360
Hassnae Bouazza
Laatst zag ik een tweet voorbijkomen met het voorstel onderzoeksjournalistiek te laten sponsoren door de Postcodeloterij of een dergelijke organisatie. Hoe sympathiek dat idee ook is, want het is erop gericht om meer mogelijkheden te creëren, voor mij vatte dat voorstel de deprimerende armoede van de Nederlande journalistiek samen.
Bijna elk programma of blad heeft wel een probleem met het gelimiteerde budget. Dat is de makke van Nederland. Niks mag geld kosten, maar kwaliteit kost geld. Diepgaande research kost geld. Mooie reportages kosten geld. Andere meningen durven ventileren kost moed en daardoor dus potentieel ook geld. Soms moet je durven investeren, in de hoop daarna te oogsten.
Maar dat investeren, hè. Dat is toch een stap te ver voor velen. En dat zeg ik uit ervaring. Het mag allemaal niks kosten, maar if you pay peanuts, you get monkeys, wist James Goldsmith al. En hij kon het weten als miljardair.
Het nieuwe blad 360 omzeilt dit probleem en maakt handig gebruik van een groot internationaal medianetwerk dat uitstekende artikelen en opiniestukken oplevert. Het blad doet het voorwerk voor al die mensen die niet de tijd of de talenkennis hebben om de internationale bladen en kranten bij te houden. Zo komt de rest van de wereld dichterbij, zonder dat een hoofdredacteur je glazig aan hoeft te kijken na de mededeling dat er geen budget is voor dat geniale idee dat je zojuist voorgesteld hebt.
De internationale media zijn om nog een andere reden een verademing. De wereld is echt, écht, zoveel groter dan Nederland en het intellectuele kliekje met zijn incestueze geneuzel, waarbij de ene columnist de andere vermijdt uit angst voor kritiek en waarin het groepsgedrag niet veel verschilt van dat op de lagere school: als je bij het ene groepje hoort, heb je automatisch dezelfde mening over die andere stomme columnist uit dat andere kamp.
Niet het talent telt hier, maar de juiste connecties. Niet of je wat te melden hebt, maar of je wel mooi in de pas meeloopt en vooral niet tegen de verkeerde schenen aanschopt. En dat is de dood in de pot. Dat is verstikkend, het is geestdodend en gewoon strontvervelend.
Ik begrijp uiteraard dat ik me hier niet populair mee maak, maar hé, ik begon dit praatje met de opmerking dat er meer moed nodig is.
Het probleem in Nederland is dus niet alleen het geld, maar ook die enorme inzichzelfgekeerdheid, die een wijdere blik op de wereld in de weg staat. Eén van mijn favoriete voorbeelden is dat de Nederlandse media zich pas realiseerden dat er wat gaande was in Tunesië toen dictator Ben Ali al in het vliegtuig zat, op weg naar een veilig heenkomen. Daarvoor al had ik tevergeefs redacties benaderd met stukken over de onrust die zich duidelijk aan het aftekenen was. Hier moeten eerst Reuters of AP over een onderwerp heen zijn gegaan voor de Nederlandse media volgen. Waarom zou je zelf nieuws maken als je dat ook kunt overnemen?
Hetzelfde zag je bij de naaktfoto van de Egyptische blogger Aliaa Elmahdy: verschillende media doken er op toen er een aanklacht tegen haar ingediend werd. Maar waarom toen pas? Waarom het voorspelbare aandacht geven en niet het onverwachte? Waarom niet de schoonheid van haar daad belichten. Dan had Hans Beerekamp van NRC Handelsblad dat toch beter opgepikt, want er zijn uitzonderingen in het medialandschap. Die zijn er altijd, gelukkig.
De redactie van 360 kan ook zo’n uitzondering zijn, door nieuws te ontdekken en te maken. Ik weet dat de hoofdredacteur heel lang bezig is geweest om dit project van de grond te krijgen. Ik weet ook dat investeerders niet meer zoveel durven en dat de markt enorm verzadigd is. En daarom alleen al vind ik het mooi dat het gelukt is. Dat we hier nu staan, omdat het groene licht is gegeven een droom na te jagen.
Dat zouden we vaker moeten meemaken.
Voordracht, eerder vanavond uitgesproken ter gelegenheid van de lancering van het nieuwe blad 360, dat de lezer ‘het beste uit de internationale pers’ voorschotelt.
Hassnae Bouazza, 24.11.2011 @ 00:11
28 Reacties
op 24 11 2011 at 05:49 schreef KarinaNijssen msnsexdate:
hihih wat een verhaal, maar die “Aliaa Elmahdy”, komt die uit de middel eeuwen?
xx KarinaNijssen 22 Utrecht
op 24 11 2011 at 07:00 schreef leo schmit:
Veel succes ermee. Zie ook het CNN interview met Elmahdy, waarin ze haar visie kan geven. Dat zul je in een Nederlandse publicatie niet tegenkomen.
Een opmerking:
Bovenstaand geldt evenzeer, zo niet meer, voor Nederlands academia. Daar zul je mij dan ook niet aantreffen.
op 24 11 2011 at 09:34 schreef Tom Lievens alias Vandepotgerukt:
Dat de wereld echt groter is dan de Lage Landen dringt niet door. Was onlangs in die Lage Landen en de navelstaarderij, betwerige “we weten alles, en bovendien beter” toon werkt ontmoedigend.
Maar wonende in het land van Cervantes doet het goed toch nog Don Quijotes te vinden in de Noordelijke contreien.
op 24 11 2011 at 10:57 schreef Yvonne:
Wat geweldig! Ga ik zeker volgen, wat een verademing.
op 24 11 2011 at 11:11 schreef babs:
Deels mee eens hoor, het internationale nieuws in Nederland kan beter. Maar waar naar mijn mening echt wordt ondergepresteerd is in de nationale journalistiek.
op 24 11 2011 at 11:32 schreef J.E.Christ:
Schitterend stuk!
Kijk eens naar de berichtgeving op de Duitse TV en vergelijk dat met de krommetenenactualiteitenprogramma s die onze kwelbuis regeren.
Ook dicussies over de financiele crisis en de (n)euro worden veel diepgaander en vooral gevarieerder belicht dan op de nederlandse media.
Gelukkig hebben wij Hasnae Bouazza!!!
op 24 11 2011 at 11:54 schreef Yvonne:
Deels mee eens hoor, het internationale nieuws in Nederland kan beter. Maar waar naar mijn mening echt wordt ondergepresteerd is in de nationale journalistiek.
Jezus, Babs, understatement of the year.
op 24 11 2011 at 12:27 schreef MNb:
“die enorme inzichzelfgekeerdheid,”
Altijd zo geweest. Zie 1672 en 1940.
360 staat tussen mijn favorieten. Kan ik kijken of het blad een nuttige aanvulling is op Trouw en De Ware Tijd.
op 24 11 2011 at 12:50 schreef babs:
Tom Lievens,
Het internationale nieuws in Nederland is toch echt een stuk beter dan in Spanje (Zuid-Amerika uitgezonderd). Zowel in kranten als op TV.
op 24 11 2011 at 14:51 schreef J.J. van der Gulik:
Het probleem van de journalistiek is niet alleen geldgebrek maar ook het onbreken van voldoende kennis en inzicht in politieke verhoudingen bij de journalisten en het ontbreken van een open oog voor informatie, waardoor ze geneigd zijn sterk uit te gaan van de ideeen en opvattingen die binnen de eigen kring existeren en informatie die daarmee conflicteert terzijde laten. Dat gebeurt mede ook om de hoon uit eigen kring te vermijden en de bronnen voor wederzijdse informatieuitwisseling niet te verstoppen.
Het geldgebrek speelt vooral waar het gaat om het coveren van internationaal belangrijke politieke ontwikkelingen ver weg. Het resultaat is dan dat bijvoorbeeld bij de Amerikaans-Israelische geopolitiek in de islamitische wereld de journalisten van de verschillende kranten hier ijverig de info van de CIA en de Mossad in hun kranten neer zitten te pennen.
Om wat tegenwicht te kunnen bieden aan politieke propaganda zouden media samen kunnen werken voor het oprichten van nieuwsinstituten in gebieden waar zich belangrijke ontwikkelingen afspelen, zoals bijvoorbeeld in Afghanistan. En er moet een daadwerkelijke wil aanwezig zijn om goede informatie over alle relevante achtergronden
op 24 11 2011 at 16:39 schreef Arjan van Bijnen:
“Niet het talent telt hier, maar de juiste connecties. Niet of je wat te melden hebt….”
Ik vond het persoonlijk heel erg grappig dat hierna Jan Mulder een onsamenhangend zwetspraatje hield dat nergens over ging, maar wat begon met enorm veel namedropping :-)
op 24 11 2011 at 16:42 schreef Peter:
Ha! Precies! Nadat Hassnae het incestueuze columnistenwereldje had gehekeld, mocht Mulder haar punt even dik onderstrepen door het uitgebreid over zichzelf, zijn enorme belezenheid en zijn columnistenvrindjes te hebben.
op 24 11 2011 at 22:11 schreef Niels:
Wat zeuren jullie nou nog over `inzichzelfgekeerdheid´ dat heeft onze regering toch al opgelost: “nee, dat is niet zo”, klaar.
Het niveau van NL pers verbijsterd mij al jaren. Het is allemaal inteelt (over collega pers schrijven) en opschrijven wat we al weten van internet of zelfs `van de straat´. De gemiddelde NL journalist woont in Almere en komt nooit buiten.
op 24 11 2011 at 23:28 schreef Salpeterzuur:
Jup, Hassnae heeft natuurlijk gelijk. Ik zoek mijn informatie dan ook voornamelijk in het ‘buitenland’.
Glenn Greenwald van salon.com is iemand die de hypocrisie van de westerse en vooral de Amerikaanse media blootlegt. Amy Goodman van DemocracyNow en Robert Fisk van The Independent doen ook goed werk. Maar hey, wij hebben PowNed!!
Als je het zat bent kun je nog altijd een boek van Noam Chomsky erbij pakken. :)
op 25 11 2011 at 01:10 schreef Frits Cohen:
Het is toch weer wonderlijk hoe Gulik zijn favoriete onderwerp overal met de haren bij weet te slepen. Leg eens uit Gulik, hoe hebben de CIA of de Mossad actief deelgenomen aan de Arabische lente? Wie waren daarbij betrokken? Welk belang is daarbij gediend? Mij is het namelijk wel een raadsel, want hoe verwerpelijk ik iemand als Moebarak ook mag vinden, hij was een stabielere factor voor Israel dan de legerleiding van Egypte nu.
Voor de rest: Hassnae, ik vraag me hardop af in hoeverre er publieke belangstelling is voor onderzoeksjournalisten. Veruit de meeste mensen willen, zo is mijn indruk, gepakt worden met korte teksten, catchy filmbeelden en zeker niet met een lang en droog verhaal wat je onderzocht hebt.
op 25 11 2011 at 11:04 schreef J.J. van der Gulik:
Frits Cohen
Ik kan het toch niet helpen dat Nederlanders politiek vrij onnozel zijn, of in sommige gevallen doen alsof….
Amerika richtte de Taliban op. Daar zullen ze achteraf toch ook niet echt tevreden over zijn.
op 25 11 2011 at 11:58 schreef babs:
Voor de rest: Hassnae, ik vraag me hardop af in hoeverre er publieke belangstelling is voor onderzoeksjournalisten.
Schandalen scoren. Neem GeenStijl bijvoorbeeld, een puur commerciële instelling. Als je al hun nep nieuws weglaat, blijft over:
-nepotisme en fraude bij overheden en volksvertegenwoordigers.
-internetvrijheden en lompheid bij de overheid in automatisering.
GeenStijl is lui, want dat is goedkoper. Gaan aan de haal met scoops van anderen en publiceren alleen wat vanuit hun kantoorstoel (via Internet) kan worden gevonden. Maar punt is: GeenStijl doet het want nationaal nieuws betreft beter dan de NRC. Het mooie is ook als je eenmaal beet hebt, kun je er een soap van maken en heb je zo tien stukjes vol.
Onderzoeksjournalistiek hoeft niet te betekenen dat je weken in een vuilnisbak een minister hoeft te bespieden. Belangrijker is dat je niet bang moet zijn vijanden te maken, en ere wie ere toekomt, daar zijn de hufters van Geenstijl niet bang voor.
op 25 11 2011 at 12:22 schreef Peter:
en ere wie ere toekomt, daar zijn de hufters van Geenstijl niet bang voor.
Kunst, als je je verzekerd weet van de rugdekking van de machtigste krant van Nederland.
op 25 11 2011 at 12:31 schreef Frits Cohen:
Oh ja, natuurlijk, jij bent alwijs door te beweren dat weer eens joden onder die steen verborgen liggen. Het krioelt in je hoofd van de joodse pissebedden. Leuk geprobeerd Gulik maar je overtuigt weer eens totaal niet. Minimaal zal je met een kopie van een document moeten komen van een wapenleverantie of inlichtingenuitwisseling tussen de Taliban en de Mossad, wil ik je geloven.
Overigens klopt het niet dat de VS de Taliban oprichtte. De hebben ze hoogstens gesteund en zelfs dat is niet zeker. De Taliban komt voort uit het Pashtun-nationalisme, hetgeen de actieve onderdrukking van Hazara-Afghani onder de Taliban duidelijk verklaart. Dit, in combinatie met de val van het communistische regime in 1992, zorgde voor een machtsvacuum waar de Taliban in is gesprongen. Maar daar heeft de Mossad weer niets mee van doen maar wel de Pakistaanse geheime dienst.
op 25 11 2011 at 14:04 schreef Yvonne:
@Salpeterzuur
“Jup, Hassnae heeft natuurlijk gelijk. Ik zoek mijn informatie dan ook voornamelijk in het ‘buitenland’.
Glenn Greenwald van salon.com is iemand die de hypocrisie van de westerse en vooral de Amerikaanse media blootlegt. Amy Goodman van DemocracyNow en Robert Fisk van The Independent doen ook goed werk. Maar hey, wij hebben PowNed!!
Als je het zat bent kun je nog altijd een boek van Noam Chomsky erbij pakken. :)”
Toppie!
op 25 11 2011 at 15:04 schreef Yvonne:
@Frits Cohen
Straks schrijf je nog hoe goed de ontbijtservice is van de Mossad.
op 25 11 2011 at 15:28 schreef J.J. van der Gulik:
re Frits Cohen – November 2001, Counterpunch ‘Underwriting the Taliban’ by Rep. Ron Paul
(..) Indeed, the majority of anti-American sentiment in the post-Cold War era originates in the Middle East. What many Americans don’t realize, however, is the extent to which their own foreign aid tax dollars are spent funding our current and future enemies in the region.
We should recognize that American tax dollars helped to create the very Taliban government that now wants to destroy us. In the late 1970s and early 80s, the CIA was very involved in the training and funding of various fundamentalist Islamic groups in Afghanistan, some of which later became today’s brutal Taliban government. In fact, the U.S. government admits to giving the groups at least 6 billion dollars in military aid and weaponry, a staggering sum that would be even larger in today’s dollars.
Bin Laden himself received training and weapons from the CIA, and that agency’s military and financial assistance helped the Afghan rebels build a set of encampments around the city of Khost. Tragically, those same camps became terrorist training facilities for Bin Laden, who uses some of the same soldiers our military once
op 25 11 2011 at 17:57 schreef Frits Cohen:
Vast hoor Yvonne, Die duizend Palestijnen van laatst konden inderdaad gratis genieten van kost en inwoning op kosten van de Mossad. Helaas werden de vaste lasten voor ze te hoog dus moest men ze ruilen tegen een enkele soldaat. Niet dat ik dergelijke inwoning iedereen zou willen aanraden, bij de Van der Valk krijg je nog beter te eten. Maar he, je hebt tenminste een dak boven je hoofd.
Oh Gulik, ik mis nog steeds de rol van de Mossad hierin. Bovendien, dit waren de voorgangers van de Taliban en niet de Taliban zelf. Die bestond toen nog niet in de jaren ’70. Dat deze mannen later zich aansloten bij de Taliban, dat had men niet voorzien. Logisch, want de mannen die men toen trainde, streden tegen dezelfde vijand (communisten) als de VS toen. Kortom, bedankt voor het bevestigen van mijn standpunt.
op 25 11 2011 at 21:09 schreef J.J. van der Gulik:
re Cohen – Past binnen de Neoconwereld met uitgebreide relaties met Israel. Maar uit hetzelfde artikel: ‘Our foolish funding of Afghan terrorists hardly ended in the 1980s, however. Millions of your tax dollars continue to pour into Afghanistan even today. Our government publicly supported the Taliban right up until September 11. Already in 2001 the U.S. has provided $125 million in so-called humanitarian aid to the country, making us the world’s single largest donor to Afghanistan. Rest assured the money went straight to the Taliban, and not to the impoverished, starving residents that make up most of the population. Do we really expect a government as intolerant and anti-west as the Taliban to use our foreign aid for humane purposes? If so, we are incredibly naive; if not, we foolishly have been seeking to influence a government that regards America as an enemy.’ Ron Paul heeft ook dit geschreven ‘We have been Neoconned’ (2003). En je moet ook de Israel Lobby in dat perspectief zien. Een verkorte versie van een boek van mij over de materie op Uitpers in 3 afleveringen, veel gelezen. Geheime diensten zijn nu eenmaal specialist in het tegengaan van rechtstreeks keihard bewijs bij d
op 26 11 2011 at 01:39 schreef Cactus:
Ik ben bang dat je stuit op het trieste feit dat het overgrote deel van de bevolking geen “moeilijke verhalen” willen waar ze over na moeten denken, maar hapklare brokken.
Voorbeeld, hoe groot is de oplage van de “Groene Amsterdammer”?
op 26 11 2011 at 05:02 schreef leo schmit:
Hoe sympatiek ik het idee ook vind, de eerste digitale aflevering overtuigt mij niet.
Ik zie geen colofon bij 360mag. Wie is de hoofdredacteur?
Wat is het verschil met ‘Welingelichte Kringen’?
Waar is de onderzoeksjournalistiek? Het bericht dat de Mount Everest 90 cm hoger is dan voorheen gedacht, is dat ook onderzoeksjournalistiek?
Het bericht dat Noorse B een eigen vleugel in de bak krijgt komt van ANP. Het complete rijtje ‘buitenlands nieuws’ komt van ANP.
Ik wacht maar af. Het blad is op mijn lokatie sowieso niet verkrijgbaar in de kiosk. Voorlopig houd ik me maar bij ‘Whatdoesitmean’ van de nogal gestoorde Sorcha Faal.
op 26 11 2011 at 17:34 schreef charles:
@leo
de site biedt veel méér! waar zie je de viral die in India miljoenen hits heeft? Cartoons uit de hele wereld en berichten die persbureaus juist kritiseren (http://www.360mag.nl/in-het-nieuws/125-ap-overdrijft-kankerrisico)?
als je op zoek naar langere verhalen, lees dan het magazine of download de app op http://www.360mag.nl
NB colofon staat hier: http://www.360mag.nl/over-360
op 01 12 2011 at 06:08 schreef Leo schmit:
@Charles
Bedankt, ik ga zeker nog eens kijken