Halfabeten
Yezkilim
Illustratie: Wilhelm von Gloeden
We weten het allemaal: uitzonderingen daargelaten, leren onze kinderen op de basisschool al lang niet meer hoe ze moeten rekenen en leren ze er ook al jaren geen Nederlands meer. Ze blijven weliswaar geen analfabeet en ook niet acalculisch, maar ze worden halfabeet en semicalculisch, omdat met name de jonge leraren zelf óók niet meer weten hoe het moet. Want hún leraren wisten het óók niet meer, omdat hún leraren het óók niet meer wisten. Van schrik doen we voorstellen voor spellingsvereenvoudiging, ten behoeve van onze aan rekenmachientjes verslaafde kinderen en jonge volwassenen.
Je kunt natuurlijk proberen de trend van de steeds onkundiger wordende leraar om te buigen. Er zijn inmiddels al extra taal- en rekentoetsen voor de aankomende leraren ingevoerd, las ik in de NRC. Mooi zo. Nu nog de triviale eis stellen dat een cijferlijst bij het diploma basisschoolleraar voldoendes voor Nederlands en rekenen bevat dat dit momenteel nog niet hoeft, was lang een goed bewaard geheim en het niveau voor deze vakken flink opschroeven, zodat zo’n voldoende ook echt iets voorstelt, dan zijn over een jaar of veertig alle leraren aan wie het diploma, buiten hun schuld overigens, onterecht gegeven is, verdwenen en komt alles vanzelf weer goed. Behalve dan voor iedereen die in de eerste helft van deze eeuw geboren is.
Maar er bestaat ook een snelle oplossing.
Zoek en vind personen of instanties die op korte termijn kunnen formuleren of terugvinden aan welke eisen de kennis van het Nederlands, respectievelijk het rekenen van onze basisschoolleraren zou moeten voldoen. Verspreid deze eisen, laat examens ontwerpen en zorg dat vanaf eind 2009 alle basisschoolleraren de kans krijgen om deze examens af te leggen. En beloon degenen die slagen met de kwalificatie Vakleerkracht Taal en/of Rekenen.
Lukt dit allemaal, dan kan met ingang van schooljaar 2011-2012 de regel worden ingevoerd dat basisscholen de vakken taal en rekenen alleen nog maar door vakleerkrachten mogen laten geven, zodat het taal- en rekenniveau eindelijk weer gaat stijgen. Zittende leraren zónder beide vakdiploma’s kunnen in de uren dat hun collega’s mét de vakdiploma’s hun leerlingen taal en/of rekenen geven, de klassen van deze collega’s andere vakken geven. Maar heeft een school te weinig vakleerkrachten, dan zullen er leraren zonder diploma’s moeten worden ontslagen en vervangen door leraren mét.
De leraren die worden ontslagen, kunnen straks wellicht geen nieuwe baan als basisschoolleraar vinden, evenmin als nieuwe leraren zonder vakleerkrachtdiploma’s. Sneu. Maar is het reken- en taalniveau van een vakleerkracht op de basisschool onbereikbaar voor je, dan ben je blijkbaar niet geschikt voor dit vak en zul je dus, wanneer je niet in de gelegenheid wordt gesteld om alleen maar andere vakken te geven, een ander beroep moeten kiezen.
Yezkilim is een full-time allround compulsief obsessief probleemoplosser, met als specialiteit radicale onderwijshervormingen. Daarnaast is ze wiskundeleraar.
Yezkilim, 30.05.2009 @ 07:00
15 Reacties
op 30 05 2009 at 09:43 schreef herman van der helm:
Ik ken diverse mensen, die zeer goed in taal en rekenen zijn, de academie hebben willen volgen of hebben gevolgd, maar die het niet tot juf of meester hebben gebracht. Bij hen is tijdens het traject door opleiders een negatief beroepsadvies uitgebracht door de opleiding, omdat ze bijvoorbeeld niet een klas aankunnen, onzeker zijn, niet goed in andere vakken waren, een lichamelijke beperking hadden, gepest en getreiterd werden, niet handig in de omgang waren, etc.
Op dit moment speelt dit nog steeds. Zonde.
Het is volgens mij veel eenvoudiger om de mensen die wel goed in taal en rekenen zijn bij te scholen in de andere vakken of te accepteren dat ze niet alle capaciteiten bezitten, dan iemand die de kunst van het rekenen niet beheerst of taalkundig een moeilijk gevalletje is bij te scholen.
op 30 05 2009 at 10:34 schreef yezkilim:
Je hebt gelijk, ik denk dat ook niet-leraren die goed in taal en rekenen zijn vakleerkracht taal/rekenen zouden moeten kunnen worden!
op 30 05 2009 at 11:20 schreef Benech:
Tsja, als je tijdens het standaard voortraject van de PABO (de HAVO) met verplicht een van de wiskunde-vakken niet door een rekentoets komt die gelijk staat aan de laatste klas basisschool, dan heb ik wel zoiets van… wat heb je op de havo dan gedaan?
Ik herinner me nog dat mijn wiskunde A leraar op het VWO foeterde tegen mijn wiskunde B conculega dat "wiskunde A moeilijker was dan wiskunde B want… bij jullie zijn de sommetjes gewoon gegeven en bij ons moeten de leerlingen het zelf uit de opgave halen. Gezien de leesvaardigheid van leerlingen, is dat veel moeilijker"
Come on, als je niet kan rekenen, too bad, maar dan ga je maar niet voor de klas staan (en dan zwijg ik van de andere eisen). Lesgeven, ik kan het niet, ik vind het een kunst apart, maar stel dan ook fatsoenlijke eisen aan het kunnen lesgeven.
op 30 05 2009 at 17:53 schreef N. Molrat:
Geniaal voorstel! Heb je het rondgestuurd naar mensen die ‘er over zouden moeten gaan’?
Onze dochter van 6 krijgt volgend jaar een leerkracht die o.a. ‘hun hebben’ zegt. Ze is niet eens jong, ze geeft al ruim 25 jaar les op die school. Niemand die er iets aan doet en als ik over haar klaag ben ik de zeikerd.
Tijdens tien-minuten-gesprekken word ik er wel eens op aangesproken dat mijn kinderen een te grote mond hebben. Als je in groep 7 zit en een werkstuk terug krijgt met daarop de opmerking: ‘het ziet er verzorgt uit’, dan moet je beleefd je mond houden en zeker niet lachen, uit respect voor…..uh voor wat?
op 30 05 2009 at 19:58 schreef Benech:
Naakte, hun hebben is wel heel stuitend. Je mag wat mij betreft meteen terug naar de basisschool voor dergelijke grammaticale fouten.
* Verlangt bijna terug naar mijn 3e taal, met maar 8 vormen tussen lijdende en bedrijvende vorm. *
Hassnae: In hoeverre komt een dergelijke uitgebreide werkwoordsvervoeging eigenlijk in het Arabisch voor?
op 31 05 2009 at 01:13 schreef toevallige voorbijganger:
Heeft yezkilim ook een oplossing voor al die piemels opeens hier?
op 31 05 2009 at 01:48 schreef yezkilim:
Ik wil best proberen een oplossing te bedenken, maar dan moet ik eerst weten wat je probleem precies is. Heb je bijvoorbeeld moeite met piemels op zich, of alleen met blote piemels, of alleen met piemels op internet? Of alleen met die op Frontaal Naakt misschien?
In het laatste geval zou ik Peter vragen om de piemels te bedekken met een zwart rechthoekje en de naam van de site te veranderen in Bedekt Naakt. Dat geeft mijn stukjes ook wat meer cachet.
op 31 05 2009 at 10:16 schreef Peter:
Piemels blijven hier onbedekt. Het blijkt dat veel mensen nog moeten worden verlicht op dat gebied.
Speciaal voor Saira heb ik voor de volgende editie ook weer een mooie verzameling piemels met bijbehorende torso’s samengesteld.
Was het maar alvast volgende week!
op 31 05 2009 at 12:20 schreef toevallige voorbijganger:
Verlicht?
Ik weet gewoon hoe piemels eruit zien, en tieten zijn toch een stuk mooier. Dat is het enige.
op 31 05 2009 at 14:54 schreef Peter:
Je weet hoe piemels eruit zien, maar voor ’tieten’ moet je het me de plaatjes op FN doen?
op 31 05 2009 at 23:54 schreef toevallige voorbijganger:
Nee, ik vind vrouwen (schaarsgekleed al dan niet naakt) een stuk mooier.
En ’tieten’ was in mijn vorige bericht hier natuurlijk een pars pro toto van ‘het vrouwelijk lichaam’.
op 01 06 2009 at 01:13 schreef Arie Bombarie:
Hmmm…. dat basisschoolleerkrachten de heersende vorm van de Nederlandse taal dienen te beheersen lijkt mij overduidelijk en niet ter discussie. Wat echter die heersende vorm bepaalt is weer een ander verhaal. "Hun hebben" vind ik ook lelijk (en dom klinken), maar als 90 procent van de Nederlanders "groter als" zegt of een (ouderwetse?) constructie als "hoe sneller … des te beter" vrijwel compleet in ongebruik is geraakt, dan kan het zijn dat de tijd is gekomen om de Nederlandse taal weer een stapje verder te laten gaan. Waarom zouden we voor eeuwen willen vasthouden aan het Haarlems dialect van pak hem beet 1950? Of alleen wijzigingen in de taal accepteren die door een stelletje studeerkamergeleerden zijn bedacht zoals die vreselijke tussen-n? Of ben ik dan een mierenneuker (of is het nou miereneuker?)?
op 01 06 2009 at 14:14 schreef yezkilim:
Als leraar moet je EN weten hoe het eigenlijk moet EN wat er vaak gezegd wordt en wat dus vast, ooit, OOK goed zal zijn, maar tot die tijd moet je het fout rekenen als je leerlingen het fout doen en ze corrigeren.
Wel kun je je afvragen hoe erg je fouten als ‘groter als’ moet vinden zolang ze ‘d’/’t’/’dt’ niet uit elkaar kunnen houden, ‘jou’ en ‘jouw’ en ‘mij’ en ‘mijn’ door elkaar halen, ‘me moeder’ of ‘jan ze moeder schrijven’ en ongeveer de helft van alle woorden fout spellen.
Of ze iets aan- of overnemen van hun leraar is vaak ook maar de vraag. Maar ze moeten in elk geval wel het goede voorbeeld krijgen!
op 01 06 2009 at 14:16 schreef yezkilim:
oeps, kwootje fout: … of ‘jan ze moeder’ schrijven…
op 03 06 2009 at 09:12 schreef Saira:
Speciaal voor mij mannelijk schoon, wat een eer!
On topic, ik mag echt blij zijn met de school waar mijn dochter op zit. Ik ben wel een keer van school veranderd, de vorige was een puinhoop.
Het is tegenwoordig, zegt oma, best anders met dat getoets en getest. En sommige ouders zijn best prestatiegericht en nerveus als hun kind een toets of test moeten maken. Maar verder helemaal geen problemen hier. Alleen jammer dat dat tegenwoordig blijkbaar een uitzondering is.