Hongkong
Peter Breedveld
Foto: UrbaNudismo
De overgang van het strak vormgegeven Japan, met zijn stijlvolle rituelen en zijn vurig beleden smetvrees, naar de stinkende chaos van Hongkong is meer dan een fijnbesnaarde ziel aankan. Het gerochel en geneusophaal is niet van de lucht. Ergens aan een muur zag ik een bordje Do not excrete‘ hangen, kennelijk nodig om mensen ervan te weerhouden in een opwelling en public hun broek naar beneden te trekken en eens flink te gaan zitten bouten.
Hongkongers zijn onbehouwen boeren. Mannen die het warm hebben, rollen hun T-shirt op tot boven hun blote buik. Een buitengewoon onelegant gezicht. Ik zag er één zitten in een dure modewinkel, languit op een bank, pulkend aan de resten van zijn gebit. De gebitten in Hongkong zijn adembenemend. Eetlustbenemend eveneens. Vroeger hoorde ik wel eens de uitdrukking een Chinees kerkhof’, als een lelijk gebit werd bedoeld. De lugubere taferelen die je in Hongkong in vele monden te zien krijgt, geven een geheel nieuwe dimensie aan die uitdrukking. Gapende holen vol dood en verderf zijn het. Zwarte gaten waarin alle levensvreugde verdwijnt.
Aan decorum hebben de Hongkongers ook weinig boodschap. De taxichauffeurs zijn hier qua horkerigheid zo mogelijk nog erger dan die in Nederland. Door één van hen zijn we zelfs beroofd, nadat we lijdzaam drie kwartier lang zijn beledigingen en schofferingen hebben ondergaan. In een restaurant werden we om onduidelijke redenen uitgelachen en beschimpt door de gasten aan een belendende tafel. Portiers bedelen nadrukkelijk om fooien, winkelbediendes geven grommend uiting aan hun desinteresse. Overal op straat word je aangeklampt door Indiërs die je een nieuw pak willen aanmeten en die van geen nee’ willen horen. Ze slepen je desnoods mee naar hun atelier. Chinezen lopen 500 meter met je mee om je ervan te overtuigen dat je een nieuw horloge nodig hebt, of whatever het is, dat ze aan de binnenkant van hun jas hebben hangen.
En ergens is dit allemaal buitengewoon charmant.
De skyline van Hongkong is spectaculair, dat weet iedereen wel van de film of televisie. Maar terwijl de meedogenloze jongens en meisjes van het snelle geld in hun imponerende paleizen van glas en staal op lichtsnelheid astronomische hoeveelheden geld winnen en verliezen, krioelen beneden de haveloze ploeteraars met vrachten van tien, twintig keer hun eigen gewicht. Een of twee straten verwijderd van de marmeren winkelcentra waar opzichtig geklede vrouwen met protserige zonnebrillen van Gucci en Paco Rabanne in een impuls honderdduizend Hongkong Dollars stukslaan, zit een ongeschoren man met afgetrapte schoenen voor een eethuisje van golfplaten en wrakhout een stuk gebakken vis met wat rijst te eten. Ik zag een spuuglelijke sleutelhanger van 250 euro en ik zag een tandeloze vrouw van een jaar of dertig wantrouwig in haar papieren bekertje kijken, waar ik juist een paar munten in had gegooid.
Het is misschien wat clichématig, maar een Dickensiaans gevoel drong zich onverbiddellijk aan me op in de straten van Hongkong, in weerwil van de tropische zon, ook al zo genadeloos in haar boze felheid.
Niet dat ik het niet naar mijn zin heb gehad. Ik heb bijvoorbeeld fantastisch gegeten, de beste dim sum ooit in restaurant Maxim’s, waar verder alleen maar Chinezen zaten, voor mij ook in Nederland een bepalende factor bij het kiezen van een Chinees restaurant. In Maxim’s rijden vrouwen in een grote eetzaal rond met karren vol dim sum, het enige wat je hoeft te doen is ja’ te knikken of nee’ te schudden. Voor iets meer dan twintig euro aten we met ons tweeën ons buikje rond. Heel wat bevredigender dan het dure restaurant waar we ’s avonds aten, op aanraden van een gids. De authentieke Kantonese gerechten’ die vooral glibberig en rubberig aanvoelden en naar niks smaakten, werden er in negen gangen door twee chagrijnige Chinezen met een air binnen een uur doorheen gejast, waarna ze met hun handen op de rug gingen staan wachten tot we besloten op te rotten.
Ik heb het toch wel gehad met prijzige restaurants. In Tokyo, waar we logeerden in het waanzinnig mooie Conrad Hotel, hebben we ons de uitspatting veroorloofd van een diner in het in het hotel gevestigde restaurant van Gordon Ramsey. Uitstekend eten, daar niet van, maar net als in Ramseys Londense restaurant The Maze staan de torenhoge prijzen gewoon niet in verhouding met het gebodene (heb ik trouwens al eens verteld dat we in The Maze een in ranzige heteroseksuele ongein grossierende BN’er zagen, innig verstrengeld met een manspersoon?).
Nee, dan de Pekingeend van de volgende dag. Weer in een restaurant met uitsluitend Chinese gasten en de ober lachte me recht in mijn gezicht uit toen ik om de wijnkaart vroeg. Bij Pekingeend moet je Tsingtao-bier drinken, zei hij en daar had hij helemaal gelijk in. De lekkerste Pekingeend die ik ooit at, aan onze tafel gesneden, met z’n tweeën helemaal opgegeten, dertig euro inclusief thee en drankjes. Man, daar krijg ik altijd een goed gevoel van!
En ik heb mijn hand laten lezen door een oude wichelaar. Tien minuten nadat ik hem mijn geboortedatum had gegeven, vertelde hij mij dat ik 40 ben. De beste tweehonderd Hongkong Dollars die ik ooit heb uitgegeven.
Voor de rest is er in Hongkong weinig anders te doen dan winkelen, of shoppen zoals iedereen dat tegenwoordig noemt. Iedereen hield ons voor dat we beslist naar The Peak moesten, het hoogste punt van Hongkong, in koloniale tijden de verblijfplaats van de blanke meesters vanwege de relatieve koelte en rust. Na enorm veel moeite gedaan te hebben om op die Peak te komen, ontdekten we dat het gewoon weer een winkelcentrum was, waar je nóg meer kon kopen. Wel met een spectaculair uitzicht, dat moet gezegd.
In de luchthaven van Hongkong heb ik mijn in Japan gekochte saké moeten achterlaten, omdat er opeens moeilijk gedaan werd over het aantal stuks handbagage (in Japan was er geen enkel probleem). Je mag maar één stuk handbagage per persoon, en na betaling van honderdtwintig euro mochten we drie stuks meenemen (met z’n tweeën). Voorbij de douane kom je dan weer langs de taxfree shops, dan is het opeens geen probleem meer dat je meer dan één stuk handbagage bij je hebt.
Die strikte naleving van de regeltjes door de Chinese overheid, die dient dus alleen maar de kapitalistische grootwinkelbedrijven.
Volgende keer zeiken we gewoon weer Annelies Brulboei en de prostaatpatiënten van Het Vrije Volk af!
Peter Breedveld, Reizen, 19.08.2008 @ 10:47
39 Reacties
op 19 08 2008 at 12:14 schreef daniel:
Volgende keer zeiken we gewoon weer Annelies Brulboei en de prostaatpatiënten van Het Vrije Volk af!
Bring it on.
In Hong Kong ben ik nooit geweest, maar wel in Zutphen.
op 19 08 2008 at 12:49 schreef J. Ohan:
Nou nou, lach m’n lul uit mijn broek.
op 19 08 2008 at 12:55 schreef Bram:
Goh Peter, dat jij lijdzaam drie kwarteir lang beledigingen en schofferingen van een taxichauffeur moest ondergaan. Zou wel eens een koekje van eigen deeg kunnen zijn.
Wie was die hypocriete BN-homo die je in The Maze bezig zag?
op 19 08 2008 at 14:31 schreef Vlot:
In een restaurant werden we om onduidelijke redenen uitgelachen en beschimpt door de gasten aan een belendende tafel.
Spraken ze Hebreeuws?
op 19 08 2008 at 15:02 schreef Paco:
Nee, ze spraken bargoens, vandaar dat hij het verstond.
op 19 08 2008 at 18:18 schreef Loor:
Wederom een goed en vermakelijk verslag, Peter. Ik hoorde vandaag de Nederlandse Olympische roeiers op BNR (Bussiness News Radio)vertellen dat ze ook in Peking bijna letterlijk de winkeltjes van een bepaalde markt werden ingesleurd. Onvoorstelbaar dat zoiets hier zou gebeuren.
op 19 08 2008 at 20:10 schreef philippine:
@Peter Breedveld: leuk artikel.
@Vlot: Leuk.
@@Paco: Geinig.
op 19 08 2008 at 20:21 schreef daniel:
Ja, prachtig verslag, alleen jammer dat je het nodig vindt andermans reacties te vervalsen. Nu nog hopen dat die gast niet terugkomt, en er over gaat klagen. Of heb je ‘m voor de zekerheid een IP-ban gegeven? Moet je met mij ook doen, anders blijf je bezig met reacties weghalen.
We hebben er in iedergeval een nieuwe term bij: Breedvelden, het vervalsen van reacties.
op 19 08 2008 at 22:25 schreef Hansje Castorp:
Je kunt in HK inderdaad moeilijk om de onganse hoeveelheid winkeltjes, winkels, winkelcentra en loslopend verkopertuig heen. Toch kun je er wel iets meer dan alleen maar shoppen (gelukkig maar). Enkele HK-chinezen schijnt ook een beetje onwel te worden van het niet aflatende gehandel overal, en de hektiek die het met zich meebrengt. Ik denk echter dat de meeste inwoners daar het geweldig vinden dat er zoveel gekocht en verkocht kan worden. Inderdaad is het typisch dat ze op die Peak een heel winkelcentrum hebben geknald (en in de kelder madame Tousseaud met Jackie Chan!). Ik hoop dat het niet al te mistig was toen je er heen ging, mij is het niet gelukt.
Er is ook rust in HongKong, soms op de gekste plekken, met name bij de lokale eettentjes en minder touristische tempeltjes op meerdere straten afstand van de MTR stations (meestal). Op Lantau eiland kun je prachtig wandelen als je geen zin hebt om s’werelds grootste boeddabeeld te willen zien. En als je s’ochtends vroeg opstaat kun je in bijv. Victoria park allerlei Chinezen hun taichi en qigong en watnietal zien oefenen. Moet je wel tegen zes/zeven uur komen.
Overigens is het jammer dat je niet naar Shenzhen bent gegaan – dan was je oordeel over HK veel milder geweest!
op 19 08 2008 at 22:25 schreef Loesje:
Peter, restaurant "Paradise" aan het Vredenburg in Utrecht is om dezelfde reden, veel Chinese klandizie, onze favoriet.
op 19 08 2008 at 23:15 schreef Max J. Molovich:
Ik vermoed Jensen.
op 19 08 2008 at 23:21 schreef Tjerk:
Volgende keer zeiken we gewoon weer Annelies Brulboei en de prostaatpatiënten van Het Vrije Volk af!
Hoi! Hoi! Hoi!
op 20 08 2008 at 01:54 schreef marc:
Annelies Brulboei en Peter Breedbek.
Breedbek en Brulboei; wanneer komt de eerste strip uit?
op 20 08 2008 at 02:03 schreef Marly:
Tjerk, ga je het nu opnieuw proberen tegen Michiel Mans, na het debacle in je dispuut met Conan?
op 20 08 2008 at 02:59 schreef Tjerk:
Correctie Marly:
Mijn dispuut met Bottehond én Dammo van Amsterdam én Arend én Conan en ongetwijfeld nog één of twee die ik nu vergeet.
Weet je wat het is. De meeste van die muzelofobe standpunten en argumenten heb ik allang eens gehoord. Ik heb ook zo gedacht.
Maar je verbreedt je; of niet. Je houdt je analyses tegen echte moslims van vlees en bloed aan, of niet. Je beseft dat het leven complexer is dan de theorietjes die je achter je pc’tje uitdenkt, of niet.
En als niet, kan iemand praten als brugman, maar de woorden ketsen dan af op de ophaalbrug van het verstand.
Echter: hierboven wees ik M.M. er slechts subtiel op dat buiten hemzelf niet zoveel mensen zich zullen preoccuperen met het bescheiden formaat van zijn lid.
op 20 08 2008 at 07:28 schreef Anniek:
"Ja, prachtig verslag, alleen jammer dat je het nodig vindt andermans reacties te vervalsen. (…)
We hebben er in iedergeval een nieuwe term bij: Breedvelden, het vervalsen van reacties."
Onder die vreselijk saaie bittersmakende suikerlaag van Daniel, die altijd correct blijft, blijkt dus toch echt een gevaarlijke man te schuilen. Waar heeft Peter zich schuldig gemaakt aan het vervalsen van reacties? Het valt me op dat je de laatste dagen een andere tactiek bent gaan hanteren: zwatelen over hoe fijn je FN vindt om vervolgens in een adem door Peter van alles te beschuldigen en aan te vallen. En dan op die immer verongelijkte toon van je dat hij jou ook een ban moet geven. Wat dacht je van zelfbeschikking? Je *hoeft* niet te reageren of mee te lezen.
Ben jij de nieuw opgestane messias van blogland dat je ons komt waarschuwen?
Je bent een gevaarlijk sujet. Iemand schreef het je al in relatie tot je kronkels, maar nu zie ik het zelf ook. Om met de wijze woorden van onze JP te spreken: tegen onwaarheid is geen kruid opgewassen.
op 20 08 2008 at 07:45 schreef Peter:
@Hansje, goeie tips. Onthou ik voor de volgende keer.
@Bram en Max, ik doe uiteraard geen verder uitspraken over de identiteit van de BN’er.
@Michiel Mans, het gaat niet altíjd over jou, hoor.
@Tjerk, welkom terug.
@Anniek: keertje neuken?
@Daniël:
We hebben er in iedergeval een nieuwe term bij: Breedvelden, het vervalsen van reacties.
Ik vervals geen reacties, leugenaar. Ik haal ze wel weg. Wie anoniem komt klieren, mieter ik er meteen uit. Ook wie onder meerdere pseudoniemen zuigerige reacties plaatst, zoals meteen na plaatsing van mijn reisverslagje gebeurde, maakt geen schijn van kans.
Nazipropagandisten als Daniël Teeboom, however, heb ik vooralsnog ongemoeid gelaten.
Het geouwehoer is nu afgelopen. Vanaf nu alleen maar on-topic reacties. Wie zich daar niet aan houdt, krijgt een ban.
op 20 08 2008 at 11:50 schreef daniel:
Je kunt het gewoon niet hebben dat iemand mij een lol@daniel stuurde, oude boze man.
op 20 08 2008 at 12:05 schreef Michiel Mans:
-"Volgende keer zeiken we gewoon weer Annelies Brulboei en de prostaatpatiënten van Het Vrije Volk af!"-
Kijk, typisch Breedveld. Ik heb wel eens verteld da ‘k een kleintje heb, maakt hij van alle rioolmedewerkers prostaatpatiënten. Erg heh.
Affijn, het doet me deugd dat die mensen in Hong Kong, erg toffe lui, Peter al snel op waarde inschatten. Wel sneu voor de reisgenoot.
Wanneer trapt het HVV beuken af?
op 20 08 2008 at 12:05 schreef Tjerk:
Kijk, typisch Breedveld. Ik heb wel eens verteld da ‘k een kleintje heb, maakt hij van alle rioolmedewerkers prostaatpatiënten.
Je gaat er zomaar vanuit dat het over jou gaat.
Kan ook zijn: Azijnpissers/ anderszins verkrampte figuren => prostaatpatiënten
op 20 08 2008 at 12:05 schreef Peter:
Ja man, lol@daniels, die zijn me een doorn in het oog inderdaad. Weg met de lol@daniels! Lol@daniels raus! Lol@daniels pakken onze vrouwen af en pikken onze baantjes in!
Dus denk erom, als ik nog één lol@daniel zie, gaat de vlammenwerper erover heen. Je bent gewaarschuwd.
Eigenlijk had ik je moeten bannen, want je hebt gewoon lak aan mijn instructie hier alleen nog on-topic-reacties te plaatsen, maar ja, je bent een linkse bleeding-heart die tegen beter weten in in het goede in de mens blijft geloven, of je bent het niet.
Don’t push your luck, however. Vandaag ben ik extra geïrriteerd en intolerant.
op 20 08 2008 at 12:08 schreef Hansje Castorp:
Don’t push your luck, however. Vandaag ben ik extra geïrriteerd en intolerant.
kijk dan eens op http://www.onemanga.com
voor een stripliefhebber een must, misschien ken je hem al. probeer bijv Historie eens? een verhaal over Eumenes, secretaris van Alex de veroveraar. En vele meer die de moeite waard zijn.
op 20 08 2008 at 12:29 schreef Peter:
Ja, dat is dus off-topic en Hansje vliegt eruit. Baai-baai, Hansje!
Naah, gebbetje. Mooie site, al haalt het online lezen van gescande manga-pagina’s de vaart er wel een beetje uit. Maar goed, zoveel kwaliteitsstrips voor helemaal niks, daar wordt een liefhebber als ik heel blij van.
Bedankt, Hansje!
op 20 08 2008 at 14:13 schreef Wichard:
Prachtig verslag over HongKong. En dan nog te bedenken dat die stad heel geciviliceerd is in vergelijking met China. Wij waren er afgelopen juni en het is heel herkenbaar. Vooral die opgetrokken shirts, het roggelen en dames met parasols geven aan dat de cultuur toch echt anders is. We leerden al snel het trucje om opdringerige verkopers af te poeieren. Nee zeggen helpt niet. Negeren wel en ook "Boejou"(fonetisch), wat "geen interesse" in het Mandarijn betekent.
De taxichauffeurs vonden wij juist uitstekend werken. Kost geen klap en dankzij het metertje (waar je ze soms wel even aan moet helpen herinneren) betaal je keurig per kilometer.
Een ding wat wel heel vervelend is aan HongKong: de airco’s. In elke bus, metro, winkel of restaurant heb je het gevoel een koelkast binnen te lopen. En met het shoppen de hele dag word je dus geheid verkouden. We spraken een Amerikaan die z’n afkeer van HongKong mooi kon verwoorden, refererend naar de airco-blazers die aan de gevels hangen boven de stoep:
"I don’t like things dripping on me when I’m walking on the street"
op 20 08 2008 at 16:10 schreef Peter:
Dank, Wichard. Ik vind de airconditioners een zegen. Heerlijk, dat gevoel een koelkast binnen te stappen als je een uur in de brandende zon hebt lopen zweten. Het lekken is minder, maar was ik al gewend in Spanje.
Taxi’s zijn inderdaad goedkoop. Zou ook een fundamenteel mensenrecht moeten zijn, goedkope taxi’s. In de socialistische heilstaat Nederland is de taxi voor rijke mensen. Hoe kan dat?
op 20 08 2008 at 16:42 schreef Tjerk:
In de socialistische heilstaat Nederland is de taxi voor rijke mensen. Hoe kan dat?
Dat heeft te maken met de verhouding van het loon van een taxichauffeur tot de gemiddelde inkomsten van de bevolking.
Als wat een taxichauffeur verdient relatief weinig is tot wat de rest van de samenleving verdient, worden taxiritjes goedkoop. Als een taxichauffeur een modaal inkomen heeft, zijn taxiritjes voor de rest van de bevolking duur.
Nu zou je er als overheid natuurlijk voor kunnen kiezen de sociale lasten en loonbelastingen van het loon van de taxichauffeur af te halen, en die uit overheidspotjes te betalen. Ik heb echter geen idee wat dit de overheid zou kosten aan gederfde inkomsten + bijlegging sociale lasten + administratieve kosten om het allemaal iedere maand in de juiste mapjes te krijgen.
op 20 08 2008 at 19:29 schreef Betaman:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de taximarkt in Nederland eigenlijk niet echt een vrije markt is en dat daardoor de prijzen zo hoog zijn. Het is toch raar dat bv. in Amsterdam sinds een aantal jaar aanzienlijk meer taxis rondrijden, maar dat de prijzen desondanks niet zijn gedaald, of dat bij gelijkblijvende prijzen – de kwaliteit van de dienstverlening is toegenomen. Dat kan drie oorzaken hebben:
1) het vrije-marktmechanisme waarin d.m.v. van vraag en aanbod een prijs wordt bepaald werkt fundamenteel niet
2) er zijn krachten in het spel die chauffeurs verhinderen hun ritjes voor een lagere prijs aan te bieden of een betere service te verlenen
3) taxichauffeurs hoeven geen geld te verdienen door mensen te vervoeren omdat ze ook nog andere inkomsten hebben. De prijs van een taxirit hoeft dan niet geoptimaliseerd te zijn en de chauffeur kan het zich veroorloven ritten te weigeren
In de laatste twee gevallen zou georganiseerde misdaad een rol kunnen spelen.
op 21 08 2008 at 09:19 schreef Peter:
Er is nog iets met Nederlandse taxichauffeurs. Kampioenen van de vrije markt zijn ze niet. In Den Haag hebben we sinds kort ‘Tuktuks’, een soort riksha’s maar dan met een motor. Spotgoedkoop en leuk als toeristenattractie, bovendien. Die Tuktuks worden dus door taxichauffeurs, onder dreiging van geweld, geweerd van de stations.
op 21 08 2008 at 10:57 schreef Geert:
(ontopic?) De taximarkt in Nederland is zwaar gereguleerd door middel van vergunningen. Als iedereen met een auto taxichauffeur zou kunnen spelen zou het hier net zo goedkoop zijn als in de meeste landen.
op 21 08 2008 at 11:28 schreef BigPete:
Onzin Geert, de taximarkt is in feite vrijgegeven en wat heeft het opgeleverd? Chauffeurs die hun rijbewijs op een kameel of ezel hebben gehaald, nauwelijks Nederlands spreken en de weg niet weten. De tarieven zijn niet of nauwelijks gedaald. Concurrentie werkt kennelijk niet. Misschien als iedereen de taxi voor lagere tijd zou boycotten?
op 21 08 2008 at 12:46 schreef Geert:
Onzin BigPete, de taximarkt is niet vrij. Of kun jij morgen zonder vergunning een taxibord op je auto zetten, en op een taxistandplaats op passagiers gaan wachten? Da’s in ieder geval in de grote steden en bij Schiphol onmogelijk.
Betreft de tarieven: wat ook nog meespeelt is natuurlijk dat op ieder ritje een aanzienlijk deel van de prijs naar de overheid gaat: Benzineaccijns, BPM deel van afschrijving, wegenbelasting, vennootschapsbelasting, BTW, inkomstenbelasting en premies. Het zou me verbazen als van de 10 euro die je betaalt meer dan 3 euro netto voor de chauffeur overblijft. Maar dat terzijde.
op 21 08 2008 at 16:25 schreef Wichard:
In andere westerse landen is de taxi een stuk goedkoper. En die kunnen toch ook vreten? Nederlandse taxichauffeurs staan de hele dag bij het station uit hun neus te vreten omdat iedereen ze te duur vindt. En je dan de taxi neemt, mag je dus direct betalen voor alle tijd dat hij (met draaiende motor) z’n neus heeft uitgeboord.
Tip voor wie nog iets leuks wil doen in HongKong: Bezoek de tempel van
10.000 buddha’s.
op 21 08 2008 at 16:54 schreef BigPete:
Geert, de BPM kan een taxibedrijf in 3 jaar terug vragen en ook van BTW heeft hij als ondernemer geen last… Dat zijn dus geen argumenten. Dat de taximarkt in Nederland zwaar verziekt is ben ik met je eens maar het is te makkelijk om de overheid daar uitsluitend de schuld van te geven.
op 21 08 2008 at 20:18 schreef Geert:
BigPete, sinds wanneer heeft een ondernemer geen last van omzetbelasting? Heb ik nu voor niets ieder kwartaal een zesde van mijn omzet moeten inleveren? Dat had je wel wat eerder mogen zeggen!
Verder zijn er natuurlijk meerdere factoren die de prijs omhoog drijven dan overheid, maar de taximarkt (of wat voor markt dan ook in NL) vrij noemen lijkt mij een zware overdrijving.
op 22 08 2008 at 08:24 schreef BigPete:
Zucht. De BTW op de aankoop van de nieuwe taxi is aftrekbaar Geert. Ben je nu zo dom of doe je maar alsof?
op 22 08 2008 at 10:56 schreef Geert:
Zucht. De BTW op aankoop is inderdaad aftrekbaar BitPete, anders zou het helemaal een feest voor Wouter B. worden met al die tussenhandel. Maar ga me nu niet vertellen dat niet alles wat jij betaalt, dus ook een taxiritje, met 19% BTW belast is.
Oftewel ongeveer een zesde van de prijs van alles wat je koopt is omzetbelasting.
Oftewel als je 11,90 voor een taxiritje betaalt zou dat zonder BTW 10 euro kosten. En dan heb ik het nog niet over BTW op de benzine + accijns.
Als je het nu nog niet snapt kan ik daar ook niets meer aan doen. Succes ermee.
op 25 08 2008 at 12:14 schreef Huuskesgait:
"De taxichauffeurs zijn hier qua horkerigheid zo mogelijk nog erger dan die in Nederland."
Je bedoelt natuurlijk die Maffiabende van ATC?
"De taxichauffeurs zijn hier qua horkerigheid zo mogelijk nog erger dan die in Nederland."
Dan gaan we in het Oosten toch anders met elkaar om….
"……..op lichtsnelheid astronomische hoeveelheden geld winnen en verliezen………"
Wat zielig, mensen die hun leven invullen afhankelijk van de AEX-index, of een even duffe manier van vervanging van ECHT LEVEN.
Zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.
Dit soort oogkleppen maakt hun in hun eigen ogen onkwetsbaar voor kritiek van ons. Die wordt afgedaan als "Rechts", waarna elk bang ambtenaartje eerbiedig zwijgt…………
Goodgoan: Huuskesgait
op 26 08 2008 at 16:02 schreef dewanand:
Mooi verslag. Alleen vraag ik mij af in welke taal je met die mensen in Hong Kong communiceerde. Heb je een snelcursus chinees gedaan of in gebarentaal.
Ga eens naar Pakistan en maak daar een verslag van. Ben benieuwd. Je moet nu gaan, want het hele land is nu op z’n kop.
Hoe zit het met de verschillen tussen rijk en arm in Hong KONG? Is iedereen daar schatrijk of zijn er nogal wat bedelaars?
groeten
dewanand
op 27 08 2008 at 09:51 schreef Peter:
Pakistan lijkt me niks aan, Waldo. Bovendien kan ik niet constant reizen. Was het maar waar.
In Hongkong kun je goed met Engels terecht. Iedereen spreekt het tenminste een beetje.
Over het enorme verschil tussen arm en rijk heb ik in mijn stukje een alinea gewijd.