Alle scholen wit
Yezkilim
Foto: Ryan McGinley
Veel ouders die hun kinderen naar een witte basisschool brengen, doen dit niet uit racistische of xenofobe motieven, maar omdat het niveau van het onderwijs daar hoger is, want leraren stemmen hun lessen af op het gemiddelde niveau, en dat ligt in witte klassen hoger. Zwarte scholen hebben immers meer kinderen met taalachterstand, waardoor ze de uitleg minder goed begrijpen, zodat ze ook met andere vakken achterop raken.
Kortom, om het verschil tussen zwarte en witte scholen op te heffen, moet je zorgen dat er niemand achterloopt. Achterstand inlopen terwijl de lessen gewoon verder gaan is erg moeilijk, bovendien vind je op internet geen Les gemist met lessen van je eigen leraar, dus in plaats van achterstand te bestrijden, moet je het voorkomen. En dat doe je door de oorzaak, taalachterstand te voorkomen.
Taalachterstanden voorkomen doe je met verplichte taaltoetsen en taalklassen.
Elke basisschool krijgt klassen, op verschillende niveaus, waar uitsluitend aan taal wordt gewerkt en gaat systematisch het taalniveau van de leerlingen toetsen.
Om te beginnen is er de toelatingstaaltoets. Zakt een aspirant-basisscholier hiervoor, dan gaat hij of zij in plaats van naar een gewone groep, naar een taalklas. En voorafgaand aan elke overstap naar een nieuwe groep is er een nieuwe taaltoets, met dezelfde consequenties, bedoeld voor zij-instromers uit het buitenland en voor kinderen bij wie het taalniveau pas later, of later weer opnieuw, achteruit gaat, bijvoorbeeld omdat er thuis te weinig Nederlands wordt gesproken.
Een positief bij-effect van dit systeem zou kunnen zijn, dat ouders van taalzwakke kinderen, met het schrikbeeld van een eeuwigdurende basisschoolperiode voor ogen, hun kinderen vaker zo vroeg mogelijk, in plaats pas wanneer het verplicht is, naar school zullen sturen. En misschien motiveert het ze om thuis vaker en beter Nederlands te spreken. Er zal dan ook een groter aanbod van taallessen voor volwassenen moeten komen, ook voor taalzwakke Nederlandse ouders.
Na zo’n taalklas kunnen taalzwakke kinderen, helemaal bij, integreren in een gewone groep. Goed voor henzelf, maar ook voor de groep waarin ze terechtkomen, want die wordt niet meer opgehouden door kinderen met taalachterstand. En definiëer je een zwarte school als een school met – in de reguliere klassen – veel kinderen met een taalachterstand, dan zijn met dit systeem alle scholen wit.
Het kost tijd, maar dit is in te perken met op je derde beginnen en met een halfjaarsysteem: geen acht, maar zestien groepen, zodat ook de taalklassen maar een half jaar duren. Omdat er dan twee maal per jaar een nieuwe groep 3a begint, is dit ook gunstig voor wie ongunstig jarig is. Ook zittenblijven en een klas overslaan zijn zo maar half zo ingrijpend. En een prettige bijkomstigheid van jonger mogen beginnen, is dat de huidige, stigmatiserende, methoden om taalachterstand bij allochtone peuters te bestrijden niet meer nodig zijn.
Ook met het halfjaarsysteem en met een jaar eerder beginnen, blijven taalklassen de taalzwakke kinderen tijd kosten. Maar dit is minder rampzalig dan achterlopen. Want wie bij is, krijgt een hogere CITO-score, en dat heeft veel meer effect op je toekomst dan de leeftijd waarop je de CITO-toets doet!
Yezkilim is een full-time allround compulsief obsessief probleemoplosser, met als specialiteit radicale onderwijshervormingen. Daarnaast is ze wiskundeleraar.
Yezkilim, 20.06.2009 @ 08:09
11 Reacties
op 20 06 2009 at 09:38 schreef rena:
Het lijkt mij dat er niet alleen taalachterstand het niveau van het onderwijs bepaalt, of het gemiddelde niveau naar beneden halen Ik neem aan dat het geheel aan algemene kennis daarvoor verantwoordelijk is.
Of je met het opheffen van taalachterstand tevens de interesse wekt om meer te gaan lezen over natuur, cultuur en historie lijkt mij hiermee nog niet bewezen.
op 20 06 2009 at 10:14 schreef Henk:
Wat jij wilt,dat bestaat al: de voorschool.
Voor kinderen vanaf 2,5 jaar.
Zie ook: http://www.baarsjes.amsterdam.nl/jongeren_onderwijs/voorscholen
op 20 06 2009 at 11:36 schreef babs:
Een halfjaar systeem, echt zoiets waarvan ik me afvraag waarom ik daar zelf nou nooit op ben gekomen. Geniaal.
op 21 06 2009 at 01:33 schreef Saira:
Gewoon ieder allochtoon kind en de ouders naar de provincie sturen. Moeten ze wel na een poos de provinciale accenten afleren.
op 21 06 2009 at 11:08 schreef Mark:
En daarnaast is het gemiddelde IQ ook een stuk lager op een zwarte school. Dat moet wel, want iemand met een beetje verstand stuurt zijn kind niet naar een zwarte school.
op 21 06 2009 at 12:49 schreef Wolverine:
Het is ook gewoon zo dat het gedrag van bepaalde ouders er voor zorgt dat er een bepaalde rust in de klas heerst waardoor er een gezond leerklimaat wordt geschapen…
op 22 06 2009 at 04:26 schreef Daan:
Ik word een beetje para van die foto eigenlijk.
op 23 06 2009 at 11:19 schreef p.wielaard:
Ieder mens kiest voor “ons soort mensen”. Dat is een natuurwet en daar is niks geks, rascistisch of xenofoob aan. mensen moeten gewoon vrij zijn om keuzes te maken. Ook voor de school van hun kindern. De ultime segregatie; de bijzondere school op religieuze grondslag is ironisch genoeg, voor wat de christelijke scholen betreft, nu een vluchthaven geworden voor witte ouders.
op 25 06 2009 at 09:14 schreef Puk:
Dit is ook de methode op internationale scholen. (Het is bijzonder vreemd dat het onderwijs niet kijkt naar de plaats waar altijd al kinderen met verschillende achtergronden bij elkaar komen.)
op 02 07 2009 at 20:13 schreef dieanderesjaak:
Ga Lodewijk Asscher eens bestoken met je adviezen, want die heeft het onzalige plan opgevat om tot gedwongen spreiding over te gaan. Met als gevolg dat mensen straks wegtrekken uit hun wijk om hun kind op een witte school te stoppen. Volgens mij is de oplossing ook niet eens zo moelijk. Naarmate het aantal achterstandsleerlingen (hoe je dat dan ook meet) toeneemt, laat je de ratio leerling op leraar afnemen. Maar dat zal wel te veel kosten.
op 03 07 2009 at 11:42 schreef Yezkilim:
Andere Sjaak,
Dat is een heel goed idee, maar alleen wanneer die achterstand niet door taalachterstand veroorzaakt is. Is dat wel zo, dan houd ik het bij verplichte taalklassen.
En dank je voor de tip, maar dacht je echt dat mensen als Asscher geinteresseerd zijn in oplossingen voor achterstand? Ik denk van niet. Ik denk dat ze alleen maar nivellering willen. En dat de redenering achter het dwarsbomen van de vrije schoolkeuze is, dat je mensen die het slecht hebben een stuk gelukkiger maakt als je er simpelweg voor zorgt dat mensen die het goed hebben het ook slecht krijgen. Pas op, hiervoor is het dus niet nodig dat er ook maar iets op een andere manier verdeeld wordt. Dat zou bij huidskleur en intelligentie behoorlijk lastig zijn trouwens.
Zo werkt jaloersheid nu eenmaal. De definitie van geluk, bleek een tijdje geleden immers uit een keurig wetenschappelijk onderzoek, is het beter hebben dan je buren, niets meer en niets minder.