De beste strips van 2008
Peter Breedveld
Ik lees steeds minder strips, wat ik jammer vind, want ik hou er zielsveel van. Aan de andere kant is wat ik wel lees, meestal een voltreffer. Ik ben inmiddels zo doorgewinterd op stripgebied dat ik van tevoren aardig kan inschatten wat de moeite waard is en wat niet. Bespaart een hoop tijd en ergernis. Grootste teleurstelling van het afgelopen jaar was het stripblad Eisner. Eigenlijk moet ik niet zeuren over teleurstellingen, want Eisner is precies geworden wat ik verwachte: een veel te dure bundeling interessantdoenerij van mensen die zichzelf en het medium strip (maar vooral zichzelf) veel te serieus nemen. Van die types die lijken te denken dat een strip literair is als-ie kut is getekend.
1) ’n Net Meisje van Fred de Heij: In ’n Net Meisje wordt constant geneukt, gebeft, gepijpt, gevingerd en gerukt, maar de aanleidingen die Fred de Heij steeds voor al die promiscuïteit verzint, zijn zo hilarisch, de dialogen zo absurd, dat het geheel vooral op de lachspieren werkt. Wat niet wil zeggen dat ’n net Meisje niet sexy is. Het is een kruising tussen The Office (het personage van kantoorchef Frans lijkt verdacht veel op Ricky Gervais) en De Fred Haché Show, maar dan de pornoversie op anabole steroïden, want het zijn me een stel opgefokte kantoorfriks, die elkaar tussen het neuken al gesticulerend staan toe te schreeuwen als de acteurs in een driedubbelovergehaalde Italiaanse komedie.
Scène uit ’n Net Meisje
2) Vermist van Rutu Modan: Binnenkort verschijnt eindelijk mijn interview met Rutu Modan in Stripschrift, waarvan de redactie constant zit te zeuren om mijn artikelen, blijkbaar om er een paar maanden op te kunnen zitten. Vermist is een mooie roman over de zoektocht van een Tel Avivese taxichauffeur en een pas afgezwaaide soldatin naar de vader van de taxichauffeur, die zou zijn omgekomen bij een aanslag. Door de ogen van de vrouw, die zijn vaders minnares was, leert de taxichauffeur een compleet andere man kende dan van wie hij is vervreemd. Intelligent en ontroerend verhaal over gewone levens in de randen van de woeste wereldstormen. Modan beheerst het medium strip tot in de puntjes. Dialogen en mise en scène zijn steeds weer feilloos.
Scène uit Vermist
3) Operatie Hanuman van Michiel de Jong en Milan Hulsing: ik ben al jaren fan van het werk van Michiel de Jong, eigenlijk de enige waardige erfgenaam van de betreurde meester Yves Chaland en via hem heb ik kennisgemaakt met Milan Hulsing, wiens werk een acquired taste vergt. Operatie Hanuman is een ouderwetse avonturenstrip in de traditie van Robbedoes en Kwabbernoot en dergelijke, maar dan allemaal net iets gekker, met een mild-cynisch sausje. En Hulsing heeft er zijn voorliefde voor exotische subculturen in gebotvierd. Het eerste deel van een serie, als alles gaat zoals het moet. Prachtig vormgegeven, allemaal. De laatste keer dat ik Hulsing sprak, werkte hij in Caïro aan een verstripping van een Egyptische schrijver. Ben zeer benieuwd wat dat wordt.
Scène uit Operatie Hanuman
4) Avonturen, Avonturen van Berend Vonk: Avonturen, Avonturen (de voorkant belooft ons 55 hoofdpersonen en 237 bijfiguren) bevat korte verhalen en grappen die Vonk de afgelopen tien jaar voor verschillende media heeft gemaakt. Vonk creëert een universum vol tragikomische personages die het nu eenmaal met hun eigen microkosmos moeten doen. Elvis Presley leeft er nog (bij een hospita in Duitsland) en er is een superheld in de vorm van een betonnen gebouw, die zich als een Jezus-figuur steeds opoffert in dienst van een mensheid die dat niet waard is. Mijn favoriet is het hilarische, waargebeurde verhaal over het bezoek dat Vonk als student kreeg van twee ambtenaren van de Binnenlandse Veiligheidsdienst omdat hij strips tekende voor het krakersblad Bluf.
Scène uit Avonturen, Avonturen
5) Schatjes van Arthur de Pins: De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik deze Nederlandse vertaling helemaal niet gelezen heb, en de titel bevalt me helemaal niet, die luidt in het Frans Péchés Mignons, Zoete Zondes’. Ik begrijp die eigenwijze Nederlandse vertalers nooit. Ze lijken totaal gespeend te zijn van enige poëzie. Het hierboven besproken boek van Rutu Modan heeft ook zo’n krakkemikkig vertaalde titel, die oorspronkelijk Exit Wounds luidde. Maar goed, het is mooi dat De Pins, bij Frontaal Naakt-lezers welbekend, eindelijk in het Nederlands is vertaald. In Frankrijk is inmiddels het derde deel uit van Péchés Mignons. Het zijn bundelingen van De Pins spottende commentaren op het gedoe tussen mannen en vrouwen. Die zijn heel leuk, maar wat De Pins werk vooral zo aantrekkelijk maakt, zijn zijn voluptueuze, sexy vrouwen die ik, al zijn ze getekend, mijn bed niet zou uitschoppen, eerlijk waar niet.
Scène uit Péchés Mignons
Peter Breedveld verheugt zich op de terugkeer van de Eppo.
Algemeen, 01.01.2009 @ 12:22
4 Reacties
op 01 01 2009 at 18:29 schreef Conan:
Recent kwam Borgia deel III "Vlammen van de brandstapel" uit (en de eerdere delen zijn in 2007 in herdruk geweest). Het scenario is geschreven door Jodorowski en het prachtige tekenwerk is van Manara.
Schaamteloze gewetenloosheid, wreedheid en tot in de perversiteit doorgevoerde familieliefde vormen de basis van het krakter van de pater familias Rodrigo Borgia (Paus Alexander VI). Voor hem is de Katholieke Kerk de sleutel voor persoonlijke almacht. Het verhaal is een vrije weergave van de geschiedenis, waarbij Jodorowski een bijna pervers genoegen schept in het uitvergroten van ziekelijkheden in kerkelijk verband.
Met name de panorama’s met veel mensen zijn ware kunstwerken; de perfecte kruising tussen Rubens en Jeroen Bosch in stripvorm, speels erotisch, schitterend gedetailleerd en met een eigen verhaal. Wellustige vrouwen waar Marara bekend om staat, zijn nog goed vertegenwoordigd, maar vormen zeker niet de hoofdmoot. Dit is absoluut het mooiste dat ik van hem heb gezien.
Vond ik erg de moeite waard.
op 01 01 2009 at 19:16 schreef Peter:
Nu ben ik helemaal geen liefhebber van het werk van Manara, en om die reden heb ik het eerste deel van Borgia, toen ik dat zag liggen, ook gelaten voor wat het is, maar jouw beschrijving en wat ik via Google vond, smaken naar meer. Zaterdag in Brussel die drie albums maar eens oppikken bij de Fnac.
op 02 01 2009 at 01:14 schreef Conan:
De Metabaronnen van Jodorowsky (prachtig getekend door Giménez) vond ik geweldig. Die serie is al een tijdje af en het verhaal is rond. Krachtige, absurdistische epiek. Mede daarom de initiële interesse voor Borgia.
Ik zag overigens dat Requiem hier al eens besproken is en deel 7 (De het klooster der Bloedzusters) is uitgekomen. Heb ik helaas nog niet op de kop kunnen tikken, net als het illusive deel 3 (Dracula) trouwens.
Maar van Manara heb ik ingevolge mijn waardering voor Borgia deel 7 en 8 van Manaria Mania aangeschaft. Oftewel De aap 1 en 2. Een schitterend verhaal gebaseerd op de eerste 7 delen van 30 vertaalde rollen van enkele honderden exemplaren, geschreven door een Chinese letterkundige. De strip is al eens eerder verschenen, maar nu dus in (een wat knullige) heruitgave.
Koning Aap is geportretteerd als een soort metafoor voor het oncontrolleerbare talent van een massale middenklasse. Levenslustig, ondeugend, agressief, geil en trouw aan zijn eigen volk zijn een aantal bepalende eigenschappen. Met zijn onbehouwen gedrag drijft hij de Jaden Keizer tot wanhoop, zodat deze zich uiteindelijk tot Buddha wendt om het probleem op te lossen.
De tekeningen zijn zwart wit en vrij chaotisch, maar doorspekt met humoristische en soms intens uitdagende symboliek. Een meesterwerk.
Ook de Odyssee van Guiseppe Bergmann van Manara kon mijn bekoring wegdragen; van het bovenstaande echter verreweg het minste.
Maar allemaal (erg) de moeite waard in mijn ogen, van Manara.
op 02 01 2009 at 10:21 schreef Peter:
Guiseppe Bergman is het eerste wat ik ooit van Manara onder ogen kreeg – ik moet dertien of veertien zijn geweest – en ik vond het geweldig. Samen met Hugo Pratt – van de strips Corto Maltese en de Woestijnschorpioenen, die in Guiseppe Bergman een cameo-optreden verzorgt – heeft hij twee goede historische strips gemaakt, Indian Summer en El Gaucho.
Ik ga Koning Aap zeker lezen. Mijn Chinese sterrenbeeld is trouwens de Aap – ik herken me erg in je beschrijving ervan, vooral dat geile en agressieve.
Aan de Metabaronnen ben ik nooit toegekomen, toch maar eens doen.
De reden dat ik bij voorkeur in het Frans lees, is dat de Nederlandse vertalers en uitgevers van Franse strips er vaak zo’n potje van maken. In het Frans is vast een mooie uitgave van Koning Aap in de handel. Ik zal er morgen naar zoeken.
Leuk – deze kant van Conan.