Jasad
Hassnae Bouazza
Illustratie: Justine Lai
Jasad is het Arabische woord voor ‘lichaam’ en tevens de naam van een nieuw Libanees tijdschrift over de erotiek van het menselijke lichaam. Frontaal Naakt sprak met de hoofdredactrice en bedenkster van het blad, Joumana Haddad. Voor het Arabische publiek is zijn geen onbekende; zij heeft haar sporen verdiend als dichteres en journaliste en veroorzaakt nu reuring met dit gewaagde en pikante blad, waarmee ze de oude traditie van erotiek in de Arabische litertuur weer terugclaimt en zich ontworstelt aan de verstikkende taboes die door religieuzen worden opgelegd en waarmee ze de individuele vrijheid beknotten.
Het is nogal gewaagd hè, een blad waarin zo expliciet over seks en erotiek wordt geschreven.
Je vindt het gewaagd, maar dat is het alleen binnen de culturele kaders die we hier hebben. Praten over dit soort onderwerpen zou heel normaal moeten zijn en het is ons recht. Jasad is een cultureel blad dat alles wil bespreken dat te maken heeft met het lichaam: de kunsten, de literatuur, en dan op een diepgravende en mooie manier én door Arabische auteurs en intellectuelen. Op die manier kunnen die auteurs visies uiten die elders niet kunnen.
In december kwam het eerste nummer uit en afgelopen maart het tweede. Hoe is erop gereageerd?
De reactie was zoals te verwachten: er was zowel steun als afkeuring. Maar dit had ik verwacht toen ik over het idee begon na te denken. Ik heb op geen enkel moment gedacht dat het mensen koud zou laten. Maar zoals ik andere meningen respecteer en mensen respecteer die dit blad afkeuren, is het mijn recht, en dat zeg ik hardop, om dit blad te maken en mensen die hier meer over willen lezen, moeten dit gewoon kunnen doen.
Het blad heeft voor nogal wat ophef gezorgd. Zijn er ook stappen genomen tegen het blad? Ik las dat de Libanese Vrouwenraad een aanklacht wilde indienen.
Tot nu toe is dat nog niet gebeurd, maar er is wel mee gedreigd. We wachten het af.
Wanneer kwam je op het idee voor Jasad?
Anderhalf, twee jaar geleden. Toen ik besloot het blad te maken, moest ik eerst een kleine uitgeverij oprichten zodat ik volledig verantwoordelijk zou zijn voor het blad, en niet afhankelijk van een uitgever die bij het minste probleem zou zeggen dat hij het blad niet langer wil uitgeven.
Elk nummer heeft een ander thema. Wat wordt het thema van het volgende nummer?
Dat wordt het verslaafde lichaam’. Het lichaam dat de gebruiker verslaafd laat worden aan drugs, seks, eten, plastische ingrepen en ga maar door. Het lichaam dat het overneemt. Daarnaast hebben we vaste rubrieken zoals het erotische lichaam’, het maatschappelijke lichaam’ en het esthetische lichaam’, en komt er veel literatuur aan bod, er is aandacht voor exposities, film, net zoals elk ander literair of cultureel blad.
Je hebt in korte tijd al veel aandacht weten te genereren. Ga je ook samenwerken met buitenlandse auteurs?
Ik wil heel graag samenwerken met andere auteurs, maar de essentie is dat het wordt gemaakt door Arabische auteurs uit Arabische landen. En als er relevante onderwerpen zijn, zoals een expo in Parijs, dan worden die besproken door Arabische auteurs in die landen zelf.
De auteurs die in een bijdrage leveren, geven zich behoorlijk bloot. Ik heb begrepen dat je tegen het gebruik van pseudoniemen bent.
Ik weiger pseudoniemen in het blad, want ik vind dat die ons weer terug naar af brengen. Ik wil dat auteurs staan voor hetgeen ze schrijven en zeggen, dat is de enige manier om meer vrijheid te creëren.
Jasad is in een oplage van 5000 in de Libanese boekhandels te koop. In andere landen is een (kostbaar) abonnement mogelijk. Als Jasad goed loopt, wil Haddad de mogelijkheden bespreken voor een Engelse versie.
Hassnae Bouazza, 13.05.2009 @ 15:33
56 Reacties
op 13 05 2009 at 18:45 schreef rena:
Mooi initiatief zeg! ’t blijft onbegrijpelijk dat mensen zo verkrampt doen over erotiek etc.
op 13 05 2009 at 23:27 schreef Chrétien:
En dan te bedenken dat Libanon tot in de zeventiger jaren een modern, vrolijk en mondain land was, met Beiroet als het Parijs van het Middenoosten.
Hoe diep is dat landje gezonken, dat het nu zo voorzichtig moet proberen terug op te krabbelen. Arm Libanon.
op 13 05 2009 at 23:50 schreef Conan:
Ik weiger pseudoniemen in het blad, want ik vind dat die ons weer terug naar af brengen. Ik wil dat auteurs staan voor hetgeen ze schrijven en zeggen, dat is de enige manier om meer vrijheid te creëren.
Staan voor wat ze zeggen? Met een oplage van 5000 in Libanon.. Ik zou graag weten wat hiermee bedoeld wordt. Met name nu vrije meningsuiting niet bepaald hoog in het vaandel staat in Arabirië:
Maar een relatieve mate van vrijheid van meningsuiting heeft Libanon nog wel, zeker vergeleken met de andere Arabische landen in de regio. Hier kunnen komieken alle politici in de maling nemen zonder het gevaar te lopen in de gevangenis te belanden, zoals in Syrië, Jordanië en Egypte wel regelmatig gebeurt. Al lopen anti-Syrische activisten in Libanon wel de kans om vermoord te worden.
Met andere woorden: schrijven oftewel een (opmerkelijke) mening hebben, kan aldaar je dood betekenen; vanwaar dan die weerzin tegen pseudoniemen? Staan (voor de muur) voor wat ze zeggen? Waarom (in godesnaam): "de enige manier meer vrijheid te creëren"?
op 14 05 2009 at 07:34 schreef laila:
Conan, omdat onder pseudoniem schrijven ons weer naar de Middeleeuwen terug werpt?
Het is dezelfde weerzin die heerst tegen de pseudoniemen waaronder men hier en elders het hoogste woord voert.Het getuigt eerder van lafheid dan van ‘angst’ om verscholen achter een pseudoniem allerlei drek over anderen te storten. Als men dan toch wil schieten dan gaarne met open vizier.
Ja Conan, hoe kunnen ze een blad uitbrengen met slechts een oplage van 5000?
Het is een land in opbouw! Was je net zo verontwaardigd toen vanwege 2 ontvoerde Israëlische soldaten de hele Libanese infrastructuur werd platgebombardeerd?
Het buitenproportionele geweld stond in schril contrast met de ontvoering.
Het was niet zozeer Hezbollah die afgestraft moest worden maar Iran die als voornaamste wapenleverancier van l’Hezb gezien werd.
Begrijpelijk want Amerika is natuurlijk dé wapenleverancier,dat daar geen misverstanden over bestaan.
op 14 05 2009 at 09:34 schreef Peter:
Niemand anders zegt het dus doe ik het maar weer.
Het is zó typisch dat the usual suspects het initiatief van Joumana Haddad niet zien als een positieve ontwikkeling, maar gewoon als de bevestiging van hun opvatting dat de Arabische wereld perfide en achterlijk is.
op 14 05 2009 at 09:41 schreef hassnae:
Conan voelt zich natuurlijk aangesproken met zijn pseudoniem, terwijl hij in vergelijking met de Arabische landen, hier in het vrije Nederland natuurlijk niets te vrezen heeft.
Zit je daar, anoniem achter je computertje moedig je mening te verkondigen, maar liefst wel zo dat anderen je er niet op aan kunnen spreken in je dagelijkse leven. Dan is het natuuurlijk slikken dat een mooie vrouw, uit een achterlijke regio nog wel, laten we dat niet vergeten, pseudoniemen weigert en voor haar mening wil staan, met alle mogelijke gevaren van dien.
Joumana is écht moedig en vóór de vrijheid. Haar strijd houdt niet op waar haar angst begint, zoals bij zovelen.
op 14 05 2009 at 09:53 schreef Wampie:
Conan, je valt over de oplage van ‘slechts’ 5.000 exemplaren, maar vergeet de oprichtster te prijzen dat ze het blad uit eigen zak financiert met het oog op een onafhankelijke koers. Ik heb het idee dat je niet weet waarover je het hebt.
op 14 05 2009 at 10:22 schreef rena:
Gelukkig is er ook positief nieuw. Prachtig beeldje, heeeeeel oud. Goede oude tijden?
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/5/13/130509_beeldje_duitsland.html
op 14 05 2009 at 11:08 schreef sabaroth:
Is waarschijnlijk een afbeelding van de Moedergodin, uit de tijd dat vrouwen trots op hun lichaam bloot rondliepen en er nog geen malle monotheistische godsdiensten bestonden die dat allemaal vakkundig om zeep hebben geholpen.
op 14 05 2009 at 11:15 schreef Henk:
Onan zeurt wat over een oplage van 5000 ex en begint uiteraard weer over die enge moslims en moord en doodslag. Wat een gezeur weer. Maar nu even de feiten.
En oplage van 5000 ex in een land met 4 miljoen mensen is erg hoog, zeker gezien dat dit een niche blad. Ik vraag me af of cultureel blad dat alles wil bespreken dat te maken heeft met het lichaam: de kunsten, de literatuur, en dan op een diepgravende en mooie manier én door Nederlandse auteurs en intellectuelen hier wel een oplage halen van 5000 euro.
Een blad als de Revisor blijft steken op zo’n 3000 ex en dat in een land met 16 miljoen inwoners.
op 14 05 2009 at 11:53 schreef vasti:
Mensen als Joumana Haddad verdienen onze grootste respect.
Zonder dappere mensen zoals zij zal er geen verlichtingproces binnen een samenleving/religie kunnen plaatsvinden.
op 14 05 2009 at 11:53 schreef Wampie:
Prima analyse, Henk. In Nederland is het tegenwoordig de distributeur die de oplage (mede)bepaalt. Bij een nieuwe tijdschrifttitel is het vechten om een plaats in het schap. Zelfs voor Nederlandse begrippen is een oplage van 5.000 exemplaren – zeker voor een nicheblad – inderdaad niet ongebruikelijk.
Het feit dat Conan de oplage er überhaupt bijhaalt, vind ik een afleidingsmanoeuvre.
op 14 05 2009 at 12:49 schreef Benech:
Conan: omdat dat de enige manier is om die vrijheid te verkrijgen. Als dat doden veroorzaakt, helaas, dan wordt wellicht de afschuw van dergelijke machtswellustelingen zo groot dat de massa verzelf doorkrijgt dat enige zelfrelativering bevordelijk is voor een gezonde liberale rechtsstaat.
Ik proef een beetje de gedachte "fuck die baarden, wij willen het op ònze manier (kunnen) doen".
op 14 05 2009 at 12:59 schreef Conan:
Die 5000 was terzijde, (inderdaad) niet erg relevant en mogelijk zelfs een aanzienlijke oplage (waarschijnlijk zelfs, nu ik begrepen heb dat er niet heel veel gelezen wordt in Arabirië). Moeite heb ik met principiële bezwaren tegen pseudoniemen in een staat waar de vrijheid van meningsuiting met geweld beperkt wordt. Een pseudoniem kan juist daar de ruimte scheppen dingen naar voren te brengen die anders niet vermeld worden, zou ik zo denken; that’s all.
Vond ik een vreemde wending in het verhaal, met name nu het vermijden van pseudoniemen neergezet werd als ‘enige manier om meer vrijheid te creëren". Mijns inziens beperk je de inhoud daarmee immers tot hetgeen waarop de machthebbers (in de breedste zin des woords) geen (dood)straf hebben gezet.
op 14 05 2009 at 13:18 schreef hassnae:
Conan weet het beter dan Joumana, zoveel is duidelijk. Ik zal haar bellen en je als adviseur aanraden.
nu ik begrepen heb dat er niet heel veel gelezen wordt in Arabirië
Waar heb je dat gelezen?
Als je voor vrijheid wilt staan, moet je dat onder je eigen naam durven doen. Daar is niets vreemds aan, het is principieel.
Waarom zou je iets wel onder pseudoniem schrijven en niet onder eigen naam? Wat is dat voor slappe houding?
Jij wilt alleen de geneugten, Conan, Joumana is bereid de lasten ervan te dragen. Wat dat betreft heeft Benech het veel beter begrepen.
op 14 05 2009 at 13:26 schreef judas:
ach, het feit dat joumanna haddad van christelijke afkomst is, zal niet vreemd zijn aan de uitgave van dit blad.
op 14 05 2009 at 13:31 schreef sabaroth:
Hassnae: Vind je dat Nekschot onder zijn eigen naam cartoons zou moeten plaatsen?
op 14 05 2009 at 13:38 schreef Tjerk:
Het is een blad over lichamelijkheid, Conan, niet over de Syrische buitenlandpolitiek.
Maar ik denk dat redacteuren in ‘Arabirië’ zelf heel goed kunnen afwegen en bepalen of de risico’s aanvaardbaar zijn en wat het meeste vrijheid genereert. Hebben ze geen sneue commenter bij nodig, die op het internet anoniem zijn vooroordelen over Arabieren en islam spuit.
op 14 05 2009 at 13:40 schreef Tjerk:
"ach, het feit dat joumanna haddad van christelijke afkomst is, zal niet vreemd zijn aan de uitgave van dit blad."
Ja, nou, want het christendom blinkt nogal uit in de viering van zinnelijkheid en erotiek.
op 14 05 2009 at 13:41 schreef Henk:
Ik geloof dat de oren van Onan weer flink schoon zijn geworden.
op 14 05 2009 at 13:43 schreef rena:
Ik verzamelde een poosje maria/madonna kaarten. De leukste zijn die uit de middeleeuwen met Jezus aan de tiet, gewoon open en bloot!
op 14 05 2009 at 13:44 schreef judas:
tot de burgeroorlog in de ’80-er jaren van de vorige eeuw was libanon een land waar christenen de meerderheid vormden. het werd het zwitserland van het midden-oosten genoemd. na de burgeroorlog vormen de moslims de meerderheid, dus nu ongeveer 25 jaar. nu al is het volgens ene vasti nodig dat er een verlichtingsproces nodig is. Zie eens hoe snel de islam een verlichte samenleving als het voor burgeroorlogse libanon kan verduisteren, dan wel volkomen kan wegvagen.
wat staat ons hier in europa nog te wachten als de islam zijn ganfg kan blijven gaan?
op 14 05 2009 at 13:49 schreef Peter:
Ja, nou, want het christendom blinkt nogal uit in de viering van zinnelijkheid en erotiek.
En in de strijd voor de vrije meningsuiting, zoals we hier te lande bijna dagelijks kunnen zien.
op 14 05 2009 at 13:52 schreef Peter:
tot de burgeroorlog in de ’80-er jaren van de vorige eeuw was libanon een land waar christenen de meerderheid vormden.
Niet waar. De burgeroorlog brak uit omdat moslims een meerderheid waren gaan vormen, en eisten dat die meerderheid werd weerspiegeld in de verdeling van het aantal parlementszetels tussen christenen en moslims.
op 14 05 2009 at 13:57 schreef Tjerk:
"Ik verzamelde een poosje maria/madonna kaarten. De leukste zijn die uit de middeleeuwen met Jezus aan de tiet, gewoon open en bloot!"
Soms hangt niet alleen Jezus aan de tiet…
op 14 05 2009 at 14:00 schreef rena:
Geweldig! Die kende ik nog niet
op 14 05 2009 at 14:04 schreef Henk:
Peter, die verdeling was allang een doorn in het oog van de moslims en m.i. terecht. Maar ook de PLO deed daar een zak in het duitje nadat ze Jordanie was uitgezet. De PLO vormde een staat in de staat.
De situatie was sowieso onoverzichtelijk en niet rechstreeks op de tegenstelling moslims-niet moslims terug te leiden. Ook de christelijke facties bestreden elkaar. En de Syriers werden uiteindelijk binnengehaald door de christelijke president.
En Isreal zag zijn kans schoon om daar ook eens lekker te gaan stoken. Zoals dat hoort bij Realpolitik.
op 14 05 2009 at 14:07 schreef Henk:
Mooie prent, en let eens op die engelen die de zaak zitten op te hitsen.
op 14 05 2009 at 14:09 schreef Peter:
Schilderijen van pelgrims of heiligen die van Maria’s borst drinken, zijn in elk museum wel te zien, dacht ik. In het Prado in Madrid staan er altijd toeristen bij te gniffelen.
Typisch Rooms-katholieke symboliek, die perverse lichamelijkheid.
op 14 05 2009 at 14:31 schreef Tjerk:
De moeder Gods voedt ons dagelijks met haar zaligheên, zullen we maar denken.
op 14 05 2009 at 14:51 schreef Peter:
Laten we dat maar denken.
Hoe dan ook, een dappere Arabische, die haar nek uitsteekt voor de vrije meningsuiting en – ook niet onbelangrijk – een gezondere houding ten aanzien van seksualiteit en lichamelijkheid.
Waarom is het zo moeilijk voor sommigen om dat te zien voor wat het is, een positieve ontwikkeling, een reden tot hoop, in plaats van de zoveelste gelegenheid om anoniem op Arabieren te pissen?
op 14 05 2009 at 14:57 schreef laila:
Doordat Libanon in 1920 een Frans mandaatgebied werd na de Conferentie van San Remo hebben de Fransen met behulp van de katholieke Maronieten Libanon geregeerd.
Nadat in 1943 het land weer onafhankelijk werd is in het Nationaal Pact besloten dat de president altijd een christen(maroniet) zou zijn,de premier een soenniet,de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden een sjiiet.Dit tot groot ongenoegen van de sjiieten. in 1958 brak er een opstand uit omdat de moslims een nieuwe volkstelling eisten omdat zij meenden dat zij in de meerderheid waren.Er werd geen gehoor gegeven aan deze eis en met behulp van de Amerikanen werd deze opstand neergeslagen.
op 14 05 2009 at 15:28 schreef Tjerk:
"Waarom is het zo moeilijk voor sommigen om dat te zien voor wat het is, een positieve ontwikkeling, een reden tot hoop, in plaats van de zoveelste gelegenheid om anoniem op Arabieren te pissen?"
Gokje: omdat superioriteitsbesef een probaat middel is om zowel de angst over verschuivende machtsverhoudingen te dempen als het minderwaardigheidsgevoel over het eigen, verder onnoemenswaardige bestaan.
Dat laat je je niet zomaar afnemen.
op 14 05 2009 at 17:50 schreef Hosseyn:
Peter: En wat is er tegen perverse lichamelijkheid!?!?!?!?!?!
op 14 05 2009 at 19:31 schreef vetklep:
Hoe zit dat eigenlijk met al die snoeiharde arabische pornokanalen op de schotel?
op 14 05 2009 at 20:28 schreef rena:
"Typisch Rooms-katholieke symboliek, die perverse lichamelijkheid."
Gek ik zag heel anders:
Dat men in oude culturen en tot ver in onze tijd niet moeilijk deed over een beetje bloot.
Volgens mij zijn de christenen er later pas raar over gaan doen?
op 14 05 2009 at 20:54 schreef Peter:
Peter: En wat is er tegen perverse lichamelijkheid!?!?!?!?!?!
Niets, just stating a fact. Rooms-kathoelike kerken hangen vol sadomasochistische, necrofiele, pedofiele, bestiale, incestueuze, homoseksuele en fetisjstische porno.
Rena, christenen doen sinds Paulus al raar over lichamelijkheid.
op 14 05 2009 at 22:18 schreef Chrétien:
Schilderijen van pelgrims of heiligen die van Maria’s borst drinken, zijn in elk museum wel te zien, dacht ik. In het Prado in Madrid staan er altijd toeristen bij te gniffelen.
Typisch Rooms-katholieke symboliek, die perverse lichamelijkheid.
Ach ja.
The Hala Show on Egyptian TV by the unveiled and attractive Hala Sarhan discussed a Fatwa by Sheikh Abdel Muhdi Abdel Kader of Al Azhar University in Cairo. The Fatwa confirmed a Hadith by the prophet as true, which stated that the wives of Muslim men should be obliged to breast feed adopted adult males, men in their service such as drivers, cooks or house-help with whom the wife might interact within the home. The reasoning behind this Fatwa is because when a Muslim woman breast feeds another person, child or adult, that person takes the status of her child and thus sex between them is prohibited. The discussion got very heated when another sheikh claimed that this particular Hadith was false. Claiming that a Hadith attributed to the Prophet Muhammad as false is something many Muslims totally avoid discussing. During the interview, the distinguished Al Azhar Sheikh and expert in Hadith, offered a large bet to Ms. Sarhan who answered is that all you can offer for a bet. Another Islamic expert Shiekh also dared Sheikh Kader if he would allow his wife or daughter to breast feed an adult male. That Hadith is being taught to Sharia students in Al Azhar University.
op 14 05 2009 at 22:40 schreef Peter:
Oeps, ik heb Chrétien op z’n pik getrapt.
op 14 05 2009 at 22:55 schreef Hosseyn:
Rena, christenen doen sinds Paulus al raar over lichamelijkheid.
Dûh, voor Paulus waren er geen christenen – die angst voor lichamelijkheid vindt natuurlijk al een voedingsbodem in de klassieke en joodse cultuur.
op 14 05 2009 at 23:51 schreef Peter:
Wie vervolgde Paulus dan toen hij nog Saulus heette?
En doe es uitwijden?
op 15 05 2009 at 07:52 schreef Hosseyn:
Ai, diep ingaan op de seksuele moraal van de late oudheid, dat zou veel meer tijd, energie en enthousiasme vergen dan ik kan opbrengen, momenteel.
op 15 05 2009 at 07:54 schreef Hosseyn:
Wat betreft Saulus, ja, je hebt wel gelijk; je kunt het zelfs omdraaien: was er ná Paulus nog wel sprake van een Christendom.
op 15 05 2009 at 07:58 schreef Peter:
Psies!
Het gaat toch nog wel goed met je, Hos? Waarom was je zo lang weg?
op 15 05 2009 at 11:19 schreef babs:
Boek aan het schrijven?
op 15 05 2009 at 12:30 schreef toevalilige voorbijganger:
‘Lichaam’. Mooi. Hier in NL moet het altijd over ‘lijf’ gaan. Zo’n ongeloofelijk lelijk, banaal woord.
op 15 05 2009 at 13:47 schreef judas:
"Het gaat toch nog wel goed met je, Hos? Waarom was je zo lang weg? "
hij zal betere en nuttiger dingen te doen hebben dan op dit domme en treurige weblog bezig te zijn, waar je altijd het risico loopt door de webmaster de huid volgescholden te worden.
op 15 05 2009 at 14:15 schreef Pieter:
Mooi initiatief, cultureel onderlegde erotiek voor intellectuelen. Maar expliciet schrijven over seks en erotiek is natuurlijk niet voldoende aangezien de meeste mensen ontvankelijk zijn voor een mooie visuele ervaring.
Een erotische beurs in Beirut volgend jaar is dus wel op zijn plaats. Kopen dus deze glossy!
op 15 05 2009 at 14:25 schreef Peter:
hij zal betere en nuttiger dingen te doen hebben dan op dit domme en treurige weblog bezig te zijn, waar je altijd het risico loopt door de webmaster de huid volgescholden te worden.
Wou je ook een bloemlezing, judas?
Kennelijk heb jij dus niks beters en nuttigers te doen.
op 15 05 2009 at 22:40 schreef Hosseyn:
Peter, Babs… och, wat ziek geweest enzo; ook van die ziekten erger dan ziekten (zie Pessoa) en verder grote moeite met concentreren. Een beetje internet ontwennen is dan altijd goed.
op 17 05 2009 at 11:52 schreef Frank:
Zou Yusuf Limoude een pseudoniem van Tariq Ramadan zijn?
Twee maanden terug heb ik voor het eerst wijn uit de Bekaa-vallei geproefd, ik was erg aangenaam verrast. Ik ben eens gaan zoeken en het blijkt dat Libanon als wijnland een zeer goede reputatie heeft gehad, die langzaam terug aan het keren is.
Goed om te zien dat dit land weer opkrabbelt, ook aan het gegeven dat dit tijdschrift er kan worden uitgegeven. Ik had ‘Saha’ van de onvermoeibare Maloufjes al met veel plezier gelezen en ben, zeker na de kennismaking met Libanese wijnen, vast van plan het land te bezoeken.
op 18 05 2009 at 06:55 schreef laila:
Denk je dat Huub?
Ik denk dat religies moeilijk doen over alles waar de mens zichzelf in dreigt te verliezen(het zijn verlokkingen van de duivel om je naar zijn kamp over te laten lopen)…..je mag je enkel verliezen in het geloof en in God.Dit ter bescherming van je ziel nu én later als je naar de hemel wilt.
op 18 05 2009 at 08:28 schreef Peter:
Ik denk dat religies zo moeilijk doen over seks om vrouwen te kunnen onderdrukken.
op 18 05 2009 at 12:45 schreef Huub:
De enige rden dat religies zo moeilijk doen over sex is dat de mensen de hele tijd de neiging hebben dat open en bloot te doen, open en bloot erover te praten.
op 18 05 2009 at 22:52 schreef rena:
religies synoniem aan mannen?
op 19 05 2009 at 14:47 schreef hj:
Hosseyn: Dûh, voor Paulus waren er geen christenen – die angst voor lichamelijkheid vindt natuurlijk al een voedingsbodem in de klassieke en joodse cultuur.
Ik heb anders de indruk dat men in de klassieke cultuur niet echt moeite had met lichamelijkheid. En voorzover ik het kan beoordelen de joodse ook minder dan de christelijke.