Ziggo is kut
Peter Breedveld
Kent u die reclamefilmpjes van kabelexploitant Ziggo, waarin een vriendelijke oude man vol nieuwsgierige belangstelling door de wereld wandelt, hier zijn oor te luisteren legt, daar naar binnen tuurt en warme gesprekken voert met hippe jongeren, hardwerkende zakenmannen, lanterfantende kunstenaars, gehoofddoekte moslima’s en van die lekker gekke mensen? Dat was Ziggo, moesten wij geloven, oprecht geïnteresseerd in onze wensen en behoeftes, zodat het bedrijf ons een product op maat kon leveren, en in alle mensen een welbehagen.
Gelul, Ziggo is helemaal niet geïnteresseerd in onze behoeftes. Ziggo wil ons geld en verder moeten we onze bek houden. Ziggo schijt op ons. Ziggo kan ook helemaal niks. Afgelopen zomer lag bijvoorbeeld twee dagen lang het hele telefoon- en dataverkeer plat. Om de haverklap is er een Internetstoring en ik kan zelden bij mijn webmail. Elke week is er wel wat. Bellen heeft weinig zin, op elk moment van de dag krijg je te horen dat er sprake is van ‘uitzonderlijke drukte’ en dat betekent dat je het na een half uur wachten maar weer gefrustreerd opgeeft. Op mails wordt gewoon niet gereageerd. Mijn abonnementsgeld en gesprekskosten worden wèl altijd netjes op tijd geïnd.
Op Wikipedia las ik dat het gekloot van Ziggo zo erg is, dat de Consumentenbond een apart Ziggo-klachtenmeldpunt heeft geopend waar de eerste vierentwintig uur al 2500 klachten binnenstroomden. Na zes dagen was dat aantal gegroeid tot een klinkende vijftienduizend. Vijftienduizend! Volgens de Consumentenbond is dat ‘echt uniek’.
Je zou denken dat ze bij Ziggo hun stinkende best doen om de boel te verbeteren, maar dat blijkt helemaal nergens uit. Ziggo was kut en Ziggo blijft kut. Bij het ophalen van mail wordt me nu al twee dagen gevraagd om een wachtwoord dat ik niet heb. Vanmorgen heb ik toch maar weer eens gebeld, ik heb volgehouden tot ik één of andere druiloor aan de lijn kreeg – dat was na een half uur te hebben geluisterd naar een mevrouw die steeds herhaalde dat ik nog ‘een ogenblik’ geduld moest hebben – en na mijn klacht aangehoord te hebben zette die me meteen weer in de wacht. Nu kreeg ik dezelfde opname te horen, maar nu in versneld tempo, zodat ik tien minuten lang heb geluisterd naar een hyperactief mens dat me zenuwachtig vroeg nog een een ogenblik geduld te hebben, waar mijn stemming niet door verbeterde.
Kwam de druiloor weer aan de lijn om me te zeggen dat hij niks voor me kon doen, want dat mijn profiel niet in orde was en dat daarom steeds om een wachtwoord werd gevraagd, en hij wist niet waar dat door kwam en hij wist ook niet wat het eigenlijk betekende, dat mijn ‘profiel niet in orde’ was. Maar er werd een nieuw wachtwoord voor me aangemaakt en ik zou zo snel mogelijk bericht krijgen als alles in orde was gemaakt.
Wanneer is dat, ‘zo snel mogelijk’?, vroeg ik. “Over een week krijgt u een brief”, luidde het antwoord. Ik krijg een brief! Over een week! En of alles dan weer in orde is, is natuurlijk nog maar de vraag. Ik voorspel dat ik die brief niet ga krijgen en dat ik dan weer een half uur aan de telefoon moet gaan hangen om te luisteren naar dat irritante takkewijf met haar ogenblik geduld. De druiloor zei dat ik een brief aan Ziggo mocht schrijven. U kunt zich vast mijn tranen van ontroering wel voorstellen. Ik mag een brief aan Ziggo schrijven! Halleluja!
Ik was klant bij Casema, voordat dat opging in Ziggo, en dat begon net een beetje goed te gaan. Casema blonk ook lange tijd uit in klantonvriendelijkheid en armzalig gestoethaspel. Wat ben ik daar vaak onbeschoft behandeld door dat tuig van de helpdesk. Op zeker moment werd ik steevast vriendelijk behandeld (door allochtoon klinkende mensen, viel me op) en uiteindelijk was er zelden aanleiding meer om de helpdesk nog te bellen.
En toen kwam Ziggo en sindsdien heerst de woeste ledigheid weer. Ik ga weg bij Ziggo. Hoeveel rompslomp dat ook met zich meebrengt, zo kan het niet langer. Ik wil gewoon mailen, bellen en Internetten zonder eerst weer één of ander vaag probleem te moeten oplossen of erger nog, door één van die Ziggosukkels te moeten laten oplossen. Graag ontvang ik tips voor een goede kabelaanbieder, met intelligente mensen aan de helpdesk.
Peter Breedveld laat weten dat het de schuld van Ziggo is dat u uw nieuwsbrief niet krijgt. Die gaat hij voortaan via Gmail sturen, maar dan moeten eerst alle mailadressen handmatig worden overgezet.
Algemeen, 06.12.2008 @ 14:04
47 Reacties
op 06 12 2008 at 15:18 schreef Smeets:
Zit bij Tele2..Moet zeggen dat ik daar zelden problemen heb en dat ze me altijd uitstekend te woord staan..Dit itt de KPN waar ik eerst een abbonement had..
op 06 12 2008 at 17:37 schreef Jan van Dijk:
Maar Peter, weer problemen? Je schijnt dat aan te trekken! Met Vodafone ging het ook al mis. Men heeft waarschijnlijk de indruk dat je een querulant bent. Volledig ten onrechte natuurlijk, maar toch! Doe je misschien zelf wat doms? Nee, natuurlijk niet! Het komt altijd door anderen nietwaar!
op 06 12 2008 at 17:41 schreef N. Molrat:
De naam van de druiloor graag.
op 06 12 2008 at 17:47 schreef Peter:
De druiloor was onhandig en niet erg deskundig, maar verder beleefd en in zekere zin correct, ik acht hem niet verantwoordelijk voor de fouten die zo overduidelijk de fouten van Ziggo zijn. Ik heb ‘m wel naar zijn naam gevraagd, om eventueel later aan Ziggo te kunnen vertellen wie mij bepaalde beloften heeft gedaan.
op 06 12 2008 at 17:54 schreef Peter:
Met Vodafone ging het ook al mis, nou dan moet het wel aan mij liggen. Als jij me even uitlegt waarom het aan mij ligt dat mijn profiel niet in orde is, dat ik een halfuur naar een bandje moet luisteren voordat ik word geholpen door de helpdesk van Ziggo en dat ik minstens een week moet wachten tot mijn profiel weer in orde is en ik dus weer kan mailen en mail kan ontvangen, trek ik graag het boetekleed aan, Jan!
op 06 12 2008 at 17:56 schreef Jan van Dijk:
Dat gewijzigd profiel, Peter, dat is het probleem.
Vroeger was je nog een beetje politiek incorrect. Maar sinds je je volledig aangepast hebt, kunnen velen je niet meer plaatsen.
op 06 12 2008 at 18:12 schreef Peter:
Aha, dus daarom kan ik niet meer mailen en moet ik een half uur naar een bandje luisteren. Omdat ik me ‘volledig heb aangepast’.
Je bent een Grote Denker, Jan. Zoveel is duidelijk.
op 06 12 2008 at 18:24 schreef BigPete:
Laat ik het afkloppen, maar ik zit al 12 jaar bij chello, en hoewel je daar ook veel narigheid over hoort heb ik gelukkig nooit problemen.
op 06 12 2008 at 19:06 schreef Wampie:
Ik ben positief over allebei mijn providers: xs4all en Planet, weinig of geen problemen en prima helpdesks.
op 06 12 2008 at 19:32 schreef Jan van Dijk:
En ik ben zeer tevreden over Ziggo en Home, die daarin is opgegaan. Ik had wel problemen met Hetnet/KPN en Tele 2. Met name toen ik wilde overstappen van Hetnet naar Tele.2. Kwam mooi tussen wal en schip terecht en had toen via @home binnen enkele dagen weer volledig internet!
op 06 12 2008 at 20:15 schreef G. Samsa:
Je hele verhaal komt sterk overeen met mijn ervaringen gedurende de laatste weken, alleen dan met Telfort i.p.v. Ziggo.
op 06 12 2008 at 20:47 schreef Tjerk:
Jezus, man, het lijken in hun gebrek aan klantgerichtheid wel overheidsdiensten!
En dat terwijl er toch gewoon keiharde concurrentie is tussen die commerciële mastodonten
op 06 12 2008 at 21:16 schreef fee:
allochtoon klinkende mensen aan de telefoon?
bestaan die ook al?
dat sommigen klinken als beesten tot daar aan toe, maar klinkend allochtoon?
verder is EDPnet een beste provider!
altijd beleefd en intelligente (allochtoon?) mensen aan de lijn.
op 06 12 2008 at 21:23 schreef Benfatto:
Ooit stond ik eens een keertje bij de mediamarkt klantenservice te luisteren naar een tokkie-tirade over een verkeerd model dvd speler die geleverd was en ook nog eens beschadigd zou zijn. Het correcte model was uitverkocht maar het moest hoe dan ook ter plekke deus ex machina geleverd worden, vond de tokkie.
Twee superieuren kwamen er voorbij en gaven de meneer drie opties: een week later terugkomen, een ander model nemen met korting, of geld terug. En nog waren die lui niet tevreden over hun miserige probleem en bleven maar tieren. Uiteindelijk besloten ze het model bij een ander mediamarkt filiaal te gaan halen.
Wat een mongolen.
Wanneer je ontevreden bent over een bedrijf, wordt/blijf daar dan godverdomme geen klant van!
Ga niet klagen, pak je geld en besteedt het bij de concurrent. Of had je soms liever allemaal een Trabant gehad?
op 06 12 2008 at 22:13 schreef Tjerk:
Ga niet klagen, pak je geld en besteedt het bij de concurrent. Of had je soms liever allemaal een Trabant gehad?
Uit jouw anekdotisch voorbeeld blijkt dat je juist wel moet klagen, en zelfs zoveel mogelijk kabaal moet maken, omdat je dan voorbij de pionnen komt en bij mensen die geautoriseerd zijn werkelijke beslissingen te maken en je opties te geven.
Maar zeker bij telefoon-, internet-, kabel- en energiemaatschappijen krijg je je geld niet terug aangeboden. Je zit gewoon voor een jaar vast aan een contract en van de concurrent moet je maar afwachten of die zoveel beter levert.
Je argument dat het alternatief voor je geld pakken en elders winkelen een Trabant (en wachtrijen bij de winkel) zou zijn, is de drogreden van de uitgesloten derde.
op 06 12 2008 at 22:16 schreef Daan:
Internetplusbellen van KPN is prima nu, als je een totaal pakket wil tenminste.
Als je alleen Internet wil is xs4all je van het.
op 07 12 2008 at 02:44 schreef Vantussen:
Ik heb er een paar gehad tot ik bij XS4all terecht kwam, geheel tevreden.
op 07 12 2008 at 03:33 schreef onno:
heb nu al een jaar internet van die ouwe lijp en nooit problemen.. kreeg zelfs een brief van ‘m waarin hij schreef dat hij de bandbreedte ging verhogen en dat dan internet even wellicht misschien tijdelijk niet beschikbaar was waarvoor excuses.. terwijl ik rond om mij voortdurend geklaag over ziggo hoor… vraag me af of mensen in sommige postcodegebieden anders dan anderen worden behandeld… woon toevallig in een buurt met expats, zogenaamde hoge ambtenaren, (oud) ministers en aanverwant tuig… zou dat uitmaken? want ik heb dus echt 24/7 een razendsnelle storingsvrije verbinding
op 07 12 2008 at 12:02 schreef Bert Brussen:
Ziggo is de hel op aarde. En ik had er geeneens om gevraagd. Casema was prima, toen kwam Ziggo.
Ziggo haat u. Ziggo veracht u. Don’t trust Ziggo.
op 07 12 2008 at 12:04 schreef Gerard:
Ik weet niet hoe de helpdesk van Ziggo werkt, mijn (ex @home)internet, tv, radio en telefoon (alles in een bundel) werkt zo goed dat ik ze nog nooit nodig heb gehad.
op 07 12 2008 at 12:04 schreef Gerard:
Ik weet niet hoe de helpdesk van Ziggo werkt, mijn (ex @home)internet, tv, radio en telefoon (alles in een bundel) werkt zo goed dat ik ze nog nooit nodig heb gehad.
op 07 12 2008 at 12:56 schreef Robbert Brinkman:
Mooi stuk. Ik kan me er helemaal in vionden. Ik heb vanaf 10998 @home gehad en altijd met veel plezier en weinig te klagen. Nu is het inderdaad allen nog maar ellende. Als het gelukt is om een goed alternatief te vinden hoor ik het graag. Ik ga ook op zoek naar een andere aanbieder en Ziggo ook opzeggen.
op 07 12 2008 at 13:41 schreef Bert Brussen:
Peter: in een reportage van TROS Radar heeft een Ziggo-kopstuk verklaard dat aangetekende brieven gericht aan de directie persoonlijk serieuzer en sneller worden afgehandeld. Het probleem zit ‘m vooral in de bureaucratische carrousel, het technische tekort van de callcenters en de volstrekt ongemotiveerde medewerkers.
Uit ervaring weet ik dat een duidelijke juridische dreigbrief, inclusief de vermelding dat je journalist bent en deze zaak aan de kaak gaat stellen, allen problemen als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Meestal word je dan de volgende dag nog teruggebeld.
op 07 12 2008 at 14:43 schreef toevallige voorbijganger:
Stil houden Peter, het is geprivatiseerd, het is vrije markt en dus is het goed.
De callcenters zitten tegenwoordig vaak in Turkije. Dus de mensen klinken dan niet allochtoon, die klinken dan inheems. Niet dat dat ertoe doet, maar toch.
op 07 12 2008 at 21:21 schreef ReneR:
Arme Peter.
Ik heb dezelfde ellende meegemaakt; maar dan met @thome; dat nu ook deel uitmaakt van "Ziggo".
Weet je Peter? Als je iets wil bestellen of abbonee wilt worden bij Ziggo; dan kun je een gratis nummer bellen en als je het hebt en je hebt er klachten over omdat het niet werkt; dan krijg je een duur servicenummer voor je neus en daar verdienen ze flink op met de ellenlange wachttijden. Ook ik heb wel voor 75 euro zinloos aan de lijn gehangen met de ene onbekwame uitzendkracht na de andere.
Totdat ik er zat van was en het abbonement heb opgezegt; voor de gratis probeertermijn van 2 maand voorbij was jaja! Ik heb de hele zooi ontmanteld in een doos gegooit en weer teruggestuurd. Wel heel erg dom; ze doorstonden de proeftijd niet en de service was min 0 dus…vervelend was wel de periode zonder communicatiemiddelen.
Maar dat was nog niet alles…driekwartjaar later kwam ik erachter; dat ze nog steeds abbonementsgeld van mijn rekening haalden!! met elkaar wel dus 400 euro terwijl ik op had gezegd etc. Ik heen bellen; ja en bla bla…ik moest maar bewijzen; dat ik het op tijd had opgezegd…heel veel ellende mee gehad om de brief weer boven water te krijgen. Telefonisch werd ik weer als een hond behandeld; dus Peter wat moet je doen? Half overspannen ben ik naar het Ziggokantoor zelf gesjeest en ik heb daar aan de balie flink met de vuist op tafel geslagen en dat hielp dus het meeste. Het is nu geregeld en ik hoef nooit van mn leven geen Ziggomongolio weer!
Ziggo is het meest debiele bedrijf wat ik ken. Voor zover ik weet is Ziggo nu eigendom van een engelse investeringsmaatschappij en dan weet je het wel he? Die willen snelle winst en een minimum aan prestatie leveren. Dat zijn van die gasten die steeds de beurskoersen in de gaten houden.
Het is tijd voor de revolutie
op 07 12 2008 at 23:16 schreef p.wielaard:
Je had het natuurlijk kunnen weten. De leiding van een bedrijf dat voor het soort (net als toen "Ben") reclamemakers kiest dat de Ziggo (mag ik een bakkie) commercials maakt, kan natuurlijk niet deugen. Die opgefokte, doorgesnoven onbegrijpelijke spotjes zeggen genoeg. UPC pakketje trouwens prima !
op 08 12 2008 at 08:39 schreef Paco:
Neem een schotel voor televisie, hoop natuurfilms, hihihihi, als u begrijpt wat ik bedoel.
Direct toen Ziggo kwam ben ik ermee geëidigd, wat een rampenfonds. Eerst aangetekend, Ziggo kwam de overeenkomst niet na, daarna brieven met verwijzingen naar de vorige brieven met de copyen daarvan meegestuurd enz. enz. Afschrijvingen teruggeboekt, ook in de brieven vermeld met faktuurnrs. enz. Dus van mijn probleem hun probleem gemaakt. Andere provider naar volle tevredenheid 100%.
op 08 12 2008 at 09:08 schreef Wichard:
Dreigen met een rechtzaak is altijd verstandig (moet je wel echt gelijk hebben). Meestal hebben de bedrijven daar geen zin in en komen ze je tegemoet.
Wij hebben UPC en dat werkt meestal goed. En toen de mediabox een pieptoontje ging maken, kregen we zonder gemor een nieuwe.
Enige probleem met UPC (en soortgelijken zoals Ziggo) is wanneer er iets gebeurt dat niet in de boekjes van de telefonisten staat.
XS4all ken ik alleen van de goede verhalen.
op 08 12 2008 at 09:39 schreef Appelscha:
Ik zit ook bij Ziggo en heb vorige week nog aan de telefoon gezeten voor een verbindingsprobleem dat aan de instellingen van m’n nieuwe laptop bleek te liggen. Kwartiertje gewacht en vervolgens goed geholpen, door een weliswaar wat verveeld klinkende medewerker, maar alles doet het nu prima.
Dit soort berichten maakt me altijd een beetje zenuwachtig, maar ik heb verder gelukkig geen klachten over Ziggo, tot nu toe…
op 08 12 2008 at 09:52 schreef Roland:
Ik zit bij Ziggo voor tv (niet voor internet). Ik krijg al drie maanden een digitale factuur die ik niet kan openen omdat ik mijn klantnummer niet heb. Al drie maanden stuur ik dan een mailtje met het verzoek mijn klantnummer op te sturen. Ontvangstbevestiging van Ziggo ontvangen en op naar de volgende maand.
Overigens had ik van februari tot juni (1 week voor EK. Oei!) geen tv. Toen ik de factuur van 130 euro kreeg voor aansluiten heb ik geklaagd en gezegd dat kwijtschelden me een goede goedmaker leek voor 5 maanden geen tv. Sinds juli niets meer op gehoord…
op 08 12 2008 at 09:56 schreef Robert:
Ziggo is echt zwaar kut. Snelheden die een 14k4 modem nog met gemak overtreft.
Je kunt beter overstappen naar een echte provider, zoals XS4All.
op 08 12 2008 at 12:31 schreef ReneR:
Zeg ik heb me sinds 2 maanden een schotel laten installeren; ben ik van een hoop gezeik af en onkosten. lekker gratis kijken naar een hele hoop zenders.
Iedereen aan de shotel zou ik zeggen
op 08 12 2008 at 12:41 schreef Tedje:
Bij mijn eerste schreden richting ADSL, zo’n acht jaar geleden, lukte het KPN maar niet mij van zo’n verbinding te voorzien. Half jaar bezig geweest, honderden uren tevergeefs getelefoneerd met onbenullige helpdeskmedewerkers, tenslotte de moed opgegeven en me bij Demon gemeld. Hadden binnen twee weken mijn verbinding aan de praat; geweldige helpdesk. Zo’n anderhalf jaar geleden is Demon overgenomen door XS4ALL, weliswaar dochter van KPN, maar wel een goede dochter. Verhogen automatisch en ongevraagd je snelheid, geven cadeautjes als je bij ze blijft. Doe ik dus ook.
Ziggo in mijn regio (Utrecht) is een ramp. Een vriend van mij heeft een alles-in-één pakket van Ziggo. Internet doet het vrijwel nooit; hij heeft daarom ernaast internet van XS4ALL genomen.
Belachelijk, maar je moet wat.
Mijn advies: XS4ALL, eventueel ook voor voip-bellen.
Voor Ziggo een digitaal pakketje op de kop tikken, zodat je gratis toch alle zenders kunt zien die ze eerder – althans in mijn regio – van de analoge kabel hebben gehaald en nog gáán halen. Zoals BBC world (voor nieuws zonder CNN-achtige teasers en reclame), WDR (voor ouwelullenRockpalast) en TVE.
op 08 12 2008 at 13:42 schreef babs:
Kies een provider die al een tijdje dezelfde naam en dezelfde eigenaars heeft. Gaat de provider fuseren, reorganseren of wordt hij opgekocht: wisselen.
Ach, hetzelfde als bij banken eigenlijk. Of bij landen, als je land vijandig wordt overgenomen kun je ook beter even weggaan. Ziggo wordt vast een prima provider, over een jaar of 3.
op 08 12 2008 at 15:50 schreef Peter:
Ik heb nou eenmaal een veel mensvriendelijkere en positievere instelling dan jij, Max.
op 08 12 2008 at 15:56 schreef Max J. Molovich:
"Vriendelijke oude man vol nieuwsgierige belangstelling…"??? Demente oude gek, zult u bedoelen.
op 08 12 2008 at 16:08 schreef Max J. Molovich:
Niks mis met demente oude gekken mijns inziens, maar als ze ingezet worden om een nieuwe dienst aan te prijzen, moet de consument gewaarschuwd zijn. Probleem is natuurlijk dat er heel wat mensen zijn, zoals bijvoorbeeld Bert Brussen, die ineens ongevraagd met een demente oude bejaarde opgescheept zaten, terwijl ze nooit een carrière in de zorg hadden geambieerd.
op 08 12 2008 at 16:30 schreef Paco:
Het is geen weer voor de skottelbraij
op 08 12 2008 at 18:06 schreef Jur:
Hoi Peter,
Hier de verbindings tovenaar. Vergeet Ziggo, heb ik al gedaan toen het nog anders heette, afhankelijk van waar je woont.
Ziggo heeft mensen op de helpdesk zitten die alleen administratieve handelingen kunnen verwerken. Als je zegt ‘check mijnn modem eens van uw kant’ of ‘mijn modem wil geen IP adres accepteren’ dan wordt het moeilijk. Ik maakte het mee dat een mevrouw in lachen utbarste toen ik haar vertelde dat die account die nog openstond, van de vorige bewoner was. Die was overleden. Lachu.
De ergste irritaties waren wel de voortdurende storingen in de internetverbinding. Als je zo’n storing wil aangeven en je belt naar de helpdesk dan hoor je eerst een bandje met namen van steden waar momenteel een storing is. Als je de halve topografische kaart van Nederland hebt gehad, krijg je na lang wachten een medewerker aan de lijn. Die medewerker kan echter niets voor je doen. Laat het maar Peter, zonde van je ergernissen. Stap over op ADSL.
Nog een tip: Maak geen gebruik meer van je providermail. En wel om deze redenen:
-Mocht je provider geen verbinding kunnen geven, dan heb jij geen toegang tot internet maar OOK geen toegang tot je mail. Als je gewoon webmail gebruikt en bij de buren die wel verbining hebben even inlogt, kun je in ieder geval je mail bekijken.
-Je internetprovider kan een verzoek krijgen van de autoriteiten om jouw mailbox es te bekijken. Wie weet vanwege je uitlatingen op FN, wie zal het zeggen, je zal niet de eerste zijn. Wel, een Nederlandse internetprovider geeft héél gemakkelijk toestemming voor zo’n rondneus actie. Terwijl als je bij een webmailprovider in het buitenland zit, het véél moeilijker zal gaan.
Meer tips, mail me even. Ask Hassnae!
op 08 12 2008 at 20:15 schreef Bert Brussen:
Wat Jur schrijft klopt wel. Ik zou nog willen aanvullen: als je als Ziggo-gebruiker geen verbinding hebt, bespaar je dan de moeite (en het geld) van het bellen. Die mensen in het callcentre kunnen niets voor je doen. Het enige wat er opzit is afwachten tot ze de storing gelocaliseerd hebben en gefixed. Dat er een storing is weten ze heus al als jij belt, trust me.
In hun voorwaarden staan de tijden waarbinnen een storing moet zijn verholpen en daar kun je niks mee. Meestal moet de klant binnen drie werkdagen weer verbinding hebben ofzoiets, zo niet, krijg je twee euro terug.
Hoe je het ook wendt of keert, in Nederland ben je altijd de lul als je internet wilt, in ieder geval wel via de kabel. Ziggo heeft een gedeelte van Nederland als kabelmonopolie in handen, UPC de rest. Beiden zuigen tot en met en haten klanten.
Volgens Neelie Smit kroes is er echter geen sprake van een monopolie omdat je ook overal internet via ADSL (binnen een paar jaar volledig afgeschreven) kunt krijgen. Dat zou dus betekenen dat je keuze hebt, maar in werkelijkheid heb je dat dus niet.
ADSL sucks bigtime en is het traagste op een inbelmodem na. Via de kabel kun je echt snel internetten (via glasvezel overigens oneindig veel sneller maar dat gaat nog even duren voor we dat allemaal hebben).
Je als consument terugtrekken en overstappen helpt dus geen kont. Je stapt van de ene shit in de andere shit. Bovendien is het haast onmogelijk om je abonnement op te zeggen, hebben ze je een illegale koppelverkoop in de maag gesplitst (zeg je internet op zeg je meteen radio en tv op) en moet je maar hopen dat een andere provider (XS4all) een carrier heeft (KPN bijvoorbeeld) om bij jou internet te brengen. Los natuurlijk van de bezopen wachttijd die kan oplopen tot twee maanden.
De internet infrastructuur is in Nederland volledig in handen van maffia of foute hedgefondsen. Ziggo is nu in handen van een club Britten die de infrastructuur zo kaal mogelijk willen hebben, want kostenbesparend om de toko over een paar jaar met gigawinst te verkopen. Tegen die tijd is er van een goed netwerk allang geen sprake meer.
WiFi is onze nieuwe hoop. Op steeds meer plekken kan er gratis worden ge-internet, of tegen betaalbaar tarief. Mobiel kan het onbeperkt voor een tientje per maand en er zijn nog steeds voldoende buren die hun WiFi niet beveiligen (maar daar gebruik van maken is ook illegaal).
De toekomst is positief. Glasvezel is in opmars en er wordt geëxperimenteerd met landelijk dekkende WiFi-netwerken waar je tegen een sociaal tarief mee kunt internetten.
op 08 12 2008 at 21:27 schreef Jur:
Dat ADSL retetraag is ben ik niet met je eens Bert. Als je je PC configureert met een handige tool die de settings optimaal instelt ga je als een speer. Ik heb net een jaar Telfort gehad en zat van de 20MB max op 18MB strak. Alles vlóóg binnen. Super. Tot 2 maanden geleden, toen was de downloadsnelheid nog steeds super alleen openden pagina’s heel traag of uiteindelijk niet. Telfort zei dat het aan mijn modem lag. Die was stuk. Énnn..niet van Telfort. Dus ik Telfort modem aangeschaft van 7 tientjes, maar probleem bleef.
En nu, nu stap ik lekker over naar de provider die al jaren nummer 1 is. Helft minder snelheid, 2x zo duur maar perfecte lijn, super-helpdesk en ZONDER KPN carrier: XS4ALL Internet-only.
op 08 12 2008 at 21:38 schreef Peter:
Dus Jur, even samenvattend: ik ga naar XS4all voor een ADSL-abonnement?
op 09 12 2008 at 09:13 schreef ReneR:
Ik heb Orange.
Er zijn pakketten met inclusief onbeperkt gratis bellen en verschillende modemsnelheden voor al 35 of 25 euro per maand ben je klaar!. De servicedesk heb ik nooit problemen mee gehad en ja ze verhogen de internetsnelheid per emailbericht.
mijn draadloze snelheid is 50mbps en sluit ik een kabel aan is mijn snelheid 100mbps.
Orange heeft geen KPN nodig; ben je van die kutkpn af.
op 09 12 2008 at 19:31 schreef louis:
Helemaal mee eens Peter. Ziggo is KUT. Sinds Multikabel is overgenomen door Ziggo alleen maar problemen met ze gehad. Ik kocht een digitale ontvanger in de winkel en veranderde mijn zenderpakket. Bij de volgende factuur schreef Ziggo 49 euro van mijn rekening voor een digitale ontvanger. Na ettelijke malen bellen en mailen, schreef ik een brief. Onlangs een brief teruggekregen dat ik mijn geld terugkrijg. Nog steeds niks ontvangen hoor.
op 10 12 2008 at 21:39 schreef Jur:
Hoi Peter,
Als je die downloadsnelheid even vergeet dan ben je bij XS4ALL het beste af. Dat zeggen gebruikers en consumentenbond als jaren. Bovendien maakt XS4ALL zich sterk voor de rechten en privacy van de consument. XS4ALL all the way! Ik heb mijn modem vandaag binnen gekregen, de 13e krijg ik de verbinding. Neem gewoon XS4ALL only en géen internetbellen want dat is waar heel Nederlasnd is ingestonken; dat staat nog overal in de kinderschoenen. Vaste lijn eruit en een SIM only op je mobiel en klaar ben je.
op 25 02 2012 at 16:22 schreef jvdheuvel:
Ik heb een maandje of wat terug de switch gemaakt van Ziggo “alles in 1” naar Tele2 voor internet en Canal Digitaal voor TV. Omdat ik ook weg wou bij Ziggo vanwege het gebrek aan klantvriendelijkheid inderdaad. Met bijbehorend uren aan de telefoon hangen. Zelfs het opzeggen duurde een uur en kreeg nog een grote bek van een stuk Ziggo-sjagrijn toe. Helaas hadden wij geen andere kabelprovider in de buurt. Dus nu zit ik met ADSL en een schotel. Deze combi is goedkoper dan Ziggo. Canal Digitaal bevalt op zich prima hoewel er honderden TV-zenders bij zitten waar je nooit naar kijkt en bepaalde belangrijke zenders om onduidelijke redenen ontbreken. Echter de ADSL vind ik vergeleken bij kabel echt een grote stap terug. Moet ook paar keer per week modem resetten en alle PC’s opnieuw opstarten enzo. Achteraf was ik dus toch liever bij Ziggo gebleven. Of op zijn minst had ik een betere internetprovider moeten uitkiezen, XS4ALL idd bijvoorbeeld.
op 07 07 2016 at 19:33 schreef Anoniem:
Simpel = k*t bedrijf.