Home » Archief » Alain Badiou en de niet-kleur zwart


[08.03.2018]

Alain Badiou en de niet-kleur zwart

Anita Brus

Terwijl ik op zoek was naar de betekenis van wit, vond ik een boekje met de titel BLACK; The brillance of a non-color van de Franse filosoof Alain Badiou1. Wat ik wilde achterhalen is de betekenis van de witte (lege) tekstballonnen in de strips van Ramón Esono Ebalé naar wiens werk ik onderzoek doe. Dat die betekenis uitsluitend gelegen is in de censuur van zijn land Equatoriaal Guinea was mij iets te voor de hand liggend en misschien vond ik een diepere betekenis van het wit als ik mij eerst eens verdiep in zwart.

Het boekje begint met anekdotes uit Badiou’s jeugd die gaan over verstoppertje spelen in het duister, inktvlekken, krijt op het bord en prille seksualiteit. De duisternis moest worden bedwongen en het steriele witte papier verslagen met zwarte tekens die golden als ‘sleutel tot de overwinning’.

Zwarte inktvlekken vormden daarbij een serieus obstakel, want volgens Badiou moeten zwart en wit met elkaar in evenwicht zijn. Als er sprake is van te veel zwart verliest je volgens hem de controle over het witte vlak en wordt het al snel een vormeloze massa ‘close to Hell‘.

Seksboekjes

Badiou wijst op het verdwijnen van deze ervaring door de komst van de computer, die alleen nog maar ‘grijs’ toelaat, zoals we ons ook af kunnen vragen wat de pedagogische, psychologische, sociologische, politieke en economische effecten zijn geweest van de vervanging van het blackboard door het whiteboard.

Met als conclusie: ‘Let’s face it, the black marker and its colorful variants on a whiteboard is to white chalk on a blackboard what fast food is to authentic cuisine: since the black-and-white dish is tasteless now, all that’s left is a bland of green-and-yellow spices.’

In de seksboekjes van zijn jeugd – en de censuur die men daar in de jaren vijftig op toepaste – is sprake van eenzelfde ‘omkering’ als in het blackboard/whiteboard. Omdat het zwart van de behaarde geslachtsdelen en oksels niet gezien mocht worden, plaatste men er witte balken overheen. Badiou verwoordt dit als het wit dat het zwart ontkende, waardoor het raadsel van de vrouw intact bleef en het alleen maar nog spannender werd omdat de jongens zich afvroegen wat toch dat mysterie was van hetgeen onder die vrouwenarmen verscholen lag.

Dat die zwarte delen tegenwoordig worden weggeschoren, is volgens Badiou veelzeggend: ‘It’s only when black is veiled in white, when it’s missing from where it’s supposed to be, that desire is real. Black is, par excellence, the colorless color of fetishes.’

Maagdelijkheid

Zwart noch wit is echter kleur; wit is het licht waarin alle kleuren samenvallen en zwart is juist het ontbreken van licht en daarmee ook van kleur. De donkere en lichte kanten van het leven zijn daarom volgens Badiou inwisselbaar, evenals wit en zwart.

Beide ‘kleuren’ gelden in verschillende culturen als rouwkleur en zijn daarom met elkaar verbonden: ‘Macbeth’s black witches and Hans Christian Andersen’s Snow Queen belong to the same world.’ Daarbij staat het onzuivere zwart tegenover het zuivere wit dat, behalve naar maagdelijkheid, ook verwijst naar onwetendheid: ‘Young girls and brides are pure only insofar as they don’t know what darkness the soul is capable of […] they don’t know about the dark Phallus.’

Badiou vervolgt zijn relaas door in te gaan op de betekenis van zwart en wit in vlaggen en uniformen. Met wit geeft men zich over en zwart staat voor de duivelse ‘Prince of Darkness’ in vlaggen van piraten en IS, evenals zwarte uniformen nihilistische, negatieve (fascistische) krachten symboliseren naast opstandige (anarchistische) krachten.

In het laatste geval staat zwart voor revolutie, met rood er tegenover als de kleur van bloed. En in de kerkelijke wereld zien we een reeks van zwart (priester), rood (kardinaal) en wit (paus), waarbij in alle krachten (kleuren) samenkomen in het ‘licht’ van de paus.

Stigmatisering

Tot slot gaat Badiou nog in op tegenstellingen tussen huidskleuren die hij op humorvolle wijze onderuit haalt: ‘Try to really decide what someone’s color is. Is a white person white? Certainly not! The only white person I know is the white clown […]’. Aziaten zijn donkerder dan Afrikanen of witter dan Europeanen en wie is er ins hemelsnaam geel of rood (tenzij men aan geelzucht leidt of te lang heeft liggen bakken in de zon met een te lichte huid). Bij het benoemen van iemands huidskleur gaat het volgens Badiou nooit om de werkelijke kleur van de huid, maar eerder om stigmatisering.

Rest het wit van de lege tekstballonnen die in Esono Ebalé’s strips werken als gaten in het beeld, zoals de witte vlakken dat ook doen bij de lichaamsdelen van pin ups. Het wit is het gevolg van censuur, maar kan dus volgens Badiou ook gezien worden als het zuivere dat staat voor alles wat wij niet weten en dus verscholen blijft. Het levert extra spanning op, want wij willen maar al te graag weten wat het raadsel is dat het wit verborgen houdt.

 

 

1. [A.Badiou BLACK; The brillance of a non-color (oorspronkelijke titel: Le noir. Éclats d’une non-couleur), Polity Press, Cambridge, 2017]

Anita Brus is docent in de Spaanse taal/literatuur/kunst en schrijft over Afrikaanse kunst in het Spaanse kunsttijdschrift Revistart. Zij publiceert ook teksten in het Spaans en in het Nederlands op haar eigen weblog. Lees het verbijsterende relaas over haar domrechtse date. Volg haar op Twitter..

Anita Brus, 08.03.2018 @ 08:09

[Home]
 

1 Reactie

op 08 03 2018 at 08:18 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS