk dat de oorzaak ligt in de eeuwige verwarring van de 2 begrippen: antisemitisme en anti-Israël. Echt ‘ouderwets’ antisemitisme leeft volgens mij veel minder in ons land dan anti-Israël sentimenten (die dus alles te maken hebben met sympathie voor de underdog – de Palestijnen). En de pure antisemiet Felgata vindt kennelijk een voedingsbodem bij de Israël-veroordelaars.

In discussies probeer ik dit onderscheid altijd met een voorbeeld te illustreren. Ik zeg dan dat ik de buitenlandpolitiek van Engeland altijd sneaky heb gevonden, maar dat ik daarom nog geen hekel aan Engelsen heb. Integendeel zelfs.

op 24 12 2010 at 14:24 schreef Peter:

Nee, de oorzaak ligt in het feit dat er altijd weer idioten zijn die het voor antisemieten als Felgata opnemen omdat ze een allochtoon is. De oorzaak ligt in de politiekcorrecte verkramptheid, die alleen maar erger wordt met Wilders aan de macht, want daardoor zijn allochtonen nog zieliger dan ze al waren.

op 24 12 2010 at 14:38 schreef Henk:

Je hebt best een punt dat het MDI (foute) politiek bedrijft door dit zo naar buiten te brengen, maar vind voor de volledigheid in je verhaal wel dat je het expliciet moeten noemen. Want, los van de ongelukkige – of gelukkige- belichting van dit onderdeel van het onderzoek, ook dit segment mag onderzocht en uitgesproken worden (we zijn tegen censuur toch?) . Of dat nou minder erg of erger is dan discriminatie op straat.

Ik ken Falgata niet persoonlijk en als het inderdaad zo is dat ze jouw relatie om die redenen afkeurt dan is ze erg dom, kortzichtig en inderdaad racistisch.
Maar dat is niet wat ik toen uit de column haalde, enkel en alleen afgaande op dat artikel.
Vond het geen interessant stuk verder, dat terzijde.

op 24 12 2010 at 14:42 schreef thomas erdtsieck:

En als ze het niet voor haar opnemen dan is ze voor velen een kutmarokkaan. Want die invloed heeft Wilders ook. De polarisatie neemt toe.

Ik zou het gekanker van iedereen willen ombuigen naar beleid. Hoe krijg je een leefbaar ‘colorful’ NL met behoud van vrije meningsuiting? Racisme keihard afstraffen is één maatregel. Maar daarmee ben je er nog lang niet.

op 24 12 2010 at 14:44 schreef thomas erdtsieck:

Sorry, mijn opmerking was voor Peter bedoeld.

op 24 12 2010 at 14:50 schreef Henk:

overigens stelt Falgata in dezelfde column dat “Marrokanen altijd vooroordelen hebben”. Ik denk ook niet dat dit zonder ironie is.

Verder zegt ze erover:
Zo is onder meer ten onrechte de suggestie gewekt dat zij vanwege haar open brief aan Vuijsje is ontslagen. Volgens klaagster was haar echter al in januari 2010 bekend dat haar freelance contract met Revu eind maart 2010 zou eindigden, omdat de nieuwe hoofdredacteur bij zijn aanstelling per 1 april andere columnisten met zich mee zou nemen. Ter zitting benadrukt klaagster dat haar column met toestemming van Revu is gepubliceerd.
Verder is ten onrechte de suggestie gewekt dat zij antisemitische uitspraken heeft gedaan, aldus klaagster. Daarover is vervolgens op Twitter dagenlang gespeculeerd, onder anderen door HP/De Tijd freelancer en cartoonist Paternotte. Klaagster wijst erop dat haar column een antwoord was op Vuijsje’s boek “Alleen maar nette mensen”, waarin Vuijsje – in dezelfde stijl als klaagster in haar column – bevolkingsgroepen en ook joden heeft gestereotypeerd. Klaagster stelt dat haar column uitdrukkelijk ironisch was bedoeld, hetgeen de redactie van Revu destijds ook heeft ingezien.”
http://www.rvdj.nl/2010/31

En of je het goede ironie vindt of niet, is een ander verhaal IMHO.

op 24 12 2010 at 15:03 schreef Peter:

Had je echt verwacht dat Felgata openlijk zou toegeven dat ze een antisemiet is, Henk? Kan mij het schelen wat ze in haar verweer zegt, ze is een antisemiet en na plaatsing van die column mocht ze vertrekken. Terecht.

op 24 12 2010 at 15:08 schreef Peter:

Felgata heeft ook geen reet van Vuijsjes boek begrepen. Maar goed, ze is dan ook gruwelijk dom.

Thomas, je kunt van Nederland niet via een bepaald beleid een multicultureel paradijs maken. Moet de overheid ook niet willen. De overheid heeft de taak mensen tegen elkaar te beschermen, en dat betekent dus zonder terughoudendheid racisme aanpakken en bestraffen, zelfs als de daders Marokkaan zijn.

op 24 12 2010 at 15:21 schreef Henk:

En waarom moest Zarayda Groenhart dan vertrekken volgens jou? Ze deed een dubbelcolumn met Felgata.

op 24 12 2010 at 15:25 schreef Peter:

Ik weet niet eens wie dat is. Bovendien bijt je je weer fanatiek vast in een bijzaak, zoals je altijd pleegt te doen. Klaar nu, onvermoeibare drammer die je bent. Waar het hier om gaat is, het antisemitisme van Marokkanen, waar niet tegen wordt opgetreden, maar dat juist wordt vergoelijkt en gebagatelliseerd. De antisemitische haatzaaier Felgata is slechts een voorbeeld.

op 24 12 2010 at 15:28 schreef vetklep:

Valt dat artikel van Felgata ergens te gouteren?

op 24 12 2010 at 16:56 schreef Henk:

“Bovendien bijt je je weer fanatiek vast in een bijzaak, zoals je altijd pleegt te doen.”
Eeeuh ik denk dat je in de war bent met iemand anders. Ik post hier pas sinds deze maand af en toe wat, bekijk mijn ip maar eens. En volgens mij valt het drammen ook wel mee.

Verder blijkt dat je niet gehinderd wordt door enige kennis van de zaak Revu, Groenhart deed samen met Felgata de column, eerst schreven ze deze samen als dialoog, later wisselden ze elkaar wekelijks af. Beiden zijn vertrokken met de aanstelling van de nieuwe hoofdredacteur.

Beetje jammer dat je moet vervallen in termen als “onvermoeibare drammer” als ik je wijs op, naar mijns inziens twee grote tekortkomingen in je artikel. Ik geef je overigens op meerdere punten gelijk, ook dat het MDI dit punt er met grote waarschijnlijkheid uitlicht als repliek voor het alombekende antisemitisme onder Marrokanen.

Ik vind alleen wel dat er ook onderzoek naar racisme alleen op het internet gedaan moet kunnen worden en deze resultaten, met het gevaar dat het bij een groep verkeerd kan vallen, ongecensureerd gepubliceerd kunnen worden.
Het niet mogen zeggen dat het autochtonen zijn die zich online vaker schuldig maken aan antisemitisme is mijns inziens even erg als het niet mogen zeggen dat een groot deel van de Marrokanen op straat antisemitisch is.

op 24 12 2010 at 16:59 schreef vander F:

@thomas erdsieck,
‘Ik zou het gekanker van iedereen willen ombuigen naar beleid.’

Onzin, daar zijn wetten voor, om ons tegen elkaar te beschermen en een overheid die daar op toe moet zien.
Wat de overheid NIET moet doen is multiculti cacaofantasie beleid loslaten op de burger.
Het gaat de overheid geen reedt aan wat ik meen te moeten denken,
dat kan ook helemaal niet in een vrije pluralistische samenleving, juist het plurale is noodzakelijk voor een levende democratie.
Niet een monomane overheid die wel even voor mij gaat denken.
Dat vechten de burgers onderling wel uit,
ingetoomd door bestaande wetgeving.

op 24 12 2010 at 17:02 schreef vander F:

@Henk,
ik weet zelfs zeker dat de gemiddelde autochtoon niet bepaald antisemitisch is.
Gek hè?

op 24 12 2010 at 17:18 schreef thomas erdtsieck:

Hahahaha Van der F, vertel mij eens welke wetten er NIET geridiculiseerd zijn door gedoogbeleid? Oké de belastingwet.

op 24 12 2010 at 17:25 schreef vander F:

@thomas,
zolang die overheid nog straffeloos is te ridiculiseren wel ja,
en dat is het punt hier.

op 24 12 2010 at 18:23 schreef thomas erdtsieck:

SMAKELIJK KERSTFEEST IEDEREEN! GENIET VAN ELKAAR…

op 24 12 2010 at 22:47 schreef thomas erdtsieck:

VREDE ZIJ MET U ;)))))))))))

op 24 12 2010 at 22:52 schreef dirrk:

Goh, Peter, wat een vroom stukje. En o ja, dat je moeilijke woorden als ‘virulentie’ kent – knap.

op 25 12 2010 at 09:41 schreef Rob:

Mosterd na de maaltijd, maar de eerste reactie van Thomas Erdtsieck trek ik niet:

Wat ik wél vermoed, is dat de autochtone Nederlanders met antisimitisch gedrag hun ‘afkeuring’ (netjes gezegd) eerder op Israël projecteren dan op hun buurman Polak. Ze vinden eerder de Palestijnen zielig dan dat ze hun Joodse medelanders haten.

Er is heel erg veel af te dingen op de politiek van Israel en ik wens dat te kunnen doen zonder voor antisemiet te worden uitgemaakt – niet direct en niet in bedekte termen zoals hierboven. Israel is een racistisch land met een agressieve expansiepolitiek, dat zich verschuilt achter een steeds grijzer wordend gruwelijk verleden om een en ander recht te praten.
En dat heeft helemaal niets met antisemitisme van mijn kant te maken.

op 25 12 2010 at 10:42 schreef thomas erdtsieck:

@Rob, als je de hele discussie hier gevolgd had, dan had je eruit opgemaakt dat ik JUIST vindt dat anti-Israël niet automatische antisemiet betekent. Zie bijv mijn comment @33 (geloof ik).

Maar in de quote die jij aanhaalt bedoelde ik autochtonen die weldegelijk ‘fuck de joden’ op muren kalken. Dat wordt als anisemitisch gedrag gelabeld, maar ik denk dus dat dat voornamelijk tegen de politiek van Israël is gericht. En niet zozeer tegen Joodse medeburgers.

op 25 12 2010 at 11:04 schreef thomas erdtsieck:

@Rob nog ff ter aanvulling: de jongeren van nu wéten niet eens meer wie er in ons land wel of niet Joods zijn; ze zijn daar helemaal niet mee bezig (of iemand moet aan een keppeltje cq hoed met pijpekrullen herkenbaar zijn).
Het schijnt dat vlak voor, tot nog zo’n 15 jaar na, de oorlog veel mensen door de namen konden herkennen wie Joods was. Dus ook mensen die De Vries of De Lange heetten. Voor sommigen was dit Jew spotting een fanatieke hobby. Nu zijn die goddank uitgestorven, of zijn te bezichtigen in het rariteitenkabinet.

op 25 12 2010 at 14:26 schreef Rob:

s dat nou niet juist het antisemitisme van allochtone ipv autochtone kant?

op 25 12 2010 at 18:43 schreef dewanand:

hee thomas, ik herken dat. die blanke antisemiet die ik ken kan vaak uit een naam al zeggen dat het om een jood gaat. Interessant. Lijkt op kastesysteem bij hindoes waar men uit je naam je kaste afleidt.

IK onderzocht gisteren nog de teksten op de site van de Nederlandse Volksunie (NVU) en ontdekte twee dominerende gedachten: anti zionisme en vechten voor het Germaanse ras. Heel interessant he. Rassenhaat is niet gebonden aan een ras of volk. Kijk hindoestanen haten negers als de pest en willen absoluut niet dat hun dochters seksen met negers. Ik ben ook opgevoed met negerhaat en werd hiermee geindoctrineerd door mijn vader. Nu zie ik het anders omdat ik de geschiedenis beter ken en omdat negers zelf mij altijd goed hebben behandeld. IK werd vroeger zelfs verliefd op leuke negermeisjes.

Volgens mij moet je rassenhaters meer leren over de geschiedenis van hun eigen ras en volk. Breng ze ook in kontakt met vriendelijke leden van het ras dat zij haten en laat hen een beetje seksen met hen. HIerom geloof ik dat hoeren heel goed werk doen om de rassenhaat te bestrijden, want een echte hoer neukt met de vijand van haar ras.

Als ik een hindoehoertje was dan zou ik zeker elke dag met een neger neuken.

dewanand

op 25 12 2010 at 18:58 schreef dewanand:

Weten jullie wat ik niet begrijp van de discussies op frontaal Naakt? Ik zie nooit moslims hier uit de vele etnische groepen die actief deelnemen en iets leuks te melden hebben. Waar zijn mijn intelligente marokkanen, turken, somaliers enz die hier komen spammen met teksten over turkse hoertjes of geile moslima’s die altijd nat zijn met een kerstdoekje op? MOslims moeten ook meedoen aan discussies en gewoon eerlijk vertellen dat zij islamitisch zijn.

Zet eens wat links op maroc.nl naar deze site om onze slimme marokkanen hier te lokken. Zet hier eens leuke fotos van blote marokkaanse sletjes, die zich laten gang bangen door een hele groep blanke mannen.

ik snap dit niet. waar zijn de FN-allochtonen die lekker gang bangen met hollanders? Seks is de enige manier om allochtonen supersnel te laten evolueren.

dewanand

op 26 12 2010 at 01:16 schreef Janosek:

Sorry Peter, maar waar wil je naartoe met je stuk?

Tip: misschien zou je eens een week of drie de Israëlische krant Haaretz.com kunnen volgen om met eigen ogen te zien waar nu echt een snel groeiende radicalisering en haat jegens anders denkenden gaande is. En kijk dan eens naar de brede steun binnen de Joodse gemeenschap in Nederland…voor het beleid (of beter gezegd schrikbewind) van de regering Nethanyahu en de forse van toename aan haatgeluiden vanuit de Joods-religieuze sector.

Aansluitend: op de schaal van onwenselijkheid heb ik er persoonlijk veel moeite mee wanneer leden van de Joodse gemeenschap, dikwijls openlijk schermend met hun academische titels, de meest geniepige vormen van racisme bedrijven door te stellen dat Israël beschaafd is, de Arabieren de Joden de zee in willen drijven, Israël de grens van de Westerse beschaving vormt, er geen Palestijnen bestaan, er geen sprake is van een bezetting etc. etc.

Dergelijke beweringen kunnen we vrijwel dagelijks in de Nederlandse massamedia lezen en worden geuit door hoogopgeleide Joodse Nederlanders. Die geniepige vormen van racisme en misleiding noem ik 1000-maal erger dan het soort van antisemitisme dat geuit wordt door ontspoorde Marokkaanse pubers dan wel geuit door autochtone Nederlanders.

Om met Gretta Duisenberg te eindigen: het is tegenwoordig een ware eer om een antisemiet te worden genoemd omdat je dan onmiskenbaar het morele gelijk aan je zijde hebt inzake het weerzinwekkende gedrag van Israël en de racistische taal vanuit de rechtervleugel van Joods Nederland.

(Een oud-minister van Israël noemt de anti-semitisme beschuldiging zelfs een doelbewuste strategie. http://www.youtube.com/watch?v=jUGVPBO9_cA)

op 26 12 2010 at 14:45 schreef Paul:

Ach als Dries van Agt een Antisemiet is omdat hij kritiek heeft op Israel.

Dan ben ik trots om een Antisemiet te zijn.

Ps ik zie in nederland meer Moslimhaat dan Jodenhaat

op 26 12 2010 at 15:04 schreef vetklep:

Ja maar hullie is een afleidingsmanoeuvre waar de kleuterjuf al niet in trapt.

op 26 12 2010 at 15:34 schreef Bigpete:

Dries van Agt en de zwarte weduwe zijn fout omdat ze heulen met terroristen en terreur van palestijnen bagatelliseren en downplayen. Zo simpel is het Paul.

op 07 01 2011 at 14:32 schreef Adamindo:

Met belangstelling en verwondering heb ik de discussie gevolgd. Voor eenieder die twijfelt aan de goede bedoelingen van Israël , kan ik een bezoek aan dit kut-land aanbevelen. Puur uit spontane interesse besloot ik tussen twee intifada’s door mijn afstudeerscriptie te wijden aan de Palestijnse economie. Je begrijpt al, dat dit een hypothetisch verhaal werd, omdat van vrij verkeer van goederen en middelen geen sprake is.

Behept met een ‘gezonde’ Anne Frank opvoeding toog ik naar Israël, om daar voor het eerst van mijn leven kennis te maken met de strekking van de begrippen uber- en untermenschen en Apartheid. Dat de Palestijnen de Israëli’s zo haten, is vooral veroorzaakt door de onmenselijke behandeling die de Palestijnen al meer dan vier generaties ‘genieten’. Het gaat hier dan o.a. om de vernederende checkpoints, gesloten buitengrenzen, willekeurige afsluitingen van essentiële levensbehoeften, zoals schoon water en elektriciteit, strafkampen etc. De wijze waarop Israëli’s zich uitlaten over Palestijnen, doet niet onder voor de nazi-rethoriek weleer (varkens, beesten). Vreemd genoeg was dat andersom veel milder. Ik ontmoette er beschaafde en aardige studenten, die uit pure frustratie, bij gebrek aan perspectieven (geen werk, geen paspoort – dus geen partner, geen toekomst), wel eens fantaseerden over het martelaarschap, om van alle shit af te zijn. Dan vroeg ik me af: wat zou ik doen in zijn situatie en concludeerde, dat ook het onmenselijke mij niet vreemd zou zijn. Bij de terugreis werd mij door een 18-jarige huppelkut op het vliegveld nog even gevraagd, naar de adressen van de Palestijnse families, wiens gastvrijheid ik had genoten, waarop ik enkel verwees naar het boek van Anne Frank en mijn vuile onderbroeken.

Het antisemitische van Marokkaans-Nederlandse jongeren verbaast mij niet, omdat zij niet de enige zijn, die sympathiseren met het lot van de Palestijnen. Net zoals vele joodse Nederlanders sympathiseren met het lot van Israël, ook al zijn ze er nog nooit geweest en hebben ze er geen familiaire banden mee. Zoals hierboven is vermeld, zitten de Marokkaanse Nederlanders en Joodse Nederlanders in verschillende sociale klassen en ook hun verbondenheid met Nederland is van een ander niveau. Waar de Marokkaanse Nederlanders pas begonnen zijn de sociale ladder de beklimmen, staan de joodse Nederlanders al bovenaan. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat de retoriek en uitingsvormen waar zij zich van bedienen verschillend zijn. Mijns inziens is dit slechts een kwestie van tijd, voordat de discussie op een gelijkwaardig (intellectueel) niveau kan plaatsvinden.

Waar ik me als Indische Nederlander veel meer aan stoor, is dat het er alle schijn van heeft, dat de huidige discussie over niet-westerse allochtonen, niet zozeer gaat over Christelijk-Islamitisch, maar eerder over blank-gekleurd. Sinds de opkomst van Pim Fortuin merk ik dat ik kennelijk allochtoon ben. Dit terwijl, mijn ouders en voorouders al voor zij in Nederland kwamen de Nederlandse Nationaliteit bezaten, Nederlands spraken, Sinterklaas vierden etc. Ook orthodoxe joodse Nederlanders en import Israëli’s in mijn buurt, hebben moeite om hun vooroordelen voor zich te houden. Als blikken konden doden. Die laatsten doen trouwens geen enkele moeite om te integreren (Nederlands praten, hoezo?) en ze komen ermee weg. Ik denk dat een deel van het antisemitische hiermee te verklaren is. Israël heeft schijt aan alles en iedereen, en komt ermee weg. Anti-Israël zijn, hoeft niets met jaloezie te maken te hebben, maar kan ook berusten op een gezond rechtvaardigheidsgevoel. De problemen met de Marokkaanse jongeren zijn vooral van sociaal-economische aard. Zodra deze jongeren gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt en bij het vinden van stageplaatsen, zullen veel van hun frustraties verdwijnen en zullen zij het veel te druk hebben met het genieten van hun welvaart, dan hun kostbare tijd te verspillen met het uitschelden van joden en homo’s.

ps. Ik beschouw mezelf niet als antisemiet, omdat ik in de gelukkige omstandigheid verkeer, zowel Nederlands Joodse, Israëlische en Marokkaanse vrienden en kennissen te hebben.

op 05 05 2024 at 10:02 schreef Diederik:

Opmerkelijk om deze discussie uit 2010 nu in 2024 terug te lezen.
Het probleem met allochtoon antisemitische is in de afgelopen jaren totaal genegeerd en is alleen maar erger geworden.
Blijkbaar is dit onderwerp zo gepolitiseerd dat er eerst doden moeten vallen voordat het opgepakt wordt door de politiek, aangepakt wordt door de overheid, en hopelijk geadresseerd wordt door de scholen.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS