Home » Archief » Americanah


[08.08.2016]

Americanah

Anita Brus

nat12

Wat doe je als je uit Nigeria komt en zonder papieren in Amerika wilt werken? Je leent een ID en oefent je nieuwe naam voor de spiegel. Dat is wat Ifemelu doet in de roman Americanah van de Nigeriaanse schrijfster Chimamanda Ngozi Adiche. Maar volgens haar Nigeriaanse vriendin die al in de VS woont is dat niet eens nodig, want je kunt ook gewoon zeggen dat die andere naam je ’tribale naam’ is en Ifemelu je ‘jungle naam’. Liever gooi je er ook nog een of andere ‘spirituele naam’ tegenaan, want in Amerika geloven ze “all kinds of shit about Africa“.

Ifemelu stuit op tal van vooroordelen over haar ras en afkomst waardoor zij in een ‘panic attack’ belandt die zij niet onder ogen wil zien omdat: “panic attacks only happen to Americans“. Ook zijzelf heeft dus bepaalde vooropgezette ideeën over (blanke en zwarte) Amerikanen met wie de relaties nooit stand houden, al doet zij nog zo haar best haar Nigeriaanse “ahn-ahn” om te buigen naar de cliché Amerikaanse uitdrukkingen en die uit te spreken met een zo Amerikaans mogelijk accent.

Jeugdliefde

In deze roman gaat het niet in de eerste plaats om het verhaal van een jonge Nigeriaanse vrouw die in Amerika tot de ontdekking komt dat zij er als ‘Non-American Black‘ niet kan aarden en daarom besluit terug te keren naar Nigeria. Best spannend om te lezen hoe zij haar jeugdliefde Obinze uiteindelijk terugvindt, terwijl die in Nigeria inmiddels deel is gaan uitmaken van een rijke bovenlaag. Maar nog spannender vond ik het hoe de verschillende (Afrikaanse en westerse) werelden in deze roman worden beschreven en hoe die werelden iemands identiteit beïnvloeden.

Als Ifemelu aankomt in de VS maakt zij zich de Amerikaanse codes eigen. Zij laat zich het haar ontkroezen tot blaren aan toe om vervolgens te besluiten weer terug te keren naar haar Afrikaanse ‘kinky look‘ en accent. Maar haar ouders herkent zij amper meer wanneer die bij haar op bezoek komen: “They seemed like strangers. They looked the same, but the dignity she remembered was gone, and left instead something small, a provincial eagerness.” Haar vriendjes houdt ze maar liever op afstand van die ouders, om haar diep gelovige moeder niet de kans te geven te beginnen over “Jesus Christ” en de “door-knocking, bride price and wine-carrying“.

Getrouwde minnaar

En als zij naar Nigeria terugkeert, lijkt het alsof wat ooit vertrouwd was vreemd voor haar is geworden. Was alles altijd al zo of is het in haar afwezigheid zo veranderd, vraagt zij zich in verwarring af. And so she had the dizzying sensation of falling, falling into the new person she had become, falling into the strange familiar. Als zij kritiek heeft op haar Nigeriaanse vriendin omdat die zich in Lagos laat onderhouden door haar getrouwde minnaar, noemt die vriendin haar een ‘Americanah‘ die alleen nog kan kijken door een Amerikaanse bril: “But the problem is that you are not even a real Americanah. At least if you had an American accent we would tolerate your complaining.

Oude huizen worden in Lagos afgebroken in plaats van gerestaureerd. Obinze, die haar opzoekt in haar appartement tegenover een oud koloniaal huis, vertelt dat men in de derde wereld liever vooruit kijkt en daarom van alles houdt wat nieuw is. Dat zou ook komen doordat voor de derde wereld het beste nog in het verschiet ligt, terwijl het westen zijn beste tijd wel gehad heeft en daarom het verleden tot ‘fetish’ maakt.

Afrikaanse pragmatiek

Of Obinze zich nog kan losmaken van een wereld die draait om het grote geld en uiterlijke schijn is de vraag. “No need for this kind of white-people behaviour“, zegt een van zijn vrienden als hij aankondigt van zijn vrouw van wie hij niet meer houdt te willen scheiden. Hij kan Ifemelu immers ook blijven zien zonder bij zijn vrouw weg te gaan. Maar deze Afrikaanse pragmatiek moet het uiteindelijk toch afleggen tegen de westerse romantiek. De globalisering heeft zijn werk gedaan.

Anita Brus is docent in de Spaanse taal/literatuur/kunst en schrijft over tango in het tijdschrift La Cadena. Zij publiceert ook teksten in het Spaans en in het Nederlands op haar eigen weblog. Lees het verbijsterende relaas over haar domrechtse date. Volg haar op Twitter.

Anita Brus, boeken, 08.08.2016 @ 16:00

[Home]
 

3 Reacties

op 08 08 2016 at 19:34 schreef Sasha Berkman:

Gelukkig maar dat ze geen politie is tegen gekomen in Amerika.

op 09 08 2016 at 08:37 schreef Thomas E:

Culturele ontheemdheid. Ik denk dat dit bij de meesten voorkomt die lang in een buitenland hebben gewoond. Ik hoor het tenminste ook van Turken, die na een jarenlang verblijf hier weer teruggekeerd zijn.

op 10 08 2016 at 08:26 schreef MarcodeB:

Dank je, Anita. Ik kreeg echt zin om dat boek te gaan lezen.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS